AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #141 Skrevet 3. juni 2024 Jeg syns nonimasjonsfolket skal gå over til stor 18 års feiring. Når de ikke gidder opplæring er det ikke vits i voksenfest før man er 18. Anonymkode: 3d0e9...2d9 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #142 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Så om ditt barn ønsker en fest, oppmerksomhet og ikke minst gaver, så stiller du opp? Steller istand for ungdommen og forventer at venner og familie kommer med gaver til hen? På hvilket grunnlag hadde du invitert da? Ungen din vil ha gaver og oppmerksomhet, så du steller istand middag og fest i anledningen? Altså, hva skulle dere feiret? Hvor går grensene deres ifht dette? Når skjemmes dere? Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort om vi ble invitert til en tulleting, har aldri skjedd og tviler på at det kommer til å skje. Mine nære har samme syn på det som meg, og jeg kan ikke komme på en av dem som hadde stelt istand en liksom-fest bare for at ungen skulle fått gaver. Hva er det da, om det ikke er å premiere en ungdom som ikke vil anstrenge seg det minste, men forventer fest og gaver? Altså, helt alvorlig, hva er det unge lærer i dag?? Anonymkode: 8039b...34c Skjemmes? Seriøst ? Du er så nedlatende at å svare deg gidder jrg ikke Anonymkode: df626...c87 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #143 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg syns nonimasjonsfolket skal gå over til stor 18 års feiring. Når de ikke gidder opplæring er det ikke vits i voksenfest før man er 18. Anonymkode: 3d0e9...2d9 Du antar bare at ikke alle gidder? Tenker ikke at det kan ligge grunner bak feks? Anonymkode: df626...c87
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #144 Skrevet 3. juni 2024 On 6/2/2024 at 2:44 PM, AnonymBruker said: Ungdommen VILLE ha fest og fest ble det. Men vil også ha gaver. Det var få som ga gaver den dagen. Anonymkode: 579f9...a0b Hvorfor er ungen så utelukkende sur på stemor? Anonymkode: 6765a...174 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #145 Skrevet 3. juni 2024 Far ga vel heller ikke gave ut over festen, som ble betalt av hans og stemors økonomi. Hvorfor er ikke barnet sur på far? Anonymkode: 50dc2...f73 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #146 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 14.44): Ungdommen VILLE ha fest og fest ble det. Men vil også ha gaver. Det var få som ga gaver den dagen. Anonymkode: 579f9...a0b Du som mor burde kanskje lært barnet ditt at enten har man konfirmasjon eller ingenting. Noen foreldre gir det en slik fest koster istedenfor. Men samler ikke sammen til fest. Det er jo bare rart. Navefest er en annen form for dåp. Og noe man gjør for å markere at barnet har fått sitt navn og er velkommen i verden. Konfirmasjon er en feiring iht kurs i overgang fra barn til voksen. Om det er humanetisl eller i kirken, møtes ungdomnen jevnlig og i felleskap har en opplæring som feires til slutt. Ene min ønsket å bare ha fest. Det ble nei. De fikk valget mellom kirkelig eller borgerlig Konfirmasjon, eller pengene festen koster. Ingen komf, ingen fest. Enkelt og greit. Det blir jo som å feire bryllup uten å gifte seg. Det er like rart Anonymkode: d931a...d55 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #147 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Far ga vel heller ikke gave ut over festen, som ble betalt av hans og stemors økonomi. Hvorfor er ikke barnet sur på far? Anonymkode: 50dc2...f73 Som ungen sa selv, far er så grei at jeg ikke kan være sint på han. Stemor er ikke familie og hun kan jeg være sur på Anonymkode: 579f9...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #148 Skrevet 3. juni 2024 Dette er jo en enkel sak for deg som mor å forklare barnet. Hvis du står fast her så kan jeg trøste deg med at det kommer mye verre ting du må forklare ungen... Anonymkode: 9d6b7...b47 1
