Gå til innhold

Får deres jenter lov til å ha kort hår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi har hatt kort hår. Hennes kropp, hennes valg! Selvsagt! 

Anonymkode: 5e045...9b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Morsomt. Teleporter tilbake til 50-tallet, du. 

Anonymkode: 3c9c4...cac

Hadde aldri trivdes på 40-50-tallet (eller tidlige) Har ei tante som står fast i tiden, hun pirker på alle som ikke passer inn i bildet hennes, som f.eks hvis ei jente har kort hår, ja da får hun jaggu høre det. Det er bare gutter som har kort hår. Da jeg var ung så vi forskjell på jenter og gutter-blabla 🙄

Endret av Pink Kitty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt! Samme fikk jeg da jeg var barn. Knallkort en gang, med rottehale. Det ble med den ene gangen🤭🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Selvfølgelig 

Anonymkode: 26298...914

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kravet om langt hår på jenter har aldri vært større enn nå, siden jeg var liten ( er 50+) Når jeg var barn var det helt vanlig at jenter hadde kort hår. Nå har alle jenter/ kvinner samme kjedelige hårfrisyre.  Har du som kvinne kort hår nå, er du enten lesbisk, eller "Kjerring" 

Jeg har hatt kort hår hele livet, og har alltid trivdes med det, bortsett fra en periode når jeg gikk på barneskolen og innimellom ble tatt for å være gutt.  Min lillebror hadde lagt hår til han var 3 år, så det var fritt dengang også.  

Mine nå voksne barn, har selv fått styre hårfrisyre fra tidlig alder. Noe som førte til at min sønn barberte vekk sitt lange hår og hadde igjen kun 4 mm, 14 dager før konfirmasjonsdagen.  ( Han har hatt langt hår nå de siste 10 årene.) 

Min datter har hatt alle lengder opp gjennom årene, samt alle regnbuens farger etter konfirmasjonen ( fikk overtalt henne til å vente med knallblå til etter konfirmasjonsbildene var tatt) 

 

Anonymkode: d38c0...9de

Helt enig!  Da jeg gikk i grunnskolen på 80-tallet var det vi med langt hår som skilte oss ut.  Jeg husker min mor var desperat etter at jeg også skulle klippe håret kort.  Kun 2-3 av jentene i min barneskoleklasse hadde langt hår.

En datter (eller sønn) hadde selvfølgelig hatt full råderett over eget hår, men jeg hadde kanskje bedt dem tenke seg om en ekstra gang hvis de ønsket store forandringer kjapt.  Klok av skade selv, den gangen jeg klippet mitt midjelange hår superkort.  Jeg var 19, da, og må likevel innrømme at jeg angret fryktelig, både umiddelbart og i den perioden det tok før jeg hadde langt hår igjen.  Men det var lærdom i det også...

Anonymkode: 6d6a0...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna bestemme selv. Men skal de ha langt hår, må de klare å ordne håret selv: vaske og børste det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pink Kitty skrev (25 minutter siden):

Hadde aldri trivdes på 50-tallet (eller tidlige) Har ei tante som står fast i tiden, hun pirker på alle som ikke passer inn i bildet hennes, som f.eks hvis ei jente har kort hår, ja da får hun jaggu høre det. Det er bare gutter som har kort hår. Da jeg var ung så vi forskjell på jenter og gutter-blabla 🙄

har du sett bilder av jenter på 50-tallet egentlig?

De fleste hadde ganske kort hår. 

Anonymkode: 6fd1d...2ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Kitty skrev (26 minutter siden):

Hadde aldri trivdes på 50-tallet (eller tidlige) Har ei tante som står fast i tiden, hun pirker på alle som ikke passer inn i bildet hennes, som f.eks hvis ei jente har kort hår, ja da får hun jaggu høre det. Det er bare gutter som har kort hår. Da jeg var ung så vi forskjell på jenter og gutter-blabla 🙄

De kommentarene du refererer, kan umulig ha falt i dag. Sikker på at de ikke ble sagt på 70-tallet?

Det har jo aldri vært større forskjell på jenter og gutter enn det er idag. Det er jo knapt mulig å oppdrive leker eller barneklær i kjønnsnøytrale farger, og 99% av jenter under 20 har langt, tynt hår uten at det ser ut til å streife dem at det finnes mer enn èn frisyre i verden.

