Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jadaomatte skrev (7 minutter siden):

Men hvor er M nå?

Påfallende stille om han etter at han ble løslatt. Får håpe og tro at han har blitt innlagt for rehabilitering. Det har virket komplett umulig for han å oppføre seg rundt dette til nå iallefall. Kanskje det å bli nykter gjør at han tar alvoret innover seg - og at han møter det som kommer videre med  noe annet enn å vise fingeren og "slå til"-videoer. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Gjest Freydis
Skrevet
Isild skrev (5 minutter siden):

Påfallende stille om han etter at han ble løslatt. Får håpe og tro at han har blitt innlagt for rehabilitering. Det har virket komplett umulig for han å oppføre seg rundt dette til nå iallefall. Kanskje det å bli nykter gjør at han tar alvoret innover seg - og at han møter det som kommer videre med  noe annet enn å vise fingeren og "slå til"-videoer. 

Han fikk jo avrusing i fengselet så han kunne jo reist strake veien til rehab etterpå.

Skrevet
Jada! skrev (5 timer siden):

Hvis mitt barn hadde trengt penger så hadde jeg sannsynligvis støtten henne ved å betale regninger, mat mm og det ville da gått fra min lønn. Kronprinsparets sin jobb er å representere Norge, og for det mottar de en apanasje pr år. At Kronprinsparet ønsker å bruke noe av det på sin sønn/stesønn bør være greit da det faktisk er deres lønn for utført jobb, det er faktisk ikke penger de får uten å gjøre noe for de. Eller er det slik at man mener at mottar man apanasje og ikke vanlig lønn for jobben man gjør så har man ingen mulighet til å hjelpe barna sine? Hva da med sykepleieren som er ansatt offentlig og som da i likhet med de kongelige får betalt av staten Norge? Kan ikke de heller hjelpe barna sine ettersom sykepleieren burde fått mindre lønn hvis vedkommende har penger til å støtte barnet sitt? Alle mottar lønn eller som de kongelige apanasje for å utføre en jobb, og de alle fleste står da fritt til å disponere sine penger, og det må gjelde for de kongelige også. 

Vi alle forstår(vel, de fleste av oss)ønsket om å hjelpe og å støtte. Det mange reagerer på  deriblandt jeg, er at hjelpen gies uten noen form for gjenytelse fra MBH i form av å ta imot behandling. Og den tilsynelatende arrogansen pressen blir møtt med når paret blir konfrontert. Mangelen på åpenhet og transparanse samtidig som vi alle vet om nedskjæringer i den offentlige rusbehandling. Det hadde vært en fantastisk mulighet for kronprinsparet å jobbe for bedre og flere behandlingsmuligheter og økte bevilgninger innen rusomsorg.

Ikke alle har den økonomiske muligheten privat behandling i utlandet gir til å kunne redde sine barn og sine unge.

Dessverre ser det istedet ut som kronprinsparet er totalt uinteresserte i hva det norske folk tenker og/eller har behov for. Da blir lønnen på 13 millioner i året (130 millioner over 10 år...en kvart milliard over 20...) rett og slett skandaløs. Vi vil rett og slett ha valuta for kostnaden ved å holde et kongehus! 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet
Iia skrev (1 time siden):

Da er han visst på vei til behandlingsopphold 

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-reist-pa-behandling/82305348

Godt han er der da. Krysser  fingrene for at det går bra. Men han har iallefall en lang vei å gå. Må sikkert være en lettelse for famile og venner at han er kommet  seg dit. Da kan de få litt pause fra galskapen 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Iia skrev (3 timer siden):

Da er han visst på vei til behandlingsopphold 

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-reist-pa-behandling/82305348

Uten å kjenne behandlingsmetoder:

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Holberg.
Selv om han blir kvitt fysisk uavhengighet: Om han ikke finner en annen vei i livet, vil han begynne å ruse seg igjen. Og for å finne en annen vei, må jo han ha lyst - føle at det blir bedre enn det han har og tåle at det ikke er det på kort sikt, men på lang. Jeg tror dessverre han har dårlige odds siden han er blitt såpass gammel og genene ikke er i hans favør. Og at jeg tror det fundamentale selvbildet han har fra oppveksten ikke lar seg kombinere med et vanlig liv der du må jobbe og kjempe. 