Gjest Luksusbia Skrevet 3. juni 2024 #149 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 14.31): Som far pleier man å gi gave i tillegg. Anonymkode: 3d0e9...2d9 30.000 og middag er ikke nok for en liksom alternativ til konf middag? Hvis 14-15 år gamle barn får lov til å klage på gaver/ mangel på gaver er det mor og far som må gå noen runder med sin egen kraft.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #150 Skrevet 3. juni 2024 Vent litt jeg prøver å forstå: Barnet ditt ville ikke konfirmere seg verken religiøst eller borgerlig, men ville ha fest for å feire... hva? At h*n ville ha gaver? Og dette sa dere foreldre ja til OG er lei dere pga få som gav gaver...? Som mor til konfirmant (og ikke religiøs selv) sa jeg til mitt barn at konfirmasjon har man for å videreføre tilhørigheten med kristendommen (ja vet andre regioner har andre seremonier, men bare kristendom var aktuelt hos oss). Ingen konfirmasjon =》ingen pakt med kristendommen =》 ingen gaver. Det var innforstått det. Ingen kommer for å feire deg en tilfeldig dag bare fordi du vil ha penger/gaver...? Anonymkode: 9c2bb...95e 4 1
Gjest Luksusbia Skrevet 3. juni 2024 #151 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Som ungen sa selv, far er så grei at jeg ikke kan være sint på han. Stemor er ikke familie og hun kan jeg være sur på Anonymkode: 579f9...a0b Og du har aldri nevnt bonusmoren og biologiske faktorer eller?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #152 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du som mor burde kanskje lært barnet ditt at enten har man konfirmasjon eller ingenting. Noen foreldre gir det en slik fest koster istedenfor. Men samler ikke sammen til fest. Det er jo bare rart. Navefest er en annen form for dåp. Og noe man gjør for å markere at barnet har fått sitt navn og er velkommen i verden. Konfirmasjon er en feiring iht kurs i overgang fra barn til voksen. Om det er humanetisl eller i kirken, møtes ungdomnen jevnlig og i felleskap har en opplæring som feires til slutt. Ene min ønsket å bare ha fest. Det ble nei. De fikk valget mellom kirkelig eller borgerlig Konfirmasjon, eller pengene festen koster. Ingen komf, ingen fest. Enkelt og greit. Det blir jo som å feire bryllup uten å gifte seg. Det er like rart Anonymkode: d931a...d55 👆👆👆👆 Anonymkode: 9c2bb...95e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #153 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da har jo foreldrene feilet! Man kan godt si at barnet er en utakknemlig drittunge… Men dette er jo sånt man må snakke om i forkant! På ett eller annet tidspunkt i løpet av det siste året må da det temaet ha kommet opp? Hva betyr det å droppe konfirmasjonen til fordel for en feiring som ikke er en konfirmasjon? Hva slags feiring blir det da? Blir det gaver? Blir det fotografering? Skal barnet ha bunad/dress? Blir det taler? Hva blir rammene rundt feiringen? Hva kan barnet forvente seg? Det kan man jo ikke bare gå ut fra at en 14-15-åring forstår av seg selv. Jeg forstår heller ikke hva som er ment når man inviterer til en «navnefest», for her har foreldrene tilsynelatende laget et helt eget konsept uten å forklare til noen hva det betyr. … Og hvis det er tilfelle så synes jeg litt synd på barnet. 14-15-åringer er ikke nødvendigvis modne nok til å ta et sånt valg uten veiledning og samtaler. (Har derimot barnet fått beskjed om at dette valget av feiring betyr at det ikke blir gaver, så er det selvsagt barnet som er uforskammet.) Anonymkode: 95d9f...405 Helt enig i at foreldrene har feilet siden barnet hadde slike urealistiske forventinger.. Men mor lager en tråd basert på at barnet KUN reagerte på at stemor ikke gav gave.. Så én plass har jo barnet fått forventinger om gaver. Far gav ikke gave en gang, men mor lager tråd om at stemor ikke gav gave.. Altså stemor er ikke problemet i saken på noe måte. Anonymkode: df9fa...7ad 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #154 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du antar bare at ikke alle gidder? Tenker ikke at det kan ligge grunner bak feks? Anonymkode: df626...c87 I tilfellet i denne tråden var ungdommens unnskyldning at det var «styr» og «kjedelig» å delta på noen form for konfirmasjonsundervisning. Anonymkode: b744f...b9e 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #155 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du som mor burde kanskje lært barnet ditt at enten har man konfirmasjon eller ingenting. Så utbredt som borgerlig «konfirmasjon» er i dag, så er det ikke rart at folk velger «non-firmasjon. Det blir jo akkurat det samme. Og til dere som snakker om å premiere de som har deltatt på kurs, det er virkelig ikke imponerende at ungdommen møter opp 6-8 tirsdager og spiser pizza med venner. Det som virkelig er imponerende er de ungdommene som tar selvstendige valg og ikke bare følger saueflokken. Jeg heier på ikke-kristne familier som lager sitt eget opplegg, og lager en hyggelig dag der familie og venner samles og gir oppmerksomhet, kjærlighet og noen gode råd til ungdommen. Anonymkode: 3247a...969 2 1
