Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Fine gutter! Veldig betryggende at de har festa på Skaugum, og er vennegjengen til sønn- og stesønn av Kronprisparet. 

Ja, jeg syns det er forferdelig. Jeg sier ikke at han er delaktig i narkosmugling, det er det ingen grunn til å hevde er dokumentert. At kretsen hans likevel ser ut til å ha positive holdninger opp mot narkosmugling kan vi vel si uten å drive med svartmaling av situasjonen. 

Min personlige mening er at det vi vet og ser fra kretsen til MBH gir mer assosiasjoner til organisert kriminalitet og såkalte "bakmenn", enn til de rusavhengige vi har i alle landets kommuner, som har blitt feilaktig assosiert med MBH-komplekset, og som for det meste ikke gjør en flue fortred. Det er ikke den jevne rusavhengige som poster memes med gråtende barn som sanker kokabusk. Det er ikke han som bor i gata ved siden av deg eller som gikk i klassen til broren din, han du kjenner som skader seg selv og iblant snyter Nav for en 500-lapp til helga fordi han har blåst vekk trygda, som har "span på seg" og ler av alskens ofre for narkotikakriminalitet. 

Men siden det er Se og Hør så kan det selvfølgelig hende at dette er fabrikkert og/eller usant.   :)

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (43 minutter siden):

Tror jeg har nevnt et par ganger tidligere. Fra en viss alder så har venner og miljø en større påvirkning enn egen familie .

Denne artikkelen og dets innhold, er på ingen måte noen stor overaskelse

Føles det godt å slå inn åpne dører? Skal vi med det samme gjøre et poeng ut av at mennesker, etterhvert som de blir eldre går fra å drikke morsmelk til å drikke kumelk?

Pressen har erkjent at de lenge har visst at Marius har et rusproblem, men ikke tatt det opp før nå. Flere sosiale medier har vært fylt med ganske detaljerte rykter om at det bor en cowboy på Skaugum. Flere av de utroligste rykter om Marius har nå blitt bevist som korrekte. Vi har kommet til et punkt hvor det er ganske så sannsynlig at kronprinsparet har fått med seg livsførselen og omgangskretsen til Marius, men de skjuler det, og spiller dumme når de blir stilt kjipe spørsmål ("hvilke bilder?"). Veien fra solkongen til tåkeprinsen og colaprinsessa var kortere enn jeg trodde.

Jeg vil også påpeke at Se og Hør er veldig deskriptive i sin artikkel om handel av overmadrass i september. Den eneste artikkelen Kongehuset har kommentert med substans i denne såpeoperaen om Mariusgate, var den om at Se og Hør tok feil da de påstod at Ingrid Alexandras opphold i nord ble forlenget på grunn av situasjonen hjemme. Den kommenterte de samme uke som Se og Hør publiserte saken sin. De er responsive, når de vil.

Den mest interessante nyansen for meg akkurat nå, er om Mette Marit er blindet av sin illusjon av sin egen sønn, til det punktet hvor hun aktivt jobber mot Norges lover og politiets etterforskning, eller om hun er såpass narsissistisk at hun ikke evner å erklære at selv hun, den kommende dronningen av Norge, kan ta feil. Jeg tror ikke vi kommer til å få svaret på det. Jeg tror heller ikke kongefamilien vil komme med en beklagelse ovenfor disse kvinnene som har blitt misbrukt og påført vedvarende skader på kongefamiliens eiendom. Jeg tror de håper at "tiden leger alle sår", og at de kan servere folket hvor tøft det er å "stå i presset" mens det pågår, alt i beste sendetid i romjula på NRK. Det eneste jeg har sett stå i presset inntil videre er trillebårer. Alt er vel tilgitt og glemt til juletider, for Jesus var jo for tilgivelse (les: føy det under teppet, og lag en historie som passer med det som er kjent).

Endret av BørIkkeSkriveForMy
  • Liker 4
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander33 skrev (1 time siden):

Med de videoene som sirkulerer, så ser jeg likheten. Husker dere Sven-o? rip

Sven-o er tilbake! 

Her har vi Sven-o i 30-40år til. Dette er milliardinntekt for se og hør og alle mainstream avisene i flere tiår! 

Jepp, jeg sa det for et par år siden. Vi har fått en nyrik utgave av Sven O 20 år etter. Sjampis og kola i stedet for øl og rullings. Skal bli en fin pine i maaaaange år framover. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (11 minutter siden):

Jepp, jeg sa det for et par år siden. Vi har fått en nyrik utgave av Sven O 20 år etter. Sjampis og kola i stedet for øl og rullings. Skal bli en fin pine i maaaaange år framover. 