Endret av O Rakel
  • Liker 10
  • Nyttig 12
Gjest Freydis
Skrevet
Kattedama skrev (22 timer siden):

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boliger kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger og nettverk er definitivt kritikkverdig. 

Enig i det. Nå er han tydeligvis kommet seg til behandlingsstedet - bra for familien. Så begynner jobben for hans del og familien går en nervepirrende tid i møte med stadig angst om han skriver seg ut før han er ferdig behandlet. Og det vil nok ta lang tid. 
Men vi krysser fingrene for at det går bra 🤞

Skrevet
O Rakel skrev (1 time siden):

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Ibsen. 
Selv om han blir kvitt fysisk uavhengighet: Om han ikke finner en annen vei i livet, vil han begynne å ruse seg igjen. Og for å finne en annen vei, må jo han ha lyst - føle at det blir bedre enn det han har og tåle at det ikke er det på kort sikt, men på lang. Jeg tror dessverre han har dårlige odds siden han er blitt såpass gammel og genene ikke er i hans favør. Og at jeg tror det fundamentale selvbildet han har fra oppveksten ikke lar seg kombinere med et vanlig liv der du må jobbe og kjempe. 

Evt. Holberg ;)

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Andrea59 skrev (20 minutter siden):

Evt. Holberg ;)

Selvsagt! Rettes 🤭

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
O Rakel skrev (2 timer siden):

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Ibsen. 

Enig i med deg i alt, men alderen er ingen hindring for å komme seg ut av rusmisbruket så lenge viljen er der. 

Jeg er mer bekymret for hans kvinnesyn og dertil voldelige adferd. Håper han også får behandling for å kontrollere sitt ekstreme sinne mot kvinner for å igjen forhindre fremtidig vold og voldtekter. Det er minst like viktig. For man er ikke automatisk en volds- og voldteksmann pga rus.

Endret av K_mb
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
O Rakel skrev (2 timer siden):

For å lykkes må han være veldig motivert. Og behandlingen må rettes mot årsak, ikke bare symptomet. Hvorfor drikker Jeppe? ref Holberg.

Tenker at alder nødvendigvis ikke spiller imot han. De som havner såpass utpå at de må i døgn behandling er som regel på hans alder eller eldre, men det er ganske så vanlig å måtte flere runder i behandling før man faktisk får til en reel endring. Så kommer jo alt an på hvilken plan for ettervern som legges. Han trenger noe meningsfylt å holde på med, et rusfritt nettverk og bryte all kontakt med venner innenfor rusmiljøet. Dette tenker jeg er den vanskelige biten. Så vet jeg også at mange sliter voldsomt med de tingene de har gjort i ruset tilstand blir vanskelig å håndtere når man ikke lengre kan bruke rusmidler til å dempe følelsene.

Marius skal jo etter behandling både stå til ansvar for det han har gjort, samtidig som han skal håndtere at «hele Norge» «hater» han. Og det er helt riktig at han skal stå til ansvar, men jeg har sett ressurssterke pasienter få tilbakefall i langt mindre krevende situasjoner. Så veldig spent på hvordan dette utvikler seg videre. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Gjest Freydis
Skrevet (endret)
K_mb skrev (34 minutter siden):

Enig i med deg i alt, men alderen er ingen hindring for å komme seg ut av rusmisbruket så lenge viljen er der. 

Jeg er mer bekymret for hans kvinnesyn og dertil voldelige adferd. Håper han også får behandling for å kontrollere sitt ekstreme sinne mot kvinner for å igjen forhindre fremtidig vold og voldtekter. Det er minst like viktig. For man er ikke automatisk en volds- og voldteksmann pga rus.

