Gå til innhold

Stemor ga ingen gave til stebarn til navnefest

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurt! Vi inviterer til et ikkebryllup og sier vi ønsker oss penger i gave. 

Da må folk bruker fridagen sin på å feire at vi er sammen og gi oss penger. Alt vi trenger å gjøre er å invitere til en helt tilfeldig fest. 

Anonymkode: 1dff3...91e

Husk å be dine foreldre betale for selskapet og, det er vanlig når en gifter seg. 

Anonymkode: 6f1ef...04f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde blitt invitert i nonfirmasjon ville jeg ordnet gave, spurt om jeg skulle ta med kake, satt på bunaden og møtt opp med et smil :) 

Jeg ser på det som et overgangsrituale. Synes ikke det å ha deltatt på et kveldskurs uten eksamen er noe å feire, det er jo den flotte ungdommen som feires, uansett hvilken ramme man velger…

I TS sitt tilfelle tenker jeg man skulle snakket mer med ungdommen om forventninger i en tidlig fase av planleggingen.

Og ikke kalt det en navnefest med mindre det faktisk var en dåp. Navnefest er for meg noe man har når barnet får navn, og navn skal alle ha før de er seks måneder. Så her skjønte nok ikke gjestene hva de gikk til.

Var forholdet til stemor bra fra før…?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke stemor og far en enhet?

Barnet ville ikke konfirmere seg, men ønsket seg pengene,  er det det som er greia her? 

Anonymkode: 78b9d...604

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå er vi ferdig med konfirmasjonsalderen, men hadde mine kommet med noe slikt, så tror jeg at jeg hadde ledd. 

De fikk velge helt selv, hvilke type konfirmasjon, og om de evt ville ha det i det hele tatt. Skal sies at vi var tydelig på at vi ønsket kristelig konfirmasjon, men at det var opp til dem. De valgte det. 

Hadde de valgt å ikke konfirmere seg, noe som hadde vært helt greit, så hadde det ikke blitt noe fest, oppmerksomhet, bunad eller gaver. For hva skulle den festen, og de gavene vært for? 

Mulig jeg er gammeldags, er 44 år, men i mitt hode sier det seg selv at man må "yte for å nyte". Altså, for å ta utgangspunkt i konfirmasjon, skal de ha fest og gaver, så får de virkelig orke å gjennomføre sin del, ellers hadde det vært uaktuelt å "feire", for hva skulle evt feires?

Ville du stelt i stand fest for ditt barn, fordi det ville ha det? Uten at barnet skulle gjøre noe for å bli feiret? Hva lærer barna da?

Anonymkode: 8039b...34c

Selvsagt hadde jrg stekt i stand en fest, samfunnet utvikler seg og jeg er ikke sp vrang at jeg nekter å sender eller være med på det.  Jeg hadde selvsagt også kommet om andre inviterte til nonfirmasjon .

Anonymkode: df626...c87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
St. Hans skrev (12 timer siden):

Hvis jeg hadde blitt invitert i nonfirmasjon ville jeg ordnet gave, spurt om jeg skulle ta med kake, satt på bunaden og møtt opp med et smil :) 

Jeg ser på det som et overgangsrituale. Synes ikke det å ha deltatt på et kveldskurs uten eksamen er noe å feire, det er jo den flotte ungdommen som feires, uansett hvilken ramme man velger…

I TS sitt tilfelle tenker jeg man skulle snakket mer med ungdommen om forventninger i en tidlig fase av planleggingen.

Og ikke kalt det en navnefest med mindre det faktisk var en dåp. Navnefest er for meg noe man har når barnet får navn, og navn skal alle ha før de er seks måneder. Så her skjønte nok ikke gjestene hva de gikk til.

Var forholdet til stemor bra fra før…?

Klok du 👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Haha, vi tenker ikke gifte oss, men lager ett selskap som vi kaller ikkebryllup, det er så mye styr med bryllup, men bryllupsgaver det skal vi jaggu ha. 

Anonymkode: 6f1ef...04f

Eh du ser ikke forskjellen ? Man er ikke gift uten papir på det, konfirmere seg får man ikke papir på 🙄 Men mange gifter seg på tinghuset og har en fest bare, det ville ikke vært bea nok for deg det da eller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (13 timer siden):

Det som er hakket mer tullete er voksne som demonstrerer i sitt egets barns nonfirmasjon. Man skjønner jo hvor barnet har sinn tullenhet fra. 