Vis litt respekt da? Han er jo ikke konemishandler, for han har aldri vært gift. Det du sier om at han ikke drikker øl (eller i hvert fall ikke plukker det fra hylla når han handler) stemmer jo heller ikke?

image.png.5f8a8ddc1939a39bc457f849566f46de.png

Dette står vi godt i.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (24 minutter siden):

Føles det godt å slå inn åpne dører? Skal vi med det samme gjøre et poeng ut av at mennesker, etterhvert som de blir eldre går fra å drikke morsmelk til å drikke kumelk?

Pressen har erkjent at de lenge har visst at Marius har et rusproblem, men ikke tatt det opp før nå. Flere sosiale medier har vært fylt med ganske detaljerte rykter om at det bor en cowboy på Skaugum. Flere av de utroligste rykter om Marius har nå blitt bevist som korrekte. Vi har kommet til et punkt hvor det er ganske så sannsynlig at kronprinsparet har fått med seg livsførselen og omgangskretsen til Marius, men de skjuler det, og spiller dumme når de blir stilt kjipe spørsmål ("hvilke bilder?"). Veien fra solkongen til tåkeprinsen og colaprinsessa var kortere enn jeg trodde.

Jeg vil også påpeke at Se og Hør er veldig deskriptive i sin artikkel om handel av overmadrass i september. Den eneste artikkelen Kongehuset har kommentert med substans i denne såpeoperaen om Mariusgate, var den om at Se og Hør tok feil da de påstod at Ingrid Alexandras opphold i nord ble forlenget på grunn av situasjonen hjemme. Den kommenterte de samme uke som Se og Hør publiserte saken sin. De er responsive, når de vil.

Den mest interessante nyansen for meg akkurat nå, er om Mette Marit er blindet av sin illusjon av sin egen sønn, til det punktet hvor hun aktivt jobber mot Norges lover og politiets etterforskning, eller om hun er såpass narsissistisk at hun ikke evner å erklære at selv hun, den kommende dronningen av Norge, kan ta feil. Jeg tror ikke vi kommer til å få svaret på det. Jeg tror heller ikke kongefamilien vil komme med en beklagelse ovenfor disse kvinnene som har blitt misbrukt og påført vedvarende skader på kongefamiliens eiendom. Jeg tror de håper at "tiden leger alle sår", og at de kan servere folket hvor tøft det er å "stå i presset" mens det pågår, alt i beste sendetid i romjula på NRK. Det eneste jeg har sett stå i presset inntil videre er trillebårer. Alt er vel tilgitt og glemt til juletider, for Jesus var jo for tilgivelse (les: føy det under teppet, og lag en historie som passer med det som er kjent).

Er du overasket over artikkelen?  Det bare viser et bilde av akkurat det miljlet jeg trodde  han var en del av.

Tolket du mitt innlegg i retning av noe forsvar av marius?,  også har jeg vel ymtet litt på at du kanskje av og til må ta av de negative brillene dine når du leser. 

År du kommenterer på mine innlegg, noterer jeg meg det at det er det du tolker det tlf. Og kronisk velger  å hoppe over hver eneste komentar jeg har iht 

DEN SOM HAR ANSVAR FOR MARIUS SINE HANDLINGER ER MARIUS SELV.

Nå velger jeg store bokstaver så jeg er sikker på at du ikke har oversett det denne gangen.  Og jeg har aldri  og kommer aldri til å forsvare hans handlinger.  Men jeg er heller ikke med på noen heksejakt, og dikter opp historier om han eller de rundt. Saken er nok i seg selv,  så det er helt unødvendig. 

Se og hør:

Saken du sikter til , beklaget se og hør, sto det i andre medier. På se og hør  sin egen side, fant  jeg først  ingenting.  Ved en tilfeldighet,  ser jeg under 7 reklamer  i bunnen på en artikkel om noe helt annet den beklagelsen. Jeg forventet en egen artikkel  på det. Og at de slettet artikkelen som var feil. 

De slettet den som var gjemt i reklame, og flyttet den i pushvarsel. Men ingen egen artikkel som jeg har  funnet iallefall. 

Før  helgen var de på debatten, og hva tar fredrik solvang opp der? Jo den feile artikkelen  ligger fortsatt ute på deres nettsider. Han ppstår dette  var en glipp.  .. altså sånn er ikke noe glipp, sånn tar man tak i med en gang og rydder opp.og legger  ut en artikkel med beklagelse på feilen.

De har nå høstet mange  lesere. Som nå og for lang tid fremover kommer til å tro at ingrid er lengre i militæret pga sin bror. Og tar fra henne ære av  å stå for dette valget selv.

