Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Carrot skrev (13 minutter siden):

joda, men å vri på ting for å passe ens narritiv er ikke greit, det at "noen" taper penger betyr ikke at de gir bort penger. 

Når ungene som er voksne og utflyttet kommer hjem på besøk og jeg "Lar dem bo her gratis" slik de slipper ta inn på hotell og betale for det gir jeg dem ikke penger.. jeg lar dem bo her - gratis

Men du ville normalt ikke leid ut rommet/rommene til noen andre? Dermed taper du ikke penger på å gjøre det heller. 

Om du taper penger er din private sak. Slik jeg forstår det er Skaugum kongefamiliens private eiendom, samtidig vil befolkningen gjerne ha sterke meninger om deres gjøren og laden (særlig pengebruk, midler og verdier) siden de er en så til de grader subsidiert institusjon. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (42 minutter siden):

hvis jeg lar mine voksne barn bo i en eiendom jeg disponerer og eier uten å betale leie betyr ikke det at jeg gir dem penger, det betyr bare at jeg lar dem få tak over hodet. Det kan da virkelig ikke være så innmari vanskelig å skille mellom begreper? 

Din eiendom vedlikeholdes ikke av staten.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkatt skrev (1 minutt siden):

Dekket husleie er minimum 25 000 kroner spart. 20 000 kroner rett i hånden. Det er inntekt på 45 000 kroner pr. mnd. Pluss aap eller uføretrygd ca. 20 000 kroner pr mnd. Det blir disponibel inntekt, direkte og inndirekte, på 65 000 kroner pr mnd å betale regninger for pluss husholdningsutgifter. Da har han jo godt med penger til overs...

At krompen og partner velger å finansiere sønn/stesønn uten å stille krav om oppførsel og pengebruk er ikke greit og dere ihuga kongetro burde også klare å finne feilene i bildet.

har Marius AAP eller uføretrygd? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (38 minutter siden):

Det må faktisk være kronprinsparets eget problem at de muligens skal overta regentrollen med minimal tillit og oppslutning i folket. 

Hva er et kongehus uten tillit i folket?

Da mener du det. Jeg svarte på noe annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

har Marius AAP eller uføretrygd? 

Det vet vi naturligvis ikke og skal ikke vite heller. Det er en spekulasjon vi kan legge død før vi starter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (20 minutter siden):

Her handler det vel mer om at det ikke tar seg ut i det hele tatt å la denne bortskjemte, voldelige drittsekken av en voksen mann få ha tilholdssted på Skaugum, enn det faktum at han bor der gratis.

Nettopp! Absolutt ALT er feil med å la en voksen voldelig drittsekk bo vegg i vegg med de kongelige. De har visst om både rus, mishandling og kriminell omgangskrets. De velger allikevel å "sponse" han så han har fått fortsette. Han har bodd gratis, kjørt fete biler, reist og festet på apanasjen til Mamma. Det kronprinsparet har gjort ved å huse/dekke over denne tikkende bomben, er at de også har satt våre kongelige i fare ( seg selv, og vår kommende dronning IA og prins SM ) - for det har de faktisk!

0 poeng fra meg. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avispapir skrev (Akkurat nå):

Det vet vi naturligvis ikke og skal ikke vite heller. Det er en spekulasjon vi kan legge død før vi starter den.

ja det var derfor jeg spurte - det er mye spekulasjoner som fremlegges som fakta så det er lett å gå i surr.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (Akkurat nå):

Nettopp! Absolutt ALT er feil med å la en voksen voldelig drittsekk bo vegg i vegg med de kongelige. De har visst om både rus, mishandling og kriminell omgangskrets. De velger allikevel å "sponse" han så han har fått fortsette. Han har bodd gratis, kjørt fete biler, reist og festet på apanasjen til Mamma. Det kronprinsparet har gjort ved å huse/dekke over denne tikkende bomben, er at de også har satt våre kongelige i fare ( seg selv, og vår kommende dronning IA og prins SM ) - for det har de faktisk!

0 poeng fra meg. 

Enablers.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (2 minutter siden):

Men du ville normalt ikke leid ut rommet/rommene til noen andre? Dermed taper du ikke penger på å gjøre det heller. 

Om du taper penger er din private sak. Slik jeg forstår det er Skaugum kongefamiliens private eiendom, samtidig vil befolkningen gjerne ha sterke meninger om deres gjøren og laden (særlig pengebruk, midler og verdier) siden de er en så til de grader subsidiert institusjon. 

Dette er et hus som har ligget til utleie kr 27 000 på finn.no, altså en utleiebolig hvis  det fortsatt ikke har blitt oppfattet.

Skaugum Gård er et registrert foretak med en inntekts- og utgiftsside der bl.annet annet utleie av bygninger går til å dekke opp for kostnader ved å drifte Gården. Alt er registrert i Brønnøysundregisteret.  

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lenge Marius sine nærmeste har trodd at denne bobla skulle holde stand? De må jo ha gått rundt med en konstant frykt for at den skulle sprekke? 
Og nå er den sprukket og antagelig ser de at den innholdt mer dritt enn de har trodd. For jeg velger å tro at de , som mange pårørende til rusmisbrukere og voldsutøvere , har håpet og trodd på forbedring. 
Som foreldre har de min sympati og medfølelse, som kronprinspar har de mistet min respekt og jeg synes de har skjøtt sitt ansvar  på en dårlig måte- mildt sagt. 
For å si det sånn, hadde en banksjef hatt en sønn som hadde kommet seg inn i bankhvelvet ved hjelp av nøkkel, stjålet/fått  fra sin forelder gang på gang, så hadde den banksjefen måttet ta lua og gå. Uansett foranliggende årsak. 

Endret av Zenhouse
  • Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (18 minutter siden):

Enablers.

Det har vel virket til å være den enkleste måten å prøve å skjule det faktum hva denne sønnen har endt med å bli/ikke bli, å gjemme ham litt bort på Skaugum. Det må jo være en enorm skuffelse for særlig mor å være vitne til at ens sønn verken får seg utdannelse eller jobb, får elendige venner, elendige vaner og til og med blir kvinnemishandler. Men å koste under teppet har vel aldri vært særlig smart i lengden. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkatt skrev (37 minutter siden):

Dekket husleie er minimum 25 000 kroner spart. 20 000 kroner rett i hånden. Det er inntekt på 45 000 kroner pr. mnd. Pluss aap eller uføretrygd ca. 20 000 kroner pr mnd. Det blir disponibel inntekt, direkte og inndirekte, på 65 000 kroner pr mnd å betale regninger for pluss husholdningsutgifter. Da har han jo godt med penger til overs...

At krompen og partner velger å finansiere sønn/stesønn uten å stille krav om oppførsel og pengebruk er ikke greit og dere ihuga kongetro burde også klare å finne feilene i bildet.

Har han uføretrygd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Dessverre finnes det en type jenter/kvinner som bare ser det gode i sånne guttunger og skal personlig vise dem hvordan det skal gjøres, å omvende dem, bli sammen med/vise forståelse og omsorg og så gifte seg til sist...og så går det som det går. Denne typen kvinner finnes det altfor mange av. Han kommer nok ikke til å være alene lenge. Dessverre.  :( 

Med frierbrev til de som sitter i fengsel, skjer jo de verste massemordere. Ingen sammenligning med Marius altså. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de fysisk har gitt ham penger eller om de har spart ham penger ved å la han bo gratis, er litt poteito potato. Utfallet er hvert fall at MBH selv slipper å bidra noe økonomisk for å få bo der, og dermed har han mer penger til andre ting.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett konktret talleksempel ( 2017 tall ), 12 utleieenheter genererte en samlet inntekt på kr 1,4 mill. for Skaugum Gård

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenholder fakta her:

han startet som lærling høsten 2020, firmaet opplyser at han jobbet hos dem i 1 års tid, meste av inntekt derfra skulle altså vært på 2021. I følge Se&Hør tjente han bare rundt 30000kr i 2021, spørsmålet er om det er etter fribeløp/bunnfradrag er trukket fra eller ikke. Han hadde i alle fall hverken aap eller ufør da.

I 2022 hadde han sluttet som lærling, og startet eget firma. Inntekten er 238000kr. Minstesats aap var 222954 kr det året (2x grunnbeløpet, i praksis blir det litt lavere siden grunnbeløpet justeres 1.mai). Man kan ikke utelukke at han har hatt aap dette året+jobbet noe, hvis han ble sykemeldt etter lærlingejobben og fikk aap direkte fordi sykepengegrunnlaget var så lavt. Men tallene bekrefter heller ikke dette. Det de imidlertid bekrefter er at han ikke har hatt ufør hverken i 2021 eller 2022, da minstesatsen for både gift/samboende og enslig er klart over inntekten han er oppført med i skattemeldingen.

