Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Ikke godt å si hva hun konkret henviser til som har vært vanskelig å forstå, da det ikke beskrives. Men jeg synes det kommer tydelig fram at det har utgangspunkt i den noe uvanlige rollen hans. Hun viser også til seg selv her, at hun har hatt andre forventninger til ham. Hva de har vært vites ikke, men kongehuset har blant annet vekslet mellom å presentere ham sammen med Kongehuset og ekskludert ham i andre sammenhenger. Han har kanskje måttet "tåle" slike situasjoner på en annen måte enn halvsøsknene og andre barn som har klarere roller som offentlige og private. Som sagt jeg vet ikke, men leser teksten til å handle om tilnærminger knyttet til rollen(rolleblandingen) og ikke bekymring for oppførsel.

Du kan godt ha rett i den tolkningen, altså. My guess is as good as yours. Jeg bare synes det er merkelig at lærere og andre foreldre skulle ha innvendinger, da de etter årevis med å ha MBH som elev/klassekompis til ens barn, er så opptatt av rollen hans at de glemmer at han bare  skal være en i klassen. Det er jo ikke uvanlig at folk som har gått på skole med barn av kjendiser av ymse slag, ikke tenker på at de er noe annerledes enn resten, nettopp fordi de ser vedkommende hver eneste skoledag og kjenner dem personlig. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Du kan godt ha rett i den tolkningen, altså. My guess is as good as yours. Jeg bare synes det er merkelig at lærere og andre foreldre skulle ha innvendinger, da de etter årevis med å ha MBH som elev/klassekompis til ens barn, er så opptatt av rollen hans at de glemmer at han bare  skal være en i klassen. Det er jo ikke uvanlig at folk som har gått på skole med barn av kjendiser av ymse slag, ikke tenker på at de er noe annerledes enn resten, nettopp fordi de ser vedkommende hver eneste skoledag og kjenner dem personlig. 

Jeg syns hele det brevet vitner om en curling- og veldig bekymret forelder som kanskje har veldig urealistiske forventninger til hvordan MBH skulle behandles og ikke behandles. Hvis han allerede da hadde store atferdsproblemer, kan det jo hende hun skylte på skole og presse for dette. Lærere og elever har klart å forholde seg helt normalt til de faktiske kongebarna oppigjennom historien, jeg kan ikke skjønne at lærere eller medelever ikke skulle klare det når det kom til ham.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (18 minutter siden):

Jeg syns hele det brevet vitner om en curling- og veldig bekymret forelder som kanskje har veldig urealistiske forventninger til hvordan MBH skulle behandles og ikke behandles. Hvis han allerede da hadde store atferdsproblemer, kan det jo hende hun skylte på skole og presse for dette. Lærere og elever har klart å forholde seg helt normalt til de faktiske kongebarna oppigjennom historien, jeg kan ikke skjønne at lærere eller medelever ikke skulle klare det når det kom til ham.

Det er dette jeg også tolker. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (58 minutter siden):

mener du brevet hun skrev for 7 år siden? Hva har egentlig det med dagens situasjon å gjøre?

Fortid og nåtid har ofte en sammenheng, overraskende nok. 

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (22 minutter siden):

Kombinert med fravær av tydelighet og grensesetting per d.d, som bare forsterker inntrykket… 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Nei, Haakon valgte det og det er ættens valgspråk. Men jeg skjønner at dagens monarkister er "Ex on the Beach" monarkister uten kunnskap og respekt for monarkiet som institusjon. 

Hvor har du det fra? Rart å uttale seg så skråsikkert og latterliggjøre monarkister (som jeg riktignok ikke forstår), om noe man ikke vet selv - men kan finne ved et kjapt google-søk.

Kongen står fritt til å velge eget valgspråk. Det er bare de norske kongene som ikke har villet vrake Alt for Norge, som er et godt og tidløst valgspråk, men de står fritt til å velge noe annet.

Et kjapt googlesøk viser at Dronning Margrethe av Danmark hadde «Guds hjelp, Folkets kjærlighet, Danmarks styrke». Kong Fredrik valgte seg «Forbundet, forpliktet, for kongeriket Danmark». 
Svenskenes konge har «For Sverige i tiden» mens han far hadde «Plikten fremfor alt». 

Endret av O Rakel
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Brevets hovedhensikt er budskapet til media og det siktes da åpenbart ikke til at han er særkullsbarn, dermed heller ikke til det i øvrig historikk som beskrives (med foreldre, lærere).

