Gå til innhold

Lov å gi barn i småskolen en fridag i ny og ne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skole er for det første obligatorisk.

Skolen er jobben til barna og det er nå de skal skape gode holdninger for fremtiden. Vi har vel alle en kollega som er litt "slakk" i kantene og vet hvor irriterende det er. Det samme gjelder jo skole. Det er arbeid som skal gjennomføres, noen ganger enkeltvis og andre ganger i gruppe. Folk som stadig tar seg en "velferdsdag" kan man ikke stole på eller regne med. I tillegg vil det komme hul i fagstoffet, dersom det blir en mønster i dette. 

Anonymkode: 3c9c0...692

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mannen har 2-4 turnus som ingeniør, og jeg jobber i eget firma og kan legge opp dagene mine som jeg vil. Jeg jobber mest når mannen er hjemme, og mindre når han er vekk. 

Jeg forstår at dette er et privilegie, men det er fortsatt positivt for alle barn som har muligheten til å få en påkoblingsdag med en eller to foreldre ved behov når man har mulighet. Kanskje hvis vi tok psykisk helse og stress hos barna mer seriøst, så ville vi ikke hatt skyhøye tall for psykisk uhelse blandt unge? 

Anonymkode: 05415...70f

Du snakker om psykisk helse og stress blant en førsteklassing? Hvis ENESTE oppgave i denne verden er å gå noen få timer på skolen? Come on. 

Anonymkode: 1ec4b...0ec

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvfølgelig ikke greit. Og du tror ikke lærer legger merke til slikt?

Som kontaktlærer i småskolen kjenner jeg en viss oppgitthet. Hva lærer du barna dine, hvis du tror det er greit å ta seg fri på denne måten flere ganger i året/måneden?

For øvrig, er det mye fravær, blir dette faktisk både en tematikk på foreldresamtaler og høyere opp. På vår skole har vi f.eks nærværsamtaler ved mye fravær, spesielt ikke-gyldig fravær, og da kan man jo ende opp med et møte med både kontaktlærer og undervisningsinspektør. Det er ikke like kult. Heldigvis ikke opplevd dette selv, men det er jo noe vi ser alvorlig på.

Og før noen spør; selvfølgelig har man forståelse for skolevegring, kroniske sykdommer osv, men det er altså ikke spørsmålet her.

Det er også slik at det kan gå faglig utover barnet. Det er dumt å miste 2 av 4 mattetimer per uke, eller alle engelsktimene fordi man er borte mange fredager. Det er nemlig realiteten for mine elever. 

Og bare for å ha sagt det; elever er elendige på å lyve. Så, om du sender fravær om sykdom og barnet kommer på skolen og forteller om fridagen på fredagen uten sykdom, og det er sjette gangen det skjer, så er det rart.  ;)

 

Endret av SPOCA
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke innafor å ta "kose-dager". Det er skulk, og du vil ikke lære ungen din at skulk er greit.

Sykdom, og timefravær for lege/tannlege-besøk er greit. Den eneste gangen mitt barn har hatt fri utenom sykdom og lege/tannlege-avtaler, er da han skulle delta i et stevne/konkurranse på nasjonalt nivå og måtte ta fly i 13-tiden på fredag for å rekke første runde. Da hentet jeg ham på skolen og kjørte direkte til flyplassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg bedre hva som feiler alle ungdommene det klages over i forumet for arbeidsliv her inne. Alle disse 18–22 åringene som trenger fri annenhver dag, som kombinerer ferie og egenmelding, og som bare lar vær å møte opp osv. Det er foreldrene deres som har lært dem dette. Det er sykt. 

Anonymkode: 20533...69e

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre tok it meg og mine søsken hvert eneste år for å dra på 14 dagers ferier. Ble både folk og utdannelse på oss alle sammen, merkelig nok.

Mike barn ble også tatt ut enkeltdager og hele uker for ferier. Jommen meg ble det folk og utdanning på de også.

Anonymkode: 75e1b...7f5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for innspill. Det foreligger per dags dato veldig lite informasjon på kommunens nettsider her vi bor. Sjekket senest like før før jeg tok sjansen på å spørre her. Vil tro det kommer noe mer informasjon i løpet av sommeren ihvertfall.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Har hentet info fra en tilfeldig skoles nettside. 
Nøkleby skole - Fredrikstad kommune

Helt nederst ligger lenker om skolerute (skolens ferie og fridager) og permisjon fra undervisning. (I praksis fraværsregler) 
Dette er jo informasjon som ligger ute hele året, og ikke informasjon som legges ut til noe gitt tidspunkt. 
Informasjonen er jo like aktuell for foreldre til førsteklassinger som foreldre til 8. klassinger.

image.thumb.png.2e72051da9aea0713a169cfcc9971b9f.png

Anonymkode: 07300...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig. Det har vi gjort gjennom hele barneskolen, når vi har følt at ungene har trengt en rolig dag hjemme med oss og det har passet. Sender bare en mld til læreren om at "X er ikke helt i form idag", og så er de hjemme. 

Psykisk helse, mindre stress og påkobling på oss foreldre er mye viktigere enn den ene dagen i mnd'ish som de er hjemme. 

Barna trenger oss og de trenger å bli tatt på alvor når de er slitne eller trenger connection. ❤️

Det var forøvrig flere dager hjemme når de var yngre, nå er de i henholdsvis 5. og 7. klasse, og ber om fri kanskje 3-4 ganger i året. ❤️

Anonymkode: 05415...70f

Er det sånne unger da som når(?) de kommer i ordentlig jobb så tror de at de bare kan ta fri fordi de trenger «connection»? Hva faen er det dere holder på med? 

Anonymkode: e8d89...0b9

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Hmm.. jeg husker jeg skulle på ferie til usa en sommer og foreldrene mine SØKTE om at jeg kunne få fri siste skoledag som uansett bare var « kosedag «. Rektor mente at dette var imot reglene, men at han kunne godkjenne med begrunnelse av at jeg ikke gikk glipp av noe faglig. 
skrive melding om og dra på hytta? Merkelig skole, merkelig oppdragelse. 

Anonymkode: 95aa3...5d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå forstår jeg bedre hva som feiler alle ungdommene det klages over i forumet for arbeidsliv her inne. Alle disse 18–22 åringene som trenger fri annenhver dag, som kombinerer ferie og egenmelding, og som bare lar vær å møte opp osv. Det er foreldrene deres som har lært dem dette. Det er sykt. 

Anonymkode: 20533...69e

Det er i hvert fall ett godt eksempel i denne tråden (ikke ts).

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine foreldre tok it meg og mine søsken hvert eneste år for å dra på 14 dagers ferier. Ble både folk og utdannelse på oss alle sammen, merkelig nok.

Mike barn ble også tatt ut enkeltdager og hele uker for ferier. Jommen meg ble det folk og utdanning på de også.

Anonymkode: 75e1b...7f5

Jeg regner med at folk med utdanning leser gjennom før de poster… 

Anonymkode: e8d89...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har hentet info fra en tilfeldig skoles nettside. 
Nøkleby skole - Fredrikstad kommune

Helt nederst ligger lenker om skolerute (skolens ferie og fridager) og permisjon fra undervisning. (I praksis fraværsregler) 
Dette er jo informasjon som ligger ute hele året, og ikke informasjon som legges ut til noe gitt tidspunkt. 
Informasjonen er jo like aktuell for foreldre til førsteklassinger som foreldre til 8. klassinger.

image.thumb.png.2e72051da9aea0713a169cfcc9971b9f.png

Anonymkode: 07300...064

Var dette jeg forventet å finne, men på nettsiden til vår kommune står det per nå kun to punkter i skolens ordensregler under fravær:

- Fravær skal meldes inn før kl.08:00 om morgenen.

-Permisjon ut over 2 dager må søkes om.

Derfor tenker jeg at de kanskje oppdaterer når skolestart nærmer seg. 

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

fy fader.. er jammen ikke rart det vokser opp en generasjon med snowflakes og skjøre ungdommer, om dette er standarden som er blitt satt siste årene. Det  er jo ikke rart folk ikke overlever studier og arbeidsforhold, når de aldri har blitt lært opp om forpliktelser og arbeidsmoral. Dette var utrolig flaut å lese. 

Anonymkode: 7874c...bba

Helt enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig. Det har vi gjort gjennom hele barneskolen, når vi har følt at ungene har trengt en rolig dag hjemme med oss og det har passet. Sender bare en mld til læreren om at "X er ikke helt i form idag", og så er de hjemme. 

Psykisk helse, mindre stress og påkobling på oss foreldre er mye viktigere enn den ene dagen i mnd'ish som de er hjemme. 

Barna trenger oss og de trenger å bli tatt på alvor når de er slitne eller trenger connection. ❤️

Det var forøvrig flere dager hjemme når de var yngre, nå er de i henholdsvis 5. og 7. klasse, og ber om fri kanskje 3-4 ganger i året. ❤️

Anonymkode: 05415...70f

3-4 ganger ekstra fri i 7.klasse??? Det var mye

Anonymkode: 34ab3...7f2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var et spørsmål fra en 6-åring som skal begynne på skolen.

Jeg har selvsagt ikke tenkt å tilrettelegge for fravær og dårlige holdninger selv om mange her tar alt opp i verste mening.

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Om du tar ungen ut av skolen på fredager uten at ungen er syk, så er jo det å tilrrette for fravær og dårlige holdninger...

Anonymkode: 753a5...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Skole er for det første obligatorisk.

Skolen er jobben til barna og det er nå de skal skape gode holdninger for fremtiden. Vi har vel alle en kollega som er litt "slakk" i kantene og vet hvor irriterende det er. Det samme gjelder jo skole. Det er arbeid som skal gjennomføres, noen ganger enkeltvis og andre ganger i gruppe. Folk som stadig tar seg en "velferdsdag" kan man ikke stole på eller regne med. I tillegg vil det komme hul i fagstoffet, dersom det blir en mønster i dette. 

Anonymkode: 3c9c0...692

Skolen er IKKE obligatorisk i Norge. Det er IKKE skolepliktig i Norge, men opplæringsplikt. 

 

Anonymkode: c98c3...f59

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å få ungene mine til å skulke, men de er livredde. Det er helt sykt hvor lydige de er. Folk er forskjellige, og det finnes sikkert fortsatt noen som av og til skulker slik vi gjorde på 80- og 90-tallet, men jeg har inntrykk av at de fleste rett og slett er altfor lydige og flinke. Hvor ble det av å hevde seg, gjøre opprør og nekte å føye seg etter autoriteter? Hvilket grunnlag har de for å gå mot strømmen i voksen alder hvis de ikke engang tør å skulke på barneskolen, den tiden hvor ulydighet har aller minst konsekvenser?

Anonymkode: 41555...d53

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skolestarteren lurer på om hun kan være hjemme med meg noen dager i måneden når hun begynner på skolen til høsten. Jeg kobber 80 % og har fri hver fredag. Hittil har vi gjort det slik i barnehageårene, men når skolen starter er vel ikke dette "lov"? Kanskje et dumt spørsmål men er lenge siden jeg selv gikk på barneskolen og mye er endret siden da. Den gang var det jo helt ok om far eller mor skrev i meldeboka om man kunne ta fri på fredag for å dra på hytta for eksempel 😅

Anonymkode: 922f6...a0d

Det er IKKE lov.

Anonymkode: ba331...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Var dette jeg forventet å finne, men på nettsiden til vår kommune står det per nå kun to punkter i skolens ordensregler under fravær:

- Fravær skal meldes inn før kl.08:00 om morgenen.

-Permisjon ut over 2 dager må søkes om.

Derfor tenker jeg at de kanskje oppdaterer når skolestart nærmer seg. 

ts

Anonymkode: 922f6...a0d

Mer enn 10 dager fravær totalt i et skoleår kan også føre til melding til barnevernet.

Anonymkode: ba331...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og absolutt nei! Mine barn SKAL på skolen med mindre de har feber eller omgangssyke. 
 

Hilsen lektor i VGS som ser hvordan det går når ungdommene er vant til å slippe unna og være hjemme når de er bittelitt pjusk eller slitne 

Anonymkode: 83327...f0f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du har fått en del ufine svar her, og at folk burde klare å svare på en ordentlig måte. Men svaret på spørsmålet ditt er ganske enkelt NEI.... Man går på skolen hver dag. Dropp heller SFO før og etter skolen når du har fri, så er hun på skolen i maks 4,5 timer vil jeg tro. Mye igjen av dagen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...