Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Carrot skrev (Akkurat nå):

som sagt, hva du legger i at ting ordner seg og hva jeg legger i det er nok ulikt også fra hva andre legger i det, det trenger ikke bety at man trekker på skuldrene uten å gjøre noe, man må ikke forusette det verste i alt som sies, skrives osv.. 

Nå vil vel noen si at Marius voksne liv, med en samlet inntekt på under 500.000 på 10 voksne år, samt hans festing, ferier og utsvevende livsførsel viser alt annet enn voksne som er trygge, tydelige og klare i hvordan de hjelper sin selverklærte psykisk syke sønn.

Men det er kanskje bare meg som synes klare grenser er en fin ting når man har med utagerende personer å gjøre.

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (På 11.11.2024 den 10.29):

jeg gjentar meg selv jeg: hvordan vet vi 100% sikkert at han har fått penger fra mor osv da og at det er DETTE som finaniserer det livet han lever? Eller at det er skattepengene våre han har fått av osv? Er ikke det egentlig bare gjetninger? Jeg tror ikke vi har sett ett eneste sted dokumentere at han lever på foreldrenes penger? 

Han sa i videoen til politiet "jeg har jo åpenbart ikke problemer med penger".

Men fy fader for et utrolig kvinnehat det viser seg at denne fyren har...

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (Akkurat nå):

Men det er kanskje bare meg som synes klare grenser er en fin ting når man har med utagerende personer å gjøre.

Nei det er ikke "bare deg"(hersketeknikk og dårlig skjult sarkasme kanskje?)

Men det er mange som tenker at det man ikke vet er like vesentlig som det man vet,
or ikke å snakke om det man tror man vet og den mening man gjør seg opp basert på seg og sitt.

Det er lett å kaste stein i glasshus og så etterpå si "ja jeg ser nå det er dumt" og de fleste gjør det hele tiden. Det jeg ikke skjønner er behovet for å dra ned mennesker som man SER har det vanskelig? 

Jeg er sterkt kritisk til Marius og hans handlinger som alle som har lest svarene mine også vet, skeptisk til hans påståtte unskyldning kontra hans oppførsel etterpå osv osv - men jeg forsøker likevel å ha en oppførsel for egen del som jeg syns er OK fordi jeg gjerne vil være den OK personen jeg ser meg selv som.
Jeg prøver å ikke la et evt behov for å dra noen gjennom mer dritt for å føle meg "bedre selv" vinne plass fordi jeg vet at jeg ikke er "perfekt" på noen måte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 minutt siden):

Han sa i videoen til politiet "jeg har jo åpenbart ikke problemer med penger".

Men fy fader for et utrolig kvinnehat det viser seg at denne fyren har...

men at han ikke har pengeproblemer og sier det selv betyr ikke at han har et sugerør inn i mammas konto. Og jeg er ikke uenig i at han har mange utfordringer og ikke fremstår som en bra fyr, men han er voksen og anvarlig for seg selv - hans oppførsel er ikke noe foreldrene skal eie, de har ikke utøvd noen av disse handlingene Marius er tiltalt for, 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 minutter siden):

men at han ikke har pengeproblemer og sier det selv betyr ikke at han har et sugerør inn i mammas konto. Og jeg er ikke uenig i at han har mange utfordringer og ikke fremstår som en bra fyr, men han er voksen og anvarlig for seg selv - hans oppførsel er ikke noe foreldrene skal eie, de har ikke utøvd noen av disse handlingene Marius er tiltalt for, 

Hint: Foreldrene hans eier det så lange de lar han bo hjemme og holde fest i huset deres med tunge kriminelle miljøer.

Det må gå an å kalle en spade for en spade, selv om man er blind for å kritisere MM og HM.

Ærlig talt, nær sagt all ekspertise på hvordan man skal behandle rus i familier tilsier at man skal kutte eller distansere bånd, få avstand og stoppe finansiell støtte. Situasjonen rundt Marius er det strake motsatte.

Fyren lærer seg aldri å svømme fordi han konstant har en livbøye fra MS Skaugum flytende rundt seg så fort han havner i problemer. 

Endret av 1600
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (6 minutter siden):

Hint: Foreldrene hans eier det så lange de lar han bo hjemme og holde fest i huset deres med tunge kriminelle miljøer.

Det må gå an å kalle en spade for en spade, selv om man er blind for å kritisere MM og HM.

Ærlig talt, nær sagt all ekspertise på hvordan man skal behandle rus i familier tilsier at man skal kutte eller distansere bånd, få avstand og stoppe finansiell støtte. Situasjonen rundt Marius er det strake motsatte.

Fyren lærer seg aldri å svømme fordi han konstant har en livbøye fra MS Skaugum flytende rundt seg så fort han havner i problemer. 

