Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rastebenk skrev (6 minutter siden):

Det kommer jo an på om man ønsker å avskaffe monarkiet eller ikke. 

@parmanoia har et veldig godt poeng. Det blir veldig feil å skulle belemre et annet land med MBH. Men da må man ta innover seg at hvis MBH fortsetter sin vante livsførsel med sovevoldtekter, narkotika, rasering av boliger, vold mot kvinner, fyllekjøring osv så vil han egenhendig velte monarkiet. For Norge er et veldig lite land, og den suverene beskyttelsen MBH nøt fra politi og presse i mange år er nå borte. Det er neppe noe nytt for kongelige å sende kullsorte får i eksil.

Hører hjemme i norske fengsler ved videre lovbrudd som det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rastebenk skrev (12 minutter siden):

Det kommer an på om man ønsker å avskaffe det norske monarkiet eller ikke. 

Men ja, du og @parmanoia har et godt poeng. Det blir veldig feil å skulle belemre et annet land med MBH.

Men da må man ta innover seg at hvis MBH fortsetter sin vante livsførsel med sovevoldtekter, narkotika, rasering av boliger, vold mot kvinner, fyllekjøring osv så vil han egenhendig velte monarkiet. For Norge er et veldig lite land, og den suverene beskyttelsen MBH nøt fra politi og presse i mange år er nå borte.

Oppførselen MBH har fremvist siden første arrestasjon viser svært liten endringsvilje, da også mtp å skifte ut den tungt kriminelle omgangskretsen. Det er neppe noe nytt for kongelige å sende kullsorte får i eksil.

Som sagt, det kommer an på om man ønsker å avskaffe monarkiet eller ikke. 

Jeg syns han passer fint inn på langtidsforvaring i et sikkerhetsfengsel i Norge kombinert med rus- og psykiatrisk behandling, i likhet med "vanlige kriminelle" uavhengig av monarki eller ei.

Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

At han ruser seg er slik jeg ser det sekundært. 

Enig. Rusmisbruket er trolig nytteløse forsøk på å dempe ubehaget av vissheten om at han ikke makter å tilpasse adferden til samfunnets normer. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Rastebenk skrev (1 time siden):

Det avslører jo hvor ufattelig skjermet MBH har vært for norsk presse de siste ti årene. Leste en artikkel om det for noen uker siden, men klarer ikke å finne den igjen.

nå er det jo ikke lov å fotfølge folk for å bilder av dem i privatlivet, enten de er kongelige eller privatpersoner, så det har jo ikke noe med MBH spesielt å gjøre. Det bestemte menneskerettsdomstolen i en sak reist av prinsesse Caroline, der det ble fastslått at selv som hun er en offentlig person, så har hun krev på vern av sitt privatliv når hun gjøre private ting selv om hun befinner seg på et offentlig område, typisk shopping eller i skibakken.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Anonym11223344 skrev (5 minutter siden):

Enig. Rusmisbruket er trolig nytteløse forsøk på å dempe ubehaget av vissheten om at han ikke makter å tilpasse adferden til samfunnets normer. 

Veldig mange med slik adferd som han utviser ruser seg. Desverre så er det mange som tror at det er rusen som utløser adferden, men det er det ikke. Som du sier så ruser de seg for å slippe virkeligheten de ikke takler. 

Vi har fengslene fulle med voldsmenn som er født med feil i "kompasset". Sadisme og voldelig adferd er som oftest umulig å behandle. 

Men ettersom kronprinsen vår syns Marius er empatisk og morsom så har de kanskje noe å ta tak i de kan jobbe med der. 

De jeg selv har vært utsatt for som har slik adferd som Marius har vist - har blitt diagnostisert med det motsatte av empati iallefall. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Rusmisbruket, og derav følgende kontakt med tunge kriminelle, lovbrudd og et evig behov for mye penger, mener jeg er det største problemet når det angår MBH og tilknytningen til kongefamilien. En stor og helt uakseptabel sikkerhetsrisiko for vårt monarki.

Mannen må bli rusfri. Ellers er det neppe mulig for han og muligens hans mor å fortsette i sine roller tilknyttet kongehuset. Hvordan tendensen til dyssosialt adferdsmønster kan løses vites ikke. Noen år i fengsel kan det fort bli, og noen form for behandling, eventuelt på institusjon.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Mulig jeg svartmaler nå, men jeg tror ikke MBH problemer kan fikses kjapt på en institusjon. Problemene hans virker mer å være knyttet til personlighet, væremåte, verdier og holdninger. Man kan ikke rette ut halen på en gammel hund. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Hva mente du da med å flytte han til utlandet av hensyn til monarkiet ved videre skandaler, eksemplifisert med alvorlige lovbrudd?

At jeg ser det smarte ved en slik løsning (eksil i utlandet), men også det uetiske mtp mottakerlandet som da må huse ham. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Villroses hage skrev (17 minutter siden):

Rusmisbruket, og derav følgende kontakt med tunge kriminelle, lovbrudd og et evig behov for mye penger, mener jeg er det største problemet når det angår MBH og tilknytningen til kongefamilien. En stor og helt uakseptabel sikkerhetsrisiko for vårt monarki.

Mannen må bli rusfri. Ellers er det neppe mulig for han og muligens hans mor å fortsette i sine roller tilknyttet kongehuset. Hvordan tendensen til dyssosialt adferdsmønster kan løses vites ikke. Noen år i fengsel kan det fort bli, og noen form for behandling, eventuelt på institusjon.

Som Elin Ørjasæter sa så treffende i sin samtale med Ness; "Vi kan ikke ha en dronning med en tungt kriminiell narkoman sønn". 

Hun så skilsmisse som eneste løsning. Jeg er ikke uenig. 

Marius sin "anger" til nå er å vise fingeren og å spytte på det hele, og jeg tror det er vanskelig (umulig) å rehabiltere en som viser de trekkene han gjør (og tydeligvis har gjort i årevis) 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
missLynch skrev (11 minutter siden):

Mulig jeg svartmaler nå, men jeg tror ikke MBH problemer kan fikses kjapt på en institusjon. Problemene hans virker mer å være knyttet til personlighet, væremåte, verdier og holdninger. Man kan ikke rette ut halen på en gammel hund. 

Helt enig. Han synes jo ikke at han har problemer: verken med vold, voldtekter eller rus. Så hvorfor skal han fikse på noe han ikke synes er noe å fikse? Han er en "god gammeldags drittsekk". Rett og slett. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Kvinne31 skrev (34 minutter siden):

Helt enig. Han synes jo ikke at han har problemer: verken med vold, voldtekter eller rus. Så hvorfor skal han fikse på noe han ikke synes er noe å fikse? Han er en "god gammeldags drittsekk". Rett og slett. 

Så lenge han får lov til å unskylde sin dyssosiale adferd på rus"problemer" og flere psykiske lidelser, så vil han nok neppe bli et bedre menneske. 

Endret av MissHannigan
Skrevet

Hvor mange ofre må en ha for å kalles serieovergriper? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest MissHannigan
Skrevet
Jadaomatte skrev (8 minutter siden):

Når det er mer enn ett offer. Så to eller mer.

Skrevet
Londonjenta skrev (12 timer siden):

Hvorfor blander du inn brevet fra 2017 her?

Det henvises til en "viss tale" og det er talen IA holdt på sin attenårsfeiring.

Det er ikke noe bedre det.  

• Nyttig 1
Skrevet
Jadaomatte skrev (35 minutter siden):

Tror det er to eller flere. 

• Liker 4
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)

Kom det ikke en påstand om at denne saken ikke engasjerer folk, og at folk er mer interessert i en ikke-sak om Støre? Var noe om en diskusjon rundt en kaffemaskin? Uansett så sier meningsmålingene noe helt annet i følge denne fyren; 

«Av dem som har en mening, svarer 53 prosent at monarkiet er svekket de siste årene.

– Her er det viktig å merke seg at bare 4–5 prosent av de spurte ikke har en mening. Det sier noe om hvor sterkt denne saken engasjerer, sier TV 2s valganalytiker Terje Sørensen.» sitat slutt.

Ser også at folk flest mener at kronprinsen har håndtert saken godt, ikke så rart med tanke på at det er han som ikke har den arrogante «jeg står stødig i kritikken» uttalelsen,  men derimot har møtt kritikken og svart på spørsmålene som er blitt stilt.https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoiby-maling-kronprinsen-kommer-klart-best-ut/17243097/

Endret av Kattedama
Skrevet
Kattedama skrev (1 minutt siden):

Kom det ikke en påstand om at denne saken ikke engasjerer folk, og at folk er mer interessert i en ikke-sak om Støre? Var noe om en diskusjon rundt en kaffemaskin? Uansett så sier meningsmålingene noe helt annet i følge denne fyren; 

«Av dem som har en mening, svarer 53 prosent at monarkiet er svekket de siste årene.

– Her er det viktig å merke seg at bare 4–5 prosent av de spurte ikke har en mening. Det sier noe om hvor sterkt denne saken engasjerer, sier TV 2s valganalytiker Terje Sørensen.» sitat slutt.

Ser også at folk flest mener at kronprinsen har håndtert saken godt, ikke så rart med tanke på at det er han som ikke har den arrogante «jeg står stødig i kritikken» uttalelsen,  men derimot har møtt kritikken og svart på spørsmålene som er blitt stilt.https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoiby-maling-kronprinsen-kommer-klart-best-ut/17243097/

det var vel ikke spørsmålet om MBH-saken som ikke engasjerte rundt kaffemaskinen. Det var vel spørsmålet om midler fra apanasjen ble brukt som ikke engasjerte rundt kaffemaskinen.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (42 minutter siden):

det var vel ikke spørsmålet om MBH-saken som ikke engasjerte rundt kaffemaskinen. Det var vel spørsmålet om midler fra apanasjen ble brukt som ikke engasjerte rundt kaffemaskinen.

Korrekt. Takk.

Engasjementet rundt kaffemaskin og apanasjedebatt vs. MBH-saken foregikk så langt tilbake i tid som igår.

Endret av Natron
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (9 timer siden):

Det er akkurat det. 

Psykisk og fysisk misshandel av tre kjærester. Siktet for voldtekt av to kvinner. Er gjort etterforskning av mulige flere seksuallovbrudd.

Fint og flott hvis han får ordnet opp med sitt ruspblem. 

Men som du skriver er det hans holdninger og handlinger koblet til vold og seksuelle overgrep mot kvinner som har flyttet denne saken fra den private sfæren til den offentlige, fordi det er det mest alvorlige. 

Empatisk og morsom, var vel sånn som HM beskrev Marius i boken om seg selv i 2023.

Da hadde han blitt varslet av JS, og var godt kjent med mye av problemene med kriminelle venner, manglende evne å forsørge seg, rus, tyveri og hærverk hjemme. 

Er vel slikt som kalles å skrive en falsk attest, som ble publisert offentlig. 

IA tale på sin offisielle myndighetsdag. TV sendt skryt om hvor flott Marius er. 

HM og MM som var så rause, åpne og engasjerte "svigers" til jentene som ble mishandlet. 

Jeg kanskje er sær, men det lukter vondt. 

Ang. det som er understreket:

Boken ble utgitt høsten 2023. Forlaget skriver på sin hjemmeside at forfatteren brukte mye tid sammen med HM over to år før dette for å kunne skrive boken. https://cappelendamm.no/_haakon-hkh-kronprins-haakon-kjetil-stensvik-ostli-9788202734336

En slik bok er omfattende, mye historie som må sjekkes og fakta som skal bli riktig. Og deretter er som regel etterarbeidet også omfattende, dobbelsjekking av fakta, språkvask m.m. Og etter at alt dette er i orden skal boken trykkes.

Derfor er det også veldig stor sannsynlighet for at intervjuene med HM var ferdig før utgangen av 2022.

(Jeg har flere kjente som har gitt ut bøker, så har fulgt prosessene deres forholdsvis tett og har sett hvor lang tid alt etterarbeidet som regel tar.)

Med andre ord, vi har ingenting som tyder på at HM gikk inn for å " skrive en falsk attest, som ble publisert offentlig", som du sier. Det er faktisk veldig sannsynlig at HM og MM på det tidspunktet dette var samtaleemne med journalisten faktisk ikke visste om hans voldelige sider, og derfor kan HM ha fortalt om hvordan han på den tiden så MBH. Det er ikke naturlig at HM skulle ha brettet ut MBHs rusavhengighet, da det på det tidspunktet ville gå under MBHs privatliv.

Jeg sier ikke at det må være slik, men min kjennskap til tiden det tar å skrive slike bøker, inkl. alt etterarbeidet før trykking og utgivelse, så er det sannsynlig at HM på den tiden han omtalte MBH som empatisk og morsom faktisk hadde det inntrykket av ham, selv om det nok også var langt mer utfordrende sider ved ham pga. rusproblematikken.

Og atter en gang, dette er ikke et forsvar av hverken MBH, hans handlinger, eller HM, men det har med å forsøke å forholde seg til denne saken på en ryddig måte, ikke kaste ut konklusjoner og påstander som man ikke har dekning for når man skriver!

Endret av Frisk Frosk
Link
  • Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Rastebenk skrev (2 timer siden):

At jeg ser det smarte ved en slik løsning (eksil i utlandet), men også det uetiske mtp mottakerlandet som da må huse ham. 

Tror vi trygt kan legge bort tanken om eksil som en aktuell problemstilling. 

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...