Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Marius Borg Høiby vil selvsagt ikke bli erklært strafferettslig utilregnelig. Han kan meget vel ha diagnoser, alt fra ADHD og lærevansker, via lettere psykisk utviklingshemming, til ulike personlighetsforstyrrelser (dyssosial pf, psykopati, narsissisme) eller føtalt alkoholsyndrom - dette vil nok bli vurdert i rettssaken. Men det er vel ingenting av det som har kommet frem i saken som tyder på at han er psykotisk, hverken nå eller kontinuerlig i de 10+ årene han har holdt på, og han er ikke psykisk utviklingshemmet i så stor grad at det utløser utilregnelighet. Dermed vil han bli bedømt som strafferettslig tilregnelig.

Edit: skrivefeil

Endret av Fabiola
  • Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Natron skrev (På 23.11.2024 den 14.55):

Mener du virkelig at MBHs pårørende skulle advare alle kvinnene han dro inn i livet sitt og be de holde seg unna deres eget kjøtt og blod, eller misforstår jeg budskapet ditt?

Den makten har ikke foreldre over voksne barn. Samtidig er det rimelig vanlig med ønsketenkning og håpe i det lengste at ting ikke er så ille så lenge som mulig. Det er jo barnet deres uansett hvor gamle de blir. Men nå fra august tipper jeg de har gjort alt de kunne med en voksen sønn så langt denne sønnen har vært villig selv.

Jeg fikk en slik advarsel fra en mor en gang. Og da handlet det ikke engang om vold, bare at sønnen tidligere hadde hatt rusproblemer og i forbindelse med det hadde stjålet verdisaker fra både moren sin og tidligere kjærester. Derfor ville hun, ikke nødvendigvis advare meg, men gi meg en heads up om dette.

Jeg sier ikke at vi skal forvente dette av mødre, men jeg ville fortelle dette for å vise at slike mødre finnes, og at MM ikke er blant dem. Det kan vi vel slå fast. Det er noe med å ta ansvar for at avkommet ditt ikke påfører andre personer, kanskje spesielt sårbare unge jenter, altfor store traumer. Synes det er veldig fint, jeg.

• Liker 32
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Begge deler  egentlig,  også høstes det mye fordeler for seg selv iht å få viljen sin ved å oppføre seg dårlig  mot andre. Bare se på reality det. 

Frykt  er noe  du kan bruke for å kontrollere andre med. Frykt ligger ikke bare i trusler om vold. Men i svært mye annet også. Feks å bli ekskuldert. 

Ikke uvanlig  at  en i en venneflokk, er den som styrer hvem som er inne og ute i gjengen. Selv om vedkommende  ikke er voldelig. Men en slik person  har makt ihtcå være den som peker på hvem som får være med eller ikke. 

Men oppstår slik oppførsel allerede som barn? Er det mulig å snu en slik atferd?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (36 minutter siden):

Det er derfor jeg er usikker på at han er tilregnelig. 

Hadde han vært utilregnelig eller  noe i nærheten av det (som ved psykose ved gjerningstidspunktet, rus som ikke er selvpåført eller svært lavt evnenivå), ville nok forsvareren gjort et poeng av det for lengst, vil jeg tro. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (24 minutter siden):

Julio Kopseng ble vel dømt til forvaring på ubestemt tid, for lignende atferd, så her er det bare å følge med. 

Kopseng begikk enda mer alvorlige forbrytelser, og et veldig høyt antall. Dette er ikke et forsvar av Marius eller forsøk på bagatellisering av hans udåder, men det som har fremkommet til nå, tror jeg ikke er tilstrekkelig alvorlig til forvaringsdom. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (13 minutter siden):

Det verste er at det alltid vil komme et nytt nek av en dame som vil være sammen med han. Hvorfor er så mange kvinner så dumme?

Menn havner også i voldelige forhold, men det er flere voldelige menn enn kvinner, så da blir det jo flere kvinner som finner seg voldelige menn enn omvendt.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunga skrev (5 minutter siden):

Nå omtaler Se og hør voldtekten fra onsdag som sovevoldtekt. Er det en spissing av siktelsen, eller er det en normal betegnelse rundt voldtekt uten samleie?

https://www.seher.no/kongelig/viser-ingen-anger-i-ny-sjokkvideo/82275099

Han er siktet for "Seksuell omgang ned noen som er bevisstløs eller ute av stand til å motsette seg handlingen" i følge https://www.nettavisen.no/kjendis/politiet-fant-videoer-av-den-pastatte-voldtekten-pa-hoibys-telefon/s/5-95-2140002

"Sovevoldtekt" er vel den mer folkelige måten å si det på kanskje? Det er i hvert fall et begrep som brukes ofte. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (9 minutter siden):

Kopseng begikk enda mer alvorlige forbrytelser, og et veldig høyt antall. Dette er ikke et forsvar av Marius eller forsøk på bagatellisering av hans udåder, men det som har fremkommet til nå, tror jeg ikke er tilstrekkelig alvorlig til forvaringsdom. 

Enig. Men så frykter jeg at vi bare har sett toppen av isfjellet her.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (11 minutter siden):

Men oppstår slik oppførsel allerede som barn? Er det mulig å snu en slik atferd?

Det lan være mulig å snu altid.  Men det går jo på egen vilje, og om du tar til deg konsekvenser det påfører andre. 

Flere har jo klart det tidligere,  feks flere av oslos verste  gangstere uten respekt for noen ting, jobber nå med forbyggende arbeid i dag. Men ddt har tatt lang tid ja. 

Nrk har også en serie fra Danmark  om voldelige rusmusbrukende menn, som går igjennom sinnemestring og terapi iht det. Ikke alle klarte det, men flere der iallefall.  Husker ikke navnet på serien

Endringer  slik  skjer ikke over natten, ikke på et år heller. Veien inn i det mørke skjer vsom regel heller ikke over natten. Men over tid, der det oppstår situasjoner der de pusher grensene litt og litt, til ille. Mange inser selv at det er galt før det blir ille. Og snur  før det går helt galt. Feks  i ungdoms tiden

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (8 minutter siden):

Nå er det allment kjent hvilken type han er, og blir du sammen med han nå tross det største røde flagget noen gang plantet i Norge, jo da er du dum. 

Akkurat  det jeg frykter  at han neste offer, risikerer å bli utsatt for hets. Alle  vet jo hvordan han er nå, ikke sant....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (2 minutter siden):

Enig. Men så frykter jeg at vi bare har sett toppen av isfjellet her.

Jeg håper at  tingretten ber om forlengelse av varetekten på onsdag, slik at politiet får tid til å etterforske de forholdene som er kommet frem til nå, og det som eventuelt måtte komme i kjølvannet av de kjente anmelselsene, uten bevisforspillelse.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (50 minutter siden):

Her tar vel nora litt opp hva konsekvenser  kan være av å si fra

Sitat: Jeg sliter med å være hjemme, jeg har fått drapstrusler, og oppmerksomheten jeg får er ikke gunstig eller gøy i det hele tatt. Jeg får helt sinnssykt mye pes og mye dritt, og nå sitter jeg her og er engstelig for å prate om dette, selv om det er jeg som har gått gjennom noe.

sitatet var lit langt så klippet vekk noe,  så  oppfordrer til å lese hele

https://www.dagbladet.no/kjendis/trodde-at-jeg-var-problemet/82271656

det ligger ligger  mye bra budskap i nora sine delinger om dagen og refleksjoner.  Har fått en ny respekt  for henne. Er bare usikker om de fleste forstår  egentlig  innholdet. For lurer litt på om det  blir et skille mellom, de som vet de vet. Og de  som ikke vet, de skjønner  det ikke helt. 

og det er jo litt dumt. Fordi hvis du har hatt  en fin oppvekst og ikke kjenner til  hvordan  folk med dårlig  oppførsel  fungerer, vil de ikke forstå helt hva de selv egentlig utsettes for, når det starter.

Når man er influenser og kjent samt går ut på sine egne plattformer med så alvorlige anklagelser mot en offentlig person så blir det reaksjoner. Når det har foreligget straffbare handlinger går man til politiet med det. Når man velger å gå ut offentlig med grove beskyldninger er dette veldig ugreit. Spesielt da ingen er dømt. Jeg var så dum at jeg gikk ut med anklager mot en institusjon offentlig, dette førte til at jeg ble anmeldt for hensynsløs adferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voice skrev (4 minutter siden):

Jeg håper at  tingretten ber om forlengelse av varetekten på onsdag, slik at politiet får tid til å etterforske de forholdene som er kommet frem til nå, og det som eventuelt måtte komme i kjølvannet av de kjente anmelselsene, uten bevisforspillelse.

Jeg håper også det. Man ser jo i mange tilfeller at mange anmelder i etterkant av at slike saker sprekker

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Det er  nok et stort mørketall der. Og jeg er ganske sikker på at kvinner ikke er noe bedre iht psykosk vold. Men desverre alt for lite fokus på det. Så mennene som blir utsatt for det, sitter fast. Iht latterlig gjøring etc. Mens de egentlig sitter fast i samme dritten utatte kvinner gjør

Marius har vel sagt at JS har utsatt han for vold også. Men desverre er ikke psykisk vold ulovlig i Norge, selv om alle vet at det er mest alvorlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo egentlig ikke vært allment kjent at han er en voldsmenn før i høst. Mørketallene kan jo gå langt tilbake i tid. Er jo begrenset hvor mye han har rukket siden august. Selv om dette på Skaugum var fra september. Han har jo surfet på sin kjendis-status, det er jo INGEN tvil om det. Mange kvinner tar en stor risiko der, bare fordi han er sønn til kommende dronning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Det lan være mulig å snu altid.  Men det går jo på egen vilje, og om du tar til deg konsekvenser det påfører andre. 

Flere har jo klart det tidligere,  feks flere av oslos verste  gangstere uten respekt for noen ting, jobber nå med forbyggende arbeid i dag. Men ddt har tatt lang tid ja. 

Nrk har også en serie fra Danmark  om voldelige rusmusbrukende menn, som går igjennom sinnemestring og terapi iht det. Ikke alle klarte det, men flere der iallefall.  Husker ikke navnet på serien

Endringer  slik  skjer ikke over natten, ikke på et år heller. Veien inn i det mørke skjer vsom regel heller ikke over natten. Men over tid, der det oppstår situasjoner der de pusher grensene litt og litt, til ille. Mange inser selv at det er galt før det blir ille. Og snur  før det går helt galt. Feks  i ungdoms tiden

Men man går vel ikke fra altergutt til gangster i løpet et par tenåringsår? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sefanja skrev (2 minutter siden):

Marius har vel sagt at JS har utsatt han for vold også. Men desverre er ikke psykisk vold ulovlig i Norge, selv om alle vet at det er mest alvorlig.

Det kan være  både sant og usant. 

Om det er  sant, betyr ikke det det samme som at hennes historie ikke er sann. Et slikt spørsmål er opp til  rettsapparatet   og evnt en rettsak å avgjøre. Ikke noe vi kan påstå  er sant eller usant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (7 minutter siden):

Men man går vel ikke fra altergutt til gangster i løpet et par tenåringsår? 

Altergutt tror jeg aldri han har vært. Jeg bare har lagt merke  til at julianne  sier han begynte med dette ett år inn i forholdet . Hadde han allerede vært sånn, så hadde dette startet tidligere.

Da klarer han ikke å holde seg i ett år. Også vil jeg tro at det iht normaken begynner smått og eskalerer etterhvert.

Men vil tro det har vært litt tendenser der

Endret av Krokenguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (2 timer siden):

Kanskje man kan lage en egen tråd med dette fokuset? 

En kan jo alltids prøve, men usikker på hvor godt det hadde fungert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Altergutt tror jeg aldri han har vært. Jeg bare har lagt merke  til at julianne  sier han begynte med dette ett år inn i forholdet . Hadde han allerede vært sånn, så hadde dette startet tidligere.

Da klarer han ikke å holde seg i ett år. Også vil jeg tro at det iht normaken begynner smått og eskalerer etterhvert.

Men vil tro det har vært litt tendenser der

Nja jeg tror noen klarer være supersjarmører ett år og holde tilbake før man «har» den andre. Tror ikke det er helt uvanlig.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...