Gå til innhold

Lege kalte barn overvektig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bmi skalaen er en skikkelig dårlig ordning. Den tar ikke høyde for muskler som veier mer enn fett. 

Å veie barn er bare et tilbud, det er lov å si nei.

Anonymkode: 472ba...dcc

Ja du tenker at en 4-åring kanskje er body builder? Det er nemlig kun ved ekstremt stor muskelmasse at man blir overvektig på BMI uten å også ha en høy fettprosent.

Anonymkode: d5862...b04

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette fikk vi beskjed om av helsesøster, da barnet var 6 år. Og barnet var normalvektig. Men helsesøster sa at vi måtte passe på så hun ikke ble overvektig. Nå har dette barnet ADHD, og har alltid løpt rundt fra morgen til kveld, og tidlig startet med trening, gikk da på turn, svømming, og kjørte motorcross i helgene. Barnet var jo sterk, med mye muskler, og så slank ut. 

Anonymkode: 2d4dc...2df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det største problemet er i utgangspunktet ikke at det ble sagt, jeg er ikke enig selv, men det er ikke poenget. 
Barnet er 4 år, men er 120 cm høy og veier litt under 25 kg. Høyden til barnet tilsier gjennomsnittlig 6-7 åring, og vekten deretter. Denne jenten løper stort sett hele tiden, klatrer, hopper og leker masse ute, spiser helt normalt, frukt og grønt, fiskemiddager 2 ganger i uken og har godterier og is forbeholdt lørdager og litt ekstra kos i ferier så klart! 
I dag, på en kontroll hos en lege på en helsestasjon, begynte legen å snakke om «Overvekt hos barn» og snakket til mor og far om at de ikke må utsette barnet sitt for den påkjenningen. Hun påpekte at barnet var tungt og at det er lurt å passe på hva barnet spiser (da også frukt fordi det også er sukker i dette). Alt dette ble sagt foran barnet. Er dette normalt eller er det litt rart? Hva om barnet får det med seg og henger seg opp i det?

Anonymkode: 4f621...d96

Helt normalt. 

Husk på at vi nå står ovenfor et samfunnsproblem, enten dere liker det eller ikke. Mange er overvektige og de koster helsevesenet enorme summer hvert år på grunn av følgesykdommer. Dersom legen sier at barnet er overvektig, da er det det. Å konstantere fakta er ikke unormalt på noen måte. 

Ønsker du at legen skal lyve til deg?» Nei du har ikke kreft!» også har du det?:p

Anonymkode: 7d256...4b1

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En vekt på 18kg når barnet er 4år og med gitt høyde, regnes som BETYDELIG OVERVEKT. Da kan du tenke deg hvilken BMI barnet faktisk har med en vekt på 25kg. 

Ønsker du barnet ditt så vondt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En vekt på 18kg når barnet er 4år og med gitt høyde, regnes som BETYDELIG OVERVEKT. Da kan du tenke deg hvilken BMI barnet faktisk har med en vekt på 25kg. 

Ønsker du barnet ditt så vondt? 

Nei det regnes ikke som betydelig overvekt ! Du må også se an høyden.

men nei 18 kg er ikke betydelig overvekt 

Anonymkode: b32dd...616

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja du tenker at en 4-åring kanskje er body builder? Det er nemlig kun ved ekstremt stor muskelmasse at man blir overvektig på BMI uten å også ha en høy fettprosent.

Anonymkode: d5862...b04

Enig! BMI-skalaen tar hensyn til muskler og benbygning. Det er jo derfor normalområdet er så stort. En person på 165 kan veie 51-68 kilo og være normalvektig. 51 passer best om du er sped og har lite muskler, men 68 er mer normalt dersom du er kraftig bygget og har en del muskler. 