Så enig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ikke stemor og far en enhet?

Barnet ville ikke konfirmere seg, men ønsket seg pengene,  er det det som er greia her? 

Anonymkode: 78b9d...604

Ja, barnet så for seg et fult gavebord, men flere misforsto og ga kun kort. Det var jo ingen fest men en middag 

Anonymkode: 579f9...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Navnefest er for babyer og en konfirmasjonsfest uten konfirmasjon er bare en vanlig fest. Og til vanlig fest gir man ikke automatisk gaver.

Anonymkode: 151ad...a4a

• Liker 6
Skrevet

Syns det er så dust å premiere at barnet ikke gidder konf men vil ha fest og gaver likevel. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Syns det er så dust å premiere at barnet ikke gidder konf men vil ha fest og gaver likevel. 

Kjempedumt🙃🙃 premiere faktisk 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjempedumt🙃🙃 premiere faktisk 😂

Det å gi de gaver til flere tusen blir jo en premie på en måte da...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stemor som er ts

Anonymkode: 93ab8...f84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Far betalte for maten til 30 mennesker og trodde det var nok. 

Ja, men da kan man vel si at gaven/maten var fra begge?!? 

Anonymkode: 8aa38...64b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Barnet ville ikke ha konfirmasjon. Ville heller ha en fest med hele familien. Aner ikke, det ble kalt navnefest 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, barnet så for seg et fult gavebord, men flere misforsto og ga kun kort. Det var jo ingen fest men en middag 

Her høres det jo ut som familien har forvirret alle rundt seg?! Familien har laget et helt eget konsept kalt navnefest (som for 99 prosent av befolkningen er noe man har for babyer) og forventet at alle skulle forstå rammene av seg selv. 

Skulle alle forstå på magisk vis at det egentlig var en konfirmasjon og at konfirmasjonsgave derfor var forventet, samtidig som man inviterer til middag og poengterer at barnet ikke ønsker en konfirmasjon? Det er ikke rart det ble færre gaver enn «forventet» hvis ingen hadde skjønt at de faktisk skulle i konfirmasjon. Kanskje gjestene til og med tenkte at barnet ikke ønsket tradisjonelle gaver, og at det var derfor hen hadde valgt bort konfirmasjon i første omgang? 

Eller var det ikke noen forventning om gaver fra foreldrenes side?  For da er det jo i tilfelle de som ikke har sørget for at barnet har realistiske forventninger til dagen. Har de ikke snakket med barnet om hva det vil bety å velge bort konseptet konfirmasjon? Hvilke konsekvenser det kan ha? Hva alternativet blir? Det er ting som må snakkes om. 

Barnet har tydeligvis trodd at han kan la være å bli konfirmert men få fest og gaver tilsvarende en konfirmant. Det var enten ikke foreldrene enig i, eller så har de mislykkes med å kommunisere det til gjestene. 

Anonymkode: 95d9f...405

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Barnet ville ikke ha konfirmasjon. Ville heller ha en fest med hele familien. Aner ikke, det ble kalt navnefest 

Skjønner stemor godt. Barnet kan få bursdagsgave. Barnet er ikke konfirmert. Jeg heier på stemor. Jeg kommet heller ikke til å gi egen gave, eller større gave når mitt tantebarn skal ha navnefest. Gidder de ikke gå igjennom og konfirmere seg får de heller ingenting.

Anonymkode: d6052...b5d

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor belønne liksom navnefest og liksom konfirmasjon?

Anonymkode: e7eae...3a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Det å gi de gaver til flere tusen blir jo en premie på en måte da...

Nei det blir det ikke 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det blir det ikke 

Gaver uten grunn blir jo det. Altså uten noen som helst markering av noe så er det jo ingenting å gi gave for

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Skrevet

Ja, det ble kalt navnefest. Også ble det kommunisert at det var en slags konfirmasjonsmiddag uten ritualer eller "krav". Også kostet middagen ekstremt mye, så det bør være gave nok. Men nå er barnet sur på stemor og nekter å treffe henne 

For en bortskjemt unge..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...