Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Jobbermedbarn skrev (2 minutter siden):

Ja, men står også at i følge kjennelsen ligger kvinnen «urørlig» når hendelsen skjer. Vi får se om denne siktelsen opprettholdes. 

Nå vet vi jo ikke hva hun har forklart  seg om. For det vi vet, anser hun ikke dette selv for voldtekt evnt. Og da har vel ikke politiet en sak iht henne. 

Ser jo ikke ut til at de har funnet flere slike filmer ennå heller, siden de fortsatt ikke vet om de ønsker videre varetekt i morgen.

Om han blir sluppet ut, lurer jeg på om han får utreise forbud,  eller om han får reise på rehab. Får han dra på rehab, håper jjeg  det går rett fra varetekt til London.  Sannsynligvis ikke realistisk  å tro. Men alt er bedre enn ut på gata. Han finner iallefall ut at vennene ikke er  like lojale mot han da......

Og det er jo forsåvidt en bra ting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (1 time siden):

Dette her reagerer jeg litt på iht din første link. Sex med en som sover er vel voldtekt.  Men hva hun det gjelder mener selv  ,  har kanskje noe å si?

Sitat

kjennelsen kommer det frem at Høiby og en av de fornærmede kvinnen skal ha hatt frivillig sex flere ganger før hendelsen i september, som nå etterforskes som en voldtekt.

Det har den fornærmede kvinnen forklart i avhør. Retten mener at det er mest sannsynlig at kvinnen sov da den påståtte voldtekten skal ha skjedd.

Så, hvis du har sex med en fyr, så er det greit at han voldtar deg etterpå (samleie uten samtykke)? Usikker på hva du mener her. 

• Liker 3
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (3 minutter siden):

Så, hvis du har sex med en fyr, så er det greit at han voldtar deg etterpå (samleie uten samtykke)? Usikker på hva du mener her. 

Da må du lese en gang til tror jeg. Det der var motsatt av det jeg skrev. 

Det spiller jo ingen rolle om man har hatt frivillig  sex tidligere.  Og at det da uansett  er voldtekt når noen sover.

Det jeg lurte på er iht hva hun tenker selv om det. Om det kan anses som voldtekt om hun sier dette var ok for henne. 

Når vet man jo ikke hva hun har forklart. Men det antydes jo at vildtetsaken er svak. Noe jeg syntes  er rart siden hun så ut til å sove.  

Så vet ikke da om det er fordi hun feks har sagt det var ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Da må du lese en gang til tror jeg. Det der var motsatt av det jeg skrev. 

Det spiller jo ingen rolle om man har hatt frivillig  sex tidligere.  Og at det da uansett  er voldtekt når noen sover.

Flott, da er vi enige. Sex uten samtykke er alltid galt, uansett! En som sover kan ikke gi samtykke.

Endret av TigerK
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (2 minutter siden):

Flott, da er vi enige. Samleie uten samtykke er alltid galt, uansett! En som sover kan ikke gi samtykke.

Jeg reagerte på uttalelsen til retten. Den var suspekt syntes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (1 time siden):

Vet vi at han har hatt lov til å filme henne? Hvor står dette?

Står at han tidligere har fått lov. Som igjen ikke er relevant. Men vi får se hva som skjer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Jeg reagerte på uttalelsen til retten. Den var suspekt syntes jeg. 

Denne misforståelsen oppklares i artikkelen:

Retten uttaler seg om varetekt og siden videoen ble funnet få timer før retten "åpnet" for dagen, hadde de ikke vitnemålet til fornærmede. De hadde bare videoen og retten kan dermed ikke vite sikkert om dette var "lek" avtalt mellom partene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så manipulativ som det viser seg at MBH er, tenker jeg også at man skal ta det ev partnere har gitt ham "lov" til med en klype salt. Tror mange av dem kan ha blitt lurt til å gå over grensene sine.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (2 minutter siden):

Så manipulativ som det viser seg at MBH er, tenker jeg også at man skal ta det ev partnere har gitt ham "lov" til med en klype salt. Tror mange av dem kan ha blitt lurt til å gå over grensene sine.

Eller, som diskutert litt tidligere i tråden, konsekvensene av å anmelde voldtekt er så store at det er lettere å si det var greit. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (2 minutter siden):

Denne misforståelsen oppklares i artikkelen:

Retten uttaler seg om varetekt og siden videoen ble funnet få timer før retten "åpnet" for dagen, hadde de ikke vitnemålet til fornærmede. De hadde bare videoen og retten kan dermed ikke vite sikkert om dette var "lek" avtalt mellom partene.

