Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Orly skrev (3 minutter siden):

Viktig og godt innlegg. Jeg var i et forhold som preger meg i lang tid etterpå, selv om det bare varte 1,5 år, det var likevel mer enn nok til å gjøre stor skade. Husker Noen sa det en gang, det var jo ikke så lenge det forholdet varte da, så stor skade kan han vel ikke ha gjort, folk forstår ikke fordi det ikke snakkes om . 

Åh, det der... 😡

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Helt enig, det MÅ snakkes om. Og det er så utrolig tøft av Nora at hun gjør det. Risikoen for backlash er dessverre reell, men hvis bare én person snakker åpent, vil det forhåpentligvis bli lettere for flere. 

Ellers også enig i Adas innlegg her.

Jeg er nok av prinsipielle grunner mer delt til å dele slikt i sosiale medier om navngitte personer og under pågående rettsbehandling. Men det er en prinsipiell innvendig til noen sårbarheter ved sosiale medier generelt og ikke spesifikt rettet mot noen av de fornærmede. Jeg anerkjenner opplevelsene, og synes det er fint å bruke en plattform som når ut til mange til noe positivt som kan hjelpe andre.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (42 minutter siden):

Jeg er nok av prinsipielle grunner mer delt til å dele slikt i sosiale medier om navngitte personer og under pågående rettsbehandling. Men det er en prinsipiell innvendig til noen sårbarheter ved sosiale medier generelt og ikke spesifikt rettet mot noen av de fornærmede. Jeg anerkjenner opplevelsene, og synes det er fint å bruke en plattform som når ut til mange til noe positivt som kan hjelpe andre.

Den kan jeg se. Det er selvsagt sårbarheter i tidspunkt og måter det gjøres på. 

• Liker 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 timer siden):

Enig. Det følger dessverre med mye grubling og selvransakelse, tid på å erkjenne at en ikke har gjort noe for å fortjene å bli devaluert og mishandlet, ta tilbake kontroll og liv, og samtidig finne tilbake til roten til et selv som er så lik den man var som mulig. Som du beskriver, det vil nok bli en litt annen utgave.

Det er den psykiske volden som biter seg fast så lenge og preger et menneske og dets fremtidige relasjoner i veldig lang tid/årevis etter at forholdet er over. Derfor er det uforståelig at så mange slipper unna med det, eller bare får en "dask på lanken" med en bitteliten tur innom kriminalomsorgen. Nå håper jeg Høiby får mer enn en slik dask.

Amen!!!

• Liker 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Jeg leser hva du skriver og er enig. Nora har en større rekkevidde enn de fleste, og det er en navngitt person hun, med flere, utleverer ved å fortelle sin historie.

Håpet er at hennes åpenhet medfører at flere som oss uten offentlig status tar bladet fra munnen, forteller, anmelder, og først og fremst blir både trodd og anerkjent for å ha gjennomlevd et destruktivt og voldelig forhold uansett varighet.

Unnskyldninger for adferden og bagatellisering som "det kan ikke ha vært så ille siden dere var sammen så lenge" og "men han/hun er jo slik en sympatisk, fin sjel, du overdriver sikkert", "nei, sønnen min er ikke oppdratt slik,det kan ikke være sant" og "sikker på at du ikke utløste det selv, du er jo litt hissig?" krever en kraftig holdningsendring. Det betyr å snakke om det, at folk ikke tenker "ikke mitt problem" og at politiet ikke henlegger anmeldelser på det såkalte bevisets stilling, slik at flere tør å anmelde fordi de vet det vil bli tatt tak i, og noen vil få en straff.

Jeg utelukker heller ikke menn som lever i slike forhold. Ikke bare menn er fysisk/psykisk voldelige i en relasjon, og det er blitt forsøkt å stemple JS som voldelig selv. Som om det gjør volden mer balansert eller rettferdig i akkurat dette tilfellet. Pføy!

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Åh, det der... 😡

Tenker det handler om uvitenhet rett og slett, derfor bør det snakkes om. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (6 minutter siden):

Tenker det handler om uvitenhet rett og slett, derfor bør det snakkes om. 

Definitivt! 

• Liker 1
Skrevet

Det handler om uvitenhet, ja - og en sånn helt misforstått greie at hvis det oppstår en konflikt mellom to personer, eller at når to personer forteller en helt ulik fortelling om samme hendelse, så ligger sannheten et sted i mellom. Det er ikke slik. noen ganger er det den ene forteller helt sant, men den ander har STOR interesse av å lyve/bagatellisere egne handlinger. 

Jeg har hele tiden  syntes det var veldig fint at lydopptakene av MBH  hvor han sa "jeg slo deg bare litt med flat hånd" ble publisert - fordi det var et kroneksempel på den bagatelliseringen den voldelige parten har stor fordel av å drive med, og ofte driver med i utstrakt grad.  Dette er helt typisk for mennesker som bruker vold og makt i nære relasjoner. Dessuten fungerer det også som en slags forskyving av hva som er normalt - "tåler du ingenting?" "jeg slo jo bare litt med flat hånd!" og uendelige variasjoner av "jeg vet det er galt å slå /dytte/holde tilbake/sparke/hvahardu, men det var fordi du var  så sur/dumt/sta/høyrøstet/slem etc."

det Nora forteller er jo akkurat dette - hvordan hun trodde det var hennes feil og hvis hun bare oppførte seg riktig, ville det stoppe. 

