Gå til innhold

Får deres jenter lov til å ha kort hår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan iallfall bekrefte at kort hår var vanlig da jeg var barn på 60- og 70 tallet. Ingen jeg gikk på skole med hadde så langt hår som er vanlig i dag. Langt hår betød skulderlengde og mulighet for hestehale. 

Hvis du ser på skolebilder fra perioden ser du hvor vanlig kort hår var, og hvor få som hadde langt hår. 

Anonymkode: 79e92...d0a

Enig. Jeg var barn på 70-tallet, og jeg husker fremdeles navnet på de to på hele skolen som hadde langt hår. 

Anonymkode: 6fd1d...2ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at det stakk litt inni meg da min 11-åring med laaangt, tykt, askeblondt hår med nydelig fall/krøller, klippet seg kort. Men jeg sa selvsagt ingenting annet enn at jeg syntes hun var kjempefin siden det var dette hun ville selv. 

Anonymkode: cd87f...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mine barn klippe håret som de vil, det vokser jo ut igjen. Jeg opplevde at ei jente først ga ros til min datter da hun hadde klippet håret, og sa hun hadde lyst til å gjøre det samme. Dagen etterpå sa samme jente at det er stygt med jenter med kort hår. Det var tydelig at denne kommentaren var kommet fra mora til denne jenta. Hennes mor plukket ut klær til jentungen sin gjennom hele barneskolen, selv om barnet selv ikke ville gå så pyntet på skolen, og var veldig opptatt av utseende til seg selv og datteren. 

Anonymkode: 882cc...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 11.28):

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Anonymkode: 0e8ca...4fa

Nei, absolutt ikke! Jenter har langt hår, gutter har kort, sånn et det bare!

Anonymkode: d7db3...14a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2024 at 6:33 AM, AnonymBruker said:

Du burde care.

Anonymkode: 71f15...9c7

Hvorfor? Fordi du personlig ikke liker det?

Kan ikke si jeg syntes jenter kler det. Alikevel er det bare hår og mennesker går igjennom faser her i livet. Nok av ting å bekymre seg over i denne verden enn å henge seg opp i frisyrer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan de velge selv hvor langt hår de vil ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pink Kitty skrev (18 timer siden):

De fikk sikkert høre det 🙄

Høre hva da? I hvert fall ikke at de lignet på gutter. Og noen av jentene lignet kanskje litt på gutter, og gutter "lignet på jenter", hva så? De var (og er) barn. Utseende var velsignet lite viktig (i hvertfall på 70-tallet da jeg var barn). På mitt førsteklassebilde fra 1979 er alle 18 ganske like. Kort hår (det jeg vil kalle halvlangt på både gutter og jenter), brune bukser og mariusgenser/annen strikkegenser. 

Anonymkode: 319f1...654

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min sønn på 15 har langt hår. Det har han hatt siden han var 5 år... 

Anonymkode: cd34d...5b2

Har han hatt samme sveis , eller har han variert ? 

Anonymkode: def1f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en klassevenninne på barneskolen som ikke fikk lov å bestemme over eget hår, måtte ha langt. Jeg hadde hele tida langt hår og elsket det, men bestemte selv da jeg ble stor nok til å mene noe. Hun fikk bestemme selv først når hun ble konfirmert, dette var fortsatt et tidsskille i 1980, og da ble håret kort! For resten av livet, tror jeg. 

 

Anonymkode: 560d9...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tenk å kontrollere håret til barna sine. Stakkars barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får bestemme selv selvfølgelig. Synes ikke jeg har noen rett på å bestemme det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er regelen at så lenge håret stelles, så bestemmer alle selv hvordan de vil ha det. Langt hår krever litt mer stell, hårvask er mer omfattende og det må børstes for å se stelt ut. Alle tre har ganske langt hår, men gutten litt kortere enn jentene. Ene datteren planlegger å barbere alt håret snart. Hun er tenåring og helt i stand til å forstå konsekvensene, og vet at det vil ta noen år å gro helt ut igjen hvis hun ønsker det. 

Anonymkode: 80c81...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. ja. Ikke mitt hår å kontrollere. Eneste jeg som forelder skal er å passe på at det blir klipt ok.

Anonymkode: d8d1c...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for innlegg med bilde fra ekstern kilde.

Chantielle mod.

Edit : Ryddet for spekulasjon,brukerdebatt og avsporinger,samt svar.

Endret av Chantielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 19.28):

Morsomt. Teleporter tilbake til 50-tallet, du. 

Anonymkode: 3c9c4...cac

På 1950-tallet hadde jo alle jenter kort hår ;) De ville absolutt ikke ha langt hår som mødrene sine. 

 

Mine unger får for øvrig lov til å ha den lengden og hårsveisen de vil. Sønnen min (16)  har hatt langt hår i flere år.  Har imidlertid sagt nei til hårfarging/bleking.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Anonym. skrev (3 timer siden):

Haha, tenk å kontrollere håret til barna sine. Stakkars barn. 

Veldig vanlig for oss som var barn på 90/2000 tallet. Foreldre i dag er for ettergivende på alt mulig.

Endret av Bari
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høre hva da? I hvert fall ikke at de lignet på gutter. Og noen av jentene lignet kanskje litt på gutter, og gutter "lignet på jenter", hva så? De var (og er) barn. Utseende var velsignet lite viktig (i hvertfall på 70-tallet da jeg var barn). På mitt førsteklassebilde fra 1979 er alle 18 ganske like. Kort hår (det jeg vil kalle halvlangt på både gutter og jenter), brune bukser og mariusgenser/annen strikkegenser. 

Anonymkode: 319f1...654

Hei, ikke "angrip" meg da! jeg bryr meg ikke om hvilken hårfrisyre (eller farge) folk har, for meg kan de ha Pippi-sveis for all I care! :D

Jeg bare sier at det var sikkert dem som fikk høre det, er alltid noen som må bemerke noe, spess når det er nytt eller ukjent (osv) Selv hadde jeg kort hår da jeg var lita og alle trodde jeg var gutt. Dessuten har jeg både tante og ei farmor som er veldig opphengt i det dere med at jenter skal ha jenteting og gutter skal ha gutteting, og at ei jente med kort hår var (og er) noe dem ikke synes om, belive me, fikk stadig bemerkninger/kommentarer om håret. Sikkert flere som er slik, skikkelig teit, men hva kan du gjøre med det liksom :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (49 minutter siden):

Veldig vanlig for oss som var barn på 90/2000 tallet. Foreldre i dag er for ettergivende på alt mulig.

Nei det var ikke vanlig da helker at foreldre bestemte hårsveis 

Anonymkode: 70f0d...521

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at barn må ha retten til å bestemme alt selv; har dere det samme forholdet til klær ...?

Slik at når barnet vil gå i en Halloween-vampyrdrakt i et bryllup, er dette vel helt i orden, og det samme gjelder hvis ungen vil gå i badebukse til byen på 17. mai?

Anonymkode: 5d13a...f12

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som mener at barn må ha retten til å bestemme alt selv; har dere det samme forholdet til klær ...?

Slik at når barnet vil gå i en Halloween-vampyrdrakt i et bryllup, er dette vel helt i orden, og det samme gjelder hvis ungen vil gå i badebukse til byen på 17. mai?

Anonymkode: 5d13a...f12

ja, hva er problemet?

Anonymkode: 6fd1d...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...