ærlig talt, du tar feil med respekt å melde, de som jobber med rusproblemtatikk vil aldri si man skal kutte ut mennekser som trenger hjelp og overlate de til seg selv for å se om de svømmer eller drukner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (19 minutter siden):

ærlig talt, du tar feil med respekt å melde, de som jobber med rusproblemtatikk vil aldri si man skal kutte ut mennekser som trenger hjelp og overlate de til seg selv for å se om de svømmer eller drukner. 

Det er anbefalt å la den (voksne) rusavhengig ha ansvar for eget liv. Det er ikke anbefalt å tilrettelegge. Det er ikke anbefalt å stille med bolig, rydde og vaske for dem, handle inn mat, kjøre dem eller hjelpe økonomisk.

Tilrettelegger man på denne måten, trenger ikke den rusavhengige å ta ansvar for noen andre ting enn å ruse seg. Familien tar jo ansvar for alt annet den rusavhengige trenger for å leve. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (42 minutter siden):

Her tar du feil. Anekdotisk bevis er uansett ingen vits i å komme med her inne, men for hva det måtte være verdt; Jeg ble anbefalt å få brev og besøksforbud mot min sønn da ting stormet som verst. Du vet nok ikke helt hva du snakker om. 

Jeg forstår rett og slett ikke dette sterke behovet for å forsvare alt kronprinsparet foretar seg eller ikke. Det er i beste fall naivt å tro at de er maktesløse i denne situasjonen. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

Men de har på alle måter lagt til rette for at han skal få leve slik.

Eget hus på Skaugum, flott bil og masse dyre gaver som han kan videreselge.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (6 minutter siden):

Her tar du feil. Anekdotisk bevis er uansett ingen vits i å komme med her inne, men for hva det måtte være verdt; Jeg ble anbefalt å få brev og besøksforbud mot min sønn da ting stormet som verst. Du vet nok ikke helt hva du snakker om. 

Jeg forstår rett og slett ikke dette sterke behovet for å forsvare alt kronprinsparet foretar seg eller ikke. Det er i beste fall naivt å tro at de er maktesløse i denne situasjonen. 

Og jeg forstår ikke behovet for å dømme dem i alt heller. Å komme dit at man bryter bånd og setter hardt mot hardt, er for mange en lang og smertefull prosess og sånn sett helt naturlig å streve med. Det er lett å sitte på utsiden og komme med den perfekte fasiten, ikke har vi det fulle bildet heller. Dette som en kommentar til flere her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (53 minutter siden):

Jo faktisk så sier de det. 

De sa det til oss da vår sønn var rusavhengig. Vet ikke om det er like mye fokus på medavhengighet nå, men den gang fikk vi høre det i klare ordelag. Ved å la ham bo hjemme så er vi med på å opprettholde rusmisbruket hans. 

Og når du sier at vi ikke vet om foreldrene er med å sponser "gildet" hans så kan jeg hilse å si at enten så får han massiv spons hjemmefra eller så skaffer han seg penger på ulovlig vis. 

Man skal være rimelig naiv om man tror at en person kan ha en slik livsstil på hans inntekt. Nå vet vi at han muligens har brukt opp formuen på 2 mill han hadde. Men hva har han levd på etter det? Og 2 mill er ikke så veldig mye penger når man kjører biler i millionklassen, dyre motorsykler, reiser verden rundt på lange ferier, kjøper champagne og kokain, kostbare klær, smykker, klokker osv.

Han får helt sikker bo svært billig eller gratis. Normal leie for en enebolig av den størrelsen på Skaugum er oppgitt til å være i underkant av 30.000 pr mnd. 

Klart folk lurer på dette og snakker om det. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (13 minutter siden):

orket ikke søke så mye på google, selv om det er godt mulig du fikk det rådet men det har lenge vært vel så kjent at familie er viktige medspillere.

– Familien må med i rusbehandling
Psykososiale forhold i rusbehandling: Familie, bolig, økonomi, utdanning, arbeid og nettverk - Helsedirektoratet

Sitat

Familie og nettverk bør involveres i behandlingen i samråd med pasient/bruker.

siste fra helsedirektoratet. 

advent skrev (7 minutter siden):

Men de har på alle måter lagt til rette for at han skal få leve slik.

Eget hus på Skaugum, flott bil og masse dyre gaver som han kan videreselge.

De har som foreldre vært i sin sønns liv - det kan de ikke lastes for, jeg sier ikke at de har tatt valgjeg ville tatt, eller at jeg skjønner valgene deres, hvorfor de har valg som de gjør osv - men jeg syns ikke det er riktig at man skal dras gjennom dritten av folk som ikke har gått i deres sko rett og slett og som baserer sine meninger på synsing. 

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Og jeg forstår ikke behovet for å dømme dem i alt heller. Å komme dit at man bryter bånd og setter hardt mot hardt, er for mange en lang og smertefull prosess og sånn sett helt naturlig å streve med. Det er lett å sitte på utsiden og komme med den perfekte fasiten, ikke har vi det fulle bildet heller. Dette som en kommentar til flere her inne.

jeg enig med deg i det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (4 timer siden):

orket ikke søke så mye på google, selv om det er godt mulig du fikk det rådet men det har lenge vært vel så kjent at familie er viktige medspillere.

Psykososiale forhold i rusbehandling: Familie, bolig, økonomi, utdanning, arbeid og nettverk - Helsedirektoratet

De har som foreldre vært i sin sønns liv - det kan de ikke lastes for, jeg sier ikke at de har tatt valgjeg ville tatt, eller at jeg skjønner valgene deres, hvorfor de har valg som de gjør osv - men jeg syns ikke det er riktig at man skal dras gjennom dritten av folk som ikke har gått i deres sko rett og slett og som baserer sine meninger på synsing. 

At de anbefaler familiemedlemmer å være støttespillere når rusmisbrukeren er under aktiv behandling, er ikke det samme som å anbefale at familien tilrettelegger for rusbruken når de ikke er i behandling. 

En rusmisbruker som blir tilrettelagt for med bolig, økonomi, hygiene og mat, velger somregel ikke behandling. Hvorfor skal de det? De har jo alt de trenger. 

Endret av MissHannigan
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissHannigan skrev (5 minutter siden):

At de anbefale familiemedlemmer å være støttespillere når rusmisbrukeren er under aktiv behandling, er ikke det samme som å anbefale at familien tilrettelegger for rusbruken når de ikke er i behandling. 

har du dekning for at de eller andre rundt Marius som famillie har tilrettelagt for eller driver tilrettelegging for rusbruken? 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 minutter siden):

Som andre har sagt, du tar helt feil , uansett hvor mye du googler. Krystallklare råd til pårørende er å kutte ut ALL STØTTE som bygger opp under misbruket. Er det enkelt? Nei. Selvsagt er det knalltøfft fordi instinktet er å hjelpe og støtte, men den rusavhengige må ikke få hjelp til å fortsette misbruket. 

Selvsagt vil kronprinsparet da kritiseres, da de helt tydelig ikke har tatt til seg ekspertrådene vi må anta at de har fått (i allfall dersom MBHs utsagn om at han har vært til behandling tidligere stemmer). Han skulle aldri fått bo gratis i eget hus på Skaugum, og selvsagt ikke fått eventuelle penger han måtte få fra kronprinsparet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

har du dekning for at de har tilrettelagt for rusbruken? 

Hvem de? Trodde vi snakket om generelle anbefalinger til pårørende? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
viren skrev (Akkurat nå):

Som andre har sagt, du tar helt feil , uansett hvor mye du googler. Krystallklare råd til pårørende er å kutte ut ALL STØTTE som bygger opp under misbruket. Er det enkelt? Nei. Selvsagt er det knalltøfft fordi instinktet er å hjelpe og støtte, men den rusavhengige må ikke få hjelp til å fortsette misbruket. 

Selvsagt vil kronprinsparet da kritiseres, da de helt tydelig ikke har tatt til seg ekspertrådene vi må anta at de har fått (i allfall dersom MBHs utsagn om at han har vært til behandling tidligere stemmer). Han skulle aldri fått bo gratis i eget hus på Skaugum, og selvsagt ikke fått eventuelle penger han måtte få fra kronprinsparet. 

her er et godt poeng da - det er forskjell på å ikke støtte oppunder rusbruk og å kutte ut barnet sitt. Og jeg tror ikke de som foreldre har støttet opp om rus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Hvem de? Trodde vi snakket om generelle anbefalinger til pårørende? 

utgangspunktet for min kommentar som ble så ble svart på flere ganger var en påstand om at foreldrene har bidratt til at Marius er rusavhengig ved å støtte han og ikke kaste han ut. Jeg svarte at ingen forskning sier at det å la de "drukne eller svømme" er en tilnærming man har i denne delen av helsevesenet i dag men at de oppfordres til at familien deltar i behandlingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

har du dekning for at de har tilrettelagt for 

Det er kanskje enklere å være rusmisbruker i en enebolig på Skaugum uten økonomiske problemer enn å være rusmisbruker uten disse privilegiene?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (20 minutter siden):

baserer sine meninger på synsing. 

Det er slett ikke synsing at MBH har bodd i eget hus på Skaugum, kjørt en svært flott bil og prøvd å selge unna luksusvarer.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...