Gå til innhold

Blir dere ikke lei av Mandag-fredag 8-16? Hvordan kan noen holde ut slike i årevis...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har selv prøvd dette nå, man er jo en robot som går på autopilot. Så er det 2 dager med kort pause; lørdag og søndag...så på´n igjen 😳Aldri fri, der man får hentet seg inn igjen.

Gikk fra en turnus med fri annenhver uke....over til dette helvete, nå er det 6mndr siden. Er nødt til å sykmelde meg snart.

Anonymkode: b6e0e...fd2


Hva er dette for tøv!?
Dette er et glimrende eksempel på hvorfor vi må innføre karensdager eller på annet vis få kuttet kraftig ned på overføringene fra skattebetalere til latsabber. 

Du har MASSE fri hver eneste dag etter jobb, i tillegg til to LANGE dager med fri i helgene. Ærlig talt!

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perine skrev (8 timer siden):

Det stemmer 100%. Fritid er ikke det samme når man ikke har noe å gå tilbake til. Fredagsfølelsen, det å telle ned til sommerferien, langhelgen osv.  Uten jobb blir alle dager like.  Men mens vi jobber er det stor forskjell på yrker og arbeidstid.

som en utenfor arbeidslivet (ikke av egen vilje) kan jeg skrive under på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber nattevakt på hotell, 3 og 4 vakter på, 7 dager fri, veldig greit for sånne som oss som ikke klarer tanken på vanlig 8-16 jobb 😂🥳

Anonymkode: 5f498...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber nattevakt på hotell, 3 og 4 vakter på, 7 dager fri, veldig greit for sånne som oss som ikke klarer tanken på vanlig 8-16 jobb 😂🥳

Anonymkode: 5f498...ab8

Greit for den som klarer å snu døgnet frem og tilbake..nattarbeid er farlig for helsa. Funker fint i 20åra for mange :) 

Anonymkode: b6e0e...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives godt med 8-16

Tjener godt og lett å få jobb på at andre ikke ønsker å jobbe 

 

Anonymkode: e50d3...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 7.12):

Mange i samfunnet kunne bidratt i en deltid, men lite slike stillinger dessverre. To kan dele en stilling der de jobber annenhver uke for eks :) 

Anonymkode: b6e0e...fd2

Finnes uendelig slike muligheter i helsevesenet.

Anonymkode: 75e80...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes uendelig slike muligheter i helsevesenet.

Anonymkode: 75e80...ac6

Nei.

Anonymkode: b6e0e...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei :) 

Anonymkode: b6e0e...fd2

Da er jo løsningen ekstremt enkel. Gå tilbake til turnusjobb.

Anonymkode: 75e80...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

Anonymkode: b6e0e...fd2

Det gjør det. Begynn som ringevikar f.eks og jobb akkurat når du vil.

Anonymkode: 75e80...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da har du feil jobb. De fleste har mye glede av jobben sin. Er så lei av folk som snakker jobbing ned. Vi kan ikke fungere som samfunn uten at de aller fleste jobber

Anonymkode: 295da...70d

men noen må jo ta de "feile jobbene".....?? 

Ingen vil jobbe med det jeg  gjør for eksempel, fordi det er elendig betalt, stor arbeidsmengde og ugunstig skiftarbeid. Hvis alle som syntes jobben var litt drit hadde sluttet, så ville det fått konsekvenser for folk som vil ha den servicen.

Jeg har jobben fordi det er det eneste jeg kan (og er god på), og jeg finner ikke noe annet som frister mer som jeg kan få.

Arbeid for mange av oss er kjipt. Jeg ødela ryggen min på jobb også, men har ikke råd til kiropraktor med min lønn, og lege sier at jeg må bare ta paracet og satse på at det ordner seg med tid. 

Anonymkode: 0bb6e...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

men noen må jo ta de "feile jobbene".....?? 

Ingen vil jobbe med det jeg  gjør for eksempel, fordi det er elendig betalt, stor arbeidsmengde og ugunstig skiftarbeid. Hvis alle som syntes jobben var litt drit hadde sluttet, så ville det fått konsekvenser for folk som vil ha den servicen.

Jeg har jobben fordi det er det eneste jeg kan (og er god på), og jeg finner ikke noe annet som frister mer som jeg kan få.

Arbeid for mange av oss er kjipt. Jeg ødela ryggen min på jobb også, men har ikke råd til kiropraktor med min lønn, og lege sier at jeg må bare ta paracet og satse på at det ordner seg med tid. 

Anonymkode: 0bb6e...093

Riktig jobb finnes jo ikke.

Anonymkode: b6e0e...fd2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 6.43):

Jeg har selv prøvd dette nå, man er jo en robot som går på autopilot. Så er det 2 dager med kort pause; lørdag og søndag...så på´n igjen 😳Aldri fri, der man får hentet seg inn igjen.

Gikk fra en turnus med fri annenhver uke....over til dette helvete, nå er det 6mndr siden. Er nødt til å sykmelde meg snart.

Anonymkode: b6e0e...fd2

8-16 er i utgangspunktet en ganske slækk jobb. Du har hver helg fri i tilegg som mange ikke har. 
5 ukers ferie har du også altså… 

litt lat eller så bør du kanskje bytte jobb ? 

Anonymkode: 6deb5...048

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 8.28):

Liten avsporing, men nei - man kan ikke «velge å bli ufør» bare fordi man ikke fungerer i EN type jobb. Herreminhatt, kvinneguiden altså

Anonymkode: a2640...5e2

Det er jo det som er poenget 😂 Hadde jeg fortsatt i den jobben hadde jeg blitt ufør i den jobben. Det var jo nettopp derfor jeg byttet til noe helt annet. Og jeg sa ingenting om å velge, det er dine ord.

Herreminhatt, kvinneguiden altså.

Anonymkode: 8d6a7...f91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte det ikke. Er ufør. Tror ikke det er fordi jeg er lat, har ganske mange psykiske diagnoser. Tror med andre ord ikke jeg hadde klart noen jobb 100%. 

Anonymkode: 01704...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som karriereveileder synes jeg at denne problemstillingen er veldig interessant. 

Mitt første spørsmål ville kanskje ha vært hvorfor du byttet fra turnus og hvorfor du ikke kan gå tilbake til det? 

Jobb og karriere har ofte mye med vår identitet å gjøre. Dersom egen opplevelse av identitet (hvem er jeg) krasjer med eksterne omstendigheter, f.eks. arbeidshverdagen, er det viktig å få klarhet på hvorfor det krasjer. 

Behovene er ulike og din arbeidshverdag møter åpenlyst ikke dine behov. Da er spørsmålet hvilke andre faktorer spiller inn som førte til denne situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karriererettleiar skrev (Akkurat nå):

Som karriereveileder synes jeg at denne problemstillingen er veldig interessant. 

Mitt første spørsmål ville kanskje ha vært hvorfor du byttet fra turnus og hvorfor du ikke kan gå tilbake til det? 

 

Byttet? Jobben ble nedlagt, jobbet i et spesialyrke. Ikke funnet noe som kan erstatte dette, derfor måtte jeg jo ta noe annet.

Ps! karriereveileder har jeg veldig dårlig erfaring med, stort sett lav kompetanse. De dummeste møtte jeg via NAV når jeg var ledig noen mndr.

Anonymkode: b6e0e...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, jobb er ikke for alle. Slik er det bare. Men som du sier, de fleste liker å jobbe.

Hvor lei du er av det, forandrer ikke fakta.

Anonymkode: 2853a...776

Men alle trenger en inntekt, og samfunnet kan ikke forsørge alle som ikke liker/gidder å jobbe.

Anonymkode: 41d27...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Byttet? Jobben ble nedlagt, jobbet i et spesialyrke. Ikke funnet noe som kan erstatte dette, derfor måtte jeg jo ta noe annet.

Ps! karriereveileder har jeg veldig dårlig erfaring med, stort sett lav kompetanse. De dummeste møtte jeg via NAV når jeg var ledig noen mndr.

Anonymkode: b6e0e...fd2

Oi, da skjønner jeg litt bedre. Det høres jo ut som om du opplevde det som noe veldig negativt. Altså at du var glad i jobben og så ble tvungen til å finne deg noe nytt. Forstår jeg det riktig? 

Så leit å høre at du hadde dårlige opplevelser 😔 Jeg vet at karriereveiledning er et litt "misbrukt" begrep og det jobber flere med utilstrekkelig kompetanse i mitt yrke. Jeg kan bare snakke for meg selv og mine kollegaer. Jeg er ansatt i et fylkeskommunalt karrieresenter og har studert master i rådgivning. Mine kollegaer har også mastergrader innenfor veiledning og/eller karriereveiledning. 

Kanskje karrieresenteret i ditt fylke (altså ikke nav) kan være en ressurs for deg. 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 6.43):

Jeg har selv prøvd dette nå, man er jo en robot som går på autopilot. Så er det 2 dager med kort pause; lørdag og søndag...så på´n igjen 😳Aldri fri, der man får hentet seg inn igjen.

Gikk fra en turnus med fri annenhver uke....over til dette helvete, nå er det 6mndr siden. Er nødt til å sykmelde meg snart.

Anonymkode: b6e0e...fd2

Ikke noe for meg… Jeg synes det var greit å jobbe hardt i 20 årene, for å nå kunne ha kortere dager feks. Eller bestemme selv hvilke dager jeg skal jobbe. Er sykepleier med eget firma.

Anonymkode: e8988...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innstilt på å bytte jobb etter hvert nettopp for å komme meg over i 8-16 etc. En av flere grunner til at jeg vil finne meg en ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...