Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Miomino skrev (49 minutter siden):

Dette er jo rene fasiten på spekulasjoner og ryktespredning. "Lesing mellom linjene" slik at det passer inn i eget narrativ.

Fra Store Norske Leksikon. Dokumentasjon = å føre bevis, særlig ved hjelp av dokumenter. Det betyr også å gi belegg eller dokumentasjon.

Å lese mellom linjene i et åpent brev fra MM er fjernt fra å dokumentere påstandene om MBH.

Hvordan mener du man skal tolke dette brevet da?

Det er jo hans mor som ønsker dette publisert for folket, så jeg regner med det er nøye forfattet med det i tankene.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aricia skrev (Akkurat nå):

Og jeg presiserte det presseetisk problematiske ved forespørselen din.

Det er ikke brudd på regelverk å poste kilder publisert i norsk presse.

Nå får du rulle inn. Litt Mette Marisk språk her 😅

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (53 minutter siden):

Hvordan mener du man skal tolke dette brevet da?

Det er jo hans mor som ønsker dette publisert for folket, så jeg regner med det er nøye forfattet med det i tankene.

Jeg har fortsatt veldig vanskelig for å forstå det «brevet». Spesielt med tanke på at det jo burde vært forfattet svært overveid.

«Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken.»

Hun klager over at andre (andre foreldre, lærere) har hatt feil forventninger. Er de for høye? Hvorfor for høye, fordi folk ville troddd at han som medlem av kongefamilien var smartere, snillere, flinkere? Lite trolig, vel.

Eller for høye, siden han evt. hadde utfordringer? I så fall er det jo nærmest outing av hans diagnoser/problemer.

Eller hva menes egentlig der??

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hvordan Marius fremsto i barne/ungdomsalder.  Relasjonene til andre. Har jo kommet ut drypp/rykter her og der. Men jeg er nysgjerrig på det. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer veldig på hvordan Marius fremsto i barne/ungdomsalder.  Relasjonene til andre. Har jo kommet ut drypp/rykter her og der. Men jeg er nysgjerrig på det. 

100% enig og hadde virkelig ønsket meg at noen av de «lærere og foreldre» som kanskje følte seg truffet tilbake i 2017, sto frem og fortalte sin side av saken. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea59 skrev (9 minutter siden):

Jeg har fortsatt veldig vanskelig for å forstå det «brevet». Spesielt med tanke på at det jo burde vært forfattet svært overveid.

«Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken.»

Hun klager over at andre (andre foreldre, lærere) har hatt feil forventninger. Er de for høye? Hvorfor for høye, fordi folk ville troddd at han som medlem av kongefamilien var smartere, snillere, flinkere? Lite trolig, vel.

Eller for høye, siden han evt. hadde utfordringer? I så fall er det jo nærmest outing av hans diagnoser/problemer.

Ja, dette lurer jeg også på. Hun skriver at hun har andre forventninger til ham enn de andre barna. Tidligere tenkte jeg det var fordi han var eldst, men har jo lest igjennom brevet igjen nå og synes det virker uklart.

Og hvis det er fordi han har problemer, så er det jo et meget spesielt skriv og publisere i avisa.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (19 timer siden):

Og jeg ga deg en lenke som viser at den er loggført. 

Ja, er det ikke en underfundighet at hendelsen som ikke var loggført av politiet en dag, plutselig dukker opp i loggen noen dager senere…?

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea59 skrev (9 minutter siden):

Jeg tror heller ikke at det handler om at folk har forventet mer av han fordi han var i kongefamilien. Hun skriver jo at hun ikke er noe bedre og forventer mer av han enn søsknene. Hvis det handlet om forventninger pga at han var en del av kongefamilien så ville det ha vært samme forventninger til søsknene.

Jeg mistenker at dette er rent vås og bortforklaringer for noe som enkelt og greit var uakseptabelt.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

100% enig og hadde virkelig ønsket meg at noen av de «lærere og foreldre» som kanskje følte seg truffet tilbake i 2017, sto frem og fortalte sin side av saken. 

Lærere har omfattende taushetsplikt, så noe informasjon fra den siden kommer aldri til å skje. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea59 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke godt å vite hva som menes, og jeg er enig med deg i at det er lite trolig at man skulle mene at han skulle være så mye mer "ordentlig" enn andre.

Det uthevede: Det sto noe om rolleforståelse, men jeg også synes det er lite trolig at de skulle ha så hinsides annerledes forventninger til ham i forhold til andre, kun basert på at han er kronprinsessens sønn. Det er jo mest sannsynlig ikke sånn de har sett på ham, "Marius, kronprinsessens sønn". De har jo sett på ham som "Marius Borg Høiby, klassekamerat, skoleelev, kompis". MM sier jo: "til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres." Hvilken oppførsel forventer man av et barn, annet enn at man skal oppføre seg fint mot andre, høre på beskjeder og være rolig i skoletimene? Altså helt vanlige forventninger. Så det kan jo tyde på at det har vært utfordringer der som MM mener ikke har blitt tatt hensyn til, siden både lærere og foreldre har kommet med velmente råd. Da er det jo noe som har vært tydelig ifht hans oppførsel, allerede i skolealder. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Jeg tror heller ikke at det handler om at folk har forventet mer av han fordi han var i kongefamilien. Hun skriver jo at hun ikke er noe bedre og forventer mer av han enn søsknene. Hvis det handlet om forventninger pga at han var en del av kongefamilien så ville det ha vært samme forventninger til søsknene.

Jeg mistenker at dette er rent vås og bortforklaringer for noe som enkelt og greit var uakseptabelt.

Det står ikke nøyaktig det, at hun forventet bedre,  men «forventninger til M.s oppførsel som er urealistiske og forskjellig fra det hun ville hatt til hans søsken». Hva i all verden er urealistisk forventning. Og hva slags forventninger hadde hun til småsøsknene i forhold. Nei, skjønner det ikke.

edit: jo, det eneste som jo gir mening er hvis han hadde utfordringer/diagnoser. Men det ville jo vært veldig merkelig å offentliggjøre på den måten.

😯🤔

Endret av Andrea59
Tillegg
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humleguri skrev (På 4.2.2025 den 14.12):

Helt usmakelig av Se og hør og legge ut dette om Linni. Stakkars😪

Sånn  generelt i denne saken:

Tenk at alt dette har blitt dysset ned😔Det er ikke "lille Marius" det er synd på her, det er alle de han skal ha misbrukt og vært voldelig mot😔 Det her er et realt skudd for baugen i forhold til tilliten til kronprinsen og kronprinsessen. Å håndtere en så stor krise nærmest uten et ord. Og saken blir verre og verre. Stakkars stakkars ofre.. 

Og noen i politiet lekker som en sil til media; det er verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger rundt hva ord betyr.

Forumansvarlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrea59 skrev (29 minutter siden):

Hvis du tar med det som står rett før det du siterer, om rollen hans, så kan man analysere tekstmessig at atferden og forventningene hun her viser til er i relasjon til «uklar rolle» han har hatt som «kongelig», og at hun mener andre og hun selv har lagt ekstra krav til atferden hans fordi han er «nesten-kongelig», og at man ikke ville reagert på de samme tingene/atferden hos andre jevnaldrende i «vanlige familier». Hvis dette er den korrekte analysen/tolkningen av hva hun selv har ment i brevet så betyr det jo likevel ikke at det «bare» har vært snakk om reelle atferdsproblemer som hun selv har valgt å tolke til at handler om den uklare rollen hans, for å beskytte seg selv.

Eller begge deler kan være sant samtidig. Altså at det både har vært høyere forventninger fordi han var «liksom kongelig» og at han i tillegg har hatt reelle atferdsvansker som avviker fra normalen for jevnaldrende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Og noen i politiet lekker som en sil til media; det er verre. 

Den eneste grunnen til at vi vet hva denne voldelige overgriperen har utsatt uskyldige kvinner for, er at noen i politiet lekker. Og takk og pris for det. Ellers hadde voldtekter, mishandling, drapstrusler, vold og rusmisbruk fortsatt på samme måte som de siste sju årene. Hvor mange ødelagte offer før vi kan rettferdiggjøre at noen lekker informasjon om alvorlig kriminalitet som blir dekket over, skjult og ignorert fordi gjerningsmannen er sønn av kronprinsessen? Hold fokuset på det saken handler om; lidelsen ofrene føler på er helt og holdent Marius sitt ansvar.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (4 minutter siden):

Hvis du tar med det som står rett før det du siterer, om rollen hans, så kan man analysere tekstmessig at atferden og forventningene hun her viser til er i relasjon til «uklar rolle» han har hatt som «kongelig», og at hun mener andre og hun selv har lagt ekstra krav til atferden hans fordi han er «nesten-kongelig», og at man ikke ville reagert på de samme tingene/atferden hos andre jevnaldrende i «vanlige familier». Hvis dette er den korrekte analysen/tolkningen av hva hun selv har ment i brevet så betyr det jo likevel ikke at det «bare» har vært snakk om reelle atferdsproblemer som hun selv har valgt å tolke til at handler om den uklare rollen hans, for å beskytte seg selv.

Eller begge deler kan være sant samtidig. Altså at det både har vært høyere forventninger fordi han var «liksom kongelig» og at han i tillegg har hatt reelle atferdsvansker som avviker fra normalen for jevnaldrende. 

Ja, det startet med noe om rollen. Men jeg klarer liksom ikke å se for meg at lærere og andre foreldre hadde noen spesielle forventninger til ham som ikke-kongelig medlem av kongefamilien? Og hennes egne forventninger. At hun ikke tenkte nok over hvor vanskelig det kunne være for ham å være spesiell og likevell vanlig? Men så sammenligner hun det med forventningene hun ville hatt til søsknene. (Hvis de var i samme situasjon? Sånn som de var (kongelige)?)
Det føles som det er skriblet kjapt ned uten å tenke helt over hva som står der, men det burde det jo absolutt ikke være….

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Andrea59 skrev (3 minutter siden):

Ja, det startet med noe om rollen. Men jeg klarer liksom ikke å se for meg at lærere og andre foreldre hadde noen spesielle forventninger til ham som ikke-kongelig medlem av kongefamilien? Og hennes egne forventninger. At hun ikke tenkte nok over hvor vanskelig det kunne være for ham å være spesiell og likevell vanlig? Men så sammenligner hun det med forventningene hun ville hatt til søsknene. (Hvis de var i samme situasjon? Sånn som de var (kongelige)?)
Det føles som det er skriblet kjapt ned uten å tenke helt over hva som står der, men det burde det jo absolutt ikke være….

Som jeg prøver å få fram (er litt vanskelig skriftlig i et sånt forum) så kan det være at MM har TOLKET det sånn, selv om det «bare» var på grunnlag av avvikende atferd uavhengig av hvem han er sønnen til. At hun har forklart det sånn for seg selv, det er en psykologisk beskyttelsesmekanisme, og det kan da ha blitt sannheten for henne. Selv om de hun viser til vil si at «nei, handla ikke om hvem han var, men om hvordan han oppførte seg, og vi hadde reagert på samme måte om en hvilken som helst annen unge oppførte seg sånn også». Men brevets innhold må likevel analyseres/tolkes med den henvisningen til rollen hun selv gjør, mtp hva hun selv har ment og tenkt om dette. Hva som har vært reelt vet vi rett og slett ikke. Og det kan også være begge deler. Både at man har reagert på atferden hans uavhengig av hvem han er og at noen har hatt forventninger pga hvem han er. Og kanskje har ikke foreldrene greid å skille på hva som var hva heller. Dette er kompleks atferdspsykologi. Og nei, jeg unnskylder og bortforklarer ikke MBH sine handlinger osv. Vil kun minne om at det å (over)forenkle saker som dette fort kan ramme helt andre enn den man vil ramme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea59 skrev (38 minutter siden):

Det står ikke nøyaktig det, at hun forventet bedre,  men «forventninger til M.s oppførsel som er urealistiske og forskjellig fra det hun ville hatt til hans søsken». Hva i all verden er urealistisk forventning. Og hva slags forventninger hadde hun til småsøsknene i forhold. Nei, skjønner det ikke.

edit: jo, det eneste som jo gir mening er hvis han hadde utfordringer/diagnoser. Men det ville jo vært veldig merkelig å offentliggjøre på den måten.

😯🤔

Akkurat det tenkte jeg og. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea59 skrev (2 timer siden):

😯🤔

Jeg leser også mellom linjene her at det må bety diagnose(r).  I Marius sin offentlige unnskyldning sier han  Jeg har flere psykiske lidelser som gjør at jeg gjennom hele oppveksten og det voksne liv, har hatt, og har utfordringer. 

Altså sier han selv at han hadde psykiske lidelser i oppveksten.kilde: https://www.nettavisen.no/kjendis/her-er-marius-borg-hoibys-uttalelse/s/5-95-1960272

Det har også florert på nettet med folk som hevder å ha gått på skolen hans som forteller om dårlig oppførsel som foreldre i klassen og lærere forsøkte å ta opp med Mette Marit med det resultatet at kronprinsessen ble sinna, uten at dette har blitt versifisert av media. 

Endret av FruR
  • Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (33 minutter siden):

Jeg leser også mellom linjene her at det må bety diagnose(r).  I Marius sin offentlige unnskyldning sier han  Jeg har flere psykiske lidelser som gjør at jeg gjennom hele oppveksten og det voksne liv, har hatt, og har utfordringer. 

Altså sier han selv at han hadde psykiske lidelser i oppveksten.

Det har også florert på nettet med folk som hevder å ha gått på skolen hans som forteller om dårlig oppførsel som foreldre i klassen og lærere forsøkte å ta opp med Mette Marit med det resultatet at kronprinsessen ble sinna, uten at dette har blitt versifisert av media. 

Wow, om dette stemmer forklarer det jo en del. Marius virker som en ufyselig person (utfra det som har kommet fram i media), og om MM har latt han gjøre hva han ville i oppveksten, er det vel ikke så rart at han har trodd at for han har ingenting noen negative konsekvenser.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...