I tillegg til at han ikke virker å ha lyst til å bryte med miljøet han er en del av (ref politisamtalene). Gjør han ikke det, tror jeg ikke sjansen for å holde seg unna rus framover er tilstede. 

Endret av DaisyD
Skrevet

Jeg er også veldig mye mer bekymret for hans kvinnesyn og hans voldelige adferd. De aller aller fleste rusmisbrukere er ikke kvinnehatere og voldelige. Men de som har de moralske bristene (for å bruke penere ord om mindre pene personlighetsproblemer) som gjør at noen er istand til ondskap, ukontrollert raseri, forårsake lidelse - og vold - De bruker ofte rus for å legge en demper på indre demoner, stress og agressjon. 

MEN! Rus fungerer som oftest som "flybensin" på den type mennesker, de blir ennå mer utagerende  - og de kan miste siste rest av dømmekraft. 

Nei, kan ikke linke til noe annet enn egne erfaringer ift dette. 

Noen ting kan ikke behandles, men det kan tøyles. "Dulle" har aldri fungert på den typen. Dulling blir bare utnyttet og legger til rette for at de fortsetter å leve ut faenskapet på innsiden. 

• Liker 14
  • Nyttig 10
Skrevet

Håper de får fikset moralen hans også da, på denne rusinstitusjonen.., ikke bare rusavhengigheten.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
DaisyD skrev (1 time siden):

I tillegg til at han ikke virker å ha lyst til å bryte med miljøet han er en del av (ref politisamtalene). Gjør han ikke det, tror jeg ikke sjansen for å holde seg unna rus framover er tilstede. 

Ja, å bryte med miljøet er første bud!

Det er vel derfor flere av oss sitter med en viss avsmak etter en viss tale for noen år siden hvorpå lojaliteten Marius har til sine venner ble frembrakt som en positiv side av Marius. 

Flere her har stemplet hans kriminelle venner som dårlige venner fordi de "anga" han. Det vil si solgte eller ga informasjon til pressen om hans reaksjoner og bagatellisering av hans handlinger etter siktelsene som viser at han ikke bryr seg nevneverdig. Man har da gjennom denne såkalte "backstabbingen" han ble "utsatt" for av noen av sine venner også fått info om at noen av hans kriminelle venner innehar et visst moralsk kompass hvor de tar avstand fra vold mot kvinner! Det viser at Marius ikke føler anger, og samtidig drar enkelte brukere inn (og folk i kommentarfelt på fb) selvmordsfare for Marius i forhold til mediakjøret og sammenligner det med bla Tore Tønne og mediakjøret mot han og tragedien som fulgte deretter. Marius mangler empati, ansvarsfølelse og anger! Det har da vitterlig blitt dokumentert gjennom både bilder, videoer, handlinger og screenshoot's av samtaler etter siktelsene. Behandling for å bli rusfri er selvfølgelig bra, men ikke nok! Behandling for å håndtere sin aggresjon og sinne mot kvinner er likså viktig!

Endret av K_mb
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Carrot skrev (13 timer siden):

dette - jeg spurte rundt kaffimaskina i dag tidlig når jeg så denne hva de tenkte rundt dette med apanasjen, og alle seks som sto der mente apanasje var som vår fastlønn å regne og hva folk bruker lønna si på får være opp til dem så jeg tror ikke "folk flest" bryr seg om denne delen i så stor grad som enkelte her inne gjør. 

Det er ganske greit om folk faktisk bryr som det som er viktig her. 

Når en mann slår eller voldtar en dame betyr det ingenting for den stakkars kvinnen om mannen er rik eller fattig, kjent eller ukjent 

Skaden er faktisk den samme .Trist for damene om skattepengene veier tyngre en deres mareritt. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
K_mb skrev (14 timer siden):

Ja, å bryte med miljøet er første bud!

Det er vel derfor flere av oss sitter med en viss avsmak etter en viss tale for noen år siden hvorpå lojaliteten Marius har til sine venner ble frembrakt som en positiv side av Marius. 

