Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Jeg kjenner svært godt til adhd. 

Ja viktig  med grenser med adhd. Men  det hjeper  ikke på alle med adhd. Du får ikke kuret vekk adhd med grenser. Setter du feil grenser , så ender du med å gjøre det enda værre. 

Selv  om du har adhd,  så kan man ikke skylde på grensene etc for at du slår noen. Den n3d adhd har lært å ikke slå. Som barn  vil jeg strekke meg til at de er litt unnskyldt på diagnosen, til  de har motatt lærdommen.   Å skylde på det  som barn,  ok de er i læring. Som voksen nei.  Voldtektsmann er ikke noe du blir pga adhd.  Hverken i ung eller voksen alder. 

Igjen, det du skriver viser at du ikke leser det du etterspør kilder på.

Det er ingen som har konstatert at MBH har det ene eller det andre, jeg bare linker til flere studier som viser at et større antall barn med adhd blir kriminelle uten disiplin, regler og grenser enn de som har det. Det er ikke en konstatering på at alle som har adhd uten grenser blir som Marius, men det er mye bedre enn å spekulere i alt 'det de har forhindret' slik som du gjør.

Endret av 1600
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (5 minutter siden):

Mange som kan "svi av" mer på kortere tid.  Hvor mange rusmisbrukere får hjelp her?  Her er det igjen bare teoretiske betraktninger. 

Marius har tilsynelatende problemer med rusmidler. Begge foreldre har en bakgrunn her og arvelighet spiller  nok en stor rolle.

Nå gjelder det å få ham på rett kjøl med tiden.

Det krever foreldre som er PÅ - hele tiden og aldri gir etter. Kontakte advokat - det er mye man kan gjøre og ihvertfall hindre sønnen eller datteren i å gå økonomisk fallitt. Men når man har så mye penger mellom hendene som kronprinsparet har så gjør man seg kanskje ikke slike betraktninger. Pytt, pytt - det er mer der de kommer fra - fra skattebetalerne. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (21 minutter siden):

Politiet jobber for den som bestemmer.

De jobber iallfall ikke for folket, for å sørge for trygghet og sikkerhet klarer de ikke.

Hvem er « den»? 

• Liker 4
Skrevet
AdonisFFM skrev (25 minutter siden):

Han er jo ikke dømt for noe, så justismord er det ikke.

Men prosessen virker jo rotete.

Å vokse opp som Marius har nok vært beinhardt.

Jeg er enig i at og vokse opp som Marius nok har vært beinhardt. 

hva i prosessen har vært rotete? Jeg synes prosessen har vært veldig ryddig. Nei, han er ikke dømt for noe, og han er i prinsippet uskyldig til det motsatte er bevist ( i retten ) . Hvem er det du mener politiet jobber for og hvorfor er de upartiske? Jeg skjønner liksom ikke hvem som skulle ha makt til og bestikke/ bestemme av politiet skulle arrestere og sette Marius i varetekt uten bevis? Kongen ? Støre? 

• Liker 3
Skrevet
pøbelsara skrev (31 minutter siden):

jeg antar at det eneste som KAN stoppe ham, er at han blir dømt og må sone. Han virker ikke å ha vært veldig mottakelig for veiledning og kursendring tidligere, akkurat.

Det virker dessverre som dette er riktig. Så får vi håpe at det kan være med å skape en endring for ham, og at atferden han utviser ikke er en del av en mer resistent personlighetsforstyrrelse. 

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Minner om at generell debatt om ADHD, oppvekstsvilkår, oppvekst o.s.v. ikke hører hjemme i denne debatten. 

Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Jeg vet om folk med en narkoman sønn som gikk til advokat for å hindre ham i å få arv og andre store beløp mens han var i aktiv rus. Økonomisk verge ble utnevnt i tilfelle foreldrene skulle falle fra, og vergen skulle styre en eventuell arv. 

Ja, jeg har vært indirekte involvert i slike saker. Marius' situasjon er ikke unik i den grad at han har stefar og to rigid separerte biologiske foreldre, men det er klart enhver økonomisk-juridisk del her blir noe som må gjøres riktig.

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

Hvem er « den»? 

Det kan være forskjellige grupper eller individer.  En prosess er sjelden Sua sponte (av seg selv) uten ytre kraft.

Skrevet

Det viktigste for gutten er at han nå får en mulighet til å bygge opp livet sitt. Her trengs muligens ren habilitering innen områder som økonomi og selvinnsikt for å finne ut hva som er best.

Det presset han er utsatt for nå må være hardt og overveldende.

Til syvende og sist er det nå viktigere å hjelpe ham å bygge opp sitt nye og bedre liv enn å på død og liv gi ham en straff. 

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

Det viktigste for gutten er at han nå får en mulighet til å bygge opp livet sitt. Her trengs muligens ren habilitering innen områder som økonomi og selvinnsikt for å finne ut hva som er best.

Til syvende og sist er det nå viktigere å hjelpe ham å bygge opp sitt nye og bedre liv enn å på død og liv gi ham en straff. 

Han skal selvsagt få straff.

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Han trenger en behandling som går langt over rusbehandling og økonomisk veiledning. Det han har gjort mot disse kvinnene er noe som tyder på en alvorlig brist et eller annet sted. Ingen friske mennesker gjør noe sånt. 

Håper han får en lang straff - så kan se om han er mottakelig for behandling mens han soner. Det er ikke alle som er istand til å endre dette. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du om ofrene i saken? Eller tenker du det ikke er noen ofre ? 

jeg er enig i at « gutten « trenger hjelp til og bygge opp sitt nye liv, og at det kan bli vanskeligere for han og bygge opp ett nytt liv pga press og at alle vet hvem han er. Så han må få hjelp, også når han er ferdig med soning . I Norge går straff og rehabilitering litt hånd i hånd. Soning kan fort være den beste hjelpen gutten kan få. 

• Liker 1
Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Personlig mening utfra erfaring men jeg tror balnse her er viktig. For mye støtte kan hindre barnet i å klare noe selv for mye grenser kan virke belastende og fremstå som kjefting til det punktet at barnet utvikler dårlig selvfølelse. Begge deler og balnse mellom disse er cluet tror jeg. 

Som nevnt før de fleste med adhd voldtar ikke og ikke alle som voldtar har adhd. Men manglende impulskontroll og selvregulering pga adhd kan kanskje være med å forklare noe av bakgrunnen for voldtektene og spilt inn. Uten at det gjør han mindre ansvarlig for sine handlinger eller at han skal få mildere straff av den grunn. 

Å konsekvent spille inn blir ikke impulsivt, så dette viser ikke manglende impulskontroll, mener jeg. Mer, som noen tidligere i tråden skrev, utøvelse av maktarroganse.

Handlingene som er utøvet kan ikke henges på noen diagnoser (eller kun en hvor evnenivået er helt ute å segler, men MBH reiser dog alene ut i verden og har tatt lappen. Evnenivået lyser ikke akkurat glup, men at det bør forventes å kunne stille krav til han, jo, det burde man kunne tenke). Selv om det mye omtalte brevet fra MM oppgir, at hun mener, omgivelsene har stilt for høye/urealistiske forventninger til han. Altså har hun hatt listen mer senket/lavere enn lærere mente og foreldre med jevngamle barn. Akkurat det er betenkelig eller kan vise at hun ikke har stilt kravene til MBH på lik linje som hans jevngamle opplevde å forholde seg til.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Han skal selvsagt få straff.

Har han noensinne hatt rehabilitering? Det vet jeg ikke.

Nok av eksempler på både straff og utsatt påtale om en vilje til rehabilitering er til stede.

Meg bekjent har Marius vært kjent som bruker av alkohol, kokain og Cannabinoler (korrektur gjerne ønsket)  så en bedre plan om rehabilitering bør kartlegges. 

Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Han trenger en behandling som går langt over rusbehandling og økonomisk veiledning. Det han har gjort mot disse kvinnene er noe som tyder på en alvorlig brist et eller annet sted. Ingen friske mennesker gjør noe sånt. 

Håper han får en lang straff - så kan se om han er mottakelig for behandling mens han soner. Det er ikke alle som er istand til å endre dette. 

Nettopp, han blir i kastet inn i en mørk celle og overlatt til seg selv, han blir tvunget til og ta imot behandling. Og der vil man også få et inntrykk av hvorvidt han er mottagelig. 

Annonse
Skrevet
Istapp skrev (8 timer siden):

MBH har levd og passer godt inn i livsførselen til serien Exit, med et vesentlig unntak - at han ikke jobber og har tjent pengene selv. Rikdommen han har fått lett tilsig på, har likevel vært ustoppelig som et medlem av Norges mest priviligerte familie. Hans atferd, fremferd  refleksjon og mangel på moral og å følge regler, er som i serien. Han hadde vel sågar en rolle inn i serien også.

Uheldigvis så har familien han muliggjort mye rart, som et utsvevende partyliv uten ansvar. Men tror ikke det har gjort han til en kjeltring som han er, det er en mangel på empati som er problemet. 

Men familien bør se seg selv i speilet og stille seg spørsmålet om dem skal fortsette den vilkorsløse sponsingen av en voksen kjeltring. 

Ikke minst med tanke på at familien er kongefamilien som skal prioritere Norge fremfor sitt personlige egeninteresse. 

PS. Den vanskelige rollen som MM skrev om, er vanskelig for henne og enkelte andre i kongefamilien, ikke for folk flest. Kan ikke se det vanskelige i rollen til Marius. Det å vokse opp med steforeldre er nok så normalt i Norge. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Nok av eksempler på både straff og utsatt påtale om en vilje til rehabilitering er til stede.

Meg bekjent har Marius vært kjent som bruker av alkohol, kokain og Cannabinoler (korrektur gjerne ønsket)  så en bedre plan om rehabilitering bør kartlegges. 

Ja. En svipptur i London, men han ga seg fort. Lurt å følge litt med i saken du diskuterer.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

En "lang straff" for hevnen skyld er neppe ideellt for ham.  Likedan så vil ikke evt utsatte for hans vold få det bedre om han habiliteres og blir fri for rusproblemer.

Det er lite eller ingenting som dokumenterer at straff har noen hjelp for de som sliter med rusproblemer. Du sier jo selv at han "ikke er frisk" så da er jo du langt på vei enig i at noe må en prøve å kurere her.

DA er ikke straff veien å gå.

Skrevet
AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Ja, det har han. Han var jo på rehab senest i fjor? Veldig kort. Så rehab på Marius sine prinsipper har ikke fungert. 

• Liker 1
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

Nettopp, han blir i kastet inn i en mørk celle og overlatt til seg selv, han blir tvunget til og ta imot behandling. Og der vil man også få et inntrykk av hvorvidt han er mottagelig. 

Så du mener det mest effektive er å TRUE ham til å ta imot behandling? Det er muligens fortsatt noen som tror dette er effektivt til tross for at det ikke eksisterer mye god dokumentasjon på at en slik framgangsmåte er nyttig.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...