Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Liljerød skrev (1 time siden):

Det er lov å tenke selv.

Han har ingen skattbar inntekt i følge skattelistene. Han har oppgitt i avhør at han får lommepenger av foreldrene. Han har en livsstil som tilsier at han har masse penger mellom hendene.

Det enkleste svaret er ofte det riktige. Nei, vi VET ikke at han får lommepenger, helt 100%. Men det er ganske stor grunn til å kunne anta det.

Enten får han lommepenger av foreldrene, eller så kommer pengene hans fra kriminell aktivitet.

Hvor skulle det ellers komme fra? All lovlig ordinær inntekt ville jo stått på skattelistene?

Det er lov å tenke selv, håper alle gjør det.

"Å slå i bordet med" en angivelig uttalelse fra MBH (over 20 s. +/-) er ikke noe bedre enn "å slå i bordet med" et innlegg om hva kolleger er opptatt av. Ingen av delene oppfyller kvalitetsstempelet som ble etterlyst/kritisert for sitt fravær. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K_mb skrev (12 timer siden):

Enig i med deg i alt, men alderen er ingen hindring for å komme seg ut av rusmisbruket så lenge viljen er der. 

Jeg er mer bekymret for hans kvinnesyn og dertil voldelige adferd. Håper han også får behandling for å kontrollere sitt ekstreme sinne mot kvinner for å igjen forhindre fremtidig vold og voldtekter. Det er minst like viktig. For man er ikke automatisk en volds- og voldteksmann pga rus.

Jeg sier bare lykke til med å behandle og kontrollere slik dyssosial atferd. 

• Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (5 minutter siden):

Jeg sier bare lykke til med å behandle og kontrollere slik dyssosial atferd. 

Enig. Jeg har igjen å se at det lar seg behandle. 

Når man er istand til å slå andre mennesker, slå istykker hjem/ andres leilighet, utnytte forsvarsløse seksuellt for egen nytelse, kjøre bil bevisst farlig og uvettig, blåse i utdanning, jobb og å bli voksen/forsørge seg selv, velge nederst på stigen relasjonellt, rote til økonomien og til slutt vise fingeren til "hele verden" når det hele kommer ut... 

Lykke til! 

Vi snakker om en mann som er så ute av kontroll at han spiser koselig middag med familien, drar på fest, voldtar - og kommer hjem og slår istykker ting. 

At han ruser seg er slik jeg ser det sekundært. 

• Liker 20
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Men ser ut til at mange ser på dette som primært, og at mye vil løses hvis man bare behandler dette. 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (2 timer siden):

Signerer disse. Hjelper minimalt med avrusning når hovedproblematikken er psykiske lidelser og notorisk voldelig og kriminell atferd. MBHs atferd etter første arrestasjon viser tydelig at det ikke foreligger endringsvilje.

Det beste hadde vært å bosette MBH utenlands for å minimere innenlands skandaler.

Hvorfor skal andre land, primært andre lands kvinner, bli utsatt for hans vrede og vold i stedet for her hjemme? Vii vil jo ikke ha voldelige utlendinger som ikke kan oppføre seg inn i vårt land. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

73% mener kronprinsen har håndtert saken svært godt eller ganske godt. 50% mener kronprinsessen har håndtert saken svært dårlig eller ganske dårlig og tilsvarende andel svært godt eller ganske godt.

53% mener monarkiet er svekket de siste årene. Det er samme resultat som i overgangen august/sept. 

Målingene ble gjort før saken om lommepenger. 

https://search.app/WmXLmHJavvyz1mM1A

(Jeg har ikke informasjon om undersøkelsen utover at den er utført av Verian)

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud, jeg er så lei av de fem samme flatterende bildene av MBH som er knyttet til alle sakene som skrives om han. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (11 minutter siden):

Gud, jeg er så lei av de fem samme flatterende bildene av MBH som er knyttet til alle sakene som skrives om han. 

Det avslører jo hvor ufattelig skjermet MBH har vært for norsk presse de siste ti årene. Leste en artikkel om det for noen uker siden, men klarer ikke å finne den igjen.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (1 minutt siden):

Det avslører jo hvor ufattelig skjermet MBH har vært for norsk presse de siste ti årene. Leste en artikkel om det for noen uker siden, men klarer ikke å finne den igjen.

Ja, jeg husker den, men husker ikke hvor jeg leste den. Ingen andre får så pene bilder av seg på så stygge saker. Det er helt tydelig hvor beskyttet han er. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (2 timer siden):

Det beste hadde vært å bosette MBH utenlands for å minimere innenlands skandaler.

Så å tvangsflytte Marius til utlandet er den beste løsningen for hans tilfelle i Norge?

Jeg visste ikke at dette var løsningen for behandling av rus, psykiske diagnoser og utagerende adferd.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (4 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/meninger/altfor-beskyttet/82220533

"Norske medier har forsvinnende få bilder av Marius Borg Høiby. Det viser hvor beskyttet han har vært."

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (10 minutter siden):

Så å tvangsflytte Marius til utlandet er den beste løsningen for hans tilfelle i Norge?