Det har fått meg til å undres hvordan barnet Marius har oppført seg mot medelever? Og mot lærerne? Min datter hadde, da hun gikk i 6 klasse, en veldig forstyrrende elev i klassen som både lærere og medelever var redde. De alle mistet det året med læring før eleven ble flyttet. 

Endret av Sølvkatt
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom barneoppdragelsen i kronprinsfamilien har vært et tema i denne tråden. 

Nettavisen skriver i 2023 om K. S. Østlis bok "Haakon - Historien om en tronarving" og om hvordan kronprinsen etter eget sigende har taklet farsrollen.

"Ifølge kronprinsen har han aldri vært en forelder som leser seg opp på litteratur om barns utvikling. Kronprinsen har heller hatt en innstilling om at ting løser seg underveis, og vært mer opptatt av å være et bra forbilde og bruke det som strategi i barneoppdragelsen".

"Ifølge kronprinsen lærer barn mer av hvem man er, enn hva man nødvendigvis sier. Kronprinsen tror oppdragelse handler mye om hvordan foreldre oppfører seg, og mener at den pedagogiske, mer «riktige» tilnærmingen til barn, kanskje ikke er så viktig i det store bildet".

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-om-farsrollen-ikke-mitt-stolteste-oyeblikk/s/5-95-1429037

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edlit skrev (6 minutter siden):

Nettavisen skriver i 2023 om K. S. Østlis bok "Haakon - Historien om en tronarving" og om hvordan kronprinsen etter eget sigende har taklet farsrollen.

"Ifølge kronprinsen har han aldri vært en forelder som leser seg opp på litteratur om barns utvikling. Kronprinsen har heller hatt en innstilling om at ting løser seg underveis, og vært mer opptatt av å være et bra forbilde og bruke det som strategi i barneoppdragelsen".

"Ifølge kronprinsen lærer barn mer av hvem man er, enn hva man nødvendigvis sier. Kronprinsen tror oppdragelse handler mye om hvordan foreldre oppfører seg, og mener at den pedagogiske, mer «riktige» tilnærmingen til barn, kanskje ikke er så viktig i det store bildet".

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-om-farsrollen-ikke-mitt-stolteste-oyeblikk/s/5-95-1429037

Typisk mann med andre ord. Tror at det han kan av seg selv er bedre enn det samlet erfaring fra andre kan lære ham. Ser jo hvordan det har gått.

• Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edlit skrev (1 time siden):

Og: «Ikke gi barn ukepenger for oppgaver de uansett skulle gjort, sier noen, de skal ikke ha premie for å bidra til at hjulene går rundt. Enig her også. Men jeg faller lett for fristelsen til bare å gjøre det selv. Jeg er ikke perfekt der, nei, men jeg satser alt på at de likevel blir bra folk som tar ansvar når det trengs» skriver kronprinsen.

Veldig naiv og veldig selvmotsigende. Viktigere hva du gjør, enn hva du sier - og følger opp med belønning uten at de har gjort seg fortjent. Og tror alt bare ordner seg av seg selv. Like que sera, sera som MM. Noe man kun kan være om man føler seg beskyttet og usårbar eller ikke har særlig sterk ansvarsfølelse. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (7 minutter siden):

Og: «Ikke gi barn ukepenger for oppgaver de uansett skulle gjort, sier noen, de skal ikke ha premie for å bidra til at hjulene går rundt. Enig her også. Men jeg faller lett for fristelsen til bare å gjøre det selv. Jeg er ikke perfekt der, nei, men jeg satser alt på at de likevel blir bra folk som tar ansvar når det trengs» skriver kronprinsen.

Veldig naiv og veldig selvmotsigende. Viktigere hva du gjør, enn hva du sier - og følger opp med belønning uten at de har gjort seg fortjent. Og tror alt bare ordner seg av seg selv. Like que sera, sera som MM. Noe man kun kan være om man føler seg beskyttet og usårbar eller ikke har særlig sterk ansvarsfølelse. 

"I et helt eget kapittel åpner kronprinsen opp om farsrollen, der han skryter hemningsløst av de tre barna Marius Borg Høiby (26), prinsesse Ingrid Alexandra (19) og prins Sverre Magnus (17)", står det i  artikkelen i Nettavisen fra november 2023, i forbindelse med utgivelsen av boka "Haakon - Historien om en tronarving".

November 2023 altså. Ex-kjærestene hadde varslet kronprinsparet om narkotikamisbruk og mishandling. Politiet hadde foretatt "forebyggende samtale".

Kronprinsen skryter hemningsløst? Blind, døv eller dum?

Endret av edlit
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (24 minutter siden):

Disse uttalelsene i denne artikkelen sier jo antakelig ganske mye om hvorfor det har gått som det har gått.

Når HM i tillegg sier at de har tro på at ting løser seg underveis, i stedet for litt god oppdragelse?

Nei, HM det er ikke alt som løser seg ved at man lener seg tilbake og venter på at det skal løse seg..

Det er mbh et godt eksempel på.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (11 timer siden):

Brevets hovedhensikt er budskapet til media og det siktes da åpenbart ikke til at han er særkullsbarn, dermed heller ikke til det i øvrig historikk som beskrives (med foreldre, lærere).

Brevets hovedhensikt var å formidle til publikum tror jeg, og så kanksje også internt i familien. 

Media kan dem snakke direkte med, og gjør det ofte uten pressemeldinger. 

Men hans rolle er særkullsbarn i familien. Som kan være vanskelig å ulike grunner. Akkurat i den familien syns jeg at stefar har vært forebildelig i sin bevissthet å se på han som enn fullverdig medlem av familien. 

Går fint å lage fortellinger som gir hvem man ønsker av de tre søsknene i familien "den vanskelige rollen". 

IA som må være kristen, som må gifte seg å få barn i ekteskapet, bo på Skaugum. Med medias søkelys hele livet. 

SM som er prins med arverett, og som har samme rolle i forhold til IA som ML hadde til HM. Søsteren kommer å få barndomshjemmet, og kongeriket. Han kommer ikke det. Dem har samme foreldre, vokst opp sammen, men han er tydelig definert som andre rangs. Som mange fra odelsgårder har opplevd. 

Marius, her har mange i tråden argumentert for at han er den med den vanskelige rollen av de tre søsknene. 

Så kan man selvfølgelig snu på det hele, og lage en fortelling om hvorfor IA, SM eller Marius har den "enkleste rollen". 

Er helt skjønnsmessig å lage disse ulike fortellingene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Så kan man selvfølgelig snu på det hele, og lage en fortelling om hvorfor IA, SM eller Marius har den "enkleste rollen". 

Ingen av dem har vanskelige roller. De er superpriviligerte og nyter fordeler og luksus andre bare kan drømme om.

Om de er misfornøyd og mener ulempene er større en forelene er det dessuten bare for HM og IA og si fra seg tronen. Men det gjør de selvsagt ikke, du klumholder seg til den, på grunn av all makten og pengene..

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (6 timer siden):

Disse uttalelsene i denne artikkelen sier jo antakelig ganske mye om hvorfor det har gått som det har gått.

Når HM i tillegg sier at de har tro på at ting løser seg underveis, i stedet for litt god oppdragelse?

Nei, HM det er ikke alt som løser seg ved at man lener seg tilbake og venter på at det skal løse seg..

Det er mbh et godt eksempel på.

Ikke for å forsvare oppdragelsen, mangelen på eller hvordan Marius har kommet dit han er i dag:
men vi VET jo ikke hva foreldrene legger i "løser seg underveis" fordi det jo KAN være grep de tar som gjør at ting løser seg, det kan vøre samtaler som gjør at holdninger endrer seg osv osv,
For veldig mange er oppdragelse mer enn ett sett med regler og konsekvenser, meg selv inkludert.
- mitt "mål" med oppdragelsen var i hovedsak å gjøre barna mine i stand til å leve og samhandle som "solide voksne", og i det altså både psykisk og fysisk.
Gi dem verktøy for å klare hverdagen på best mulig måte om det gir mening.

I det ligger for min del å vite forskjell på riktig og galt selvsagt og å velge der de må til det beste for seg selv uten å kaste andre under bussen om de kan, noe som kan virker som om det mangler hos Marius basert på det som kommer frem, men dog.

Oppdragelse er mye mer enn regler og konsekvenser, manglende ukepenger og straff. 

Så kan man selvsagt diskutere om denne endringen fra gammeldags oppdragelse til dagens måter er udelt positiv eller ikke når man ser på utviklingen i samfunnet generelt fra de ulike generasjonene, men at det er langt flere som Marius i dag enn i min generason er ganske tydelig, så foreldrene hans er neppe alene om å ha en slik tilnærming som denne om at "det ordner seg nok" for det tror jeg veldig mange har uten at jeg tror vi kan si noe om HVA som ligger i dette for dem, 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrot skrev (1 time siden):

Ikke for å forsvare oppdragelsen, mangelen på eller hvordan Marius har kommet dit han er i dag:
men vi VET jo ikke hva foreldrene legger i "løser seg underveis" fordi det jo KAN være grep de tar som gjør at ting løser seg, det kan vøre samtaler som gjør at holdninger endrer seg osv osv,
For veldig mange er oppdragelse mer enn ett sett med regler og konsekvenser, meg selv inkludert.
- mitt "mål" med oppdragelsen var i hovedsak å gjøre barna mine i stand til å leve og samhandle som "solide voksne", og i det altså både psykisk og fysisk.
Gi dem verktøy for å klare hverdagen på best mulig måte om det gir mening.

I det ligger for min del å vite forskjell på riktig og galt selvsagt og å velge der de må til det beste for seg selv uten å kaste andre under bussen om de kan, noe som kan virker som om det mangler hos Marius basert på det som kommer frem, men dog.

Oppdragelse er mye mer enn regler og konsekvenser, manglende ukepenger og straff. 

Så kan man selvsagt diskutere om denne endringen fra gammeldags oppdragelse til dagens måter er udelt positiv eller ikke når man ser på utviklingen i samfunnet generelt fra de ulike generasjonene, men at det er langt flere som Marius i dag enn i min generason er ganske tydelig, så foreldrene hans er neppe alene om å ha en slik tilnærming som denne om at "det ordner seg nok" for det tror jeg veldig mange har uten at jeg tror vi kan si noe om HVA som ligger i dette for dem, 

Det vi vet, er at barn med atferdsvansker og/eller flere psykiske diagnoser, fungerer best med faste rutiner og struktur i hverdagen. De trenger strenge og trygge voksne rundt seg. De trenger trygge og gode rammer. De trenger forutsigbarhet.

Dette gjelder vel egentlig alle barn, men spesielt de med utfordringer. 

Rettelse: med ordet streng, mener jeg en autoritær voksen. (Ble rettet på litt lenger nede i tråden.)

Endret av MissHannigan
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edlit skrev (7 timer siden):

"I et helt eget kapittel åpner kronprinsen opp om farsrollen, der han skryter hemningsløst av de tre barna Marius Borg Høiby (26), prinsesse Ingrid Alexandra (19) og prins Sverre Magnus (17)", står det i  artikkelen i Nettavisen fra november 2023, i forbindelse med utgivelsen av boka "Haakon - Historien om en tronarving".

November 2023 altså. Ex-kjærestene hadde varslet kronprinsparet om narkotikamisbruk og mishandling. Politiet hadde foretatt "forebyggende samtale".

Kronprinsen skryter hemningsløst? Blind, døv eller dum?

Det er vel fordi de hadde troen (og håpet) om at dette aldri ville bli offentlig kjent. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (55 minutter siden):

Brevets hovedhensikt var å formidle til publikum tror jeg, og så kanksje også internt i familien. 

Media kan dem snakke direkte med, og gjør det ofte uten pressemeldinger. 

Men hans rolle er særkullsbarn i familien. Som kan være vanskelig å ulike grunner. Akkurat i den familien syns jeg at stefar har vært forebildelig i sin bevissthet å se på han som enn fullverdig medlem av familien. 

Går fint å lage fortellinger som gir hvem man ønsker av de tre søsknene i familien "den vanskelige rollen". 

IA som må være kristen, som må gifte seg å få barn i ekteskapet, bo på Skaugum. Med medias søkelys hele livet. 

SM som er prins med arverett, og som har samme rolle i forhold til IA som ML hadde til HM. Søsteren kommer å få barndomshjemmet, og kongeriket. Han kommer ikke det. Dem har samme foreldre, vokst opp sammen, men han er tydelig definert som andre rangs. Som mange fra odelsgårder har opplevd. 

Marius, her har mange i tråden argumentert for at han er den med den vanskelige rollen av de tre søsknene. 

Er helt skjønnsmessig å lage disse ulike fortellingene. 

Tror ikke jeg har hørt før at barn får rolle som særkullsbarn. Barn trer ikke inn i en familie, det er de voksne som tar et valg om å tre inn i barnets liv i en rolle som stefar/bonuspappa. Det har sin pris å være født inn i kongehuset også, for dem begge på hver sin måte. De ble dog aldri problematisert på samme måte som da alenemoren gjorde sitt inntog i den familien med "lille Marius". 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (30 minutter siden):

Det vi vet, er at barn med atferdsvansker og/eller flere psykiske diagnoser, fungerer best med faste rutiner og struktur i hverdagen. De trenger strenge og trygge voksne rundt seg. De trenger trygge og gode rammer. De trenger forutsigbarhet.

Dette gjelder vel egentlig alle barn, men spesielt de med utfordringer. 

Hadde han atferdsvansker og diagnoser som barn?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...