Gå til innhold

Blir dere ikke lei av Mandag-fredag 8-16? Hvordan kan noen holde ut slike i årevis...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trives helt klart best i 3-delt turnus. Gjør meg ingenting å jobbe litt helger. Hvis jeg har en uke med dagvakter mandag til fredag (det skjer jo iblant) så er dette en skikkelig tung uke jeg gruer meg til. Konstant trøtt. Trenger fridager og litt senvakter for å kunne sove ut i ukedagene. B-menneske. En positiv ting er jo at man tjener bedre også på å jobbe turnus :) 

Anonymkode: cb88a...51a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drittlei! utslitt i kroppen og et arbeidsmiljø som er berykta. Teller ned til pensjonsalder. 

Anonymkode: 29194...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker turnus! 
Kunne aldri jobbet 8-16. Det passer ikke alle. Ville sett etter ny jobb. 

Anonymkode: 08225...b5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives i jobben min, det er en så fin gjeng på jobb at jeg gleder meg til å dra på jobb. Skikkelig bra arbeidsmiljø og interessante arbeidsoppgaver. Jeg liker faste rutiner og forutsigbarhet. Har fleksitid også, så det hjelper på. I helgene drar vi på hytta. Vi har ikke barn heller (foreløpig), så det gjør det enklere. Jeg pleier å jobbe fra 09:00 til 16:30 (jobber av og til litt lenger for å opparbeide meg fleksitid så jeg kan avspasere). 

Anonymkode: 3fcb5...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe for meg heller, nei.

Så jeg tok andre valg. Jeg flytta til utlandet og startet egen bedrift. Jeg forsvant fra mitt sosiale liv i 7 måneder mens jeg bygde opp mitt nye liv, og nå lever jeg bedre enn noensinne. Velger mine egne timer, høyere livskvalitet generelt pluss får spart opp mer penger enn jeg gjorde tidligere.

For å få resultater du ikke har fått før, må du ta valg du ikke har tatt før!

Anonymkode: 8fd5d...10a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (3 timer siden):

Det går helt fint. Jeg liker rutiner i hverdagen. Avspaserer en dag eller to om jeg trenger fri midt i uka, eller tar ut en feriedag. Er ikke noe stress det. Skulle gjerne hatt lavere stillingsprosent med samme lønn, men turnus vil jeg aldri tilbake til.

Hvis du har mye avspasering som du har frihet til å ta ut når det passer deg så går det nok bra. Jeg har lite frihet til å bestemme og det er stort problem for meg. Borettslaget skulle installere noe greier i leilighetene og da måtte jeg spørre en nabo. Så skulle jeg ta imot en vaskemaskin, fikk ta ut en av mine få avspasseringsdager og ventet hele dagen. De kom ikke. Brukt opp avspaseringen og måtte hente en eldre foreldre som kunne sitte hjemme hos meg tre dager etterpå for å ta imot vaskemaskinen, samtidig som jeg hadde kastet bort en dyrebar fridag til å vente. 

Anonymkode: d7598...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du har mye avspasering som du har frihet til å ta ut når det passer deg så går det nok bra. Jeg har lite frihet til å bestemme og det er stort problem for meg. Borettslaget skulle installere noe greier i leilighetene og da måtte jeg spørre en nabo. Så skulle jeg ta imot en vaskemaskin, fikk ta ut en av mine få avspasseringsdager og ventet hele dagen. De kom ikke. Brukt opp avspaseringen og måtte hente en eldre foreldre som kunne sitte hjemme hos meg tre dager etterpå for å ta imot vaskemaskinen, samtidig som jeg hadde kastet bort en dyrebar fridag til å vente. 

Anonymkode: d7598...3fd

Jeg kan ikke ta det ut akkurat når jeg vil, det må passe med oppgavene på jobb og bemanningen ellers, men som regel går det fint. Det samme problemet hadde jeg uansett når jeg jobbet turnus, og da var det ikke snakk om å avspasere, da måtte jeg finne noen å bytte vakt med, og det syns jeg var mye mer stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å jobbe 8-16 mandag til fredag og den forutsigbarheten det gir. Jobbet turnus før og går aldri tilbake til det.

Anonymkode: bdbc6...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (4 timer siden):

Helt enig. To dagers pause i uken, hvorav den ene er helt ubrukelig fordi alt er stengt. For ikke å snakke om de masete feriene med svinedyre flybilletter og hoteller, køer i skibakkene og køer på veiene😝.

Nei takk.

Jeg jobber stort sett 8.30-16.00 (betalt lunsjpause). Men, jeg kan i det minste velge når jeg vil ha ferie, og kan unngå skoleferiene. Når jeg er ferdig i dag, har jeg ferie til over pinse😁

Anonymkode: 1fd93...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være stor overgang i rutinene å bytte turnusordning, der man er vant til lange vakter og lengre fri. 
Jeg jobbet i mange år turnus, der helg og kvelder og dag var arb dagen. 
nå er jeg glad jeg har 8-16 og fri hver kveld og alle helger 

Anonymkode: f828e...237

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb er utrolig lite interessant og derav heller ikke særlig fristende.

Anonymkode: 2853a...776

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Liten avsporing, men nei - man kan ikke «velge å bli ufør» bare fordi man ikke fungerer i EN type jobb. Herreminhatt, kvinneguiden altså

Anonymkode: a2640...5e2

De eneste som "velger" å bli uføre, er de som snylter på systemet. Disse skal etter sigende utgjøre ca 5% av de uføretrygdede i følge en gammel rapport.

De andre har neppe noe valg.

Anonymkode: 2853a...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra tredelt turnus til en 8-16 jobb og tilbake til tredelt turnus etter noen år. 8-16 var greit nok, men ukene ble veldig monotone. Foretrekker turnus. Nå skal det sies at jeg ofte kan sove et par timer på nattevakt, noe som hjelper veldig. 

Anonymkode: eed63...a22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig.

Gikk fra turnus, som jeg digget, til 8-16 som jeg synes er drepen... Litt bedre nå som det er lyst utover kvelden, men vanskelig på vinteren.

Nå går det fint siden jobben er veldig fleksibel og jeg kan gjøre deler av den når det passer meg, og jeg har mulighet for hjemmekontor. Hadde det vært rigid 8-16 på kontoret hver dag hadde jeg ikke holdt ut 😅  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange i samfunnet kunne bidratt i en deltid, men lite slike stillinger dessverre. To kan dele en stilling der de jobber annenhver uke for eks :) 

Anonymkode: b6e0e...fd2

Blir det nok inntekt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (3 minutter siden):

Blir det nok inntekt da?

For noen så, men 50% på NAV er bedre enn 100%.

Anonymkode: b6e0e...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner deg godt. Jobber 3-delt turnus selv med hovedsaklig aftenvakter fra 15-22.45 og nattevakter. Elsker alt jeg kan gjøre på dagtid, fjellturer, langrenn etc mens det er lyst og sol. Gruer meg når jeg må ha dagvakter innimellom. Selvfølgelig er det kjipt å jobbe helger og røde dager, men heller det enn dagtid og 8-16, hadde krepert.

Anonymkode: 47b02...43b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig lei. Men så er det dette med økonomisk trygghet da.

Jeg føler jeg går inn og ut av den samme døra hele tiden. Var sykmeldt og hadde permisjon i godt over ett år, men selv da tenkte jeg "Her igjen ja. Det føles som en måned siden sist" når jeg kom tilbake.  Føler også at arbeidslivet har endret seg, det er ikke nok å gjøre en god jobb lenger, man skal være så veldig engasjert, utadvendt, positiv og elske jobben og de fantastiske kollegene sine hele tiden 🤭 Skal sies at jeg har mye fleksibilitet og mulighet for hjemmekontor, som jeg setter pris på. Men skulle aller helst bare vært hjemme og dyrket hobbyer. 

Anonymkode: 692a1...32e

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg drømmer om 8-16 man-fredag 😢

Jobber skift, så det er for eksempel 7-15 et par dager, så 15-23 noen dager, helg etter helg, av og til fri for eksempel 1 mandag og 1 torsdag, så man får knapt snudd seg hjemme før man må tilbake på jobb, og gjerne 2-3 uker med slike fridager spredt.

Kroppen er stresset konstant fordi den aldri får rutine. Noen dager er jeg ikke hjemme før nesten midnatt, så må jeg greie å slappe av, og spise, før sengetid. Så plutselig er det i seng rundt klokken 22 og opp tidlig. Får ikke spist skikkelig middag når jeg jobber 15-23 så  er alltid så sulten når jeg kommer hjem, og har vært helt susete på jobb fordi en matpakke ikke er en skikkelig middag.

Anonymkode: 0bb6e...093

De som jobber turnus eller skift drømmer om å slippe, de som er slaver av 8-16 mandag-fredag drømmer om å jobbe turnus. Og sånn går no dagen......... Vi synes vel alle at hamsterhjulet til hamsteren i buret ved siden av er finere enn vårt eget hamsterhjul😆

Anonymkode: 5abe1...311

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skjønner deg godt. Jobber 3-delt turnus selv med hovedsaklig aftenvakter fra 15-22.45 og nattevakter. Elsker alt jeg kan gjøre på dagtid, fjellturer, langrenn etc mens det er lyst og sol. Gruer meg når jeg må ha dagvakter innimellom. Selvfølgelig er det kjipt å jobbe helger og røde dager, men heller det enn dagtid og 8-16, hadde krepert.

Anonymkode: 47b02...43b

Å ha fri på dagtid er helt fantastisk... :) 

Anonymkode: b6e0e...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...