Ut ifra det som er offentlig kjent fra 2023 og 2024 har han neppe oppfylt kriteriene som omtalt i forrige kommentar. Skatteoppgjøret blir offentlig i morgen. Bare å glede seg til mediesakene. 

https://www.vg.no/rampelys/i/KzRpaE/marius-borg-hoeiby-har-startet-eget-motorsykkel-foretak

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Hvis man sammenholder fakta her:

han startet som lærling høsten 2020, firmaet opplyser at han jobbet hos dem i 1 års tid, meste av inntekt derfra skulle altså vært på 2021. I følge Se&Hør tjente han bare rundt 30000kr i 2021, spørsmålet er om det er etter fribeløp/bunnfradrag er trukket fra eller ikke. Han hadde i alle fall hverken aap eller ufør da.

I 2022 hadde han sluttet som lærling, og startet eget firma. Inntekten er 238000kr. Minstesats aap var 222954 kr det året (2x grunnbeløpet, i praksis blir det litt lavere siden grunnbeløpet justeres 1.mai). Man kan ikke utelukke at han har hatt aap dette året+jobbet noe, hvis han ble sykemeldt etter lærlingejobben og fikk aap direkte fordi sykepengegrunnlaget var så lavt. Men tallene bekrefter heller ikke dette. Det de imidlertid bekrefter er at han ikke har hatt ufør hverken i 2021 eller 2022, da minstesatsen for både gift/samboende og enslig er klart over inntekten han er oppført med i skattemeldingen.

Ut ifra det som er offentlig kjent fra 2023 og 2024 har han neppe oppfylt kriteriene som omtalt i forrige kommentar. Skatteoppgjøret blir offentlig i morgen. Bare å glede seg til mediesakene. 

https://www.vg.no/rampelys/i/KzRpaE/marius-borg-hoeiby-har-startet-eget-motorsykkel-foretak

Er det ikke slik at tallene på skattelistene er lavere enn de reelle tallene? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (5 minutter siden):

Er det ikke slik at tallene på skattelistene er lavere enn de reelle tallene? 

Det er derfor jeg løfter «med eller uten fribeløp/bunnfradrag», dette bør faktisk mediene tydeliggjøre når de publiserer slike tall. Folk flest tenker jo inntekt som hele inntekten man har hatt, før fribeløp/bunnfradrag trekkes fra. Så det blir misvisende om mediene kun presenterer den skattepliktige delen som «inntekt for året». Men det er helt klart indikasjoner på at det er det de har gjort her. Han har uansett ikke hatt aap eller ufør i 2021, om inntekten er med eller uten fribeløp oppgitt. I 2022 kan han kun ha hatt aap i kombo med jobb, fordi han ville fått minstesats basert på inntekten foregående år.  Og minstesats er under oppgitt inntekt, uansett om den er med eller uten fribeløp/bunnfradrag.

Og du får ikke ufør på så kort tid videre med et slikt bilde (ikke spekulasjon, kun såkalte kurantsaker går fort/rett på ufør, og her er kriteriene ganske klare, MBH oppfyller ikke kriteriene for kurantsak ut ifra det som er kjent i saken, ikke spekulasjon, kun resonnement ut ifra tilgjengelig info+lovverk og rundskriv/veiledere. 

Men det blir jo spennende i morgen når tallene for 2023 blir offentlige.

Endret av Ninaen
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 minutter siden):

Det er derfor jeg løfter «med eller uten fribeløp/bunnfradrag», dette bør faktisk mediene tydeliggjøre når de publiserer slike tall. Folk flest tenker jo inntekt som hele inntekten man har hatt, før fribeløp/bunnfradrag trekkes fra. Så det blir misvisende om mediene kun presenterer den skattepliktige delen som «inntekt for året». Men det er helt klart indikasjoner på at det er det de har gjort her. Han har uansett ikke hatt aap eller ufør i 2021, om inntekten er med eller uten fribeløp oppgitt. Og du får ikke ufør på så kort tid videre med et slikt bilde (ikke spekulasjon, kun såkalte kurantsaker går fort/rett på ufør, og her er kriteriene ganske klare, MBH oppfyller ikke kriteriene for kurantsak ut ifra det som er kjent i saken, ikke spekulasjon, kun resonnement ut ifra tilgjengelig info+lovverk og rundskriv/veiledere. 

Men det blir jo spennende i morgen når tallene for 2023 blir offentlige.

Tallene for MGB blir nok unntatt offentlighet, slik som f.eks Maud.A Behn og andre. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/unntatt-offentligheten/80632960

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (2 minutter siden):

Tallene for MGB blir nok unntatt offentlighet, slik som f.eks Maud.A Behn og andre. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/unntatt-offentligheten/80632960

De er jo ikke blitt det tidligere? Tillegg: så i artikkelen nå at han kan nekte. Så da blir det ekstra spennende i morgen.

Endret av Ninaen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...