Gå til innhold

Lov å gi barn i småskolen en fridag i ny og ne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor ofte det blir.. Da jeg var liten gjorde vi det kun en gang iblant i forbindelse med påske eller andre større friperioder, ikke for å få til en helg med en ekstra dag. Med andre ord ikke spesielt ofte. Tenker også at det kan gi barnet et feil inntrykk av hva som er greit med tanke på skulking, egenmelding osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke normalt å lære de at en ikke trenger å møte opp på skolen hver skoledag. At en noen få ganger i løpet av året tar de fri en dag for å dra en langhelg for å besøke slekt/venner på en annen kant av landet, eller for å få dra tidligere på ferien kan være innenfor. 

Om barnet ellers skal gå på SFO så kan en jo heller få fri fra den biten hver fredag, og etterhvert ha med venner hjem.

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit å droppe hele skoledager uten en grunn. Det er viktig å lære at man må gå på skolen. 

Men i småskolen varer bare selve skoletiden fra 8.30-12.30/13. Du har mulighet til å levere sent og hente tidlig 😊

Anonymkode: 037a7...aac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det har vi gjort gjennom hele barneskolen, når vi har følt at ungene har trengt en rolig dag hjemme med oss og det har passet. Sender bare en mld til læreren om at "X er ikke helt i form idag", og så er de hjemme. 

Psykisk helse, mindre stress og påkobling på oss foreldre er mye viktigere enn den ene dagen i mnd'ish som de er hjemme. 

Barna trenger oss og de trenger å bli tatt på alvor når de er slitne eller trenger connection. ❤️

Det var forøvrig flere dager hjemme når de var yngre, nå er de i henholdsvis 5. og 7. klasse, og ber om fri kanskje 3-4 ganger i året. ❤️

Anonymkode: 05415...70f

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 gang i året tja. Men flere ganger i måneden? NEI. Barna havner veldig fort utenfor sosialt og faglig. Det du snakker om er skulking og det er ikke en særlig god idé å lære barna at det er greit å skulke. Pluss mange andre grunner som jeg ikke har tid til å nevne. 

Gjør deg selv en tjeneste å sørg for gode skolevaner helt fra starten av.

Hilsen lærer.

 

Anonymkode: f30e8...afe

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Skal vi se når jeg gikk på barneskolen sent 80 tall, måtte foreldre søke skolen skriftlig om fri og kommunen om lengre fri.  Men begynner jo nå å skjønne hvorfor det er så mange rare innlegg her på kg, ingen har fullført barneskolen. Og foreldrene oppmuntrer sine egne barn til slikt også?  Bra skole har meldeplikt til bv. 

Anonymkode: ac3d5...7cb

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig. Det har vi gjort gjennom hele barneskolen, når vi har følt at ungene har trengt en rolig dag hjemme med oss og det har passet. Sender bare en mld til læreren om at "X er ikke helt i form idag", og så er de hjemme. 

Psykisk helse, mindre stress og påkobling på oss foreldre er mye viktigere enn den ene dagen i mnd'ish som de er hjemme. 

Barna trenger oss og de trenger å bli tatt på alvor når de er slitne eller trenger connection. ❤️

Det var forøvrig flere dager hjemme når de var yngre, nå er de i henholdsvis 5. og 7. klasse, og ber om fri kanskje 3-4 ganger i året. ❤️

Anonymkode: 05415...70f

Nei. De trenger at det blir satt krav til dem, og at det forventes at de møter opp på skolen hvis de ikke er syke. Dere er vel uansett på jobb på dagtid, eller sover etter nattevakt? Eller jobber dere ikke? Om dere ikke er i jobb, så ikke lær barna at det skal bli fremtiden deres. Ha stort fokus på skole, slik at barna tar utdannelse, og blir selvstendige økonomisk.

Anonymkode: b6d74...e31

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som har "mental helse"-dag, men tviler på at det er snakk om flere dager i måneden, eller i det hele tatt en dag i måneden. Kanskje en gang i halvåret? Men vil si det kommer an på barnet egentlig, hvordan de gjør det på skolen og hvor fort de detter ut av det faglige av å være hjemme. Jeg er ikke helt imot konseptet, men ville unngått å gjøre det til en vane å droppe skolen en dag her og der. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 22 timer med skole de har i uka greier hun nok uten noe ekstra fri. Hvordan skulle det bli om alle i klassa skulle ta seg noen dager fri i måneden?

Anonymkode: cfdd3...69c

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dagene til en førsteklassing er ofre ganske korte. Du får heller droppe Sfo de dagene du kan, så kan dere kose dere ukentlig med lang ettermiddag. 

Fravær blir tatt opp på hver foreldresamtale og alarmer begynner å gå ved 10+ dager, eller om de ligger an til over 5 per halvår. 

Anonymkode: d84e2...d98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy fader.. er jammen ikke rart det vokser opp en generasjon med snowflakes og skjøre ungdommer, om dette er standarden som er blitt satt siste årene. Det  er jo ikke rart folk ikke overlever studier og arbeidsforhold, når de aldri har blitt lært opp om forpliktelser og arbeidsmoral. Dette var utrolig flaut å lese. 

Anonymkode: 7874c...bba

  • Liker 22
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Skulking er ikke greit nei. Men hvis du vil lære barnet ditt til at det å skulke er helt ok så slå deg løs.. ikke klag når barnet er 12 og nekter å gå på skolen fordi det ikke gidder, ikke har lyst - fordi du fra 1.klasse av lot barnet skulke fordi du hadde fri og lyst. 

Dagens dummeste... 

 

Anonymkode: c98c3...f59

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

fy fader.. er jammen ikke rart det vokser opp en generasjon med snowflakes og skjøre ungdommer, om dette er standarden som er blitt satt siste årene. Det  er jo ikke rart folk ikke overlever studier og arbeidsforhold, når de aldri har blitt lært opp om forpliktelser og arbeidsmoral. Dette var utrolig flaut å lese. 

Anonymkode: 7874c...bba

Dette! 

Anonymkode: f30e8...afe

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du tuller, ts.... Dette er nesten for dumt til å være sant. Du vurderer å ta ut barnet ditt fra skolen flere ganger i måneden, bare for å gå hjemme og dille? Uten grunn! Det gjør man bare ikke. Man lærer barna gode skolevaner fra begynnelsen av, ikke at det er helt greit å skulke og ta seg fri i hytt og vær uten en veldig god grunn.

Kan bare huske jeg ga sønnen min fri en eneste skoledag i alle årene han gikk i 1-10. klasse. Og det var en dag da vi skulle ta toget til en annen by for å hilse på en valp på fem uker som vi vurderte å kjøpe. Da ville jeg at han skulle bli med og se valpen på forhånd, før vi bestemte oss for den og kjøpte den. Det var tross alt en hund, som vi ville ha i mange år, så jeg ville at sønnen skulle få ha et ord med i laget.

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud 🫣

Skoledagen slutter i 12-13 tiden for en førsteklassing. Dere har jo flere timer igjen av dagen. 

Anonymkode: 7ec7a...388

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skulking er ikke greit nei. Men hvis du vil lære barnet ditt til at det å skulke er helt ok så slå deg løs.. ikke klag når barnet er 12 og nekter å gå på skolen fordi det ikke gidder, ikke har lyst - fordi du fra 1.klasse av lot barnet skulke fordi du hadde fri og lyst. 

Dagens dummeste... 

 

Anonymkode: c98c3...f59

Dagens dummeste ja. 

Tidligere kunne man stille litt dumme spørsmål her uten å bli hudflettet, forhåndsdømt og latterliggjort.

Ikke rart at det er mye mobbing og dårlig oppførsel blant barn og unge når man ser på hva foreldre lirer av seg her inne. 

TS

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dagens dummeste ja. 

Tidligere kunne man stille litt dumme spørsmål her uten å bli hudflettet, forhåndsdømt og latterliggjort.

Ikke rart at det er mye mobbing og dårlig oppførsel blant barn og unge når man ser på hva foreldre lirer av seg her inne. 

TS

Anonymkode: 922f6...a0d

Jeg er enig i at du har fått en del ufine svar her i tråden, men ja jeg klarer heller ikke å ta spørsmålet ditt seriøst for å være ærlig. Man lar ikke barna skulke skolen med støtte fra foreldrene. 

Anonymkode: f30e8...afe

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud 🫣

Skoledagen slutter i 12-13 tiden for en førsteklassing. Dere har jo flere timer igjen av dagen. 

Anonymkode: 7ec7a...388

Det vet jeg nå. Men visste det ikke da jeg opprettet tråden.

Herregud ja :ironi:

Anonymkode: 922f6...a0d

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...