Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
AdonisFFM skrev (13 minutter siden):

Det viktigste for gutten er at han nå får en mulighet til å bygge opp livet sitt. Her trengs muligens ren habilitering innen områder som økonomi og selvinnsikt for å finne ut hva som er best.

Det presset han er utsatt for nå må være hardt og overveldende.

Til syvende og sist er det nå viktigere å hjelpe ham å bygge opp sitt nye og bedre liv enn å på død og liv gi ham en straff. 

Det viktigste er at han blir dømt for det som staten klarer å bevise. 

Når det gjelder han selv, så er han nøkkelen, vil han få til endring?

Uheldigvis for han har han en familie som laster penger etter han. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

En "lang straff" for hevnen skyld er neppe ideellt for ham.  Likedan så vil ikke evt utsatte for hans vold få det bedre om han habiliteres og blir fri for rusproblemer.

Det er lite eller ingenting som dokumenterer at straff har noen hjelp for de som sliter med rusproblemer. Du sier jo selv at han "ikke er frisk" så da er jo du langt på vei enig i at noe må en prøve å kurere her.

DA er ikke straff veien å gå.

Høres ut som du bor i et annet land enn oss. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Ja, det har han. Han var jo på rehab senest i fjor? Veldig kort. Så rehab på Marius sine prinsipper har ikke fungert. 

"Veldig kort"?  Så hvorfor det? Snakker vi om avrusning? Det er jo ikke rehabilitering. 

Marius trenger habilitering, rehabilitering og arbeidstrening. 

Skrevet

Så du mener det mest effektive er å TRUE ham til å ta imot behandling? Det er muligens fortsatt noen som tror dette er effektivt til tross for at det ikke eksisterer mye god dokumentasjon på at en slik framgangsmåte er nyttig.

True? Nei hvis han ikke er mottagelig for behandling og rehabilitering får han settes i forvaring i evig tid da. Jeg tror han blir dømt til soning med behandling, men dersom han ikke vil bli rusfri, få hjelp med psyken og sinnet, men fortsette og slå og voldta er det ingen som kan true han til og bli frisk . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Det viktigste er at han blir dømt for det som staten klarer å bevise. 

Når det gjelder han selv, så er han nøkkelen, vil han få til endring?

Uheldigvis for han har han en familie som laster penger etter han. 

Nei, det er ikke det viktigste at han får fengselsstraff.

Skal en få Marius på rett kjøl, må det lengre institusjonalisering til. Faktisk vil jeg si at HER har han et pluss i at hans stefar har ressurser til å gi ham en god langtidsrehabilitering som også inkluderer endel habilitering vedrørende evner han muligens ikke har hatt eller veldig svake sådanne.

Det er mange med psykiske/rus eller liknende problemer som kan slippe strafferamme som på lengre sikt er en netto skade.

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

"Veldig kort"?  Så hvorfor det? Snakker vi om avrusning? Det er jo ikke rehabilitering. 

Marius trenger habilitering, rehabilitering og arbeidstrening. 

Og hvor skal han få rehabilitering og arbeidstrening? 

• Liker 1
Skrevet

Skal en få Marius på rett kjøl, må det lengre institusjonalisering til. Faktisk vil jeg si at HER har han et pluss i at hans stefar har ressurser til å gi ham en god langtidsrehabilitering som også inkluderer endel habilitering vedrørende evner han muligens ikke har hatt eller veldig svake sådanne.

Det er mange med psykiske/rus eller liknende problemer som kan slippe strafferamme som på lengre sikt er en netto skade.

Hæ? Kriminelle bør selvsagt ta straffa de får. Det er også viktig, så vel som rehabilitering.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvittre skrev (4 minutter siden):

Høres ut som du bor i et annet land enn oss. 

Niks, det er nettopp REHABILITERIMG og habilitering som vedlegges tyngde i det Norske straffesystemet og vedrørende ting som har med å gjenopprette en persons evner å gjøre.

Vi lever ikke i USA hvor straff i seg selv er a priori.