totti_1 Skrevet 3. juni 2024 #156 Skrevet 3. juni 2024 snurk skrev (På 2.6.2024 den 14.22): Navnefest? Er ikke det noe man typisk har for spedbarn? Hvordan kan barnet da være skuffet? 🤔 😭
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #157 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig i at foreldrene har feilet siden barnet hadde slike urealistiske forventinger.. Men mor lager en tråd basert på at barnet KUN reagerte på at stemor ikke gav gave.. Så én plass har jo barnet fått forventinger om gaver. Far gav ikke gave en gang, men mor lager tråd om at stemor ikke gav gave.. Altså stemor er ikke problemet i saken på noe måte. Anonymkode: df9fa...7ad Nei, enig i det. Hvis det var få gaver, så var jo ikke stemor verre enn noen andre. Da høres det vel mest ut som det var fristende å ta akkurat stemor fordi man gjerne vil finne noe å ta henne på. Man kan ikke være sur på stemor for å ikke gi gave samtidig som man ikke er sur på de andre som heller ikke ga gave. Hun er vel dessuten å regne som en felles enhet med far hvis selskapet kom fra deres fellespott - og har dermed gitt en stor gave. Selv etter åtte sider med tråd har jeg har fortsatt mange spørsmål. Hvordan er forholdet mellom barnet og stemor ellers? Hvilken dialog hadde foreldrene med barnet når det gjalt feiringen og forventningene til den? Hva var forventningene fra foreldrenes side med tanke på gaver? Hvor har barnet fått denne gave-forventningen fra? Forsto barnet hva det innebar å si fra seg konfirmasjonen til fordel for en «navnefest»? Hva hadde familien kommunisert til gjestene om rammen for feiringen? Har alle i familien håpet at resten av familien er tankelesere? Spesielt med ungdommer (som kan få mye rart for seg tross alt), er det jo ekstremt viktig å skalke sammen. Anonymkode: 95d9f...405 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #158 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du antar bare at ikke alle gidder? Tenker ikke at det kan ligge grunner bak feks? Anonymkode: df626...c87 Når kirken klarer å tilpasse behov vil jeg tro de andre mulighetene for konfirmasjon også kan tilpasse. Anonymkode: 3d0e9...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #159 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, enig i det. Hvis det var få gaver, så var jo ikke stemor verre enn noen andre. Da høres det vel mest ut som det var fristende å ta akkurat stemor fordi man gjerne vil finne noe å ta henne på. Man kan ikke være sur på stemor for å ikke gi gave samtidig som man ikke er sur på de andre som heller ikke ga gave. Hun er vel dessuten å regne som en felles enhet med far hvis selskapet kom fra deres fellespott - og har dermed gitt en stor gave. Selv etter åtte sider med tråd har jeg har fortsatt mange spørsmål. Hvordan er forholdet mellom barnet og stemor ellers? Hvilken dialog hadde foreldrene med barnet når det gjalt feiringen og forventningene til den? Hva var forventningene fra foreldrenes side med tanke på gaver? Hvor har barnet fått denne gave-forventningen fra? Forsto barnet hva det innebar å si fra seg konfirmasjonen til fordel for en «navnefest»? Hva hadde familien kommunisert til gjestene om rammen for feiringen? Har alle i familien håpet at resten av familien er tankelesere? Spesielt med ungdommer (som kan få mye rart for seg tross alt), er det jo ekstremt viktig å skalke sammen. Anonymkode: 95d9f...405 Relasjonen mellom barn og stemor er anstrengt. Barnet har rett og slett overbevist seg selv om at stemor er "den andre kvinnen". Da gjør selvsagt stemor alt feil. Stebatn og stemor har kjent hverandre i mange år Anonymkode: 579f9...a0b 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #160 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I tilfellet i denne tråden var ungdommens unnskyldning at det var «styr» og «kjedelig» å delta på noen form for konfirmasjonsundervisning. Anonymkode: b744f...b9e I følge stemor ja….. Anonymkode: df626...c87 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå