Gå til innhold

Sparing til EK er ikke lenger mulig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo pga valgene du tok og ikke fordi det var vanskelig å komme inn på boligmarkedet.  Det er muligens ingen som har hatt det lettere enn din generasjon når det kommer til å kjøpe bolig. Du kunne kjøpe bolig etter boligkrakket tidlig på 90-tallet.  

Anonymkode: a403f...17f

Ikke meg du siterer, men boligkrakket var i 1988 og denne 49-åringen var da 13 år 🙄

Anonymkode: 1307c...f1b

• Liker 9
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men boligkrakket var i 1988 og denne 49-åringen var da 13 år 🙄

Boligprisene var på toppen i 1988  og boligprisene falt til 1993. Da var personen jeg siterte 18 år og gammel nok til å jobbe og prøve å komme inn på boligmarkedet. Og selv om hun skulle startet da fra scratch og prøve å spare opp egenkapital så ville jo egenkapitalen hun trengte vært latterlig lav siden hun kjøpte rett etter boligkrakket. 

Gjennomsnittsprisen per kvadratmeter for OBOS-leiligheter i 1993 var 5000 kroner og egenkapitalen kunne  til en 50 kvadrats leilighet kunne blitt spart opp på under ett år med butikkmedarbeiderlønn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Boligprisene var på toppen i 1988  og boligprisene falt til 1993. Da var personen jeg siterte 18 år og gammel nok til å jobbe og prøve å komme inn på boligmarkedet. Og selv om hun skulle startet da fra scratch og prøve å spare opp egenkapital så ville jo egenkapitalen hun trengte vært latterlig lav siden hun kjøpte rett etter boligkrakket. 

Gjennomsnittsprisen per kvadratmeter for OBOS-leiligheter i 1993 var 5000 kroner og egenkapitalen kunne  til en 50 kvadrats leilighet kunne blitt spart opp på under ett år med butikkmedarbeiderlønn. 

En 18-åring er ofte fortsatt på elev på videregående.

Slutt å drit deg ut.

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er også 36. Boligmarkedet er jo helt annet i dag enn da vi kunne komme inn på boligmarkedet.  Boligprisene er noe helt annet i dag enn da vi kunne komme inn på boligmarkedet. Samme er husleiene og om man var virkelig lur så kunne du og jeg også kommet inn på boligmarkedet før Finanskrisen og dermed slippe alle de strenge kravene for å få lån.

Det at vi skal snakke om hvor lett det er å komme inn på boligmarkedet i Oslo blir som de som er i 50-årene skulle fortelle oss hvor lett det var å komme inn på boligmarkedet i Oslo. 

Og lønnen er noe helt annet idag. 

Men det nevnes ikke i disse trådene 😅

Anonymkode: 64f37...96f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

En 18-åring er ofte fortsatt på elev på videregående.

Slutt å drit deg ut.

Det er du som driter deg ut. Du trodde boligprisene var lavest i 1988 og i stedet for å innrømme at du dret det ut så prøver du deg på noen  hersketeknikker og kverulering. 

Ja, en 18 åring kan fortsatt gå på videregående. Men vedkommende kan også være ferdig med videregående. Det kommer an på når man er født på året.   Så du driter deg bare ut når du drar frem at en 18 åring KAN fortsatt gå på videregående. . Poenget et at hun kunne kjøpt en gjennomsnittlig  50 kvadrats bolig i Oslo ved å spare opp egenkapital på under ett år ved å jobbe i  matbutikk. Det har ingen relevans om vedkommende var 18 eller 19 da hun var ferdig med videregående. Uansett kunne hun kjøpt en grei leilighet i Oslo ved å jobbe under ett år i matbutikk etter videregående. 

Hun kunne også spart opp egenkapitalen ved å jobbe i matbutikk mens hun gikk på videregående og hatt egenkapitalen klar når hun var ferdig med videregående. Blant hennes generasjon var det elever som begynte med utleie av leiligheter i Oslo mens de gikk på videregående. 

Da blir det helt latterlig å si at det har vært vanskelig for hennes generasjon å kjøpe bolig. Det kunne knapt vært lettere. 

Det er forresten ikke skrevet for å tråkke på henne. Kan være mange grunner for at hun ikke kjøpte bolig tidligere. Men hun kjøpte ikke nylig bolig for første gang fordi det var vanskelig for hennes generasjon å komme inn på boligmarkedet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange boliger var egentlig til salgs i 1988? Mange som ikke selger rett i en krakk. 

Og pls. oppgi en skikkelig kilde jeg kan klikke på, takk 🙏

Anonymkode: 147b4...5fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er du som driter deg ut. Du trodde boligprisene var lavest i 1988 og i stedet for å innrømme at du dret det ut så prøver du deg på noen  hersketeknikker og kverulering. 

Ja, en 18 åring kan fortsatt gå på videregående. Men vedkommende kan også være ferdig med videregående. Det kommer an på når man er født på året.   Så du driter deg bare ut når du drar frem at en 18 åring KAN fortsatt gå på videregående. . Poenget et at hun kunne kjøpt en gjennomsnittlig  50 kvadrats bolig i Oslo ved å spare opp egenkapital på under ett år ved å jobbe i  matbutikk. Det har ingen relevans om vedkommende var 18 eller 19 da hun var ferdig med videregående. Uansett kunne hun kjøpt en grei leilighet i Oslo ved å jobbe under ett år i matbutikk etter videregående. 

Hun kunne også spart opp egenkapitalen ved å jobbe i matbutikk mens hun gikk på videregående og hatt egenkapitalen klar når hun var ferdig med videregående. Blant hennes generasjon var det elever som begynte med utleie av leiligheter i Oslo mens de gikk på videregående. 

Da blir det helt latterlig å si at det har vært vanskelig for hennes generasjon å kjøpe bolig. Det kunne knapt vært lettere. 

Det er forresten ikke skrevet for å tråkke på henne. Kan være mange grunner for at hun ikke kjøpte bolig tidligere. Men hun kjøpte ikke nylig bolig for første gang fordi det var vanskelig for hennes generasjon å komme inn på boligmarkedet. 

Hvor skrev jeg at prisen var lavest i 1988. Jeg skrev at boligkrakket kom i 1988 og i flg Google kom krakket i 1988.

Seriøst, en 18-åring vet ikke hvor hen kommer til å bo når hen får seg utdanning og jobb.

Jeg har ikke bodd der jeg tok videregående siden jeg var 19 år. Hadde ikke vært veldig smart å kjøpe leilighet der.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ønsker ikke være frekk, men jeg vil si at du gjorde det motsatte av alt riktig om målet var å komme inn på boligmarkedet.  Du tok lang utdanning i utlandet hvor du ikke kunne jobbe og pådro deg gjeld  samtidig som du valgte en utdanning som ikke gir høy lønn. Gjør man det samme i dag så vil man trolig aldri komme inn på boligmarkedet i Oslo. Når man kommer tilbake til Norge fra den lange utdanningen  i utlandet så har boligprisene og husleien økt med 50 prosent.  

Selv er jeg 36 og kom greit inn på boligmarkedet. Både fordi boligprisene var mye lavere da jeg kjøpte. Men også fordi jeg bodde hos foreldrene mine under studiene samtidig som jeg jobbet og sparte opp penger. Det tror jeg vil bli langt vanligere i Norge. Jeg var heldig å velge et yrke med god lønn. Jeg skriver heldig fordi jeg hadde ingen peiling på hvilke yrker som ga god lønn og godt arbeidsmarked.  Tror det vil bli vanligere i fremtiden at foreldre anbefaler yrker som gir høy lønn fremfor å komme med anbefalinger om å studere det man liker. 

Nå er det mye du ikke vet om min situasjon. Det er ikke så svart-hvitt som du synes å tro.
Jeg fikk ikke mer studielån enn om jeg hadde studert i Norge (dvs jeg trengte ikke ta opp lån for å betale skolepenger, som er den viktigste årsaken til at studier i utlandet ikke nødvendigvis er lurt). Jeg hadde ikke kunnet jobbe veldig mye hvis jeg hadde studert i Norge pga tungt studium, men noe hadde jeg kunnet jobbe (eller vært nødt til å jobbe). Jeg hadde likevel ikke klart å spare noe mer, siden boutgiftene mine ville vært mye høyere i Oslo (hadde vært nødt til å studere der) enn i utlandet. Så totalt sett kom jeg ikke dårligere ut av studiene i utlandet enn hvis jeg hadde studert i Norge.
Nå tjener jeg 850k, men det tok tid å komme dit. Så jeg er ikke «lavtlønnet» nå, selv om jeg var det i starten. 
Så jeg tror faktisk ikke at jeg gjorde så mye galt, annet enn at jeg selvsagt heller skulle studert medisin, tannlege eller siv.ing.
Du var heldig som kunne bo hjemme hos foreldre mens du studerte - det er det veldig mange som ikke kan, inkludert meg. Da måtte jeg blitt lærer eller sykepleier i tilfelle - ingen andre alternativer. 
Forøvrig er jeg helt enig angående det du skriver til slutt om lønn og hva man vil anbefale barna. Jeg vil anbefale mine barn å tenke på lønn. Mine rådgivere på vgs snakket bare om å «velge etter interesser» - for noe bullshit. Man betaler ikke regninger med interesser. Jeg vil også anbefale dem å ikke studere i Oslo, pga kostnader. 

Anonymkode: c722c...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten: Å komme inn i boligmarkedet i Oslo mens man studerer er bare realistisk hvis man har rike foreldre. Evt at man går et så enkelt studium at man kan jobbe bortimot fulltid ved siden av.
For de fleste av oss er ingen av delene aktuelt - foreldrene være har ikke mange millioner tilgjengelig, og studiene er faktiske fulltidsstudier. Så da står man igjen med at du synes det er dumt å ta lang utdanning da, eller? Noen må faktisk gjøre det for å sørge for at Norge får kompetanse landet trenger. Å kjøpe leilighet under studietiden er ikke normen, hverken nå eller da jeg var student. De som kan/kunne gjøre det er/var veldig privilegerte. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ønsker ikke være frekk, men jeg vil si at du gjorde det motsatte av alt riktig om målet var å komme inn på boligmarkedet.  Du tok lang utdanning i utlandet hvor du ikke kunne jobbe og pådro deg gjeld  samtidig som du valgte en utdanning som ikke gir høy lønn. Gjør man det samme i dag så vil man trolig aldri komme inn på boligmarkedet i Oslo. Når man kommer tilbake til Norge fra den lange utdanningen  i utlandet så har boligprisene og husleien økt med 50 prosent.  

Selv er jeg 36 og kom greit inn på boligmarkedet. Både fordi boligprisene var mye lavere da jeg kjøpte. Men også fordi jeg bodde hos foreldrene mine under studiene samtidig som jeg jobbet og sparte opp penger. Det tror jeg vil bli langt vanligere i Norge. Jeg var heldig å velge et yrke med god lønn. Jeg skriver heldig fordi jeg hadde ingen peiling på hvilke yrker som ga god lønn og godt arbeidsmarked.  Tror det vil bli vanligere i fremtiden at foreldre anbefaler yrker som gir høy lønn fremfor å komme med anbefalinger om å studere det man liker. 

Alle bor ikke på et studiested.

Nærmeste studiested til mine foreldre er 2 timer unna. Og det studie jeg ønsket å gå på var ca. 4,5 timer unna på sommeren når Valdresflya ikke var vinterstengt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Første generasjon er ganske historieløs. Ikke mange generasjoner siden folk leide ett rom og kjøkken til familie med 13 barn.

Anonymkode: 2fb3c...8db

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør på minstesats, mannen min jobber i kommunen på laveste lønnsnivå. Altså har vi begge to svært lave inntekter iforholdt til gjennomsnitt. Vi har også 3 barn.

Sparer ca 200.000kr i året.

Ved å senke kravene sine om hva man faktisk trenger, kjøpe brukt, selge ting man ikke lengre trenger (f.eks ting barna vokser fra), spise mat hjemmefra (hjemmelaget middag, matpakke osv), så kommer man faktisk langt.

Vi kjøper også kvalitet, slik at vi ikke må kjøpe nytt hele tiden. Det lønner seg i lengden!

Jeg og mannen sover på sovesofa i stua, for her vi leier er det ett soverom for lite. Men det er dette som må til i en periode, for å kunne kjøpe hus. Har bodd slik i 4 år, og nå er husdrømmen nesten i boks! Og da har det vært verdt det!

Anonymkode: 280ff...867

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ufør på minstesats, mannen min jobber i kommunen på laveste lønnsnivå. Altså har vi begge to svært lave inntekter iforholdt til gjennomsnitt. Vi har også 3 barn.

Sparer ca 200.000kr i året.

Ved å senke kravene sine om hva man faktisk trenger, kjøpe brukt, selge ting man ikke lengre trenger (f.eks ting barna vokser fra), spise mat hjemmefra (hjemmelaget middag, matpakke osv), så kommer man faktisk langt.

Vi kjøper også kvalitet, slik at vi ikke må kjøpe nytt hele tiden. Det lønner seg i lengden!

Jeg og mannen sover på sovesofa i stua, for her vi leier er det ett soverom for lite. Men det er dette som må til i en periode, for å kunne kjøpe hus. Har bodd slik i 4 år, og nå er husdrømmen nesten i boks! Og da har det vært verdt det!

Anonymkode: 280ff...867

Ekstremt imponerende og gratulerer med å snart  oppnåp husdrømmen! 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå er det mye du ikke vet om min situasjon. Det er ikke så svart-hvitt som du synes å tro.
Jeg fikk ikke mer studielån enn om jeg hadde studert i Norge (dvs jeg trengte ikke ta opp lån for å betale skolepenger, som er den viktigste årsaken til at studier i utlandet ikke nødvendigvis er lurt). Jeg hadde ikke kunnet jobbe veldig mye hvis jeg hadde studert i Norge pga tungt studium, men noe hadde jeg kunnet jobbe (eller vært nødt til å jobbe). Jeg hadde likevel ikke klart å spare noe mer, siden boutgiftene mine ville vært mye høyere i Oslo (hadde vært nødt til å studere der) enn i utlandet. Så totalt sett kom jeg ikke dårligere ut av studiene i utlandet enn hvis jeg hadde studert i Norge.
Nå tjener jeg 850k, men det tok tid å komme dit. Så jeg er ikke «lavtlønnet» nå, selv om jeg var det i starten. 
Så jeg tror faktisk ikke at jeg gjorde så mye galt, annet enn at jeg selvsagt heller skulle studert medisin, tannlege eller siv.ing.
Du var heldig som kunne bo hjemme hos foreldre mens du studerte - det er det veldig mange som ikke kan, inkludert meg. Da måtte jeg blitt lærer eller sykepleier i tilfelle - ingen andre alternativer. 
Forøvrig er jeg helt enig angående det du skriver til slutt om lønn og hva man vil anbefale barna. Jeg vil anbefale mine barn å tenke på lønn. Mine rådgivere på vgs snakket bare om å «velge etter interesser» - for noe bullshit. Man betaler ikke regninger med interesser. Jeg vil også anbefale dem å ikke studere i Oslo, pga kostnader. 

Det er sant og innlegget mitt var ikke ment som noe kritikk av måten du gjorde ting på.

Jeg ser også at jeg tok i alt for hardt når jeg sa du gjorde motsatte av gode  valg med  tanke på boligmarkdet. Du kunne selvsagt gjort veldig mye dårligere valg. Du kunne jo blant annet studert noe som ikke ga jobb eller noe som ga svært dårlig lønn. Vet at det er mange som surrer rundt mye i 20-årene. Folk som studerer uten mål og menig eller som tar friår etter friår. Jeg hadde advart barna mine kraftig mot det og forklart nettopp det at det er surt å komme sent inn på boligmarkdet og er kaster man bort for mye tid så må man kanskje flytte til en helt annen by for å kunne kjøpe bolig. 

Jeg har heller ingen problemer med å innrømme at jeg jeg selv var heldig.

Skrevet
Thyra skrev (10 timer siden):

Dette stemmer delvis. Men for en person alene med lav til middels lønn som må leie bolig mens hn sparer til egenkapital vil det ofte ikke bli nok selv om han snur på hver eneste krone. 

Det er jo mye lettere når man bor alene - da kan man leie et lite rom i bokollektiv, dele de fleste utgifter med en liten haug med folk, jobbe mye og leve sparsommelig, og fokusere på å spare - og selvsagt ikke bare spare i banken, men fordele sparepengene i f.eks fond. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvem skal eie husene etter hvert som nåværende huseierene dør da?

Utleierne.

Anonymkode: 6652b...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husleien stiger, matprisen stiger, strømmen stiger ... ja absolutt alt man kan tenke seg stiger nå i pris. Hvordan i h... skal en helt vanlig person med helt vanlig lønn klare å betale for alt det essensielle i tillegg til å spare nok EK i måneden til at det er verdt det? Bare tull å klare å spare 5k i måneden når også boligprisene øker så mye at det bare løper fra deg! 

Bare å innse det først som sist. Min generasjon blir første generasjon som ikke har mulighet til å kjøpe eget ... alle generasjoner før har nytt godt av mulighetene de har hatt og gnir seg i henda. Besteforeldrene mine fikk kjøpt seg hus på 1 lønning og foreldrene mine fikk kjøpt uten krav om EK. Min generasjon får verken kjøpt alene eller uten krav om EK. 

Bare de fra velstående familier eller familier som ofrer alt for at ungen skal komme inn på boligmarkedet får kjøpt seg noe i dag. Vi andre må leie til vi går i graven. Men det er vel sånn Norge vil ha det framover, vi skal jo stå i stil med resten av verden. 

Anonymkode: 6be26...a2d

Sånn går det når foreldrene dine (og du) trolig konsekvent stemmer og har stemt på AP, SV, RØDT, VENSTRE OG MDG. 

Når Norge bruker penger på ALT annet enn nordmenn,  og bare i perioden 2015-2023 har tatt imot nesten 500,000 innvandrere så skal en være ganske blåst i hue hvis du tror at dine barn vil få det bra.

Bare det innvandrertallet jf. hvor lite boliger det har blitt bygget de siste 15 årene garanterer deg jo at du aldri vil få kjøpt deg en bolig, spesielt når alle de som kommer hit får gratis bolig ( bolig som du betaler for via skatteseddelen).

Unge i dag må jobbe til de er langt over 70 år, nettopp for å finansiere all innvandringen til Norge - der typ 1 av 3 er i jobb, og gjerne har hjemmeværende kone og langt flere barn enn snittet. Bare det at nordmenn ikke anser seg å ha råd til mer enn 1.4 barn, samtidig som de betaler for familier med ikke vestlig bakgrunn som syns de har råd til både 3-4 og 6 barn, er altså helt fascinerende!

Det er også velfortjent når dere stemmer på partier som virkelig klarer å jage alle som faktisk tjener penger og betaler skatt ut av landet. Selvfølgelig går det ut over vanlige folk.

Du kan uansett bare glede deg til du blir i mindretall i eget land - noe enhver med normale regneferdigheter ser at i dette tempoet vil skje raskt. Da vil du som kvinne få helt andre problemer enn boligpriser. Ta en titt på Sverige, der er det snart 25 % ikke vestlige innvandrere og nesten 1 million mennesker der  klarer ikke å lese og skrive -  de er det da Herr og Fru Svensson som jobber som skal betale livsopphold, bolig etc for de, parallelt som de må leve i den kriminaliteten. Det er helt ufattlig at det kan gå an å ødelegge et land på den måten.  Norge er på vei i akkurat samme retning og det er helt selvvalgt!

Anonymkode: c27f3...12a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Schmuhu skrev (11 timer siden):

Kjenner mange helt ned til 20års alder som får kjøpt uten hjelp til foreldre. Faktisk er det flere og stadig mer yngre som kjøper. Alder på førstegangskjøpere har gått ned betraktelig. Så det utsagnet må du jobbe litt med 😉

Har du belegg for denne påstanden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...