Gå til innhold

Lov å gi barn i småskolen en fridag i ny og ne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et par ganger i året drar jeg og Yngstemann på hytta på torsdager og han får fri på fredag. Enn så lenge har de turdag denne dagen og den erstattes med turdag på hytta bare oss to. Nydelig kvalitetstid:)

Anonymkode: ca56e...fd5

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulrikke skrev (8 minutter siden):

Enig i at du har fått en del ufine svar her, og at folk burde klare å svare på en ordentlig måte. Men svaret på spørsmålet ditt er ganske enkelt NEI.... Man går på skolen hver dag. Dropp heller SFO før og etter skolen når du har fri, så er hun på skolen i maks 4,5 timer vil jeg tro. Mye igjen av dagen da!

Takk! Dette har vi tenkt å gjøre.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et par ganger i året drar jeg og Yngstemann på hytta på torsdager og han får fri på fredag. Enn så lenge har de turdag denne dagen og den erstattes med turdag på hytta bare oss to. Nydelig kvalitetstid:)

Anonymkode: ca56e...fd5

Høres koselig ut 😊

 

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Selvfølgelig er ikke der greit. Hva lærer du barnet ditt ved dette? Det er også ett visst antall fraværsdager (mener det er 10) så blir man innkalt til møte. Lurt og ha de dagene til da barnet faktisk er sykt. Ikke minst, tenk det sosiale og faglige barnet ditt går glipp av. 

Anonymkode: 2f6a6...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som skriver at de har så korte dager, hvor går dere på skole? Her er det skole fra 08:30-13:30 hver bidige dag. Syntes det er ganske lange dager jeg. 

Anonymkode: 0a1bd...71b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns ikke det er greit å droppe hele skoledager uten en grunn. Det er viktig å lære at man må gå på skolen. 

Men i småskolen varer bare selve skoletiden fra 8.30-12.30/13. Du har mulighet til å levere sent og hente tidlig 😊

Anonymkode: 037a7...aac

Kan du utdype hvorfor dette er så viktig? Eller gjør du bare det som er normalt? Gjerne uten å tenke så mye over hvorfor? 

Jeg tenker folk lever livene sine på autopilot og gjør det som er mest vanlig og akseptert, uten å vite egentlig hvorfor.

Skolen er en oppbevaringsplass når barna er små og ikke kan være alene imens foreldrene er på jobb. Før var mødre hjemme med barna.

Og jeg har på ingen måte sagt at skole er dårlig eller at vi ikke har behov for skolen. Så ikke putt noen ord i min munn, takk. 

Anonymkode: ac392...5db

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Samfunnsengasjert said:

Hvis man har en psykisk diagnose som av en eller annen grunn har utløst forverring, så er sykefraværet "gyldig". Hvis man bare føler seg litt uvel/ sliten/ nedfor, så drar man på skole/jobb.

Noen familier drar på ferie i løpet av skoleåret, fordi det er da de har råd til å reise. Noen familier velger å gi barna fri en fredag en gang i halvåret for å ta en langhelg på hytta. Andre har verken penger til å reise, eller en hytte å besøke, men de vil kanskje lage en familiedag en tilfeldig hverdag likevel. Jeg antar at de fleste foreldre ser an barnet sitt og avgjør etter det de selv føler er det beste for deres barn. Så lenge det ikke er noe som skjer jevnlig så ser ikke jeg helt problemet. Når TS skriver i hovedinnlegget "flere ganger i måneden," så er det selvfølgelig uakseptabelt ofte, da mister man mye av både det sosiale og det faglige. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Endret av Mezzosoprena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Skolen er IKKE obligatorisk i Norge. Det er IKKE skolepliktig i Norge, men opplæringsplikt. 

 

Anonymkode: c98c3...f59

Dersom barnet er skrevet inn på skolen er det obligatorisk oppmøte. Men det er riktig at det ikke er skoleplikt, men da må man velge hjemmeskole. Det er ikke sånn at man kan komme å gå som man vil i den offentlige skole. 

Anonymkode: 3c9c0...692

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker at det er greit å lære barnet holdninger som at skole ikke er viktig, og at man kan ta snarveier for å slippe plikter, er det jo helt ok. 

Eller du kan søke permisjon for barnet, og lærer kan anbefale eller ikke ut i fra faglig ståsted. Da blir det hvertfall gjort gjennom riktig kanal, selv om et skoleår på 180 dager bør ha nok av fridager.

Anonymkode: e1b9c...31a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nei..

Dette er ikke barnehage. Hekt greit innimellom om eks der er hellig dag på torsdag og skole på fredag og ta fri da for å dra på hytta el. Men ikke flere dager i mnd bare for at du har fri.

Om hun går på sfo kan hun jo komme hjem tidlig. Bare pass på timeplanen til sfo at kanskje den dagen du vil ha henne hjemme etter skolen istedenfor sfo så kan det der være at sfo skal gjøre noe den dagen ditt barn vil være med på. 

Pluss du må jo også spørre barnet ditt( ikke nå men kanskje i september) om barnet vil være på sfo hverdag eller fr innimellom. For dette handler ikke om hva du vil...men hva barnet ditt vil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke greit å ta fri på jevnlig basis nei. Unntaket vil jeg si er at hvis man skal på ferie/kommer tilbake fra ferie og reise dato er dagen før/dagen etter skolestart.  Samme med reise til slektninger innad Norge pga spesielle anledninger, men altså en sjelden gang. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene året(2 klasse) på videregående var jeg på et kurs siste uken før skolestart og det var en konsert søndagskvelden som jeg veldig gjerne ville ha med meg. problemet var bare at det ikke gikk noen tog derfra etter at den var ferdig så jeg kom meg derfor ikke hjem.

Jeg argumenterte til mamma og pappa, det skjer ingenting mandag etter ferien. Det er ikke noe farlig om jeg ikke er der den mandagen. Jeg var ellers en elev som ikke hadde mye fravær.

Enden på visa var at foreldrene mine kom dit, over to timers kjørevei unna hørte på konserten og fikk meg hjem. Hjemme i ettiden og opp neste morgen klokken halv sju for å dra på skolen.

Du skjønner nok hva jeg tenker om spørsmålet ditt.

Selv er jeg ikke like "nazi" med mine barn, de får ikke fri men er de litt dårlig i formen så får de være hjemme.

Anonymkode: 580fc...bb3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har unger som aldri er syke, så de har fått en "mental health day" her og der ja. Det er viktig å ta vare på den og! Jeg jobber turnus og ungene kunne i utgangspunktet vært en hel del hjemme sånn sett, men det gjør vi jo ikke. Men en sjelden gang, ja, absolutt. Ellers kan du fint hente når skolen er slutt på fredager hvis barnet ellers skal ha SFO, er korte dager. 

Anonymkode: 46b88...e2b

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for innspill. Det foreligger per dags dato veldig lite informasjon på kommunens nettsider her vi bor. Sjekket senest like før før jeg tok sjansen på å spørre her. Vil tro det kommer noe mer informasjon i løpet av sommeren ihvertfall.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Beklager,  men forventet du å finne svar på spørsmålet ditt på kommune nettsider? 

Det er vel helt opplagt at man ikke kan ta fri fra skolen "noen fredager i måneden". Ærlig talt.

Anonymkode: 602ad...5f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flere fraværsdager å ta av vi om vi skal passe på at man holder seg innenfor 10 dager i løpet av et helt skoleår. Ørebebetennelser, influensa/ oppkast/ diare har slått ut barna her hvert år og bidratt til fravær opp mot 10 dager i løpet av hvert skoleår de siste 6 årene på barneskolen 😅 Har ikke råd til «slappe av hjemme dag» utenom altså. De har 8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke juleferie, 1 uke vinterferie, 1 uke påskeferie, 10 fridag i mai! De klarer seg! Ha heller noen late ettermiddager/ helger 👍

Anonymkode: 897dd...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for innspill. Det foreligger per dags dato veldig lite informasjon på kommunens nettsider her vi bor. Sjekket senest like før før jeg tok sjansen på å spørre her. Vil tro det kommer noe mer informasjon i løpet av sommeren ihvertfall.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Bare skjekk en annen tilfeldig kommune, det er ofte ikke kjempestore forskjeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 20.59):

Beklager,  men forventet du å finne svar på spørsmålet ditt på kommune nettsider? 

Det er vel helt opplagt at man ikke kan ta fri fra skolen "noen fredager i måneden". Ærlig talt.

Anonymkode: 602ad...5f4

Dette er jo informasjon som ligger på kommunens (dvs skolens) nettsider. I det minste de fleste steder. 

Der står det om fraværsgrenser, og om at alt fravær skal meldes, og hva slags fravær som er godkjent fravær, og hva skolen ikke kan godkjenne. 

Og har ikke din kommune/skole noe om dette på sine sider, så har nok en annen skole/kommune i nærheten noe om det på sine sider. 
Og reglene for dette er vel relativt like over hele landet. 

Lærer kan innvilge inntil 1 dag fri. (Til ting som lege, tannlege, begravelser o.l.) Fri mer enn 1 dag må søkes via lærer til rektor, som kan innvilge inntil 1 uke? Fri ut over dette innvilges ikke. Der vi bor er fravær på mer enn 1 uke sammenhengende det samme som å melde barnet ut av skolen. Da kan barnet miste skoleplassen, og kan risikere å måtte gå på en annen skole når det er tilbake. 
Fravær følges opp, og barn som har mye fravær jevnt over, vil det kunne sendes bekymringsmelding for. 
Hos oss har de sett på fraværet til alle utviklingssamtaler, og jeg er ganske sikker på at vi ville fått spørsmål om grunn dersom det var hyppig ubegrunnet fravær. 

Anonymkode: 07300...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo at dette ikke er greit. En annen ting er hva slags signaler du sender barnet ditt. Det er greit å bare skippe skole eller jobb etter eget forgodtbefinnende og fordi man heller vil gjøre noe koselig? Tenker du at dette er måten å skape ansvarsbevissthet? Hvordan tenker du forresten å begrunne fraværssøknaden. skal du være ærlig og si at dere bare skal ha fri og kose dere? Hvis svaret er ja, så regner jeg med du forstår at søknaden ikke kommer til å bli godkjent og hvis svaret er nei så er jo det fordi du vet at det dere gjør ikke er greit for ellers ville du ikke hatt behov for å lyve.

Anonymkode: 5c870...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 14.45):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Nope! 

Ved så og så mye fravær mottar du varsel fra skolen om bekymringsfullt høyt fravær. Spiller ingen rolle om det er sykdom, permisjon eller bare "fri".

Så med tanke på alt fraværet i løpet av et skoleår med sykdom, tannlege, lege mm, så vil det fort overstige grensa. 

Anonymkode: cde20...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...