Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

siesta skrev (13 minutter siden):

Nå må du ikke legge ord i munnen min .

Ikke rart denne tråden blir som den blir. 

Jeg ville ikke innledet et forhold til en type om jeg visste eller såvidt hadde hørt at han var voldelig. Så enkelt 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare skyte inn at de som er offer for vold i nære relasjoner ofte er så skadet etter et slikt forhold at de tror det er deres skyld. Derfor advarer de ikke andre, av flere grunner. 

1. De tenker at de selv er grunnen til at expartneren var voldelig, og at hen dermed ikke vil være voldelig mot andre.

2. De er redde for konsekvensene fra expartner om de blander seg. 

3. De orker rett og slett ikke, fordi de har nok med å bearbeide traumer etter forholdet. 

Å henvende seg til voldsutøvers familie er kanskje det "tryggeste" man kan gjøre ift å varsle, for det er mindre risikabelt enn å snakke med politiet, venner etc, for hvis voldsutøver skulle få vite det så vil han i det minste føle at det ikke er noe han mistet kontroll over, det er jo "bare" familien som han vet er glad i ham. 

Jeg tror J valgte å gå ut med at hun har varslet fordi hun har fått nok av å se hvordan de rundt Marius opprører seg som om de ikke har visst, samtidig som de ikke tar avstand fra voldsbruken hans offentlig. Legg til mulig unndragelse av bevis, løgn om hva de visste osv. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (6 timer siden):

Kronprinsparet har antagelig kjempet en kamp i mange år for å hjelpe M. Er man forelder så har ikke det en aldersgrense, til tross for den offisielle grensen på når et barn er voksent (18 år). De har samtidig måtte passe på at forholdene ser fine ut utad, og hjelpe meg, det har måttet være litt av en øvelse. Søsken skal også ivaretas oppe i det hele, det har sikkert vært mye greier. 
Det er mye jeg stusser over, men tenker at nå kom alt frem, takk og lov….nå er det en mulighet for M å få hjelp. Han må ta en eventuell straff, og ta konsekvensene. 

Men enda viktigere: Nå kommer alt frem, og han kan (forhåpentligvis) ikke ødelegge flere jenter/damer. Det er en skam at MM og co ikke fulgte opp tidligere og på denne måten kunne bidratt til at det ble satt en stopper for denne "tilbøyeligheten" hans. 

• Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (4 timer siden):

Nå kjenner vel disse damene til hverandre . Miljøet rundt dem er ikke så stort. Rykter går og det er ikke MM,s ansvar å advare eventuelle kjærester. De burde de klare selv. 

Om hun hadde hatt litt ansvarsfølelse og skammevett, hadde hun sagt og gjort noe. Men der i gården er det visst bare meg og mitt og polering av fasaden. 

• Liker 10
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk vite at en av mine nærmeste ble mishandlet av en annen av mine nærmeste så gikk jeg til politiet. Det samme gjorde jeg da jeg selv ble utsatt for det av samme person. MM burde også gått til politiet. 

Det var et aktivt valg fra hennes side å ikke gjøre det. Jeg syns JS gjorde helt rett i å gå til kronprinsparet med dette, og det de valgte å gjøre (altså INGENTING) er nok for meg til at MM ikke burde være noen ambassadør for krisesenter og voldsutsatte kvinner. Fasade er viktigere enn å hjelpe voldsutsatte kvinner. Desverre er det nettopp dette mange ofre for vold i nære relasjoner utsettes for. 

"Er du sikker på at det er så ille som du tror?" 

"Overdriver du ikke litt nå?" 

"Han er jo glad i deg?" 

"Han vil nok aldri gjøre noe sånt igjen"

"Han var jo virkelig ikke seg selv, det var rusen som snakket"

"Dere kommer nok styrket ut av dette"

"Gi han en sjanse, han trenger deg mer enn noen annen" 

"Han trenger ikke straff, han trenger hjelp - du vil vel hjelpe han?" 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige faktisk, ift hva man møter fra familie og venner. 

Det å si fra om vold er vanskeligere enn folk tror. JS var veldig tøff som fortalte om det hun hadde vært utsatt for til moren - Norges "førstedame". 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dette har vært og er veldig vanskelig for foreldrene. 

Å gripe inn mot en voksen og myndig sønn er vanskelig. Når det er stoffmisbruk med i bildet, er det ekstra vanskelig. 

Det er ikke min hensikt å kritisere damene som han har vært sammen med og som har anmeldt ham for vold i nære relasjoner, men jeg vil tro foreldrene har observert endel golddiggere sverme rundt sønnen deres gjennom årene. Jeg unnskylder på ingen måte det han har gjort, men legger merke til hvordan JS og NH bruker sine SoMe bevisst for å styre kommunikasjon og dermed også tjene penger på det hele. 

Det er lett å kritisere foreldre til rusmisbrukere for hva de burde gjort annerledes. Kanskje er det også vanskelig å gripe inn i tilfeller som dette med vold og en uheldig omgangskrets. Jeg vil tro de har gjort mye for å forsøke å få ham på rett kjøl gjennom årene. Noe riktig, men også endel feil. 

Det er forskjell på å se og å innse, og det kjennetegner kanskje dette tilfellet. Man vil gjerne tro det beste om sine, man lytter til sine egne - som nok i dette tilfellet ikke har fortalt sannheten til sine foreldre. På den måten blir man som foreldre manipulert. 

Jeg synes ikke synd på MBH. Han er voksen og må ta ansvar for sine egne handlinger, og det gjør han åpenbart ikke. Jeg tror kronprinsparet med fordel etterhvert kunne vært litt mer åpne, uten at de tar stilling til sakene som etterforskes. De kan si at ting har vært og er vanskelig, og de kan fortelle årsaken til London-turen. Østers-taktikken er ikke bra. 
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/juliane-snekkestad-skuffet-over-kronprinsparets-handtering-av-hoiby-saken/o/5-95-2122349

Endret av Friluftsdame
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siesta skrev (5 timer siden):

Friluftsdame skrev (49 minutter siden):

Å gripe inn mot en voksen og myndig sønn er vanskelig. Når det er stoffmisbruk med i bildet, er det ekstra vanskelig. 

Det er ikke min hensikt å kritisere damene som han har vært sammen med og som har anmeldt ham for vold i nære relasjoner, men jeg vil tro foreldrene har observert endel golddiggere sverme rundt sønnen deres gjennom årene. Jeg unnskylder på ingen måte det han har gjort, men legger merke til hvordan JS og NH bruker sine SoMe bevisst for å styre kommunikasjon og dermed også tjene penger på det hele. 

Det er lett å kritisere foreldre til rusmisbrukere for hva de burde gjort annerledes. Kanskje er det også vanskelig å gripe inn i tilfeller som dette med vold og en uheldig omgangskrets. Jeg vil tro de har gjort mye for å forsøke å få ham på rett kjøl gjennom årene. Noe riktig, men også endel feil. 

Det er forskjell på å se og å innse, og det kjennetegner kanskje dette tilfellet. Man vil gjerne tro det beste om sine, man lytter til sine egne - som nok i dette tilfellet ikke har fortalt sannheten til sine foreldre. På den måten blir man som foreldre manipulert. 

Jeg synes ikke synd på MBH. Han er voksen og må ta ansvar for sine egne handlinger, og det gjør han åpenbart ikke. Jeg tror kronprinsparet med fordel etterhvert kunne vært litt mer åpne, uten at de tar stilling til sakene som etterforskes. De kan si at ting har vært og er vanskelig, og de kan fortelle årsaken til London-turen. Østers-taktikken er ikke bra. 

Å si hvorfor de drar til england kommer til å føre til en jakt på marius i utlandet.  Hvis det  er for å dra på rehabilitering.  Er det  svært viktig at han får ro rundt det for å lykkes. Uavhengig av hva han står i, i tillegg til det. 

Og tenker  at her går det fint å ha to tanker i hodet,  å syntes det  marius har gjort mot disse damene er noe dritt. Men også ha forståelse for at han har særiøse store problemer  og trenger ro rundt  en behandling,  for å kunne lykkes med det.  

Så kan godt være som noen andre her skrev ( kommer ikke på hvem  nå) at når HM brått avlyser og drar avgårde, er det planlagt, slik at media ikke får tid til å grave i hvor Marius  skal å behandling. 

En ting er vitebegjæret til skuelystne nordmenn og verden for den saks skyld. For dem er nok fokuset størst å få han dit han kan få hjelp, så dette kan ha en ende et sted. Og da vil jeg tro at for dem betyr ro iht å få dette til  mer enn å opplyse hver minste detalj om marius sin helse etc, som forøvrig også er beskyttet av personvern.

Som kongelige, står dette personvernet for de rundt mye sterkere og strengere enn for de fleste andre. 

Når de utleverer om seg selv , iht å stå i denne situasjonen.  Blir det samme som å utlevere marius og de andre involverte .

Feks at haakon forteller ofisielt hva han skal i London for om det er på marius sine vegne, så forteller han i prakis om marius sine private anliggene. 

Vi har ingen rett til å vite når og hvor han skal på behandling feks. Ikke hvordan det går heller.  Selv om man gjerne skulle ønske det.  

Så godt  mulig at når dette gikk fort. Kan det ha vært en finte, for å skjule hvor  han skal.  

Hvis han har fått dom iht frogner hendelsen,  og rusbehandling er straffen. Så vil også det kunne gå fort. Så hvorfor dette brått ble en haste tur. Er jo uvisst. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (53 minutter siden):

Da jeg fikk vite at en av mine nærmeste ble mishandlet av en annen av mine nærmeste så gikk jeg til politiet. Det samme gjorde jeg da jeg selv ble utsatt for det av samme person. MM burde også gått til politiet. 

Det var et aktivt valg fra hennes side å ikke gjøre det. Jeg syns JS gjorde helt rett i å gå til kronprinsparet med dette, og det de valgte å gjøre (altså INGENTING) er nok for meg til at MM ikke burde være noen ambassadør for krisesenter og voldsutsatte kvinner. Fasade er viktigere enn å hjelpe voldsutsatte kvinner. Desverre er det nettopp dette mange ofre for vold i nære relasjoner utsettes for. 

"Er du sikker på at det er så ille som du tror?" 

"Overdriver du ikke litt nå?" 

"Han er jo glad i deg?" 

"Han vil nok aldri gjøre noe sånt igjen"

"Han var jo virkelig ikke seg selv, det var rusen som snakket"

"Dere kommer nok styrket ut av dette"

"Gi han en sjanse, han trenger deg mer enn noen annen" 

"Han trenger ikke straff, han trenger hjelp - du vil vel hjelpe han?" 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige faktisk, ift hva man møter fra familie og venner. 

Det å si fra om vold er vanskeligere enn folk tror. JS var veldig tøff som fortalte om det hun hadde vært utsatt for til moren - Norges "førstedame". 

Fint du tar opp dette for det er nok veldig vanlig. Og jeg tok opp tidligere her at det å få litt vanskelige slike ting brått i fanget, kan ta litt tid å synke inn, hvor  alvorlig det er. 

Nå tenker jeg det også er litt forskjellig på en pågående sak og en sak som har vært. En pågående sak, er lettere å kunne ta tak i.  For da kan du følge med å gripe inn. Slik du gjorde og tusen takk for det ❤️

Dette har de jo tydeligvis ikke visst noe om før nesten ett år etter bruddet. Og det er alltid  to sider av en sak. 

Så i ettertid, blir det svært vanskelig  å vite hva som er hva om begge har en plausibel  historie her. 

At j sa fra tenker jeg var veldig bra, men jeg tenker kanskje  ikke at man skal pålegge en ekstern å anmelde etc i ettertid. Spesielt siden de ikke fikk vite om dette senere. Og da ikke har vært vitne til dette. Så jeg vet ikke hvilke forventninger hun hadde iht å gjøre hva. 

Anmeldelse er noe hun må ta selv, når det er i etterkant

For ordens skyld.  Det å anmelde slikt er svært vanskelig.  Og mørketallet er stort. Så jeg legger ikke noe kritikk på J iht at hun ikke gjorde det selv den gangen.  Og syntes i utgangspunktet at det er trist,  at sånt  skal sitte så langt inne. 

At J ikke fikk den oppfølgingen hun mente å skulle få. Betyr ikke at MM  ikke har tatt en prat, og fått nye verktøy iht å følge med litt mer. Og på hva. Men sånt er isåfall unaturlig å ha løpende kontakt med en ex om . Og kanskje ikke rett person, til å bli en mellom mann. 

Delte link i går der N snakker om i podcast om hvor mye støtte hun har fått av MM. Og at det ble slutt i juli 2023. Hun sier også at bruddet var for å hjelpe marius. Og at hun trodde de skulle bli sammen igjen.  Men som singel følte hun seg bedre. Så da ble det ikke sånn.

Så for det man vet kan den støtten ha vært årsak til bruddet i utgangspunktet.  

Man kan uansett ikke gå inn i forhold til  voksne og si. Nei marius er visst voldelig så nå må dere gjøre det slutt. Også skjer det over natten. 

Man kan ikke presse noen til å anmelde om de ikke ønsker det selv heller. Det er også en form for overtramp. Men man kan følge de på veien. Men den som best kan følge noen på den veien, er ikke en som står i spagaten i midten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (6 timer siden):

Nå kjenner vel disse damene til hverandre . Miljøet rundt dem er ikke så stort. Rykter går og det er ikke MM,s ansvar å advare eventuelle kjærester. De burde de klare selv. 

Det er nok litt for  enkelt. 

På helt generelt grunnlag:

Vold er ofte skjult, og vet kanskje ikke om den. Og er du forelsket så preller slike  beskjeder av. Spesielt om det kommer fra en ex, da kan det unskyldes med forsmåddhet og ønske om å ødelegge  forholdet. 

To stk med dårlig match kan også ha et svært problematisk forhold. Mens de som ikke fungerte godt sammen , kan fungere bedre med andre.  To som ikke fungerer sammen vil kunne pushe hverandres grenser som kan føre til turbulente forhold. Og ender bla opp i av og på forhold. 

På generelt grunnlag, tenker jeg du også er litt inne på et viktig  budskap. Fordi hvis du får vite at din kjæreste har  vært voldelig og du ikke helt tror på det. Husk på det den gangen det evnt skjer med deg. Og gå da med en gang. Ikke hør på dårlige unnskyldninger.  Det er også en form for hjelp til  den som oppfører  seg sånn. For da har de dumme unskyldningene ingen virkning. Og presser litt frem at det må endres noe. Om de ender opp tomhendt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Så uvel jeg blir av alle dere som støtter kronprinsparet blindt og uhemmet, samme hva de gjør. 

Nå har gjennomgangsmelodien i hele tråden vært at de SELVSAGT ikke visste at han var voldelig, for da hadde de så klart grepet inn. Vel. Nå vet vi at de HAR visst. Og at de lovet å komme tilbake til JS, noe de IKKE gjorde.

Og likevel våger noen å klandre ofrene, som naturlig nok nølte med å legge seg ut med Norges mektigste, mest privilegerte og opphøyde familie. Dette ville jeg faktisk ikke trodd, selv om jeg skjønner at noen av dere nærmest dyrker de kongelige.

Hva skal egentlig til for at dere tar avstand? At dere «ikke forsvarer det Marius har gjort», det kan dere bare slutte å si, for det er det man i praksis gjør når man ikke støtter ofrene. Ja, for de burde jo advart hverandre, liksom. 

Hvis noen du kjenner veldig godt, som du i tillegg nærmest har vært i familie med i fem år, betror deg at de har blitt mishandlet, da har du en fordømt PLIKT til å støtte vedkommende. Det minste du kan si er at dette var forferdelig å høre, og dette må du anmelde. 