Folk trenger å vite om dette. Folk må slutte å si "hvorfor blir hun, hvis det er så ille? - eller "jeg hadde gått første gang noen slo meg". Nei, nesten ingen går første gang. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (33 minutter siden):

Det handler om uvitenhet, ja - og en sånn helt misforstått greie at hvis det oppstår en konflikt mellom to personer, eller at når to personer forteller en helt ulik fortelling om samme hendelse, så ligger sannheten et sted i mellom. Det er ikke slik. noen ganger er det den ene forteller helt sant, men den ander har STOR interesse av å lyve/bagatellisere egne handlinger. 

Jeg har hele tiden  syntes det var veldig fint at lydopptakene av MBH  hvor han sa "jeg slo deg bare litt med flat hånd" ble publisert - fordi det var et kroneksempel på den bagatelliseringen den voldelige parten har stor fordel av å drive med, og ofte driver med i utstrakt grad.  Dette er helt typisk for mennesker som bruker vold og makt i nære relasjoner. Dessuten fungerer det også som en slags forskyving av hva som er normalt - "tåler du ingenting?" "jeg slo jo bare litt med flat hånd!" og uendelige variasjoner av "jeg vet det er galt å slå /dytte/holde tilbake/sparke/hvahardu, men det var fordi du var  så sur/dumt/sta/høyrøstet/slem etc."

det Nora forteller er jo akkurat dette - hvordan hun trodde det var hennes feil og hvis hun bare oppførte seg riktig, ville det stoppe. 

Folk trenger å vite om dette. Folk må slutte å si "hvorfor blir hun, hvis det er så ille? - eller "jeg hadde gått første gang noen slo meg". Nei, nesten ingen går første gang. 

Kunne ikke vært mer enig. Det er akkurat dette det faktisk handler om. Det handler om at én har overtaket og den andre prøver å forsvare seg selv, eller rett og slett overleve dagene. Det er ofte ingen mellomting eller mellomsannhet, det er aldri gjensidig når den ene har så mye makt over den andre som det Marius har hatt. At han da kontrer og sier "ja, men HUN gjorde ditt og datt..." Ja ok, la oss si at hun gjorde det. Da tolker jeg det som en konsekvens i en presset situasjon, og at hun ble provosert til å forsvare seg selv. Det samme tenker jeg om krangelen på båten der MM måtte bryte inn. Ingen får meg til å tro at begge to var like gode, men at det heller handlet om stygg oppførsel fra MBH og at den andre desperat prøvde å forsvare seg selv. Alt dette sett i lys av det vi vet om hans temperament, hans måte å bagatellisere det han selv gjør og hvordan han snakker til folk når han er sint.

Endret av PusheenPusheen
Uthevde sitering
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Jeg leser hva du skriver og er enig. Nora har en større rekkevidde enn de fleste, og det er en navngitt person hun, med flere, utleverer ved å fortelle sin historie.

Håpet er at hennes åpenhet medfører at flere som oss uten offentlig status tar bladet fra munnen, forteller, anmelder, og først og fremst blir både trodd og anerkjent for å ha gjennomlevd et destruktivt og voldelig forhold uansett varighet.

Unnskyldninger for adferden og bagatellisering som "det kan ikke ha vært så ille siden dere var sammen så lenge" og "men han/hun er jo slik en sympatisk, fin sjel, du overdriver sikkert", "nei, sønnen min er ikke oppdratt slik,det kan ikke være sant" og "sikker på at du ikke utløste det selv, du er jo litt hissig?" krever en kraftig holdningsendring. Det betyr å snakke om det, at folk ikke tenker "ikke mitt problem" og at politiet ikke henlegger anmeldelser på det såkalte bevisets stilling, slik at flere tør å anmelde fordi de vet det vil bli tatt tak i, og noen vil få en straff.

Jeg utelukker heller ikke menn som lever i slike forhold. Ikke bare menn er fysisk/psykisk voldelige i en relasjon, og det er blitt forsøkt å stemple JS som voldelig selv. Som om det gjør volden mer balansert eller rettferdig i akkurat dette tilfellet. Pføy!

Så sant, så sant!🙏

• Liker 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Gjerne etterfulgt av den angrende synderen: tårevåte historier om vanskelig barndom el., "selvinnsikt ", beklagelser og lovnader om at det aldri skal skje igjen - deretter ny honeymoonfase ref.voldssirkelen.

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Gjerne etterfulgt av den angrende synderen: tårevåte historier om vanskelig barndom el., "selvinnsikt ", beklagelser og lovnader om at det aldri skal skje igjen - deretter ny honeymoonfase ref.voldssirkelen.

Han er jo egentlig et textbook-tilfelle. Krysser av på mange punkter på en standard typisk voldsmann. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Han er jo egentlig et textbook-tilfelle. Krysser av på mange punkter på en standard typisk voldsmann. 

Nå kjenner vi ikke detaljene innad, men ja, det hadde neppe vært langvarige relasjoner om det ikke var preget av slike bindinger mellom godt/vondt - lagt kvinnenes egne forklaringer om vold til grunn. 

Det som avviker fra det vi kjenner til om partnervold, er alle sakene om seksuallovbrudd. Dessverre ikke så uvanlig med seksualisert vold og tillitsbrudd med sidesprang osv. i voldelige forhold, men dette med å filme bevisstløse, og omfanget av det under etterforskningen, kan ikke sies å være typisk. Skal sies at han stiller seg avvisende til alle anklagene, og at flesteparten er henlagt. Uavhengig av skyldspørsmålet, er det likevel en spesiell sak. Ifølge hans egen advokat skal det ha vært mellom 15-20 fornærmede i etterforskningsperioden, og disse var primært ikke i partnerrelasjon til ham, av hva jeg har forstått. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (41 minutter siden):

Nå kjenner vi ikke detaljene innad, men ja, det hadde neppe vært langvarige relasjoner om det ikke var preget av slike bindinger mellom godt/vondt - lagt kvinnenes egne forklaringer om vold til grunn. 

Det som avviker fra det vi kjenner til om partnervold, er alle sakene om seksuallovbrudd. Dessverre ikke så uvanlig med seksualisert vold og tillitsbrudd med sidesprang osv. i voldelige forhold, men dette med å filme bevisstløse, og omfanget av det under etterforskningen, kan ikke sies å være typisk. Skal sies at han stiller seg avvisende til alle anklagene, og at flesteparten er henlagt. Uavhengig av skyldspørsmålet, er det likevel en spesiell sak. Ifølge hans egen advokat skal det ha vært mellom 15-20 fornærmede i etterforskningsperioden, og disse var primært ikke i partnerrelasjon til ham, av hva jeg har forstått. 

Ja, tenkte mest på vold/sinne/raserings-delen i den kommentaren.

Det andre gjør situasjonen enda mer speisa. Er jo et vanvittig høyt tall (uten at det endrer så mye, én er en for mye), og som du sier var ikke flesteparten i parrelasjon. Så vidt jeg vet. Sykt opplegg, og synd at så mange har blitt henlagt. Siden dette er gjentakende atferd, dokumentert og det hele, kan man liksom ikke skylde på at man ikke har gjort det. Det blir nesten garantert anke om han får dom. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Ja, det er en svært spesiell og ekstrem sak som overgår det meste. Minner meg litt om en annen serievold(tekts)smann som fikk 21-års forvaring. Likhetene er notoriske og gjentagende vold (fysisk, psykisk og seksuell) mot flere ofre. En fare for samfunnet med andre ord.  

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (36 minutter siden):

Ja, tenkte mest på vold/sinne/raserings-delen i den kommentaren.

Det andre gjør situasjonen enda mer speisa. Er jo et vanvittig høyt tall (uten at det endrer så mye, én er en for mye), og som du sier var ikke flesteparten i parrelasjon. Så vidt jeg vet. Sykt opplegg, og synd at så mange har blitt henlagt. Siden dette er gjentakende atferd, dokumentert og det hele, kan man liksom ikke skylde på at man ikke har gjort det. Det blir nesten garantert anke om han får dom. 

Ja, forstod det. Var supplerende tanker. Ja, vanvittig. Hva i all verden skjedde? Hvis han tiltales og dømmes for alle sakene han er siktet for, kan nok dommen fort bli noen år og det blir anke. Anke blir det kanskje uansett ved en dom.

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Ja, forstod det. Var supplerende tanker. Ja, vanvittig. Hva i all verden skjedde? Hvis han tiltales og dømmes for alle sakene han er siktet for, kan nok dommen fort bli noen år og det blir anke. Anke blir det kanskje uansett ved en dom.

Sannsynligvis. Nå er det ikke lenge til midten av august, håper ikke mer blir henlagt. Alle de fornærmede fortjener rettferdighet.

• Liker 2
Skrevet
K_mb skrev (6 minutter siden):

Ja, det er en svært spesiell og ekstrem sak som overgår det meste. Minner meg litt om en annen serievold(tekts)smann som fikk 21-års forvaring. Likhetene er notoriske og gjentagende vold (fysisk, psykisk og seksuell) mot flere ofre. En fare for samfunnet med andre ord.  

Tror dere det er en sjanse for forvaring her?

Skrevet
K_mb skrev (6 minutter siden):

Likhetstrekk. Forskjellen er dog at Julio Kopseng ble dømt for 18 voldtekter, vold mot partnere og voldtektsforsøk. MBH er  ikke i nærheten av det førstnevnte omfanget, som hver for seg utgjør en høy strafferamme.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Tror dere det er en sjanse for forvaring her?

Nei, på ingen måte. Flere år i fengsel på det meste.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...