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Og hvor skal han få rehabilitering og arbeidstrening? 

Han har foreldre med ressurser og kunne i utgangspunktet vært på et privat senter med sterkt individuell oppmerksomhet.

Jeg ville lagt opp en modell med spirituell, mental og fysisk kartlegging samt oppbygging av hans karakter.

Deretter burde han i samtale med terapeut finne sin visjon for livet. I utgangspunktet ville jeg iallfall bedt ham om å reflektere over en framtid uten rusmidler, inkludert alkohol. 

Han kunne hatt et års opphold i utlandet på et sted han kan leve anonymt uten at Norsk presse stikker snuten sin der. Påfølgende kunne han hatt et år i Norge ved en mer forskjellig scene enn Oslo, som nok har vært ødeleggende for ham de siste årene.  Kanskje Trondheim eller Tromsø?

Skrevet
AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Fengsel er ikke lang institusjonalisering? Hjelper jo ikke om faren har ressurser om Marius ikke vil. I tillegg til vilje er han i et miljø som ikke vil. 
i fengsel kan han få rehabilitering, behandling og bli rusfri . Han kan også få arbeidstrening, kanskje fullføre fagbrev som mekaniker . Jeg vil at det skal gå bra med Marius . For Marius sin del, for familien hans sin del, og ikke minst for potensielle nye ofre sin del. Jeg tror den beste sjansen Marius har er fengsel. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Han har foreldre med ressurser og kunne i utgangspunktet vært på et privat senter med sterkt individuell oppmerksomhet.

Jeg ville lagt opp en modell med spirituell, mental og fysisk kartlegging samt oppbygging av hans karakter.

Deretter burde han i samtale med terapeut finne sin visjon for livet. I utgangspunktet ville jeg iallfall bedt ham om å reflektere over en framtid uten rusmidler, inkludert alkohol. 

Han kunne hatt et års opphold i utlandet på et sted han kan leve anonymt uten at Norsk presse stikker snuten sin der. Påfølgende kunne han hatt et år i Norge ved en mer forskjellig scene enn Oslo, som nok har vært ødeleggende for ham de siste årene.  Kanskje Trondheim eller Tromsø?

For 10 år siden kanskje. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Hæ? Kriminelle bør selvsagt ta straffa de får. Det er også viktig, så vel som rehabilitering.

Han er ikke "kriminell", men noen som har store problemer og risikerer å få rulleblad og framtid skadd. 

Det er viktigere for Marius' sin framtid at hans beste dager nå ligger foran ham og at han kan gis den omtanke og det fokus som vil hjelpe ham på riktig kurs.

Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

Han er ikke "kriminell", men noen som har store problemer og risikerer å få rulleblad og framtid skadd. 

Det er viktigere for Marius' sin framtid at hans beste dager nå ligger foran ham og at han kan gis den omtanke og det fokus som vil hjelpe ham på riktig kurs.

Nei, han er ikke "kriminell". Han er kriminell. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AdonisFFM skrev (11 minutter siden):

En "lang straff" for hevnen skyld er neppe ideellt for ham.  Likedan så vil ikke evt utsatte for hans vold få det bedre om han habiliteres og blir fri for rusproblemer.

Det er lite eller ingenting som dokumenterer at straff har noen hjelp for de som sliter med rusproblemer. Du sier jo selv at han "ikke er frisk" så da er jo du langt på vei enig i at noe må en prøve å kurere her.

DA er ikke straff veien å gå.

Vi satser på at han får behandling dersom han er mottakelig for behandling: Da snakker jeg ikke om rusproblemene eller økonomiproblemene - snakker om de langt alvorligere sinne- og voldsproblemene. Det er sykt alvorlig når han fortsetter voldtekt av kvinner - samt filming av dette ETTER at han er blitt tatt for samme forbrytelsen. Hva sier det om en person? Det sier ihvertfall at han er farlig og at myndighetene har et ansvar i å hindre ham i å begå flere voldtekter og beskytte uskyldige og intetanende kvinner mot denne mannen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

For 10 år siden kanskje. 

Fortiden er ikke noe en skal bruke for å lage hindringer eller blokkere framtiden.

Jeg tror absolutt han kunne hatt bedre nytte av et godt rehabiliteringsprogram  enn å sitte i fengsel.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Han er kriminell. Det er straffbart å utøve vold.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

Fortiden er ikke noe en skal bruke for å lage hindringer eller blokkere framtiden.

Jeg tror absolutt han kunne hatt bedre nytte av et godt rehabiliteringsprogram  enn å sitte i fengsel.

Han har ødelagt sin egen fremtid. Du høres ikke ut som om du bryr deg om ofrene hans. 

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Vi satser på at han får behandling dersom han er mottakelig for behandling: Da snakker jeg ikke om rusproblemene eller økonomiproblemene - snakker om de langt alvorligere sinne- og voldsproblemene. Det er sykt alvorlig når han fortsetter voldtekt av kvinner - samt filming av dette ETTER at han er blitt tatt for samme forbrytelsen. Hva sier det om en person? Det sier ihvertfall at han er farlig og at myndighetene har et ansvar i å hindre ham i å begå flere voldtekter og beskytte uskyldige og intetanende kvinner mot denne mannen. 

Jeg kan ikke ta stilling til anklager imot ham. 

Sinne og voldsproblematikk er selvsagt alvorlig og likedan en enda sterkere indikasjon på et komplett rusbilde. Kan han ha mental lidelse? Det er selvsagt mulig, men først må han bli rusfri før en kan tenke på det.

Jeg er helt enig med deg i at han må tilbys behandling som han forhåpentligvis innser er et bedre alternativ enn å sitte inne.

Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Personlig mening utfra erfaring men jeg tror balnse her er viktig. For mye støtte kan hindre barnet i å klare noe selv for mye grenser kan virke belastende og fremstå som kjefting til det punktet at barnet utvikler dårlig selvfølelse. Begge deler og balnse mellom disse er cluet tror jeg. 

Som nevnt før de fleste med adhd voldtar ikke og ikke alle som voldtar har adhd. Men manglende impulskontroll og selvregulering pga adhd kan kanskje være med å forklare noe av bakgrunnen for voldtektene og spilt inn. Uten at det gjør han mindre ansvarlig for sine handlinger eller at han skal få mildere straff av den grunn. 

Nei nå må dudu virkelig  gi deg. For det første  selvsagt  har jeg personlig erfaring. Svarer jeg  ut fra personlig erfaring. Nei,  keg svarer ut fra kjent informasjon iht kunnskap om adhd. Dette er informasjon  du kan verifisere  om du skulke tro jeg jeg lyver.

Adhd  og voldtekt har da vel ingenting med voldtekt å gjøre. Er fu helt spinnvill. Dette er en særdeles  stygg  fordom å ha uten rot i virkeligheten.  Dette kan du virkelig ikke vise til 

Er det blitt  sport i  spre feil impformasjon og egne fordomner her eller.  Nå har du virkelig  gått for lagt. Dessuten fremsår du totalt kunnskaps løs , når du kommer med slike antagelser. Blir like dumt som å påstå/anta  at folk med tannverk får folk til  å voldta. Er det 0 bakgrunnsjekk for det man hiver ut her?

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (30 minutter siden):

Det viktigste for gutten er at han nå får en mulighet til å bygge opp livet sitt. Her trengs muligens ren habilitering innen områder som økonomi og selvinnsikt for å finne ut hva som er best.

Det presset han er utsatt for nå må være hardt og overveldende.

Til syvende og sist er det nå viktigere å hjelpe ham å bygge opp sitt nye og bedre liv enn å på død og liv gi ham en straff. 

Til syvende og sist er det viktigste at denne gutten på snart 30 år straffevurderes og eventuelt dømmes til soning på en korrekt måte uavhengig hvem han eller moren hans er. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...