tirben Skrevet 3. juni 2024 #161 Skrevet 3. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): I følge stemor ja….. Anonymkode: df626...c87 Hvilke andre grunner kan det være da? Har sett autister og multihandicappede bli konfirmert, og kirken har vært god på å tilpasse. Endret 3. juni 2024 av tirben 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #162 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så utbredt som borgerlig «konfirmasjon» er i dag, så er det ikke rart at folk velger «non-firmasjon. Det blir jo akkurat det samme. Og til dere som snakker om å premiere de som har deltatt på kurs, det er virkelig ikke imponerende at ungdommen møter opp 6-8 tirsdager og spiser pizza med venner. Det som virkelig er imponerende er de ungdommene som tar selvstendige valg og ikke bare følger saueflokken. Jeg heier på ikke-kristne familier som lager sitt eget opplegg, og lager en hyggelig dag der familie og venner samles og gir oppmerksomhet, kjærlighet og noen gode råd til ungdommen. Anonymkode: 3247a...969 Det var ikke noe pizzaspising der mitt barn gikk. Det var et skikkelig opplegg med engasjerte ungdommer. Man må gjerne lage sitt eget opplegg, men i tilfellet i HI var det ikke klarlagt hva «opplegget» var. Tenåringen forventet at h*n skulle få masse gaver selv om h*n skippet alt det «kjedelige». Jeg heier på selvstendige mennesker, men ikke de som tror livet skal leves uten å måtte yte noe selv eller uten å noensinne måtte gjøre noe «kjedelig». Anonymkode: b744f...b9e 9
Maleficenta Skrevet 3. juni 2024 #163 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som ungen sa selv, far er så grei at jeg ikke kan være sint på han. Stemor er ikke familie og hun kan jeg være sur på Anonymkode: 579f9...a0b Stemor anser hun ikke som familie. Likevel forventer hun gaver fra henne? 8
Maleficenta Skrevet 3. juni 2024 #164 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men da har jo foreldrene feilet! Man kan godt si at barnet er en utakknemlig drittunge… Men dette er jo sånt man må snakke om i forkant! På ett eller annet tidspunkt i løpet av det siste året må da det temaet ha kommet opp? Hva betyr det å droppe konfirmasjonen til fordel for en feiring som ikke er en konfirmasjon? Hva slags feiring blir det da? Blir det gaver? Blir det fotografering? Skal barnet ha bunad/dress? Blir det taler? Hva blir rammene rundt feiringen? Hva kan barnet forvente seg? Det kan man jo ikke bare gå ut fra at en 14-15-åring forstår av seg selv. Jeg forstår heller ikke hva som er ment når man inviterer til en «navnefest», for her har foreldrene tilsynelatende laget et helt eget konsept uten å forklare til noen hva det betyr. … Og hvis det er tilfelle så synes jeg litt synd på barnet. 14-15-åringer er ikke nødvendigvis modne nok til å ta et sånt valg uten veiledning og samtaler. (Har derimot barnet fått beskjed om at dette valget av feiring betyr at det ikke blir gaver, så er det selvsagt barnet som er uforskammet.) Anonymkode: 95d9f...405 Er så forvirrende at konfirmasjon liksom skal markere at de er på vei inn i de voksnes rekker men fortsatt er det barnet... Konf skulle vært flytta til 18 når man faktisk er myndig 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #165 Skrevet 3. juni 2024 Min mening er at enten konfirmerer man seg borgerlig/kristelig, eller feirer en større bursdag (feks 18 års dag). Hvorfor lage en feiring, uten at det er noe å feire fordi ungen ikke gidder å delta? Mat til 30 stk var nok ikke billig, og om det er mor som synes dette med gavene var urimelig så kan jo hun betale halvparten av det maten kostet også kan far og stemor gi dette til ungen som gave fra dem. Anonymkode: f0c51...116 5
kaiturid Skrevet 3. juni 2024 #166 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Spot on. Det virker som man mente å ha en slags konfirmasjonsmarkering, men uten noen "formell" borgelig eller kirkelig seremoni. "Konfirmanten" forventet gaver som om det var konfirmasjon, familie/gjester skjønte ikke at det var en slags "konfirmasjon", og alt ble bare rot. Tydeligvis mye som var lite gjennomtenkt og dårlig kommunisert her. Anonymkode: f31ff...382 Angrer seg vel,når hen får høre hva andre fikk til konfirmasjonen.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #167 Skrevet 3. juni 2024 Høres jo ut som Dudley fra Harry Potter, denne ungdommen 🙈 Anonymkode: 0926a...e7d 4
Supermerry Skrevet 3. juni 2024 #168 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 14.31): Her trodde både far og stemor at et kort var nok når begge bidra til middagen. Men nå er barnet sur fordi det ikke var en fysisk gave. jeg har heller aldri hørt om navnefest istedenfor konfirmasjon Anonymkode: 579f9...a0b Det virker som om det er mange sure barn for tiden. Noe med oppdragelsen, kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #169 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hadde jeg blitt invitert til en navnefest for en 14/15-åring hadde jeg ikke forstått hva det var jeg var invitert til, og ikke nødvendigvis skjønt at det var forventet gave som om det var konfirmasjon... En navnefest er for de fleste (alle?) et alternativ til dåp, ikke et alternativ til konfirmasjon. Anonymkode: 6c0d0...3b4 Jeg hadde trodd det var en hen som kom ut av skapet i nytt kjønn. Anonymkode: 3d0e9...2d9 2
Belima Skrevet 3. juni 2024 #170 Skrevet 3. juni 2024 Konfirmasjon for dagens 14-15 åringer burde vært kuttet ut. Så vidt jeg vet slutter ikke ungene på skolen og må greie seg selv lenger i den alderen. Før begynte mange å reise til sjøs og mange tok husposter eller andre jobber. Var ikke så vanlig å gå videre på skole da kristen konfirmasjonen ble innført i 1736. (Humanetisk i 1951.) Var stort sett folk med penger eller spesielt flinke elever som fikk friplass, som fikk mer skole enn folkeskole. For mange så er konfirmasjon kun en tradisjon, fordi alle i familien tidligere har konfirmert seg. Mindretallet i dag er personlig kristne. Konfirmasjon i kirken er en gjentakelse av dåpen og fortsette å leve i en kristen tro. Feire at en er myndig er kanskje noe å tenke på. De fleste tenker 18 år, men sprit har 20 års grense og håndvåpen 21 års grense, så "barna" er vel ikke helt voksne før de har blitt gamle nok til å handle sprit og håndvåpen på egenhånd. Så uansett hvordan vi tenker hva som er riktig, så er det ikke enkelt å tilfredsstille alle. Nonkonfirmasjon er vel et begrep som etter min mening ikke betyr noe. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #171 Skrevet 3. juni 2024 Er jeg den eneste som synes det er rart mange har kommet med kort og ingen gave? Har aldri opplevd det, gave uten kort kan jo skje, men å bare gi et kort når man kommer i selskap…? Anonymkode: d1227...86f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #172 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som ungen sa selv, far er så grei at jeg ikke kan være sint på han. Stemor er ikke familie og hun kan jeg være sur på Anonymkode: 579f9...a0b Å hva sa du da? Anonymkode: d931a...d55
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #173 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jeg den eneste som synes det er rart mange har kommet med kort og ingen gave? Har aldri opplevd det, gave uten kort kan jo skje, men å bare gi et kort når man kommer i selskap…? Anonymkode: d1227...86f De hR vel en mening om ingen konf ingen gave. De feirer jo i prakis ingenting. En helt vanlig dag Anonymkode: d931a...d55 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #174 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De hR vel en mening om ingen konf ingen gave. De feirer jo i prakis ingenting. En helt vanlig dag Anonymkode: d931a...d55 Men da gir man jo ikke kort heller? Bare møter opp på festen, liksom. Anonymkode: d1227...86f 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #175 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så utbredt som borgerlig «konfirmasjon» er i dag, så er det ikke rart at folk velger «non-firmasjon. Det blir jo akkurat det samme. Og til dere som snakker om å premiere de som har deltatt på kurs, det er virkelig ikke imponerende at ungdommen møter opp 6-8 tirsdager og spiser pizza med venner. Det som virkelig er imponerende er de ungdommene som tar selvstendige valg og ikke bare følger saueflokken. Jeg heier på ikke-kristne familier som lager sitt eget opplegg, og lager en hyggelig dag der familie og venner samles og gir oppmerksomhet, kjærlighet og noen gode råd til ungdommen. Anonymkode: 3247a...969 Borgerlig konfirmasjon er da mer enn ingenting. De går jo et forberedende kurs så de blir litt mer voksne i hodet. Begge mine er veldig glad de valgte det. Og lærte utrolig mye. Så å sammenligne det med ingenting sier jo bare mer om deg og din uvitenhet Anonymkode: d931a...d55 8 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #176 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 14.20): Bare et kort. Nå er stebarnet veldig skuffet. Er det ikke vanlig å gi gave til navnefester? Anonymkode: 579f9...a0b Hun er vel med på gaven som far har gitt? Jeg gir da ikke mine bonusbarn gave fra bare meg, jeg og mannen gir gave sammen. Anonymkode: b5076...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #177 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun er vel med på gaven som far har gitt? Jeg gir da ikke mine bonusbarn gave fra bare meg, jeg og mannen gir gave sammen. Anonymkode: b5076...cb6 Stemor er med på å betale for mat og drikke for 30 personer. Et kort var bare ment som koselig minne. Anonymkode: 579f9...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #178 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun er vel med på gaven som far har gitt? Jeg gir da ikke mine bonusbarn gave fra bare meg, jeg og mannen gir gave sammen. Anonymkode: b5076...cb6 Far har betalt for mat til selskapet (30 gjester), og ikke gitt gave utover det. Anonymkode: 14fdc...fb4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #179 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stemor er med på å betale for mat og drikke for 30 personer. Et kort var bare ment som koselig minne. Anonymkode: 579f9...a0b AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Far har betalt for mat til selskapet (30 gjester), og ikke gitt gave utover det. Anonymkode: 14fdc...fb4 På tide å bestemme seg hvem som betaler hva. Anonymkode: 3d0e9...2d9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå