Gå til innhold

Blir dere ikke lei av Mandag-fredag 8-16? Hvordan kan noen holde ut slike i årevis...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo, jeg er kjempelei. Men ikke noe annet alternativ for meg/oss med små barn..

Anonymkode: 7ae77...3e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er uføretrygdet nå, men jobbet over 20 år i arbeidslivet før det. Siste ti årene hadde jeg en kontorjobb jeg rett og slett elsket. Jeg gledet meg til å gå på jobb. Når jeg sto opp, på vei til bussholdeplassen, på toget, jeg gledet meg og jeg så frem til en arbeidsdag. Det var aldri sånn at jeg gruet meg til å gå på jobb, med ett unntak; de første ukene etter at jeg begynte å jobbe etter mammapermisjonen og vi måtte levere en liten ettåring (han var 1,5 år nesten) i barnehagen og han gråt når vi gikk... fy søren, det var fælt. Da gruet jeg meg til å gå på jobben om morgenen, men ikke pga jobben, men pga jeg måtte være borte fra det lille barnet mitt i så mange timer.

Men det gikk over, og barnet viste seg å være veldig glad i barnehagen og de ansatte der, samt å få leke med masse barn. Så da sluttet jeg å grue meg, for barnet sluttet å gråte ved levering og alt gikk fint.

Savner jobben min den dag i dag, faktisk, så mange år etterpå (over 10 år siden jeg ble uføretrygdet).

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bedre å få en pause enn å bli fullstendig utbrent.

Anonymkode: b6e0e...fd2

Utbrent av å jobbe fulltid i 6 måneder? Høres ut som latskap når noen sykemelder seg uten å være syke.

Anonymkode: 4eac1...fc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utbrent av å jobbe fulltid i 6 måneder? Høres ut som latskap når noen sykemelder seg uten å være syke.

Anonymkode: 4eac1...fc5

Du kan lite om mennesker ser jeg, null empatiske evner.

Anonymkode: b6e0e...fd2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan lite om mennesker ser jeg, null empatiske evner.

Anonymkode: b6e0e...fd2

Jeg kan en god del om mennesker. Men det jeg leste i HI, var latskap og det har jeg null respekt for. 

Anonymkode: 4eac1...fc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 8-16. Ukedagene går fort, og helgen går akkurat passe sakte. Synes det er mye bedre enn å jobbe skift, hadde tidligere en turnus der vi hadde ca. 2 uker fri i strekk. Føler jeg får veldig mye mer ut av fridagene nå enn jeg gjorde da, ettersom jeg var så sliten etter lange jobbperioder at jeg bare daffet rundt om dagene. 

Hjelper nok også på at vi har gode muligheter for overtidsarbeid og avspasering her jeg jobber. Det er alltid mye å gjøre, så avspaseringskontoen er veldig lett å fylle opp dersom jeg ønsker det. Så har mulighet til å ta langhelg eller et par uker fri "når som helst". 🙂 

Anonymkode: 13f7e...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holdt ut 8-16 i 40 år, eller, det stemmer ikke helt, for vi fikk fleksitid i staten etterhvert.  Da hadde vi kjernetid fra 9-14.30 og det ga mer frihet. Jeg likte best å starte tidlig og samle opp litt timer til å avspasere en dag eller to.  Vi hadde også sommer- og vintertid, som gjorde at vi fikk mer ut av ettermiddagene selv.  Jeg har aldri jobbet turnus. Jeg var godt fornøyd med de arbeidstidsordningene vi hadde, for det var jo enkelt å ordne med private saker når noe dukket opp. F.eks dyrlege, bilverksted, bank osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo, jeg er drittlei, drømmer om å jobbe redusert/pensjonere meg tidlig for å dyrke egne hobbier og gjør noe som gir meg mer glede, men det er nok enn så lenge en fjern drøm.

Heldigvis finnes det mange lyspunkter også da :)

Anonymkode: 900c5...bfc

Og så tror jeg det er mye god helse (trivsel) i å ha rutiner,noe å stå opp til, noe som holder døgnrytmen i sjakk, og ikke minst at arbeid er en viktig konstrast for å se verdien av fritid. Noe å tenke på mens vi enda er nødt til å jobbe fullt :)

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (14 minutter siden):

Og så tror jeg det er mye god helse (trivsel) i å ha rutiner,noe å stå opp til, noe som holder døgnrytmen i sjakk, og ikke minst at arbeid er en viktig konstrast for å se verdien av fritid. Noe å tenke på mens vi enda er nødt til å jobbe fullt :)

Det stemmer 100%. Fritid er ikke det samme når man ikke har noe å gå tilbake til. Fredagsfølelsen, det å telle ned til sommerferien, langhelgen osv.  Uten jobb blir alle dager like.  Men mens vi jobber er det stor forskjell på yrker og arbeidstid.

Endret av Perine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (24 minutter siden):

Det stemmer 100%. Fritid er ikke det samme når man ikke har noe å gå tilbake til. Fredagsfølelsen, det å telle ned til sommerferien, langhelgen osv.  Uten jobb blir alle dager like.  Men mens vi jobber er det stor forskjell på yrker og arbeidstid.

Ja. Hvis man ikke trives på jobb er man uheldig som må være der man-fre, 8-16 i potensielt mange år, så arbeid har noen tungtveiende fordeler/ulemper avhengig av den enkeltes situasjon. Jeg har f.eks. en jobb som tapper meg mye slik at fritiden blir brukt til å "komme seg". Derfor jeg vil jobbe redusert på sikt (liker jobben min,så har ikke planer om å bytte beite).

Endret av Mayer
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Jeg er uføretrygdet nå, men jobbet over 20 år i arbeidslivet før det. Siste ti årene hadde jeg en kontorjobb jeg rett og slett elsket. Jeg gledet meg til å gå på jobb. Når jeg sto opp, på vei til bussholdeplassen, på toget, jeg gledet meg og jeg så frem til en arbeidsdag. Det var aldri sånn at jeg gruet meg til å gå på jobb, med ett unntak; de første ukene etter at jeg begynte å jobbe etter mammapermisjonen og vi måtte levere en liten ettåring (han var 1,5 år nesten) i barnehagen og han gråt når vi gikk... fy søren, det var fælt. Da gruet jeg meg til å gå på jobben om morgenen, men ikke pga jobben, men pga jeg måtte være borte fra det lille barnet mitt i så mange timer.

Men det gikk over, og barnet viste seg å være veldig glad i barnehagen og de ansatte der, samt å få leke med masse barn. Så da sluttet jeg å grue meg, for barnet sluttet å gråte ved levering og alt gikk fint.

Savner jobben min den dag i dag, faktisk, så mange år etterpå (over 10 år siden jeg ble uføretrygdet).

Er det fortsatt slik at du er pr i dag 100% ute av stand til å jobbe? Ingen positiv endring på de 10 årene?

Anonymkode: 2853a...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobb er utrolig lite interessant og derav heller ikke særlig fristende.

Anonymkode: 2853a...776

Da har du feil jobb. De fleste har mye glede av jobben sin. Er så lei av folk som snakker jobbing ned. Vi kan ikke fungere som samfunn uten at de aller fleste jobber

Anonymkode: 295da...70d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har du feil jobb. De fleste har mye glede av jobben sin. Er så lei av folk som snakker jobbing ned. Vi kan ikke fungere som samfunn uten at de aller fleste jobber

Anonymkode: 295da...70d

Nei, jobb er ikke for alle. Slik er det bare. Men som du sier, de fleste liker å jobbe.

Hvor lei du er av det, forandrer ikke fakta.

Anonymkode: 2853a...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. At vi orker. Løper i hjulet for at strømdirektører, bankdirektører, legemiddelfirma, matbutikkdirektører skal leve det gode liv med 15 mill i årslønn, hytte på fjellet, leilighet i syden og Penthouse bolig både her og der. 🤢🤮😤😡

Anonymkode: 144fe...e16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til livet! 

Det er nå en gang slik det er for de fleste. Sliten i perioder er helt normalt. Alle kjenner på det. Så kan man gjøre noe med det. Trene for å få overskudd, legge seg tidligere så man får nok søvn og spise riktig. 

Anonymkode: 6c043...e1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er vel det som kalles rutine. Jeg er glad i jobben min, og den er variert, så det går bra. Det er verre med mat. Jeg er ikke veldig glad i mat og synes det er kjedelig å spise. Likevel må jeg gjøre det flere ganger hver eneste dag, til og med i ferier. Når jeg dropper det blir jeg bare tynn og slapp. Jeg strever med å skjønne at ikke alle synes det er slitsomt å måtte spise hele tiden. 

Anonymkode: 87a08...f56

Samme her! Mister motivasjonen til å lage mat også. Blir ikke sulten heller, så spiser kun fordi jeg vet at jeg må. Da blir det jo ingen glede over maten heller. Alle jeg kjenner som er gode på kjøkkenet har god appetitt, og maten blir jo på en måte motivasjonen bak at de gidder.

Anonymkode: 598aa...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det fortsatt slik at du er pr i dag 100% ute av stand til å jobbe? Ingen positiv endring på de 10 årene?

Anonymkode: 2853a...776

Nei, langt i fra. Med alderen har ting tvertimot blitt verre. Mye verre. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har selv prøvd dette nå, man er jo en robot som går på autopilot. Så er det 2 dager med kort pause; lørdag og søndag...så på´n igjen 😳Aldri fri, der man får hentet seg inn igjen.

Gikk fra en turnus med fri annenhver uke....over til dette helvete, nå er det 6mndr siden. Er nødt til å sykmelde meg snart.

Anonymkode: b6e0e...fd2

Tipper du klaget like mye når du jobbet turnus. 

Hvis du er sykepleier så blir det enda mer humoristisk. Har enda til gode å høre noen yngre sykepleiere være fornøyd med jobb og eller turnusen sin

Anonymkode: cc19b...274

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke liker et sterkt rutinepreget A4-liv er jo gjerne de som velger turnus,/obber frilans, og i hvert fall dropper å bli gjeldsslaver slik at de blir tvunget til å jobbe 100% i en 8-16-jobb livet ut. 

Har du vurdert noen andre alternativer selv, TS?

Anonymkode: 598aa...b8c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her! Mister motivasjonen til å lage mat også. Blir ikke sulten heller, så spiser kun fordi jeg vet at jeg må. Da blir det jo ingen glede over maten heller. Alle jeg kjenner som er gode på kjøkkenet har god appetitt, og maten blir jo på en måte motivasjonen bak at de gidder.

Anonymkode: 598aa...b8c

Skulle ønske jeg hadde det litt mer sånn, at jeg kunne være likegyldig til mat. Jeg ELSKER mat, alle typer mat, og har ikke glemt et måltid i hele mitt liv. Jeg bruker mye tid på å planlegge hva jeg skal spise, og livet er en konstant kamp mot kiloene som vil snike seg på. Heldigvis liker jeg å trene også. Og jeg liker å jobbe. Hjelp, jeg høres ut som en labrador i dette innlegget, en sånn som liker alt og alle og mest av alt mat😅

Anonymkode: eed63...a22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...