Flere her har stemplet hans kriminelle venner som dårlige venner fordi de "anga" han. Det vil si solgte eller ga informasjon til pressen om hans reaksjoner og bagatellisering av hans handlinger etter siktelsene som viser at han ikke bryr seg nevneverdig. Man har da gjennom denne såkalte "backstabbingen" han ble "utsatt" for av noen av sine venner også fått info om at noen av hans kriminelle venner innehar et visst moralsk kompass hvor de tar avstand fra vold mot kvinner! Det viser at Marius ikke føler anger, og samtidig drar enkelte brukere inn (og folk i kommentarfelt på fb) selvmordsfare for Marius i forhold til mediakjøret og sammenligner det med bla Tore Tønne og mediakjøret mot han og tragedien som fulgte deretter. Marius mangler empati, ansvarsfølelse og anger! Det har da vitterlig blitt dokumentert gjennom både bilder, videoer, handlinger og screenshoot's av samtaler etter siktelsene. Behandling for å bli rusfri er selvfølgelig bra, men ikke nok! Behandling for å håndtere sin aggresjon og sinne mot kvinner er likså viktig!

Skjønner ikke at det går an å blande  noe som ble skrevet for 7 år siden, å sette det i sammeheng med det som skjer i dag.

I dag hadde hun nok ikke brukt samme ord. Og den gang ble de gitt i en helt annen kontekst, enn det som skjer akkurat nå. 

På 7 år så utvikler vi oss alle sammen , noen litt og andre mye.  Dette ble skrevet  i 2017, og i følge hans ex julianne, var han ikke  voldelig i deres første år sammen. Og de ble sammen i 2018. Dvs vold i forhold startet da i 2019, en gang.

Og dette var noe hun først fortalte kronprinsparet i 2023. Så hun visste da vel ingenting om hva som skulle komme frem etter brevet var skrevet.

Marius har ikke bare kriminelle venner,  han har også mange venner utenfor det kriminelle miljlet 

Når du leser om backstabbing. Så ja det er jo det de gjør. Men iht de kommentarene  jeg har lest. Så er det ikke i kontekst at de syntes synd på han for det. Når det er sagt så er det ikke noe problem å skjønne at det kan være tøft å oppleve,,selv om man ikke støtter hans handlinger,  og forsåvidt fortjent.

Men jeg anser det også som positivt.  Positivt fordi backstabbing av de kriminelle venner, forhåpentligvis bryter han ut av det miljøet, og at de på den måten setter en grense.  

Skal han slutte med rus og velge andre veier må han bryte med dem.

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
siesta skrev (1 time siden):

Det er ganske greit om folk faktisk bryr som det som er viktig her. 

Når en mann slår eller voldtar en dame betyr det ingenting for den stakkars kvinnen om mannen er rik eller fattig, kjent eller ukjent 

Skaden er faktisk den samme .Trist for damene om skattepengene veier tyngre en deres mareritt. 

Du og de 6 personene rundt kaffemaskina har åpenbart ikke skjønt så mye! 

Jeg er selv kritisk til at apansjen skattebetalerne yter til kongehuset blir brukt på en voldsutøver og kriminell. I tillegg er jeg kritisk til tausheten fra kronsprinsparet som forbilder og ambassadører for nasjonen. 

Hvordan prate høyt om og å være beskyttere av ulike samfunnsproblemer, men å holde kjeft når de selv forsørger et voksent menneske som utøver vold og voldtekter mot flere kvinner både i nære og fjerne relasjoner? Det er jo dette man ønsker åpenhet om i et demokrati! Vi er ikke Russland, Iran og andre  lignende stater hvorpå vold mot kvinner i og utenfor hjemmet er akseptabelt. Vi er et demokrati med kongedømme hvor det skal være åpenhet og likestilling! Her har Marius fått utagert og mottatt lommepenger som strengt talt er betalt av skattebetalerne. Om det er 50 øre eller 10 kr per innbygger er likegyldig. Folk som jobber og betaler sin skatt har mindre utbetalt enn MBH får av sin mor. Det er realiteten!

Endret av K_mb
  • Liker 15
  • Nyttig 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...