Gå til innhold

Får deres jenter lov til å ha kort hår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi sa nei og sa hun ville angre på det. Hun har takket oss senere for at vi ikke lot henne klippe seg kort. Nå elsker hun sitt lange hår. 

Ja, det var en periode med tynt og tidvis bustete hår, men en gang i uka når jeg balsamerte grundig så det fint ut, de andre gangene i badekaret/dusjen ble det bading uten  den grundige flokefjerningen. 

Anonymkode: 03f12...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øh. Kan være ganske så mye stress med disse ungene om de angrer, jo!

Små barn evner ikke å planlegge langt frem i tid. Så det å få barnet til å forstå den fulle og hele konsekvensen av hårklipp, både NÅ og om et halvt år eller ett år..ikke alltid så lett, det. Kommer an på barnets alder og modenhet.

Jeg har derfor full forståelse for at man som forelder kan ha behov for å sette foten ned hvis en førsteklassingjente med midjelangt hår plutselig ønsker seg piggsveis.

Jeg har ikke døtre, men sønner, og de har fra barnehagealder variert frisyrene sine mellom langt hår (nedenfor skuldrene) og nærmest "skinhead", slik som de selv har ønsket. Ikke alt har vært like kledelig, men heldigvis har det ikke vært noe drama fra deres side angående håret.

Anonymkode: 5a6ef...09f

Enig med deg! De minste bør nok absolutt få litt veiledning og ikke full carte blanche mtp frisyrevalg, absolutt. Mitt svar var nok preget av at jeg har litt større barn. 

Anonymkode: 3a835...ab0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mast og ønsket kort hår på jentene mine i alle de år. De har blånekta etter skolestart. 

 

Anonymkode: 319f1...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Anonymkode: 0e8ca...4fa

Dattera mi kan barbere seg skalla om hun vil, og sønnen min kan bruke håret som hengekøye om han vil det. 

Who cares? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Øh. Kan være ganske så mye stress med disse ungene om de angrer, jo!

Små barn evner ikke å planlegge langt frem i tid. Så det å få barnet til å forstå den fulle og hele konsekvensen av hårklipp, både NÅ og om et halvt år eller ett år..ikke alltid så lett, det. Kommer an på barnets alder og modenhet.

Anonymkode: 5a6ef...09f

De angrer seg en dag så blir de vandt til det, med mindre andre fyrer oppunder. 

Det er HÅR vi snakker om, ikke tatovering. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Enkelte ting er bare ikke verdt det. Hun bor like ved og det blir utrivelig hvis hun blir sur - hun er av den langsinte typen. Og tro meg, klipper barnebarnet seg kort så blir hun dritsur. Jeg velger mine kamper. Hun har mange gode egenskaper også da, men akkurat angående hårlengde er hun noe gammeldags.

Anonymkode: 5ef4d...5c9

Samma det? Hvorfor spiller det noen rolle om hun blir sur? Da kan hun sitte for seg selv i en leilighet og furte da vel. Du trenger ikke ta opp en "kamp" eller ofre en kalori på at hun er bitter 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De får selvsagt bestemme sveis selv! Ærlig talt !

Anonymkode: 70f0d...521

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det får de ikke. Ingen tatoveringer heller.

Anonymkode: 71f15...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, jane78 said:

Dattera mi kan barbere seg skalla om hun vil, og sønnen min kan bruke håret som hengekøye om han vil det. 

Who cares? 

Du burde care.

Anonymkode: 71f15...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enkelte ting er bare ikke verdt det. Hun bor like ved og det blir utrivelig hvis hun blir sur - hun er av den langsinte typen. Og tro meg, klipper barnebarnet seg kort så blir hun dritsur. Jeg velger mine kamper. Hun har mange gode egenskaper også da, men akkurat angående hårlengde er hun noe gammeldags.

Anonymkode: 5ef4d...5c9

Kravet om langt hår på jenter har aldri vært større enn nå, siden jeg var liten ( er 50+) Når jeg var barn var det helt vanlig at jenter hadde kort hår. Nå har alle jenter/ kvinner samme kjedelige hårfrisyre.  Har du som kvinne kort hår nå, er du enten lesbisk, eller "Kjerring" 

Jeg har hatt kort hår hele livet, og har alltid trivdes med det, bortsett fra en periode når jeg gikk på barneskolen og innimellom ble tatt for å være gutt.  Min lillebror hadde lagt hår til han var 3 år, så det var fritt dengang også.  

Mine nå voksne barn, har selv fått styre hårfrisyre fra tidlig alder. Noe som førte til at min sønn barberte vekk sitt lange hår og hadde igjen kun 4 mm, 14 dager før konfirmasjonsdagen.  ( Han har hatt langt hår nå de siste 10 årene.) 

