Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Takk! Unødvendig etter min mening, men da var det i hvert fall en begrunnelse. Hadde ministeren fått spørsmål kunne hun bare svart at hun ikke er kjent med saken. 

Syns det er rart justis valgte å blande inn politikerne i dette faktisk. Kunne skjønt at statmisteren måtte orienteres hvis det hadde vært noen fra faktisk kongefamilien som hadde gjort noe, da det faktisk handler om vår styreform, men ikke her. 

Så klart er det noe vi ikke vet her, men jeg syns det er et rart valg å blande inn polikerne i dette. 

Regner med at det er ren rutine at alle etater varsles og orienteres om alvorlige saker.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest pop up bruker
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Regner med at det er ren rutine at alle etater varsles og orienteres om alvorlige saker.

Ved virkelig alvorlige hendelser så ja, men det er jo ikke snakk om krig eller andre ting her, og kun et annet departement ble varslet + statsminisgerens kontor, ikke alle etater. Det hadde i hvert fall vært merkelig. 

Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Leser du ikke lenkene? Politiet har kommentert dette, begrunnelsen var sikkerhetshensyn. Politidistriktet varslet ikke slottet, men POD og PSTs livvakttjeneste. POD varslet justisdepartementet, som varslet videre til Statsministerens kontor og Barne-og Familiedepartementet. PST varslet Det kongelige hoff om hendelsen, ikke pågripelsen. 

En kan sikkert diskutere sikkerhetsvurderingene og grad av inngripen knyttet til de tre pågripelsene (det har blitt diskutert), men jeg ser ingen gyldige argumenter hos deg for korrupsjon. 

Legger til: Et utsnitt av en politisamtale levert til og publisert av Se og Hør, uten øvrig kontekst og informasjon om politiets vurderinger knyttet til nettverket og arbeid med BAMA-saken/annet, er ikke gyldig dokumentasjon på korrupt politi. Den dagen det lages skikkelig kvalitets-gravesak med grundig belysning av alle forhold, skal jeg evt.vurdere annerledes om det fremkommer grunner til det.

Så POD og PST passer på Marius Borg Høiby?

Man varsler altså tjenestene som skal passe på denne 28-åringens mor og stefar, selv om han bor i et eget hus og er helt uavhengig juridisk.

At du ikke ser noe som helst problem med dette er faktisk litt skremmende. Det er en meget bratt nedoverbakke når folk begynner å tro at vennetjenester er helt normalt. Ingen andre ville fått denne typen varsel om sin 28-årige voldelige sønn. Det er ren fantasi.

'Above my paygrade'.

Du må altså ha en grave-sak fra VG før du stiller spørsmål om hvorfor spanere blåste dekket sitt med MBH når de varslet en som har dype bånd inn i flere av Norge verste narkotikamiljøer. Ville du vært så naiv om politiet holdt på sånn med Jørgen Hattemaker? Om man skal mistro det politiet sier i 'samtalen' med MBH, mens man later som man ikke ser korrupsjon, er man etter min mening ganske hyklersk. Enten så lyver politiet, eller så jobber de på oppdrag fra noen høyere opp i systemet. 

Saken burde vært håndtert av et annet politidistrikt.

Endret av 1600
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (14 minutter siden):

Ved virkelig alvorlige hendelser så ja, men det er jo ikke snakk om krig eller andre ting her, og kun et annet departement ble varslet + statsminisgerens kontor, ikke alle etater. Det hadde i hvert fall vært merkelig. 

Jeg tenkte det samme. Men hey, kanskje bra at også sånne saker som dette skal varsles om? Har bare ikke hørt at andre lignende saker har blitt varslet om. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 3
Skrevet
pop up bruker skrev (18 minutter siden):

Takk! Unødvendig etter min mening, men da var det i hvert fall en begrunnelse. Hadde ministeren fått spørsmål kunne hun bare svart at hun ikke er kjent med saken. 

Syns det er rart justis valgte å blande inn (andre) politikerne i dette faktisk. Kunne skjønt at statmisteren måtte orienteres hvis det hadde vært noen fra faktisk kongefamilien som hadde gjort noe, da det faktisk handler om vår styreform, men ikke her. 

Så klart er det noe vi ikke vet her, men jeg syns det er et rart valg å blande inn polikerne i dette. 

Det er ikke uvanlig at barne og familiedepartementet blir informert om saker som vil fremkomme i media og kunne berøre ungdomsgruppa, familiene og alle som jobber i den type sektor. At det ble gjort i akkurat den saken rundt en voksen mann, var nok ene og alene grunnet det forestående møtet og ville vel ikke skjedd om møtet ikke skulle være (min gjetning).

• Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (7 minutter siden):

Så POD og PST passer på Marius Borg Høiby?

Man varsler altså tjenestene som skal passe på denne 28-åringens mor og stefar, selv om han bor i et eget hus og er helt uavhengig juridisk.

At du ikke ser noe som helst problem med dette er faktisk litt skremmende. Det er en meget bratt nedoverbakke når folk begynner å tro at vennetjenester er helt normalt. 

'Above my paygrade'.

Du må altså ha en grave-sak fra VG før du stiller spørsmål om hvorfor spanere blåste dekket sitt med MBH når de varslet en som har dype bånd inn i flere av Norge verste narkotikamiljøer. Ville du vært så naiv om politiet holdt på sånn med Jørgen Hattemaker? Om man skal mistro det politiet sier i 'samtalen' med MBH, mens man later som man ikke ser korrupsjon, er man etter min mening ganske hyklersk. Enten så lyver politiet, eller så jobber de på oppdrag fra noen høyere opp i systemet. 

Saken burde vært håndtert av et annet politidistrikt.

Nei.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Nei.

Ok, så kun en gravesak.

Got it. Fint man setter begrensninger for egen naivitet med ting som ikke kommer til å skje. Da blir det enklere å ikke innse korrupsjonen fordi den aldri kommer på banen.

Endret av 1600
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at barne og familiedepartementet blir informert om saker som vil fremkomme i media og kunne berøre ungdomsgruppa, familiene og alle som jobber i den type sektor. At det ble gjort i akkurat den saken rundt en voksen mann, var nok ene og alene grunnet det forestående møtet og ville vel ikke skjedd om møtet ikke skulle være (min gjetning).

Ja, det er sikkert på grunn av det møtet som skulle være, og at ministeren ikke skulle bli tatt på senga med informasjon hun ikke var klar over. 

Jeg vet ikke hva som er rutinene for varsling, men syns som sagt at hun fint kunne sagt at hun ikke var kjent med saken uten at det ville vært noe rart i det hele tatt. 

Gjest pop up bruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Jeg tenkte det samme. Men hey, kanskje bra at også sånne saker som dette skal varsles om? Har bare ikke hørt at andre lignende saker har blitt varslet om. 

Jeg vet ikke? Hvis lists for varsling er såpass lav at det går på "kjekt å vite så en minister ikke blir tatt på senga", og det er normen så ok, men hvis det er er et unntak så tenker jeg det er mindre ok for da fremstår det ikke som saken behandles likt, men så samtidig: hva er likt? For det er ingen saker som dette. Forsøkte å komme med en sammenligning av type lignende saker, men vet ikke hva det skulle vært heller, for når alt kommer til alt er det jo ikke en vanlig pågripelse. Så sånn sett er det kanskej ikke mulig å si noe om hva som er vanlig og ikke vanlig 🤷‍♀️

Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)

Jeg tror nok helt klart at saken har blitt behabdlet annereldes enn om det var en helt vanlig person som ble pågrepet, og nå siktet for en rekke lovbrudd. Feks har det bare vært en telefon opp til hoffet med spørsmål fra politiet, hvor hoffet brukte 2 dager på å svare. 

https://www.vg.no/rampelys/i/3Mo3oP/politiet-ringte-slottet-etter-medieoppslag-om-marius-borg-hoeiby?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Opptakene som er frigitt viser også på at politiet i hvert fall også ønsker at Marius skal oppleve at han får en annen behandling enn andre fordi han er den han er. 

Jeg tror absolutt ikke det er snakk om korrupsjon, men rett og slett at det her er en veldig annereldes sak som vi ikke kan sammenligne med noe annet som jeg skrev ovenfor. 

Politi og påtale har alt å tjene på å behandle denne saken så likt som alle andre saker, men jeg vet ikke om det er mulig rett og slett nettopp fordi det er så ekstemt spesielt. 

Jeg syns det ville vært veldig interessant, når alt dette er over, om mediene gjorde et skikkelig gravearbeid med tanke på hvordan saken har blitt behandlet. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
Skrevet
1600 skrev (44 minutter siden):

Ok, så kun en gravesak.

Got it. Fint man setter begrensninger for egen naivitet med ting som ikke kommer til å skje. Da blir det enklere å ikke innse korrupsjonen fordi den aldri kommer på banen.

Nei, men argumentasjonen må jo være god - gravesak eller ei. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tror nok helt klart at saken har blitt behabdlet annereldes enn om det var en helt vanlig person som ble pågrepet, og nå siktet for en rekke lovbrudd. Feks har det bare vært en telefon opp til hoffet med spørsmål fra politiet, hvor hoffet brukte 2 dager på å svare. 

https://www.vg.no/rampelys/i/3Mo3oP/politiet-ringte-slottet-etter-medieoppslag-om-marius-borg-hoeiby?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Opptakene som er frigitt viser også på at politiet i hvert fall også ønsker at Marius skal oppleve at han får en annen behandling enn andre fordi han er den han er. 

Jeg tror absolutt ikke det er snakk om korrupsjon, men rett og slett at det her er en veldig annereldes sak som vi ikke kan sammenligne med noe annet som jeg skrev ovenfor. 

Politi og påtale har alt å tjene på å behandle denne saken så likt som alle andre saker, men jeg vet ikke om det er mulig rett og slett nettopp fordi det er så ekstemt spesielt. 

Jeg syns det ville vært veldig interessant, når alt dette er over, om mediene gjorde et skikkelig gravearbeid med tanke på hvordan saken har blitt behandlet. 

Det er også 'veldig annerledes' når Sindre handler aksjer som Erna har med å gjøre i jobben som statsminister på rommet ved siden av, og 'veldig annerledes' når politikere promoterer venner til styrer, det er bare øyet som ser. 

Det er en grunn til at folk med makt ofte blir straffet hardere i andre land for denne typen ting, fordi det viser resten av samfunnet at de med makt kan gjøre som de vil uten konsekvenser.

Endret av 1600
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvor kom sammenligningen mellom Moxnes og MBH fra?? En  har stjelt litt gulost og Salmalaks, mens den andre har voldtatt og på andre måter krenket kvinners grenser og integritet. Det er jo overhodet ikke sammenlignbart. Hvem har vel ikke bedrevet litt smånasking i løpet av livet? Men tror det er svært få som har utført seksuelle handlinger på ubevisste personer - slik det bør være.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Ikke rart det sås tvil om hva som er sant og ikke, hvem som har gjort og sagt hva og ikke, når informasjon som kommer frem i flere aviser, tilbakevises. Har alle avisene fått feil informasjon? Har de bare kopiert hverandre uten å være kritisk? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor opplysningen kommer fra; lekkasje fra politiet eller advokaten til MBH, vet vi ikke. Regner ikke med at VG har det fra MM, iallfall, heller ikke direkte fra MBH. Hvorfor MM blir trukket inn på denne måten, vet vi heller ikke, men at MBH ikke alltid snakker sant, er vel også de som hevder at det er helt sikkert at MM ryddet, også enige i. Egentlig. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Leste at det skal komme svar innen midten av august , så får vi se da om det blir tiltale eller ikke, blir veldig overrasket om det ikke blir tiltale.

Endret av Orly
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (6 minutter siden):

Leste at det skal komme svar innen midten av august , så får vi se da om det blir tiltale eller ikke, blir veldig overrasket om det ikke blir tiltale.

Det går nesten ikke an at det ikke blir tiltale. Blir skuffet over systemet hvis det ikke blir...

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Det går nesten ikke an at det ikke blir tiltale. Blir skuffet over systemet hvis det ikke blir...

Nei, jeg tenker i grunn at det er helt utenkelig at det ikke blir 

• Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Orly skrev (23 minutter siden):

Nei, jeg tenker i grunn at det er helt utenkelig at det ikke blir 

Føler meg dessverre langt ifra sikker på det - på grunn av at han er den han er. Jeg er svært skuffet over at saken til Julianne ble henlagt - det er en stor skam. I den saken hvor det er blitt varslet - men intet gjort. Håper hun kommer seg videre og klarer å legge det bak seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...