Og ja, det gjelder så klart også når voldsutøver er egen sønn. Spesielt da! Tar man slikt på alvor så kan man kanskje forhindre at sønnen blir drapsmann.

Kronprinsparet har mistet all troverdighet ved å bidra til å dekke over /ikke varsle om flere forbrytelser, gjøre det mulig å ødelegge bevis og legge til rette for at de farligste kriminelle nettverkene har fått fri adgang til Skaugum. Jeg har ikke ord, og man må virkelig lure på hva som skal til for at enkelte her skal få av seg de rosa brillene når det gjelder kongefamilien.

Ingen her som klandrer noen utom innlegget  ditt. Jeg suntes det er kvalmt å se på at MM som ikke har gjort dette og får skylden for en voksen mann sine handlinger.  Og all pårørende shamingen som pågår her. 

Her er det en skyldig,  og han heter marius borg høiby.  Og bør ta både støyten og skylden selv. 

Pårørende shaming er ikke en cm bedre enn victim blaming 

Mora hans har ikke stått bak han å bedt han om å slå. Hun burde ha stoppet han.... vel burde han ikje strengt tatt stoppet seg selv. 

Dessuten han gar flere foreldre. Så hvorfor skal MM kriminaliserers på sønnens vegne?  

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/juliane-snekkestad-skuffet-over-kronprinsparets-handtering-av-hoiby-saken/o/5-95-2122349

Golddiggere? Marius eier jo ingenting...

Disse kvinnene var influensere før de ble sammen med Marius. Hvorfor valgte han å bli sammen med kvinner som aktivt søker rampelyset? Er ikke han en privatperson? Hater ikke han pressen? Hvorfor valgte han å være sammen med, og banke driten ut av en influenser tre ganger etter hverandre?

Hvorfor har ikke Marius jobb? Hvorfor stilles det ingen krav til Marius? Hvem betaler for livsstilen til den voldelige, kriminelle, priviligerte, golddiggeren Marius?

• Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Så uvel jeg blir av alle dere som støtter kronprinsparet blindt og uhemmet, samme hva de gjør. 

Da kanskje det hjelper å tenke over at det er forskjell på å se at det kan være ting vi ikke vet og det å blindt støtte noen. DEt er greit å være kritisk til informasjonen man får presentert i denne og andre saker.

Det går fint å ha to tanker i hodet samtidig, både tenke "dette er riv ruskende galt slik jeg ser det fra utsiden" og å samtidig stille seg undrende til hva som har foregått på innsiden hos dem det gjelder?

Det blir feil når man skal mene noe om andre basert på seg selv i absolutt alle sammenhenger i livet, man kjenner ingen andre på seg selv og sine opplevelser. Man bør nok med fordel være mindre bastant, uten at det betyr at man er naiv og at man med det støtte noens handlinger eller mangel på handlinger.

Selv om jeg tror jeg ville håndtert det på en annen måte er det ikke slik at jeg kjenner deres sannhet og deres liv. Kanskje om jeg sto i deres sko ville jeg gjort det samme - aner ikke, liker ikke tro det men..

For alt vi vet har de kjempet i motvind med Marius i en årrekke og er dønn slitne, slik andre foreldre er i samme setting,  og i tillegg er det forventet så mye mye mer av dem enn det ville vært av meg som vanlig anonym sullik i gata..
Personlig tenker jeg jo de ville vært tjent med en langt mer åpen profil, at Marius siden han først gikk ut med en inrømmelse burde fortsatt ta ansvar, at mor burde vist seg fra en langt mer empatisk side og alt det der - men samtidig vet jeg ikke om ikke det også ville vært like mye press om de valgte en slik tilnerming, folk ville nok uansett diskutert opp og i mente og ment mye 
Det er mye sannhet i ordene "tillags åt alle kan ingen gjera" 

Det betyr dog ikke at man blindt og uhemmet støtter kornprinsparet, Marius, handlingene, påstandene eller noe av det som diskuteres og kommer frem / ikke kommer frem.. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (30 minutter siden):

Nå har gjennomgangsmelodien i hele tråden vært at de SELVSAGT ikke visste at han var voldelig, for da hadde de så klart grepet inn. Vel. Nå vet vi at de HAR visst. Og at de lovet å komme tilbake til JS, noe de IKKE gjorde.

Og likevel våger noen å klandre ofrene, som naturlig nok nølte med å legge seg ut med Norges mektigste, mest privilegerte og opphøyde familie. Dette ville jeg faktisk ikke trodd, selv om jeg skjønner at noen av dere nærmest dyrker de kongelige.

Hva skal egentlig til for at dere tar avstand? At dere «ikke forsvarer det Marius har gjort», det kan dere bare slutte å si, for det er det man i praksis gjør når man ikke støtter ofrene. Ja, for de burde jo advart hverandre, liksom. 

Hvis noen du kjenner veldig godt, som du i tillegg nærmest har vært i familie med i fem år, betror deg at de har blitt mishandlet, da har du en fordømt PLIKT til å støtte vedkommende. Det minste du kan si er at dette var forferdelig å høre, og dette må du anmelde. 

Og ja, det gjelder så klart også når voldsutøver er egen sønn. Spesielt da! Tar man slikt på alvor så kan man kanskje forhindre at sønnen blir drapsmann.

Kronprinsparet har mistet all troverdighet ved å bidra til å dekke over /ikke varsle om flere forbrytelser, gjøre det mulig å ødelegge bevis og legge til rette for at de farligste kriminelle nettverkene har fått fri adgang til Skaugum. Jeg har ikke ord, og man må virkelig lure på hva som skal til for at enkelte her skal få av seg de rosa brillene når det gjelder kongefamilien.

Stråmann. Du kan ikke sette et likhetstegn mellom "vi forstår at dette er vanskelig for MM" og "vi klandrer ofrene." 

Hvorfor skal vi ta avstand fra MM? Klarer du ikke å tenke at hun burde gjort sånn og sånn, og være kritiskm uten å trekke det helt til at du må "ta avstand!? Det er så aggressivt og lite empatisk. Hun står etter alt å dømme i sitt livs krise, og vi vet ingenting om hva hun/de har gjort eller ikke gjort. 

Legg ansvaret der det hører til, og ta avstand fra han som faktisk slo.

En tilføyelse:

Jeg sier ikke at det ikke hadde vært bra om MM hadde gjort alt der som enkelte krever. Det er klart det hadde vært optimalt om hun hadde anmeldt ham og advart nye kjærester.

Men det er mye å forlange av en mor, og jeg vil fastholde min grunnleggende holdning til mine medmennesker, og det er at vi tar ikke avstand fra folk, selv om de ikke alltid tar det mest perfekte og optimale valg alle livets situasjoner. Vi trenger ikke å  trampe på folk som ligger nede.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (28 minutter siden):

Ja, jeg vet ikke engang hvorfor jeg gidder. Uansett hva som kommer frem av informasjon, så skal ingen klandres. Ingen rundt MBH har visst noe som helst ansvar, selv om de nå, beviselig, har visst masse. Er det mulig. Hvilket moralsk kompass er det folk har her? Jeg blir helt sjokkert, faktisk.

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Ingen her som klandrer noen utom innlegget  ditt. Jeg suntes det er kvalmt å se på at MM som ikke har gjort dette og får skylden for en voksen mann sine handlinger.  Og all pårørende shamingen som pågår her. 

Her er det en skyldig,  og han heter marius borg høiby.  Og bør ta både støyten og skylden selv. 

Pårørende shaming er ikke en cm bedre enn victim blaming 

Mora hans har ikke stått bak han å bedt han om å slå. Hun burde ha stoppet han.... vel burde han ikje strengt tatt stoppet seg selv. 

Dessuten han gar flere foreldre. Så hvorfor skal MM kriminaliserers på sønnens vegne?  

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Stråmann. Du kan ikke sette et likhetstegn mellom "vi forstår at dette er vanskelig for MM" og "vi klandrer ofrene." 

Hvorfor skal vi ta avstand fra MM? Klarer du ikke å tenke at hun burde gjort sånn og sånn, og være kritiskm uten å trekke det helt til at du må "ta avstand!? Det er så aggressivt og lite empatisk. Hun står etter alt å dømme i sitt livs krise, og vi vet ingenting om hva hun/de har gjort eller ikke gjort. 

Jeg har tidligere forsøkt å forklare dere forskjellen på skyld og ansvar. Ja, voldsmannen er den skyldige, ingen er uenige i det.

Men vi/de som står rundt vedkommende og mistenker eller vet,  har også et ansvar. Et ansvar for å støtte de voldsutsatte, et ansvar for å ta aktive grep for å hindre kriminalitet og vold. Det gjelder oss alle, og ikke minst kongehuset - som liksom skal representere hele landet og kanskje spesielt fronte omsorg for utsatte grupper.

Når vi vet at de i tillegg lukker øynene for kriminalitet, lar tunge kriminelle få fritt leide til hjemmet sitt, varsler om pågripelse slik at bevis blir ødelagt … ja, da forstår jeg virkelig ikke hvordan dere kan forsvare dem.

(Å «ta avstand fra han som slo» er da vitterlig blitt gjort til gangs i denne tråden. Da fikk vi høre at nei, han angrer, han må få hjelp, nå er medietrykket blitt for stort osv.) 

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (9 minutter siden):

Den blir for tynn. Man har selvsagt et ansvar hvis man får vite at noen slår andre mennesker. Folk flest ville aldri lukket øynene og snudd ryggen til hvis deres eget barn hadde slått folk. Men vi har jo skjønt at MM og HM ikke er folk flest.

• Liker 17
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg vet ikke engang hvorfor jeg gidder. Uansett hva som kommer frem av informasjon, så skal ingen klandres. Ingen rundt MBH har visst noe som helst ansvar, selv om de nå, beviselig, har visst masse. Er det mulig. Hvilket moralsk kompass er det folk har her? Jeg blir helt sjokkert, faktisk.

Ser det er flere som bare nevner at Marius er rusmisbruker og at dette er tøft for foreldrene. 

Er han egentlig en rusmisbruker? Har vi fått dokumentasjon på det, utenom den falske unnskyldningen Marius skrev i starten av dette? 

Det vi vet, er at Marius er en psykisk og fysisk kvinnemishandler. Blir like provosert hver gang folk bare skriver om rus. 

Hvorfor hopper folk over den grove volden? 

De fleste driter vel i om Marius sniffer kokain og drikker litt for ofte?

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (12 minutter siden):

Hun har da selv sagt klart og tydelig at hun "står godt i dette". Hun responderer ikke når sønnens eks varsler om mishandling, men når politiet varsler at de skal pågripe at de skal arrestere Marius - da reagerer hun lynraskt!
Say no more...
Det er helt tydelig hvem hun har tatt side med i denne saken, det er sin egen sønn. Alt som har kommet frem i denne saken viser en overbeskyttende løvemamma - pressen er slem og urettferdig mot ham, selv om han vitterlig valgte å oppsøke rampelyset igjen og igjen. Hun har sydd puter under armene hans. Det ser vi, fyren har ikke tatt utdannelse eller noe som helst, men fortsatt levd i sus og dus – om han ikke har vært en storlanger er det åpenbart hvem som har finansiert denne livsstilen.
Vanlige foreldre finansierer ikke en overdådig livsstil til en voksen sønn som ikke gidder å gjøre en dritt selv. Bare det er elendig oppfølging av eget barn. Mye er sikkert fordi hun har dårlig samvittighet for ham, men det er like fullt en totalt feilet taktikk.
Håper virkelig Mette Marit aldri blir dronning, jeg har virkelig ikke tiltro til vurderingsevnene hennes.

• Liker 18
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...