Min datter har hatt alle lengder opp gjennom årene, samt alle regnbuens farger etter konfirmasjonen ( fikk overtalt henne til å vente med knallblå til etter konfirmasjonsbildene var tatt) 

 

Anonymkode: d38c0...9de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Anonymkode: 0e8ca...4fa

Hårklipp får dem lov til hva dem vil. Når det gjelder å farge håret så nei. Der er jeg streng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig har de fått bestemme sin egen hårlengde. 
 

Men det er ingenting som er så stygt som langt, tynt og pistrete hår. Det er det ingen som kler uansett alder.

Anonymkode: 75e1a...e4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg på min side gjerne skulle ha klippet håret til det ene barnet mitt kort da det floket seg så mye jeg måtte sitte og gre ut floker i 10-15 min hver eneste kveld en periode. Barnet nektet å klippe seg. 

Hår er som mange andre sier en del av identiteten. Barna mine har fått farve og klippe seg akkurat som de vil. Jeg advarer de riktig nok først og forteller om konsekvensene eller om jeg synes det er en dårlig ide, men jeg har ikke nektet de noe. 

Det har resultert i litt av hvert egentlig😅 men de har hatt det morsomt med håret og det gror ut igjen eller man kan fikse det om det blir helt krise. De har ikke angret, selv om resultatet ikke alltid ble like fint som visjonen😆 

Nå er de snart voksne alle man og ingen av de har noen ville frisyrer mer. De har liksom fått rast i fra seg på ett vis. De liker den naturlige stilen, både jentene og gutten.

Endret av Trek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker jo at alder spiller en stor rolle her. Dersom 3 åringen hadde sagt hun ville ha kort hår hadde jeg ikke bestilt frisørtime første dagen. Dersom det var noe som gjentok seg over lengre tid, hvor jeg hadde fått inntrykk av at det virkelig var noe hun ville, hadde jeg nok vurdert det, men god forklaring om at det ikke vokser ut veldig fort. Når hun blir eldre, og forstår konsekvenser, tenker jeg hun kan bestemme selv. 

Anonymkode: 7d76b...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får de selvfølgelig. Ellers er jeg også enig i at alder spiller en rolle. Fireåringen sier at hun vil ha like kort hår som en kompis som har veldig kort hår hver gang hun må vaske håret. Men det er mer et uttrykk for at hun ikke vil vaske håret enn et ønske om frisyre. Samme datter er også veldig glad i fletter og pynt i håret, og ikke hårsår. 

Den andre datteren min har jeg prøvd å oppfordre til å klippe håret kort fordi hun er veldig hårsår. Men hun vil ikke det. 

Anonymkode: fc990...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værsågod, hadde jeg sagt. Hvis de angrer så lærer de seg konsekvenser the hard way, og å leve med frisyren også, siden de må det, ikke at jeg bestemmer at de hadde angret. Bare bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Øh. Kan være ganske så mye stress med disse ungene om de angrer, jo!

Små barn evner ikke å planlegge langt frem i tid. Så det å få barnet til å forstå den fulle og hele konsekvensen av hårklipp, både NÅ og om et halvt år eller ett år..ikke alltid så lett, det. Kommer an på barnets alder og modenhet.

Jeg har derfor full forståelse for at man som forelder kan ha behov for å sette foten ned hvis en førsteklassingjente med midjelangt hår plutselig ønsker seg piggsveis.

Jeg har ikke døtre, men sønner, og de har fra barnehagealder variert frisyrene sine mellom langt hår (nedenfor skuldrene) og nærmest "skinhead", slik som de selv har ønsket. Ikke alt har vært like kledelig, men heldigvis har det ikke vært noe drama fra deres side angående håret.

Anonymkode: 5a6ef...09f

Hvis de angrer, har de lært av det. Gi nå batna litt utfotdtinger som de kan lære av.

Anonymkode: 708e6...8c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Anonymkode: 0e8ca...4fa

Mine jenter får ikke lov til noe annet enn kort hår, og det gjorde ikke jeg heller som barn. Langt hår på barn er som regel ikke noe fint, og masse arbeid for foreldrene, og gråt og baluba hver gang det skal stelles.

Anonymkode: 6fd1d...2ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enkelte ting er bare ikke verdt det. Hun bor like ved og det blir utrivelig hvis hun blir sur - hun er av den langsinte typen. Og tro meg, klipper barnebarnet seg kort så blir hun dritsur. Jeg velger mine kamper. Hun har mange gode egenskaper også da, men akkurat angående hårlengde er hun noe gammeldags.

Anonymkode: 5ef4d...5c9

Der bør du stå på barnets side, ikke på bestemors....

Anonymkode: 236c6...817

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg selv hadde veldig kort hår når jeg var tenåring. Jeg er frisør. Så dem har fått alt dem har ville. Men ingen av de har arvet noe av den interessen for hår. Så det korteste dem har gjort er til skuldrene. 

Anonymkode: aa6aa...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...