Anonymkode: 3cd33...363

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

selv om man er aktiv kan man være overvektig, og som barn er det ikke barnet som styrer sjonene det spiser, selv om det spiser sunn mat.. Skjønner at mamma ble såret her men legen har en jobb å gjøre, hva skulle legen gjort TS? Sent den ene forelderen ut med barnet? Ville du eller mannen din ha tatt imot beskjeden bedre da? 
Legen kalte ikke barnet overvektig, legen påpekte at barnet ER overvektig og at dere som foreldre er de som må hjelpe barnet beholde en normalvekt, aktiv eller ikke - samt for eksempel be legen om en utredning for ting som kan føre til overvekt bortsett fra mengden på posjonene om dere mener bestemt at dette ikke kommer av for mye mat.. 

Anonymkode: 7a4c7...bd1

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og kan vi ikke slutte med å være så redde for å bruke ordet «overvektig»? Det er et nøytralt uttrykk og betyr bare at kroppen din veier mer enn den bør (fra et medisinsk synspunkt). 

Anonymkode: 3cd33...363

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som litt lubben på barneskolen fikk jeg høre at jeg lå i "øvre skiket". Jeg visste at jeg var litt større enn de andre jentene av helsesøter, og var allerede veldig bevisst på egen størrelse på barneskolen. 

Dette er noe jeg husker nå selv om det er 30 år siden.

Jeg opplevde mange små kommentarer om vekt og kropp. Når jeg ser på bilder tilbake i tid var jeg aldri stor, og det var virkelig ikke noen grunn til å kommentere vekt og kropp. Men man hadde vel et litt annet syn på 80 og 90 tallet på dette. 

Det førte til et evig dårlig selvbilde, og det har ingen lykkelig slutt. Jeg har hatt anoreksi, og er nå overveltig pga overspising. 

Det dårlige selvbildet jeg utviklet på barneskolen har fulgt meg hele livet som en skygge, og jeg tror mye kunne vært unngått om jeg ikke fikk kommentarer fra andre om kropp og vekt.

Det er gjerne ikke én kommentar, men det er en her og en der. Summen av kommentarer om vekt og kropp kan gjøre resten av livet vanskelig. 

Anonymkode: 28685...ee7

Samme her, ble tidlig klar over at min kropp var større og derfor dårligere enn de andres. 

Anonymkode: 5b80d...4b6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

De fleste legene bruker vel percentilskjemaene for barn ( høyde og vekstkurver). KMI er vel mest for voksne. 
De ser da på om barna følger kurvene sine for høyde og vekt.

Vår yngste var slik og det var fælt. Vi spiste sunt, men mengdene var altfor store. Storebror spiste ikke og vi jublet når minstemann langet nedpå.

Legene og helsesøster engasjerte seg og han ble mobbet. 

Ikke bry dere om de som sier man ikke skal slanke barn. Det er essensen i alle rådene man får: «Ikke spis sukker, begrens godteri, ikke drikk brus og juice osv.» Det er slik 80% av voksne prøver å slanke seg?

Vi måtte ta noen grep , utover rådene fra lege osv. Vi kuttet mengdene med mat og hadde fokus på rene proteinkilder og kuttet litt karbohydrater. Det var ikke noe galt i det. Det var ikke en slankekur,  men vi endret matvanene og livsstilen.

Ungen kom i puberteten og strakk seg enda mer. Han er i dag 13 år, 174 og 61 kg. 

Endret av A new man
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske høy vekt. Her veier 7-åringen på rundt 130 25 kg. 

Anonymkode: 36150...936

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånt kan skade barnet, så det viser virkelig hvor mye du vet.. Der er flere barn som har endt opp med spiseforstyrrelser pga dette. 

Anonymkode: 0bcaf...f65

Men du må også huske på hvor fryktelig skadelig overvekt kan være for barnet og like fullt har endt opp med spiseforstyrrelser. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy vekt for en fireåring. Min gutt som nylig har fylt 9 veier 26 kg, ca. 130 cm.

Anonymkode: 9ef51...3de

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du må slutte å benekte tallenes tale -

Selv med den høyden er hun for tung 

Tabell for jenter :

https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php

Anonymkode: d37f3...bf5

For en tullete tabell!!! Den hadde jeg hvertfall hoppet glatt over.

Anonymkode: 83f6c...8ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

For en tullete tabell!!! Den hadde jeg hvertfall hoppet glatt over.

Anonymkode: 83f6c...8ea

Tullete? Hva begrunner du det med?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det største problemet er i utgangspunktet ikke at det ble sagt, jeg er ikke enig selv, men det er ikke poenget. 
Barnet er 4 år, men er 120 cm høy og veier litt under 25 kg. Høyden til barnet tilsier gjennomsnittlig 6-7 åring, og vekten deretter. Denne jenten løper stort sett hele tiden, klatrer, hopper og leker masse ute, spiser helt normalt, frukt og grønt, fiskemiddager 2 ganger i uken og har godterier og is forbeholdt lørdager og litt ekstra kos i ferier så klart! 
I dag, på en kontroll hos en lege på en helsestasjon, begynte legen å snakke om «Overvekt hos barn» og snakket til mor og far om at de ikke må utsette barnet sitt for den påkjenningen. Hun påpekte at barnet var tungt og at det er lurt å passe på hva barnet spiser (da også frukt fordi det også er sukker i dette). Alt dette ble sagt foran barnet. Er dette normalt eller er det litt rart? Hva om barnet får det med seg og henger seg opp i det?

Uten å kverulere på hva som er overvekt eller ikke, så er "passe på hva barnet spiser" uansett et godt råd. Om barnet ikke er overvektig, så kan det jo være lurt å passe på at det ikke blir det i framtiden.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det hadde jeg gitt en stor f i. En turnuslege på helsestasjonen her mente sønnen min skulle ta blodprøver og bestille legetime  fordi han IKKE spiste frukt eller grønsaker. Denne legen mente også det var bekymrigsfullt at vekten hadde flatet ut og da var barnet 7 år gammel. Da var faren med. Da jeg var der til neste time spurte jeg hva i huleste dette er for noe tull. Ble aldri innkalt av fastlegen eller til ny veiekontroll. Helsesøstera var enig med meg. Enkelte er veldig opphengt i helsestasjonen sine vekstkurver. 

Du har en veldig høy 4-åring, men etterhvert vil barnet strekke seg og bli kvitt "Valpefettet". Noen barn er glad i mat, andre spiser mindre. Om du har et barn som sier ja til alt og maser om mat, kaker og godteri... så må en selvsagt passe litt på.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal de ikke skape kroppspress hos en fireåring ved å buse ut om overvekt foran barnet. Tilpasning av barnets vekt skal gjøre skånsomt, i form av lek og noe gøy for å øke aktiviteten, prøve gode, sunnere måltider, lage konkurranser osv. Kroppspress er det nok av i dagens samfunn.

Anonymkode: 2943f...90a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks

legg tallene inn i denne, fra NHI, så er barnet å regnes som normalvektig. Barnet er UNDER 25 kg, husker bare ikke nøyaktig, da det ikke er litt barn, og dette er fra før helgen

Barnet er ikke å regne som normaltvektig i NHI sin kalkulator. Bikker akkurat over på overvekt.

Anonymkode: a59cd...3a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

spiser helt normalt

Ja, mulig det. Men hva spiser man? Er jo supert at foreldrene fikk en oppvekker så tidlig. Foreldre ser ikke barns overvekt.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

olk her påstår at barnet ts skriver om er forloren til å forstå «overvekt» men barnet forstår FOR TUNG, SPISE MINDRE MAT osv

barnet trenger ikke spise mindre mat, men renere mat og mindre dritt. Det burde legene si til foreldrenes barn. Det er foreldrene som har skyld i barnas overvekt. 

Anonymkode: a59cd...3a1

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...