Gå til innhold

Lov å gi barn i småskolen en fridag i ny og ne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Hvis du tenker på hvordan det var når du selv gikk på skolen, så husker du kanskje at dere hadde en timeplan, med faste fag på faste tider og dager. 

Om du lar barnet ditt være hjemme noen ganger hver måned, og da alltid fredager, for da har du fri. Da kan det være at ditt barn holdes hjemme fra fag som de bare har en gang i uken. Og dermed vil gå glipp av opptil halvparten av undervisningen i det faget. 

Og hvis dere nå begynner med dette. Når tenker du det skal slutte?  Hva blir argumentene dine for at "når skoledagene blir lengre, så må du gå hver dag, mens nå når du bare har noen få timer hver dag, så blir det for slitsomt". 

Støtter det flere sier, om at dere heller kan la være å gå på SFO på fredager, så blir jo ikke skoledagen så lang. 

Anonymkode: 07300...064

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at du har fått en del ufine svar her i tråden, men ja jeg klarer heller ikke å ta spørsmålet ditt seriøst for å være ærlig. Man lar ikke barna skulke skolen med støtte fra foreldrene. 

Anonymkode: f30e8...afe

Det var et spørsmål fra en 6-åring som skal begynne på skolen.

Jeg har selvsagt ikke tenkt å tilrettelegge for fravær og dårlige holdninger selv om mange her tar alt opp i verste mening.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Nei, det går ikke! Helt ok så lenge hun går i bhg, siden det ikke er en del av den obligatoriske skolegangen, men etter at hun har begynt på skolen, kan hun ikke det. Da må hun ta fri de dagene det er skolefri og skoleferie og ellers møte opp på skolen, med mindre hun er syk og for dårlig til å gå på skolen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Noen dager i måneden, altså kanskje hver fredag, samme opplegget som dere har hatt? Det er fort 4-5 ekstra fridager hver måned, altså 44-55 ekstra dager borte fra skolen. Det er faktisk mer enn 10 skoleuker. Tror du skjønner da at det blir litt feil ❤️ En fredag iblant for mental helse sin del, ja. Men ikke hver eller annenhver eller en fredag i måneden.. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Selvfølgelig. Det har vi gjort gjennom hele barneskolen, når vi har følt at ungene har trengt en rolig dag hjemme med oss og det har passet. Sender bare en mld til læreren om at "X er ikke helt i form idag", og så er de hjemme. 

Psykisk helse, mindre stress og påkobling på oss foreldre er mye viktigere enn den ene dagen i mnd'ish som de er hjemme. 

Barna trenger oss og de trenger å bli tatt på alvor når de er slitne eller trenger connection. ❤️

Det var forøvrig flere dager hjemme når de var yngre, nå er de i henholdsvis 5. og 7. klasse, og ber om fri kanskje 3-4 ganger i året. ❤️

Anonymkode: 05415...70f

😲 Tuller du? 

Anonymkode: 9aa77...8db

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dagens dummeste ja. 

Tidligere kunne man stille litt dumme spørsmål her uten å bli hudflettet, forhåndsdømt og latterliggjort.

Ikke rart at det er mye mobbing og dårlig oppførsel blant barn og unge når man ser på hva foreldre lirer av seg her inne. 

TS

Anonymkode: 922f6...a0d

Er ganske logisk at man ikke kan ta barnet ut av skolen flere dager i mnd bare fordi man vil.. Skolen er Mandag - Fredag av en grunn. Når skal barnet ta igjen skoleundervisningen det går glipp av da? 

De strammet inn på at man får ta barna ut for ferie, man må søke. Og skolen kan si nei. Så klart får man ikke ta barna fri på måfå. 

Anonymkode: c98c3...f59

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du tenker på hvordan det var når du selv gikk på skolen, så husker du kanskje at dere hadde en timeplan, med faste fag på faste tider og dager. 

Om du lar barnet ditt være hjemme noen ganger hver måned, og da alltid fredager, for da har du fri. Da kan det være at ditt barn holdes hjemme fra fag som de bare har en gang i uken. Og dermed vil gå glipp av opptil halvparten av undervisningen i det faget. 

Og hvis dere nå begynner med dette. Når tenker du det skal slutte?  Hva blir argumentene dine for at "når skoledagene blir lengre, så må du gå hver dag, mens nå når du bare har noen få timer hver dag, så blir det for slitsomt". 

Støtter det flere sier, om at dere heller kan la være å gå på SFO på fredager, så blir jo ikke skoledagen så lang. 

Anonymkode: 07300...064

Erkjenner selvsagt det du skriver. Hun skal begynne på SFO, og har i utgangspunktet tenkt at hun fredager kan dra direkte fra skolen og hjem innen SFO starter - dersom hun vil det.

Men så spurte 6-åringen om dette og jeg ville finne ut litt om hvordan andre gjør det. 

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (1 minutt siden):

Noen dager i måneden, altså kanskje hver fredag, samme opplegget som dere har hatt? Det er fort 4-5 ekstra fridager hver måned, altså 44-55 ekstra dager borte fra skolen. Det er faktisk mer enn 10 skoleuker. Tror du skjønner da at det blir litt feil ❤️ En fredag iblant for mental helse sin del, ja. Men ikke hver eller annenhver eller en fredag i måneden.. 

Nei nei, det var absolutt ikke min tanke å gjøre det til et fast mønster.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at det var greit da jeg begynte på skolen, å bare skrive i meldingsboka at "barnet blir borte fra skolen fredag fordi vi skal på hytta." 
Vi reiste etter skoletid på fredager, om vi skulle noe. 
Det som kom av "fri" i meldingsboka mi, var "Barnet skal til legen på fredag, og blir borte da" Men det var jo sjelden særlig gøy eller avslappende.

Anonymkode: 07300...064

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (3 minutter siden):

Noen dager i måneden, altså kanskje hver fredag, samme opplegget som dere har hatt? Det er fort 4-5 ekstra fridager hver måned, altså 44-55 ekstra dager borte fra skolen. Det er faktisk mer enn 10 skoleuker. Tror du skjønner da at det blir litt feil ❤️ En fredag iblant for mental helse sin del, ja. Men ikke hver eller annenhver eller en fredag i måneden.. 

Jeg skal ta egenmld hver fredag for mental helse. Orker ikke jobbe og blir deilig med lang helg og sove lenge. 

Anonymkode: c7025...760

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Nei, det går ikke! Helt ok så lenge hun går i bhg, siden det ikke er en del av den obligatoriske skolegangen, men etter at hun har begynt på skolen, kan hun ikke det. Da må hun ta fri de dagene det er skolefri og skoleferie og ellers møte opp på skolen, med mindre hun er syk og for dårlig til å gå på skolen.

Takk for konstruktivt innspill.

Flott å se at noen klarer å svare uten personangrep.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Erkjenner selvsagt det du skriver. Hun skal begynne på SFO, og har i utgangspunktet tenkt at hun fredager kan dra direkte fra skolen og hjem innen SFO starter - dersom hun vil det.

Men så spurte 6-åringen om dette og jeg ville finne ut litt om hvordan andre gjør det. 

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Et tips til deg og andre som ikke er så sikre på regler og forventninger fra skolen. 
De fleste skoler har en ganske oppdatert hjemmeside, der det ligger fraværsregler og informasjon om skole-hjem samarbeid. 
Det gir mye bedre bilde av hva som er greit, enn å spørre på et forum. 
Jeg vil anta at det står ganske klart der om at fravær for "ferie" ikke aksepteres som gyldig grunn. 

Anonymkode: 07300...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (43 minutter siden):

Nei, det er ikke normalt å lære de at en ikke trenger å møte opp på skolen hver skoledag. At en noen få ganger i løpet av året tar de fri en dag for å dra en langhelg for å besøke slekt/venner på en annen kant av landet, eller for å få dra tidligere på ferien kan være innenfor. 

Om barnet ellers skal gå på SFO så kan en jo heller få fri fra den biten hver fredag, og etterhvert ha med venner hjem.

 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg syns ikke det er greit å droppe hele skoledager uten en grunn. Det er viktig å lære at man må gå på skolen. 

Men i småskolen varer bare selve skoletiden fra 8.30-12.30/13. Du har mulighet til å levere sent og hente tidlig 😊

Anonymkode: 037a7...aac

Takk for innspill begge to! 

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Et tips til deg og andre som ikke er så sikre på regler og forventninger fra skolen. 
De fleste skoler har en ganske oppdatert hjemmeside, der det ligger fraværsregler og informasjon om skole-hjem samarbeid. 
Det gir mye bedre bilde av hva som er greit, enn å spørre på et forum. 
Jeg vil anta at det står ganske klart der om at fravær for "ferie" ikke aksepteres som gyldig grunn. 

Anonymkode: 07300...064

Takk for innspill. Det foreligger per dags dato veldig lite informasjon på kommunens nettsider her vi bor. Sjekket senest like før før jeg tok sjansen på å spørre her. Vil tro det kommer noe mer informasjon i løpet av sommeren ihvertfall.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skal vi se når jeg gikk på barneskolen sent 80 tall, måtte foreldre søke skolen skriftlig om fri og kommunen om lengre fri.  Men begynner jo nå å skjønne hvorfor det er så mange rare innlegg her på kg, ingen har fullført barneskolen. Og foreldrene oppmuntrer sine egne barn til slikt også?  Bra skole har meldeplikt til bv. 

Anonymkode: ac3d5...7cb

Ja jøss. Kan legge til at begge mine barn ligger 1-2 år foran i pensum i alle fag, og har mange gode venner. De er godt likt både av lærere og andre barn. En av mine beste venninner er lærer på skolen til barna mine, og hun er helt enig i min vurdering i å la de ta noen hjemmedager i blandt. 

Jeg hatet skolen og skulket mye, og mine barn elsker skolen, mye fordi de ikke føler den som et fengsel. Jeg tror at det å legge godt grunnlag for barnas psykiske helse gir utelukkende positive ringvirkninger i deres forhold til skolen. De har også fått beskjed fra første klasse om at de kan velge selv å gjøre lekser, vi legger til rette med god tid, en kopp te og litt sunn snacks, avslappende musikk og tilstedeværelse, men valget er deres. 

Selv ble jeg tvunget, og det var kamp hver dag. Her har ungene lyst til å gjøre lekser, og tar ansvar selv for å få det gjort, akkurat som de selv ønsker å gå på skolen og gleder seg til ferieslutt. 

Anonymkode: 05415...70f

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei. De trenger at det blir satt krav til dem, og at det forventes at de møter opp på skolen hvis de ikke er syke. Dere er vel uansett på jobb på dagtid, eller sover etter nattevakt? Eller jobber dere ikke? Om dere ikke er i jobb, så ikke lær barna at det skal bli fremtiden deres. Ha stort fokus på skole, slik at barna tar utdannelse, og blir selvstendige økonomisk.

Anonymkode: b6d74...e31

Mannen har 2-4 turnus som ingeniør, og jeg jobber i eget firma og kan legge opp dagene mine som jeg vil. Jeg jobber mest når mannen er hjemme, og mindre når han er vekk. 

Jeg forstår at dette er et privilegie, men det er fortsatt positivt for alle barn som har muligheten til å få en påkoblingsdag med en eller to foreldre ved behov når man har mulighet. Kanskje hvis vi tok psykisk helse og stress hos barna mer seriøst, så ville vi ikke hatt skyhøye tall for psykisk uhelse blandt unge? 

Anonymkode: 05415...70f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig. Det har vi gjort gjennom hele barneskolen, når vi har følt at ungene har trengt en rolig dag hjemme med oss og det har passet. Sender bare en mld til læreren om at "X er ikke helt i form idag", og så er de hjemme. 

Psykisk helse, mindre stress og påkobling på oss foreldre er mye viktigere enn den ene dagen i mnd'ish som de er hjemme. 

Barna trenger oss og de trenger å bli tatt på alvor når de er slitne eller trenger connection. ❤️

Det var forøvrig flere dager hjemme når de var yngre, nå er de i henholdsvis 5. og 7. klasse, og ber om fri kanskje 3-4 ganger i året. ❤️

Anonymkode: 05415...70f

Jeg håper dette er tull? Hva slags arbeidsmoral lærer man ungene hvis man lar dem være hjemme når det ikke frister å gå på skolen? Når man tillater ungene å ta "sykedager" uten å være syk? 

Man går på skolen så lenge man ikke er syk, i akutt krise (pga dødsfall i nær familie ol.), eller man en sjelden gang søker om fri til en liten ferie/reise. Å la ungene bestemme selv når de skal på skolen eller ikke, er jo galskap! 🫣🫣

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silviana skrev (49 minutter siden):

Har hørt om folk som har "mental helse"-dag, men tviler på at det er snakk om flere dager i måneden, eller i det hele tatt en dag i måneden. Kanskje en gang i halvåret? Men vil si det kommer an på barnet egentlig, hvordan de gjør det på skolen og hvor fort de detter ut av det faglige av å være hjemme. Jeg er ikke helt imot konseptet, men ville unngått å gjøre det til en vane å droppe skolen en dag her og der. 

Hvis man har en psykisk diagnose som av en eller annen grunn har utløst forverring, så er sykefraværet "gyldig". Hvis man bare føler seg litt uvel/ sliten/ nedfor, så drar man på skole/jobb.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tenker jeg 'nei', man tar ikke fri fra skolen 'bare fordi'. Likevel er det situasjoner der en ekstra fridag kan gjøre godt noen ganger i året. Hangler litt etter sykdom for en ekstra dag å komme seg på, er ekstra sliten, spesielle arrangementer (oldemors 90-årsdaf) og lignende, altså noen ganger i året. 

Min snart 13-åring har hatt fri i dag pga en krevende test hos BUP, selv om hun teknisk sett hadde kunnet være på skolen fra morgenen av. Mai er en måned stappfull av uforutsigbarhet og spenning med bursdag etc, så hun svever stort sett i utkanten av toleransevinduet et sted og har lite overskudd. Det er i slike situasjoner jeg tenker det er innafor å ta litt ekstra vare på seg selv.

Anonymkode: 48134...c25

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...