AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #81 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye måtte far ut med og hvor mye måtte du ut med? Ga du gave i tillegg tul utgiftene dine? Anonymkode: 09042...0f5 Hvorfor skal man ha gave når man er så giddalaus at man ikke vil følge et konfirmasjonsopplegg. Fest får være mer enn nok. Anonymkode: b744f...b9e 15
Orly Skrevet 2. juni 2024 #82 Skrevet 2. juni 2024 BobbySocks skrev (29 minutter siden): Nei. Det er en foreldreoppgave. Når man får barn vet man at man skal betale for det der. Samme med klær og mat, det er ikke en gave. En gave er noe annet, noe ekstra, fordi man bryr seg. Her var stemor og far mest opptatt med å demonstrere fordi det ikke ble en riktig konfirmasjon. Enig
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #83 Skrevet 2. juni 2024 Brunello skrev (1 time siden): Selv om det er mer vanlig når 10 stykker av 1000 har det i stedet for 0, så er det ikke vanlig. At det ikke er vanlig der du bor betyr ikke at det ikke er vanlig Anonymkode: df626...c87 2
Raven.Writingdesk Skrevet 2. juni 2024 #84 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare et kort. Nå er stebarnet veldig skuffet. Er det ikke vanlig å gi gave til navnefester? Anonymkode: 579f9...a0b Kanskje dumt spørsmål, men hvis stemor og far er «en enhet» og selskapet ble betalt fra felles økonomi, hvorfor ga da stemor barnet ett kort som var fra bare seg selv..? 3
Silviana Skrevet 2. juni 2024 #85 Skrevet 2. juni 2024 Har stemoren vært inne i bildet lenge? For meg så høres dette ut som at ungdommen håpet å kunne droppe konfirmasjon, men likevel få konfirmasjonsgaver. Men det er det nok ikke alle voksne som går med på. Fortell tenåringen at man skal være takknemlig for det man får. I mange familier er selskapet gaven fra foreldrene i konfirmasjon. Hvis far mener at betaling for maten var hans gave, da var stemor med på den gaven. Med det sagt, hvorfor reagerer så mange på at det var navnefest? Man kan døpe seg som 14 åring, eller som voksen, hvis man ikke er døpt som baby. Så hvorfor skal man ikke kunne ha navnefest som ungdom? Syns ikke det er så merkelig jeg da. 3
Maleficenta Skrevet 2. juni 2024 #86 Skrevet 2. juni 2024 mimifin72 skrev (2 timer siden): En veloppdratt unge som er noenlunde oppegående blir ikke skuffet av å ikke få gave. Kan det hende at ts er skuffet på barnets vegne? Ehh kjenner du noen barn? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #87 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørsmålet er egentlig hvor lenge ungdommen kan få være sur på stemor. Og hvor mye forståelse som skal gis. Anonymkode: 579f9...a0b Jeg tror det ligger litt mer bak her enn at ungdommen bare er sur over et kort. Det første jeg tenker er at du klarer fint å fremstille ungdommen som både sær og bortskjemt. Men vi vet egentlig veldig lite annet enn at du hevder barnet er sur fordi det ikke fikk gave. Har hen sagt disse ordene selv til stemor? «Jeg er sur fordi du ga meg bare ett kort, ikke en gave»? Eller er det en slags konklusjon du selv har dratt? Også: er hen klar over at stemor har bidratt økonomisk til festen? Har det blitt forklart? Eller tror konfirmanten at det er mor og far som har stått for festen alene? Til sist; jeg tolker ønsket om en gave mest som ønsket om en bekreftelse, og det kan handle om at barnet trenger å føle seg viktig, hos stemor. Kortet kan oppfattes som at barnet er uviktig. Hvis barnet ikke fikk noen gaver av gjestene heller, fordi det er en navnefest, og/eller sammenligner seg med andre som har fått mer, så kan det være at det handler om at barnet føler seg mindre viktig enn andre barn. Ikke nødvendigvis gaven i seg selv. Anonymkode: 04e8a...2f3 2
Raven.Writingdesk Skrevet 2. juni 2024 #88 Skrevet 2. juni 2024 UPS, meg som er AB over, trykket på ved en feil.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #89 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så hyggelug du er Anonymkode: df626...c87 Nonfirmasjpn er det mest tullete jeg har hørt. Anonymkode: 3d0e9...2d9 14 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #90 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nonfirmasjpn er det mest tullete jeg har hørt. Anonymkode: 3d0e9...2d9 Da håper jeg du ikke gar barn som ønsker det Anonymkode: df626...c87
