Gå til innhold

Lege kalte barn overvektig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje han tenkte på tallet? Synes ikke det høres ille ut. Passer med høyden. Min 4 åring(gutt) er ca 104 cm veier 19 kg. 

Anonymkode: 4a229...a5e

Enig!!! Kan det hende det kun er tenkt på tallet, uten å ta høyde for barnets høyde? Tenker også 4 år gammel gutt med den høyden og vekten er helt normal! Jobber som barnehagelærer og hadde ALDRI reagert på noen av disse beskrivelsene!

Anonymkode: 4f621...d96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at det fokus på sunne matvaner og fysisk aktivitet. Men det hysteriske fokuset som for eksempel helsesøstre har på vekt og barn i dag er ikke sunt!

Har en venninne som har et barn i 4. Klasse. Hun var 1 kg over normalen på kontrollen for 1 år siden. Helsesøster klagde et stort nummer ut av dette vekten FORAN barnet! Datteren hennes ble også forhørt om alt hun spiste. Helsesøster spurte henne om hun spiste rikelig med grønnsaker. Om hun spiste hun mye usunn mat osv.

Hva tror egentlig helsesøster at dette en psyken til et barn på 9-10 år? 🥺

Jenten slet nok med selvbilde fra før. Venninnen fortalte at datteren hennes ikke ville bade i helgen sammen med de andre naboubgene fordi hun var "for stor". Fyf... Blir så sint. Helt greit at foreldrene blir informert og at helsesøster tar en prat med mor eller far. Men det som skjedde i den saken her er så ugreit. Er det verdt å gå så hardt ut på grunn av 1 kg?! 

Anonymkode: 1e1d3...d37

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bra at det fokus på sunne matvaner og fysisk aktivitet. Men det hysteriske fokuset som for eksempel helsesøstre har på vekt og barn i dag er ikke sunt!

Har en venninne som har et barn i 4. Klasse. Hun var 1 kg over normalen på kontrollen for 1 år siden. Helsesøster klagde et stort nummer ut av dette vekten FORAN barnet! Datteren hennes ble også forhørt om alt hun spiste. Helsesøster spurte henne om hun spiste rikelig med grønnsaker. Om hun spiste hun mye usunn mat osv.

Hva tror egentlig helsesøster at dette en psyken til et barn på 9-10 år? 🥺

Jenten slet nok med selvbilde fra før. Venninnen fortalte at datteren hennes ikke ville bade i helgen sammen med de andre naboubgene fordi hun var "for stor". Fyf... Blir så sint. Helt greit at foreldrene blir informert og at helsesøster tar en prat med mor eller far. Men det som skjedde i den saken her er så ugreit. Er det verdt å gå så hardt ut på grunn av 1 kg?! 

Høres ikke greit ut i det hele tatt. Barn på 9/10 år er ofte veldig selvbevisste og oppmerksom på seg seg selv og andre.

Litt anderledes med en fireåring tenker jeg da.

AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Høres ikke greit ut i det hele tatt. Barn på 9/10 år er ofte veldig selvbevisste og oppmerksom på seg seg selv og andre.

Men en fireåring forstår når en lege sier at hun/han er for tung, og må spise mindre mat. Og med alt det som foregår inni hodet til en 4-åring, mener jeg at det kan bli skummelt!

tenker spesielt på denne 9-10 åringen, som var 1 kg over normalen, syns det er underlig å sette fokus på det ene kiloet, når dette er et barn i utvikling (tidelig pubertet?)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er klar legen må bruke ordet overvekt  hva tenker du, at barnet skulle bli sendt ut for så å snakke om barnet? Slik fungerer det heldigvis ikke lengre. Leger snakker med pasient og pårørende, ikke om pasient og pårørende 

Anonymkode: 1db6d...b4c

Sånt kan skade barnet, så det viser virkelig hvor mye du vet.. Der er flere barn som har endt opp med spiseforstyrrelser pga dette. 

Anonymkode: 0bcaf...f65

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Det er sant. Men tenker at det er lurt å prate med foreldrene alene for sikkerhets skyld. Vektfokuset hos helsesøstre i dag er uansett helt sykt. Helsesøster på skolen til mitt barn ville ha sønnen mim inn på vektkontroll etter undersøkelsen i 1 klasse fordi han hadde gått fra lett undervektig til ideal vekt. Kurven var gått for brått opp. Skolelegen var sterkt uenig i dette og snakket med helsesøster etterpå. Helsesøster ringte meg i etterkant og sa at det ikke var behov for vektkontroll om 6 mnd likevel. Hørt så mange historier fra venner og bekjente at jeg ikke blir sjokkert lenger. Synes direkte synd på dagens unge som må leve med det ekstreme vektfokuset. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kanskje han tenkte på tallet? Synes ikke det høres ille ut. Passer med høyden. Min 4 åring(gutt) er ca 104 cm veier 19 kg. 

Anonymkode: 4a229...a5e

Det er forskjellige tabeller for gutter og jenter.

Anonymkode: d37f3...bf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper i hvert fall at helsepersonell snakker med foreldrene på tomannshånd uten at barnet hører dette neste gang, dersom overvekten fortsetter/forverres.

Anonymkode: 54645...e03

AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet er i utgangspunktet ikke at det ble sagt, jeg er ikke enig selv, men det er ikke poenget. 
Barnet er 4 år, men er 120 cm høy og veier litt under 25 kg. Høyden til barnet tilsier gjennomsnittlig 6-7 åring, og vekten deretter. Denne jenten løper stort sett hele tiden, klatrer, hopper og leker masse ute, spiser helt normalt, frukt og grønt, fiskemiddager 2 ganger i uken og har godterier og is forbeholdt lørdager og litt ekstra kos i ferier så klart! 
I dag, på en kontroll hos en lege på en helsestasjon, begynte legen å snakke om «Overvekt hos barn» og snakket til mor og far om at de ikke må utsette barnet sitt for den påkjenningen. Hun påpekte at barnet var tungt og at det er lurt å passe på hva barnet spiser (da også frukt fordi det også er sukker i dette). Alt dette ble sagt foran barnet. Er dette normalt eller er det litt rart? Hva om barnet får det med seg og henger seg opp i det?

Som litt lubben på barneskolen fikk jeg høre at jeg lå i "øvre skiket". Jeg visste at jeg var litt større enn de andre jentene av helsesøter, og var allerede veldig bevisst på egen størrelse på barneskolen. 

Dette er noe jeg husker nå selv om det er 30 år siden.

Jeg opplevde mange små kommentarer om vekt og kropp. Når jeg ser på bilder tilbake i tid var jeg aldri stor, og det var virkelig ikke noen grunn til å kommentere vekt og kropp. Men man hadde vel et litt annet syn på 80 og 90 tallet på dette. 

Det førte til et evig dårlig selvbilde, og det har ingen lykkelig slutt. Jeg har hatt anoreksi, og er nå overveltig pga overspising. 

Det dårlige selvbildet jeg utviklet på barneskolen har fulgt meg hele livet som en skygge, og jeg tror mye kunne vært unngått om jeg ikke fikk kommentarer fra andre om kropp og vekt.

Det er gjerne ikke én kommentar, men det er en her og en der. Summen av kommentarer om vekt og kropp kan gjøre resten av livet vanskelig. 

Anonymkode: 28685...ee7

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Barn på 120 cm og 25 kg er ofte ikke veldig aktive. Har to barn hvorav ett av de har hatt perioder med litt for høy vekt. Han trente riktignok 3 dager i uka og var ute og spilte fotball med kompiser, men han løp jo 1/3 av avstanden som et par av kompisene. Så man må faktisk vurdere kvalitet på trening/aktivitet.. 

Det BØR snakkes mye om vekt med og om barn, OG om aktivitet og kosthold. Vi kunne fått hjelp av helsestasjon om vi ville. (sønnen var på 97(høyde) 95 (vekt) percentilen, men vi jobbet selv med porsjonskontroll, impulskontroll og mer aktivitet. 

Anonymkode: d5dcc...750

Gratulerer!

Hilsen barn som pga uvitenhet fikk spiseforstyrrelser som 5åring..

Anonymkode: 3d7f6...324

• Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Helsestasjonen og barneleger er sjelden opptatt av vekt og lengden i seg selv, men er alltid opptatt av at barnet følger sin kurve! At dette barnet har blitt «stort» over natten kan jeg ikke forstå, og mest sannsynlig så har dette barnet vært over gjennomsnittet for sin alder også på forrige kontroll, altså så skulle en tro barnet følger sin kurve og at dette er noe helsestasjon/lege har sett tidligere. 

Du var ikke i rommet når denne samtalen fant sted, og av erfaring så tolkes og gjenfortelles denne type samtaler veldig utifra hvordan mottaker (her foreldre) tok det til seg. Altså, umulig for deg å vite sikkert hvordan dette ble lagt frem fra legen, kanskje er det foreldrene som tolket dette feil, eller overdriver osv. 

Anonymkode: a997e...fe5

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helsestasjonen og barneleger er sjelden opptatt av vekt og lengden i seg selv, men er alltid opptatt av at barnet følger sin kurve! At dette barnet har blitt «stort» over natten kan jeg ikke forstå, og mest sannsynlig så har dette barnet vært over gjennomsnittet for sin alder også på forrige kontroll, altså så skulle en tro barnet følger sin kurve og at dette er noe helsestasjon/lege har sett tidligere. 

Du var ikke i rommet når denne samtalen fant sted, og av erfaring så tolkes og gjenfortelles denne type samtaler veldig utifra hvordan mottaker (her foreldre) tok det til seg. Altså, umulig for deg å vite sikkert hvordan dette ble lagt frem fra legen, kanskje er det foreldrene som tolket dette feil, eller overdriver osv. 

Anonymkode: a997e...fe5

Selvsalgt! Jeg kan også si at barnet alltid har vært over gjennomsnittet, har vært høyest i barnehagen, lærte å gå tidlig, fink tenner tidlig, kan lese, snakker veldig voksent for alderen (uten at det er relevant, men for å få frem et poeng). Denne legen som var der da i forrige uke har aldri møtt dette barnet før (som også kanskje kan forklare noe). Jeg syns likevel hele situasjonen var så rar, jeg syns det er så rart å ta opp sånne ting på en sånn måte med så små marginer (i tillegg til at barnet ikke regnes som overvektig etter nhi.no, og aldri har gjort det helle)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man hos lege på fireårskontroll? Har kun opplevd at man er hos helsesykepleier. 

Anonymkode: 4c761...b64

Gjest Vårtegnet
Skrevet

En lege kaller ikke en mindreårig overvektig! 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det helt innenfor med en slik samtale om overvekt, kosthold m.m. Barnet er eller er på grensen til overvekt. 

Anonymkode: 55fec...6ab

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det største problemet er i utgangspunktet ikke at det ble sagt, jeg er ikke enig selv, men det er ikke poenget. 
Barnet er 4 år, men er 120 cm høy og veier litt under 25 kg. Høyden til barnet tilsier gjennomsnittlig 6-7 åring, og vekten deretter. Denne jenten løper stort sett hele tiden, klatrer, hopper og leker masse ute, spiser helt normalt, frukt og grønt, fiskemiddager 2 ganger i uken og har godterier og is forbeholdt lørdager og litt ekstra kos i ferier så klart! 
I dag, på en kontroll hos en lege på en helsestasjon, begynte legen å snakke om «Overvekt hos barn» og snakket til mor og far om at de ikke må utsette barnet sitt for den påkjenningen. Hun påpekte at barnet var tungt og at det er lurt å passe på hva barnet spiser (da også frukt fordi det også er sukker i dette). Alt dette ble sagt foran barnet. Er dette normalt eller er det litt rart? Hva om barnet får det med seg og henger seg opp i det?

Legen gjør jobben sin med å si fra til deg. Jeg fikk og beskjed av min lege når jeg var overvektig. Noe jeg satte pris på. Det ga meg et spark og en motivasjon for å gjøre noe med problemet. Syns du skal sette pris på at legen gir deg beskjed om barnet ditt. 

Anonymkode: 4ebaa...eac

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vårtegnet skrev (49 minutter siden):

En lege kaller ikke en mindreårig overvektig! 

En lege skal si fra. Det er jobben til legen å si fra til foreldre om at barnet er overvektig om det er tilfellet. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er viktig at de gir beskjed! Har en 5 åring på 19 kg som legen mener kan bli overvektig, og er glad for at vi ble obs på det. 

Anonymkode: cdd48...20c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bmi skalaen er en skikkelig dårlig ordning. Den tar ikke høyde for muskler som veier mer enn fett. 

Å veie barn er bare et tilbud, det er lov å si nei.

Anonymkode: 472ba...dcc

• Liker 2
Gjest Vårtegnet
Skrevet (endret)

En lege skal si fra. Det er jobben til legen å si fra til foreldre om at barnet er overvektig om det er tilfellet. 

Ja , en lege skal si ifra, men dette gjelder ett barn og legen må og skal  gi sine tilbakemeldinger til barnet  og foreldrene  på en forsiktig og hensynsmåte en slik diagnosen dette går ut på. Man kjører da for fanden ikke hensynsløse utsangn om overvekt  hverken til barnet eller til foreldrene!

Endret av Vårtegnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...