Jeg visste ikke at dette var løsningen for behandling av rus, psykiske diagnoser og utagerende adferd.

Det kommer an på om man ønsker å avskaffe det norske monarkiet eller ikke. 

Men ja, du og @parmanoia har et godt poeng. Det blir veldig feil å skulle belemre et annet land med MBH.

Men da må man ta innover seg at hvis MBH fortsetter sin vante livsførsel med sovevoldtekter, narkotika, rasering av boliger, vold mot kvinner, fyllekjøring osv så vil han egenhendig velte monarkiet. For Norge er et veldig lite land, og den suverene beskyttelsen MBH nøt fra politi og presse i mange år er nå borte.

Oppførselen MBH har fremvist siden første arrestasjon viser svært liten endringsvilje, da også mtp å skifte ut den tungt kriminelle omgangskretsen. Det er neppe noe nytt for kongelige å sende kullsorte får i eksil.

Som sagt, det kommer an på om man ønsker å avskaffe monarkiet eller ikke. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rastebenk skrev (6 minutter siden):

Det kommer jo an på om man ønsker å avskaffe monarkiet eller ikke. 

@parmanoia har et veldig godt poeng. Det blir veldig feil å skulle belemre et annet land med MBH. Men da må man ta innover seg at hvis MBH fortsetter sin vante livsførsel med sovevoldtekter, narkotika, rasering av boliger, vold mot kvinner, fyllekjøring osv så vil han egenhendig velte monarkiet. For Norge er et veldig lite land, og den suverene beskyttelsen MBH nøt fra politi og presse i mange år er nå borte. Det er neppe noe nytt for kongelige å sende kullsorte får i eksil.

Hører hjemme i norske fengsler ved videre lovbrudd som det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (12 minutter siden):

Det kommer an på om man ønsker å avskaffe det norske monarkiet eller ikke. 

Men ja, du og @parmanoia har et godt poeng. Det blir veldig feil å skulle belemre et annet land med MBH.

Men da må man ta innover seg at hvis MBH fortsetter sin vante livsførsel med sovevoldtekter, narkotika, rasering av boliger, vold mot kvinner, fyllekjøring osv så vil han egenhendig velte monarkiet. For Norge er et veldig lite land, og den suverene beskyttelsen MBH nøt fra politi og presse i mange år er nå borte.

Oppførselen MBH har fremvist siden første arrestasjon viser svært liten endringsvilje, da også mtp å skifte ut den tungt kriminelle omgangskretsen. Det er neppe noe nytt for kongelige å sende kullsorte får i eksil.

Som sagt, det kommer an på om man ønsker å avskaffe monarkiet eller ikke. 

Jeg syns han passer fint inn på langtidsforvaring i et sikkerhetsfengsel i Norge kombinert med rus- og psykiatrisk behandling, i likhet med "vanlige kriminelle" uavhengig av monarki eller ei.

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Isild skrev (1 time siden):

Enig. Rusmisbruket er trolig nytteløse forsøk på å dempe ubehaget av vissheten om at han ikke makter å tilpasse adferden til samfunnets normer. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (1 time siden):

nå er det jo ikke lov å fotfølge folk for å bilder av dem i privatlivet, enten de er kongelige eller privatpersoner, så det har jo ikke noe med MBH spesielt å gjøre. Det bestemte menneskerettsdomstolen i en sak reist av prinsesse Caroline, der det ble fastslått at selv som hun er en offentlig person, så har hun krev på vern av sitt privatliv når hun gjøre private ting selv om hun befinner seg på et offentlig område, typisk shopping eller i skibakken.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (5 minutter siden):

Enig. Rusmisbruket er trolig nytteløse forsøk på å dempe ubehaget av vissheten om at han ikke makter å tilpasse adferden til samfunnets normer. 

Veldig mange med slik adferd som han utviser ruser seg. Desverre så er det mange som tror at det er rusen som utløser adferden, men det er det ikke. Som du sier så ruser de seg for å slippe virkeligheten de ikke takler. 

Vi har fengslene fulle med voldsmenn som er født med feil i "kompasset". Sadisme og voldelig adferd er som oftest umulig å behandle. 

Men ettersom kronprinsen vår syns Marius er empatisk og morsom så har de kanskje noe å ta tak i de kan jobbe med der. 

De jeg selv har vært utsatt for som har slik adferd som Marius har vist - har blitt diagnostisert med det motsatte av empati iallefall. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusmisbruket, og derav følgende kontakt med tunge kriminelle, lovbrudd og et evig behov for mye penger, mener jeg er det største problemet når det angår MBH og tilknytningen til kongefamilien. En stor og helt uakseptabel sikkerhetsrisiko for vårt monarki.

Mannen må bli rusfri. Ellers er det neppe mulig for han og muligens hans mor å fortsette i sine roller tilknyttet kongehuset. Hvordan tendensen til dyssosialt adferdsmønster kan løses vites ikke. Noen år i fengsel kan det fort bli, og noen form for behandling, eventuelt på institusjon.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...