BobbySocks Skrevet 2. juni 2024 #91 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nonfirmasjpn er det mest tullete jeg har hørt. Anonymkode: 3d0e9...2d9 Det som er hakket mer tullete er voksne som demonstrerer i sitt egets barns nonfirmasjon. Man skjønner jo hvor barnet har sinn tullenhet fra.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #92 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da håper jeg du ikke gar barn som ønsker det Anonymkode: df626...c87 Nå er vi ferdig med konfirmasjonsalderen, men hadde mine kommet med noe slikt, så tror jeg at jeg hadde ledd. De fikk velge helt selv, hvilke type konfirmasjon, og om de evt ville ha det i det hele tatt. Skal sies at vi var tydelig på at vi ønsket kristelig konfirmasjon, men at det var opp til dem. De valgte det. Hadde de valgt å ikke konfirmere seg, noe som hadde vært helt greit, så hadde det ikke blitt noe fest, oppmerksomhet, bunad eller gaver. For hva skulle den festen, og de gavene vært for? Mulig jeg er gammeldags, er 44 år, men i mitt hode sier det seg selv at man må "yte for å nyte". Altså, for å ta utgangspunkt i konfirmasjon, skal de ha fest og gaver, så får de virkelig orke å gjennomføre sin del, ellers hadde det vært uaktuelt å "feire", for hva skulle evt feires? Ville du stelt i stand fest for ditt barn, fordi det ville ha det? Uten at barnet skulle gjøre noe for å bli feiret? Hva lærer barna da? Anonymkode: 8039b...34c 11
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #93 Skrevet 2. juni 2024 37 minutter siden, AnonymBruker said: Da håper jeg du ikke gar barn som ønsker det Anonymkode: df626...c87 Mine barn må gjerne ha en nonfirmasjon. Ingen konfirmasjon, ingen konfirmasjonsfest, ingen konfirmasjonsgave. Veldig billig. Anonymkode: 1dff3...91e 12
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #94 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ungdommen VILLE ha fest og fest ble det. Men vil også ha gaver. Det var få som ga gaver den dagen. Anonymkode: 579f9...a0b Det er jo ikke rart! Invitere til en fest for ingenting og forvente gaver? Hadde ikke fått noe av meg heller. Eller kastet bort en verdifull fridag på det Anonymkode: 5a15a...bb1 6
mimifin72 Skrevet 2. juni 2024 #95 Skrevet 2. juni 2024 Maleficenta skrev (1 time siden): Ehh kjenner du noen barn? Ja, mange. De fleste er oppegående og ikke forventer å få gave når de velger bort konfirmasjon 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #96 Skrevet 2. juni 2024 Haha, vi tenker ikke gifte oss, men lager ett selskap som vi kaller ikkebryllup, det er så mye styr med bryllup, men bryllupsgaver det skal vi jaggu ha. Anonymkode: 6f1ef...04f 15 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #97 Skrevet 2. juni 2024 BobbySocks skrev (29 minutter siden): Det som er hakket mer tullete er voksne som demonstrerer i sitt egets barns nonfirmasjon. Man skjønner jo hvor barnet har sinn tullenhet fra. Det som er mest tullete er at man skal feire en lat tenåring som ikke gidder å yte noe selv. Noe overgangsrite til voksenlivet er det i alle fall ikke, siden vedkommende ikke gidder delta på noe fordi det er «styrete og kjedelig», og således viser at h*n fremdeles er et barn. Nå har altså vedkommende faktisk fått et selskap, men er utakknemlig og krever gave i tillegg. Anonymkode: b744f...b9e 9 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #98 Skrevet 2. juni 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Haha, vi tenker ikke gifte oss, men lager ett selskap som vi kaller ikkebryllup, det er så mye styr med bryllup, men bryllupsgaver det skal vi jaggu ha. Anonymkode: 6f1ef...04f Lurt! Vi inviterer til et ikkebryllup og sier vi ønsker oss penger i gave. Da må folk bruker fridagen sin på å feire at vi er sammen og gi oss penger. Alt vi trenger å gjøre er å invitere til en helt tilfeldig fest. Anonymkode: 1dff3...91e 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #99 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Haha, vi tenker ikke gifte oss, men lager ett selskap som vi kaller ikkebryllup, det er så mye styr med bryllup, men bryllupsgaver det skal vi jaggu ha. Anonymkode: 6f1ef...04f AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lurt! Vi inviterer til et ikkebryllup og sier vi ønsker oss penger i gave. Da må folk bruker fridagen sin på å feire at vi er sammen og gi oss penger. Alt vi trenger å gjøre er å invitere til en helt tilfeldig fest. Anonymkode: 1dff3...91e Egentlig så burde foreldrene deres arrangere og betale for dette. Anonymkode: b744f...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #100 Skrevet 2. juni 2024 Konfirmasjon er knyttet til det at man blir voksen. Så til en slik feiring som dette hadde jeg gitt noe enkelt husgeråd. Anonymkode: 3247a...969 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå