Gå til innhold

Lege kalte barn overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det største problemet er i utgangspunktet ikke at det ble sagt, jeg er ikke enig selv, men det er ikke poenget. 
Barnet er 4 år, men er 120 cm høy og veier litt under 25 kg. Høyden til barnet tilsier gjennomsnittlig 6-7 åring, og vekten deretter. Denne jenten løper stort sett hele tiden, klatrer, hopper og leker masse ute, spiser helt normalt, frukt og grønt, fiskemiddager 2 ganger i uken og har godterier og is forbeholdt lørdager og litt ekstra kos i ferier så klart! 
I dag, på en kontroll hos en lege på en helsestasjon, begynte legen å snakke om «Overvekt hos barn» og snakket til mor og far om at de ikke må utsette barnet sitt for den påkjenningen. Hun påpekte at barnet var tungt og at det er lurt å passe på hva barnet spiser (da også frukt fordi det også er sukker i dette). Alt dette ble sagt foran barnet. Er dette normalt eller er det litt rart? Hva om barnet får det med seg og henger seg opp i det?

Anonymkode: 4f621...d96

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fireåring på 25 kilo er nok en del større enn de legen vanligvis ser. Tror heller ikke barnet reagerer på ordet overvekt, det vet nok ikke fireåringen hva er.

Helsestasjonen, helsesøster og legene er pålagt å informere om overvekt,.  Jeg har flere venninner som har grudd seg til å gå på helsestasjonen med ungen fordi det har vært så mye snakk om vekt. De hadde også litt tunge barn som levde sunt og aktivt.

  • Liker 27
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt litt spesielt at det tas opp foran barnet. En 4 åring kan henge seg opp i det, men det er ikke fullt så sannsynlig enn om barnet var 6år og oppover.. 

Men at legen tar opp temaet er bra - selv om barnet er over gjennomsnittet høyt for alderen. 

Har hatt samme utfordring med ett av mine barn. Mye høyere enn alderen tilsier, derav også noe ekstra vekt - uten å være tykk eller overvektig. Helsesøster raste pga barnet var høyt over normal kurve - mens lege sa at det det ikke var noe å bekymre seg over da barnets høyde og vekt tilsammen ikke tilsa overvekt etc. Men overvekt og barn er et viktig tema. Men barn skal ikke slankes. I mange tilfeller vil de vokse inn i vekten og høyden sin, men fremdeles viktig at man har kontroll på situasjonen da man fort kan bli litt blind på eget barn ❤️ 

 

Anonymkode: 5d01b...ad6

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen ser på høyde i forhold til vekt. Ikke vekt i forhold til alder. 

ISO-KMI er det man bruker for å vurdere vekt hos barn. Ditt barn har ISO-KMI på 25 som tilsvarer overvekt.

Barnet er bare 4 år, så jeg tenker at det går fortsatt fint at barnet hører det. Du kan gjerne ta kontakt med helsestasjonen og høre om kommunen dere bor i har tilbud som for eksempel overvektsteam. Da kan dere foreldre få litt ekstra gode råd og veiledning. 

Anonymkode: 9e8df...378

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klar legen må bruke ordet overvekt  hva tenker du, at barnet skulle bli sendt ut for så å snakke om barnet? Slik fungerer det heldigvis ikke lengre. Leger snakker med pasient og pårørende, ikke om pasient og pårørende 

Anonymkode: 1db6d...b4c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (4 minutter siden):

En fireåring på 25 kilo er nok en del større enn de legen vanligvis ser. Tror heller ikke barnet reagerer på ordet overvekt, det vet nok ikke fireåringen hva er.

Helsestasjonen, helsesøster og legene er pålagt å informere om overvekt,.  Jeg har flere venninner som har grudd seg til å gå på helsestasjonen med ungen fordi det har vært så mye snakk om vekt. De hadde også litt tunge barn som levde sunt og aktivt.

Hvis barnet er 120cm er det jo høyere enn den "vanlige" fireåring. 120cm og 25kg er ca det samme som min seksåring, og han er absolutt ikke overvektig.

Anonymkode: 1db22...fed

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten ting som ikke kom tydelig fram: Dette er ikke mitt barn, dette er et barn jeg kjenner til, så jeg husker ikke de nøyaktige tallene for vekten, men barnet er hvertfall under 25 kg (23,5-24,5). Når dette barnet løfter armene kan man se ribbein. Når jeg og andre jeg kjenner har brukt den kmi-kalkulatoren som ligger på NHI.no finner vi at barnet regnes som normalvektig. Syns det er litt rart jeg, selvom dette ikke er mitt barn. 

Anonymkode: 4f621...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis barnet er 120cm er det jo høyere enn den "vanlige" fireåring. 120cm og 25kg er ca det samme som min seksåring, og han er absolutt ikke overvektig.

Anonymkode: 1db22...fed

Hvis dette er fireårskontrollen så ser vel legen svært mange andre fireåringer og legger fort merke til de som er større eller mindre enn de andre.  Enig i at vektfokuset er uheldig, men de gjør kun jobben sin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må slutte å benekte tallenes tale -

Selv med den høyden er hun for tung 

Tabell for jenter :

https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php

Anonymkode: d37f3...bf5

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks

legg tallene inn i denne, fra NHI, så er barnet å regnes som normalvektig. Barnet er UNDER 25 kg, husker bare ikke nøyaktig, da det ikke er litt barn, og dette er fra før helgen

Anonymkode: 4f621...d96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks

legg tallene inn i denne, fra NHI, så er barnet å regnes som normalvektig. Barnet er UNDER 25 kg, husker bare ikke nøyaktig, da det ikke er litt barn, og dette er fra før helgen

Anonymkode: 4f621...d96

Nei, barnet er å regne som overvektig.

Anonymkode: b7e33...020

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, barnet er å regne som overvektig.

Anonymkode: b7e33...020

Høyde: 120, Vekt: 24,5 (mulig det er lavere i realiteten mellom 23,5-24,5 om jeg husker rett) alder 4. Jente 

fra NHI.no

Resultat: 17,0kg/m2

iso-KMI kategori: normal vekt

 

Anonymkode: 4f621...d96

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (41 minutter siden):

En fireåring på 25 kilo er nok en del større enn de legen vanligvis ser. Tror heller ikke barnet reagerer på ordet overvekt, det vet nok ikke fireåringen hva er.

Helsestasjonen, helsesøster og legene er pålagt å informere om overvekt,.  Jeg har flere venninner som har grudd seg til å gå på helsestasjonen med ungen fordi det har vært så mye snakk om vekt. De hadde også litt tunge barn som levde sunt og aktivt.

Barn på 120 cm og 25 kg er ofte ikke veldig aktive. Har to barn hvorav ett av de har hatt perioder med litt for høy vekt. Han trente riktignok 3 dager i uka og var ute og spilte fotball med kompiser, men han løp jo 1/3 av avstanden som et par av kompisene. Så man må faktisk vurdere kvalitet på trening/aktivitet.. 

Det BØR snakkes mye om vekt med og om barn, OG om aktivitet og kosthold. Vi kunne fått hjelp av helsestasjon om vi ville. (sønnen var på 97(høyde) 95 (vekt) percentilen, men vi jobbet selv med porsjonskontroll, impulskontroll og mer aktivitet. 

Anonymkode: d5dcc...750

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høyde: 120, Vekt: 24,5 (mulig det er lavere i realiteten mellom 23,5-24,5 om jeg husker rett) alder 4. Jente 

fra NHI.no

 

Resultat: 17,0kg/m2

iso-KMI kategori: normal vekt

 

Anonymkode: 4f621...d96

Det stod 25 kilo i hi

Anonymkode: b7e33...020

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høyde: 120, Vekt: 24,5 (mulig det er lavere i realiteten mellom 23,5-24,5 om jeg husker rett) alder 4. Jente 

fra NHI.no

 

Resultat: 17,0kg/m2

iso-KMI kategori: normal vekt

 

Anonymkode: 4f621...d96

Tallene du skrev først er overvekt

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (1 minutt siden):

Tallene du skrev først er overvekt

Ja, Jeg poengterte etter kort tid, da jeg så dette, at jeg ikke hadde de nøyaktige tallene, da jeg ikke er i familie med barnet, men reagerte på hendelsen.

Anonymkode: 4f621...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stod 25 kilo i hi

Anonymkode: b7e33...020

 

minister-mio skrev (1 minutt siden):

Tallene du skrev først er overvekt

TS skrev "litt under 25 kg", da skriver man ikke 25 kg i kalkulatoren. Og dere tillegger et slikt tall alt for mye vekt når en halv kilo mer gjør at kalkulatoren sier "overvekt" - så nøyaktige er ikke kmi, det gir bare en indikasjon. 

Anonymkode: e075d...294

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det største problemet er i utgangspunktet ikke at det ble sagt, jeg er ikke enig selv, men det er ikke poenget. 
Barnet er 4 år, men er 120 cm høy og veier litt under 25 kg. Høyden til barnet tilsier gjennomsnittlig 6-7 åring, og vekten deretter. Denne jenten løper stort sett hele tiden, klatrer, hopper og leker masse ute, spiser helt normalt, frukt og grønt, fiskemiddager 2 ganger i uken og har godterier og is forbeholdt lørdager og litt ekstra kos i ferier så klart! 
I dag, på en kontroll hos en lege på en helsestasjon, begynte legen å snakke om «Overvekt hos barn» og snakket til mor og far om at de ikke må utsette barnet sitt for den påkjenningen. Hun påpekte at barnet var tungt og at det er lurt å passe på hva barnet spiser (da også frukt fordi det også er sukker i dette). Alt dette ble sagt foran barnet. Er dette normalt eller er det litt rart? Hva om barnet får det med seg og henger seg opp i det?

Anonymkode: 4f621...d96

Det ble sagt til lillebroren min i 2 klasse. De tok han ut 1 gang i månden å veide han for å se om han gikk ned eller hold vekten, noe medelever la merke til. Etterhvert begynte han å slite med mat og selvfølelse. Synes ikke noe om å si sånt til eller foran barn. Kan heller si det til foreldrene så de tilrettelegger deretter. 

Anonymkode: 0bcaf...f65

  • Liker 8
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han tenkte på tallet? Synes ikke det høres ille ut. Passer med høyden. Min 4 åring(gutt) er ca 104 cm veier 19 kg. 

Anonymkode: 4a229...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det ble sagt til lillebroren min i 2 klasse. De tok han ut 1 gang i månden å veide han for å se om han gikk ned eller hold vekten, noe medelever la merke til. Etterhvert begynte han å slite med mat og selvfølelse. Synes ikke noe om å si sånt til eller foran barn. Kan heller si det til foreldrene så de tilrettelegger deretter. 

Anonymkode: 0bcaf...f65

Dette et skummelt. Veldig skummelt. Og viser akkurat hva som kan skje. Se også på historien til Connie Brenda (profil på TikTok) som gikk bort etter en lang kamp mot anoreksi! Det er skummelt å snakke om vekt på den måten med barn!

folk her påstår at barnet ts skriver om er forloren til å forstå «overvekt» men barnet forstår FOR TUNG, SPISE MINDRE MAT osv. Veldig skummelt, og kan sette seg i hodet på så små barn og! (Hilsen barnehagelærer)

Anonymkode: 4f621...d96

  • Liker 9
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...