For oss som er godt voksne, fremstår 2024 på akkurat dette området som en tidsreise tilbake til før 70-tallet.

Anonymkode: 6fd1d...2ac

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

har du sett bilder av jenter på 50-tallet egentlig?

De fleste hadde ganske kort hår. 

Anonymkode: 6fd1d...2ac

De fikk sikkert høre det 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Anonymkode: 0e8ca...4fa

Jeg fikk ikke lov å ha langt hår som liten pga jeg elsket å henge rundt min far som jobbet med maskiner som håret kunne viklet seg inn i. Så alle bilder av meg frem til ca 8års alderen er med helt skinnet hode.

Mine barn velger selv, ikke bare det de får til og med gå med parykk om de vil...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis de ønsker. Eventuelt får dere gutter lov å ha langt hår hvis de ønsker det?

Anonymkode: 0e8ca...4fa

Ja, håret er en del av personligheten. Jeg hadde nok ikke likt det, men akseptert det fordi det ikke er mitt hår. Hår vokser uansett ut, så det er ikke verdens undergang.

Hockeysveis uavhengig av kjønn derimot, det hadde sittet langt inne å akseptere 😅

Anonymkode: c18af...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Kitty skrev (1 time siden):

De fikk sikkert høre det 🙄

for noe tull. Sevfølgelig gjorde de ikke det. Det var jo helt vanlige jentefrisyrer.

Anonymkode: 6fd1d...2ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får de velge selv. Jeg ønsker mest av alt for barna mine at de blir frie individer som ikke gir etter for konformitetspress, det kommer de lengst med.

Anonymkode: d5437...802

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De får velge lengden på håret selv. De får til og med farge håret i en eller annen crazy farge også, hvis de vil det. Eneste kravet jeg har er at de børster håret hver dag.

Det er bare hår, det vokser ut igjen!

Endret av Iðunn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får lov til å ha den frisyren hun vil, så lenge hun steller det. Jeg klipper det av om det blir en kamp med vaksing og greing av håret.

Anonymkode: c9913...f33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Emmmm.. ja...? Hvorfor skulle de ikke det?  Barna velger selv om de vil ha langt eller kort hår - uavhengig av kjønn..  Hår har ingenting med kjønn å gjøre. 

Anonymkode: 64cd6...db0

Feil. Så lenge de er barn er det foreldrene som bestemmer. Når de begynner å komme i tenårene får de selvfølgelig mer medbestemmelse. Ingen av de jeg kjenner som barn barn på starten av 2000 tallet fikk bestemme 100 % over hårfrisyre, eventuelt farge eller klær. Men nå er jo foreldre ikke foreldre lenger, barna skal spørres om råd for alt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Datteren min får lov å ha til rett under ørene, men ikke guttekort. Sønnen min får ha som han vil, så lenge det ikke faller og kan settes i strikk.

 

Anonymkode: 1092e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine jenter får ikke lov til noe annet enn kort hår, og det gjorde ikke jeg heller som barn. Langt hår på barn er som regel ikke noe fint, og masse arbeid for foreldrene, og gråt og baluba hver gang det skal stelles.

Anonymkode: 6fd1d...2ac

Da er det bare å si til dem at vil de ikke ha håret børstet, blir håret klippet kort.

Ferdig.

Anonymkode: 708e6...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Kitty skrev (1 time siden):

De fikk sikkert høre det 🙄

Nei, det gjorde det ikke. Det var svært vanlig med kort hår på jenter den gangen.

Anonymkode: 708e6...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de lov til det de vil. Har to jenter og en gutt. Men jenten på 5 år, har kort hår, ( bob, skulderen) fordi hun e så hårskjær. 

Så hun får ikke liv til å ha langt hår. Men hvis hun ønsker kortere, så går hun lov til det. Men akkurat nå, så bryr hun seg ikke så mye om hår. 

Gutten får og lov til å ha langt hår hvis de ønsker. Og hull i ørene, og tatoveringer. 😅

 

Jeg har mange tatoveringer, faren har lengre hår en meg - så for meg går de liv til det meste, når det gjelder utseende. 

Anonymkode: 369ab...c30

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...