Ja , det var ikke det jeg syntes  var suspekt.  Jeg siterte det jeg syntes var suspekt. Det som sto  om at voldtekts anklagen var svak,  iht at de hadde hatt sex før,  og at hun var våken 40minutter tidligere. 

Så det var ikke svak iht at de ikke hadde avhørt kvinnen jeg reagerte  på.

Men at de ordla seg slik. For det spiller  jo ingen rolle om det har vært frivillig sex tidligere, og våken 40 minutter før.  Hvis han forsyner seg når hun sover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordleggingen fra retten virker jo høyst suspekt. 

Når noen sover er det voldtekt. Punktum.

Med tanke på at han har filmet dette tidligere også, så virker det som et mønster for meg, som verken er jurist eller dommer.

Endret av 1600
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 minutt siden):

Ordleggingen fra retten virker jo høyst suspekt. 

Når noen sover er det voldtekt. Punktum.

Så viktig presisering! Det må bli slutt på alt, «ja, men». Det er irrelevant om man har gitt samtykke før, om man sovnet for 3 timer siden, eller 5 minutter siden. Samtykke er ikke en blankofullmakt

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det ingen medie kritikere som reagerer på denne artikkelen? Dette er virkelig å re -traumatisere offeret, og ikke minst utrolig utleverende for den det gjelder! Jeg er rystet over at ingen skriker opp om VVP og andre argumenter som gjerne brukes om dekning av det som gjelder MBH. At VG velger å gå inn på detaljer på denne måten er totalt forkastelig.https://www.vg.no/rampelys/i/KMa9AG/retten-om-voldtekstssiktelsen-mener-kvinnen-sov

Endret av Kattedama
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det ingen medie kritikerne som reagerer på denne artikkelen? Dette er virkelig å re traumatisere offeret, og ikke minst utrolig utleverende for den det gjelder! Jeg er rystet over at ingen skriker opp om VVP og andre argumenter som gjerne brukes om dekning av det som gjelder MBH. At VG velger å gå inn på detaljer på denne måten er totalt forkastelig.https://www.vg.no/rampelys/i/KMa9AG/retten-om-voldtekstssiktelsen-mener-kvinnen-sov

Det er verdt å merke seg hvem som insisterte på at dette skulle offentliggjøres. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ellers grunn til å merke seg at retten ikke har vært i tvil om at det foreligger «skjellig grunn» til mistanke (dvs.sannsynlighetsovervekt) mht samtlige andre forhold i siktelsen.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Caniggia skrev (22 minutter siden):

Det er ellers grunn til å merke seg at retten ikke har vært i tvil om at det foreligger «skjellig grunn» til mistanke (dvs.sannsynlighetsovervekt) mht samtlige andre forhold i siktelsen.

Så her får forsvarer kjøre saken for åpent presse? Ikke sett at bistandsadvokatene har vært ute med lignende uttalelser. Forkastelig

Hvis det var noen som undret seg over hvorfor vi kvinner ikke anmelder vold og overgrep, så får vi en flott eksempel her. 

Endret av TigerK
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (På 19.11.2024 den 15.15):

Ja. Kan jo være de planlegger å bruke dette programmet til å komme med en slags uttalelse, der de legger vekt på at de er pårørende til en med psykiske problemer og rusavhengighet. For så å gå raskt over på noe mer koselig som Kronprinsen i Jamaica eller sommerferie på kongeskipet

Det virker som jeg og flere andre i tråden hadde rett angående at kongehuset ikke kommer til å uttale seg, men komme med en liten snutt i «året med kongefamilien» som kommer i julen. Blir vel en gråtende Mette og en støttende Håkon som forteller kort om at de har prøvd å hjelpe Marius men at det er utfordrende å være pårørende til en rusavhengig(de sier sikkert «en som har eksperimentert med rus»). De kommer til å bortforklare på en veldig overbevisende måte uten å si for mye.. Og selvfølgelig skylde mye på pressen/se og hør. Før de raskt bytter over til Ingrid Alexandra i militæret, det eneste positive de har å vise frem for tiden..

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/11/25/196046283/nrk-bekrefter-hoiby-saken-med-i-aret-med-kongefamilien

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (1 minutt siden):

Så her får forsvarer kjøre saken for åpent presse? Ikke sett at bistandsadvokatene har vært ute med lignende uttalelser. Forkastelig! 

Enig

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 timer siden):

Vet vi at han har hatt lov til å filme henne? Hvor står dette?

Står at han tidligere har fått lov til å filme henne. Vg har ikke valgt å si noe om hvordan hun stiller seg til den konkrete hendelsen. Vanskelig å følge saken i media synes jeg, mange artikler, hvor tidligere ting blir skrevet om og flettet inn. For mye informasjon per artikkel

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...