Seriøse  medier holder ikke på sånn

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Hvordan ville du ha stilt deg ovenfor inkriminerende bevis mot for eksempel Mette Marit? Haakon Magnus?

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Se og hør:

Saken du sikter til , beklaget se og hør, sto det i andre medier. På se og hør  sin egen side, fant  jeg først  ingenting.  Ved en tilfeldighet,  ser jeg under 7 reklamer  i bunnen på en artikkel om noe helt annet enn beklagelsen. Jeg forventet en egen artikkel  på det. Og at de slettet artikkelen som var feil. 

De slettet den som var gjemt i reklame, og flyttet den i pushvarsel. Men ingen egen artikkel som jeg har  funnet iallefall.

Her er du og jeg faktisk enige for første gang i denne lange tråden. Våre medier tar feil om fryktelig mye, og jeg ser sjeldent beklagelser. Hvor på for eksempel VG.no går du for å enkelt finne korreksjoner / beklagelser på deres publiserte artikler?

Uavhengig, jeg vil heller ha de mest interessante nyhetene, til tross for at noen av de ikke har god nok kildekritikk før publisering, heller enn at jeg blir etterlatt i et mørke av et presseoppbud som er kjøpt og betalt av, for eksempel, kongefamilien. Anbefaler deg å høre mediebobler fra denne helga og sammenligne den med tidligere episoder av mediebobler fra VG, hvor kongefamilien blir omtalt. Anders Giæver bagatelliserer at han faktisk er inhabil. Tidligere har noen andre fortalt at han ikke kan si noe, for han er inhabil. Jeg velger å tolke det at Anders Giæver trosser offentlig kjent informasjon som at narrativet må snus, koste hva det koste vil.

image.png.b32edb396654926b42a4b9956c35c114.png

Kilde: https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

I tilfelle du missa det i innlegget - Anders Giæver er inhabil, men bryr seg ikke særlig om det

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (Akkurat nå):

Hvordan ville du ha stilt deg ovenfor inkriminerende bevis mot for eksempel Mette Marit? Haakon Magnus?

Det må man ta når det kommer. Pr.dd har jeg ikke sett annet enn anedoktiske påstander og hint om at det kanskje er sånn. Pluss noe artikler ned feil informasjon som etterpå blir tilbakevist 

Ps: jeg skrev noe om det bla at det ble hevdet at mettemarit hadde ryddet leiligheten,  og hadde første intrykket. At hvis hun har fjernet  bevis og ryddet de vekk, blur jeg først og fremst skuffet  og ser det som alvorlig og jævlig dumt. 

I ettertid er det lite som foreløpig tyder på det iht informasjon som er kommet. 

Akkurat hva hun har ryddet etc vet vi forsåvidt ikke, så døren der står ve på gløtt. Men først  og fremst forholder jeg meg til kjent informasjon.  Og som jeg har skrevet tidligere,  jeg sitter med mye tanker og mrninger, jeg ikke deler,  fordi det er ikke skjedd ennå eller kjent informasjon.  Og diskuterer det kun når det blir et tema og kan tas opp.

Ett eksempel på det var feks at jeg var helt sikker på at han kom til å bryte besøksforbudet. Det var ikke vanskelig gjetting iht info som var kommet frem. Kombinert med brevet han skrev. Men blir jo feil å kritisere før han har gjort det. 

Voldtekt er også noe jeg tenkte tidlig.  Men hadde slått litt fra meg,  med tiden som er gått. Så egentlig like lite overasket over det, som artikkel med vennene hans i dag, som var akkurat slik jeg hadde forestilt meg.

Som pårørende selv til rusmisbruker, er ikke det noe nytt. Selv om tema er litt mer på kanten, eller mer over kanten.  Enn jeg er kjent med fra før.  Men sjangeren er den samme. Kombinert med marius sin oppførsel,  er jeg heller ikke overasket over at de var over kanten heller. Man kan lese mye av miljøet på en person.  Fordi det er noe som heter indre justis i gruppedynamikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (5 minutter siden):

Her er du og jeg faktisk enige for første gang i denne lange tråden. Våre medier tar feil om fryktelig mye, og jeg ser sjeldent beklagelser. Hvor på for eksempel VG.no går du for å enkelt finne korreksjoner / beklagelser på deres publiserte artikler?

Uavhengig, jeg vil heller ha de mest interessante nyhetene, til tross for at noen av de ikke har god nok kildekritikk før publisering, heller enn at jeg blir etterlatt i et mørke av et presseoppbud som er kjøpt og betalt av, for eksempel, kongefamilien. Anbefaler deg å høre mediebobler fra denne helga og sammenligne den med tidligere episoder av mediebobler fra VG, hvor kongefamilien blir omtalt. Anders Giæver bagatelliserer at han faktisk er inhabil. Tidligere har noen andre fortalt at han ikke kan si noe, for han er inhabil. Jeg velger å tolke det at Anders Giæver trosser offentlig kjent informasjon som at narrativet må snus, koste hva det koste vil.

I tilfelle du missa det i innlegget - Anders Giæver er inhabil, men bryr seg ikke særlig om det

Har hørt den. Den er bra, og anbefales  👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Kombinert med brevet han skrev. 

Hvilket brev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (1 time siden):

Ja, jeg syns det er forferdelig. Jeg sier ikke at han er delaktig i narkosmugling, det er det ingen grunn til å hevde er dokumentert. At kretsen hans likevel ser ut til å ha positive holdninger opp mot narkosmugling kan vi vel si uten å drive med svartmaling av situasjonen. 

Min personlige mening er at det vi vet og ser fra kretsen til MBH gir mer assosiasjoner til organisert kriminalitet og såkalte "bakmenn", enn til de rusavhengige vi har i alle landets kommuner, som har blitt feilaktig assosiert med MBH-komplekset, og som for det meste ikke gjør en flue fortred. Det er ikke den jevne rusavhengige som poster memes med gråtende barn som sanker kokabusk. Det er ikke han som bor i gata ved siden av deg eller som gikk i klassen til broren din, han du kjenner som skader seg selv og iblant snyter Nav for en 500-lapp til helga fordi han har blåst vekk trygda, som har "span på seg" og ler av alskens ofre for narkotikakriminalitet. 

Men siden det er Se og Hør så kan det selvfølgelig hende at dette er fabrikkert og/eller usant.   :)

Enig, er som fremvisningen i Dagbladet viste - det her tungt kriminelle folk https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (35 minutter siden):

Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Har hørt den. Den er bra, og anbefales  👍

Men spørsmål og diskusjon om inhabilitet hopper du glatt over, fordi det bare passet seg? Hva er bra ved den? Er det ikke kritikkverdig at en inhabil journalist tar styringa?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BørIkkeSkriveForMy skrev (10 minutter siden):

Joda, men dette er jo bare 224 doser med kokain? Det kunne jo ha vært vold eller overgrep mot forsvarsløse personer?

Ja, ikke sant! 😕

I seste artikkelen fra Se og Hør er det en i chattegruppa som skriver: 

«Jeg sa jo for 2-3 måneder siden at det er snakk om 4-5 sovevoldtekter som mulig kommer. Nå er det vel oppi 2 i hvert fall»

Får indelig håpe det ikke stemmer, men gjør det det håper jeg inderlig han ikke har klart å slette bevis som kan bevise det. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatteLatte skrev (22 minutter siden):

Hvilket brev?

Msrius skrev et åpent brev til media der han innrømmet skyld iht frogner hendelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (6 minutter siden):

Men spørsmål og diskusjon om inhabilitet hopper du glatt over, fordi det bare passet seg? Hva er bra ved den? Er det ikke kritikkverdig at en inhabil journalist tar styringa?

Podcast episoden  . Det var Podcast episoden var bra. Visstecikke at du stilte meg et spørsmål heller

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krokenguri skrev (58 minutter siden):

BørIkkeSkriveForMy skrev (55 minutter siden):

Krokenguri skrev (41 minutter siden):

Det må man ta når det kommer.

Nei, av og til bør man tenke hypotetisk. Å handle på impuls er temmelig godt bevist fra et vitenskapelig ståsted å være en fryktelig dårlig tilnærming (kilde). Jeg utfordrer deg, fordi jeg er nysgjerrig på hva du mener, og litt likt som kongefamilien virker det som om du skyter fra hofta (les: tar det når det kommer / handler på impuls).

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeniora skrev (5 minutter siden):

"Never explain, never complain" ~ som de har som tradisjon i den engelske kongefamilien...

Det norske kongehus klarte i hvert fall en av oppgavene (never explain) i det minste - https://www.nrk.no/sorlandet/kronprinsesse-mette-marit-refser-norsk-presse-1.13319980

Edit Brevet, som er lenket i artikkelen, og som fortsatt ligger på kongehusets nettside (den oppleves som tidlig 2000-tall, litt som hennes veivalg i livet): https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Edit: Legger ved vår kommende dronnings faktiske brev til pressen.
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (2 minutter siden):

Det norske kongehus klarte i hvert fall en av oppgavene (never explain) i det minste - https://www.nrk.no/sorlandet/kronprinsesse-mette-marit-refser-norsk-presse-1.13319980

Husker det veldig godt.

Og, jeg syntes denne kritikken var helt på sin plass; deler av pressen var helt ville. Totalt hensynsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...