Gå til innhold

Kompleks PTSD vs PTSD

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.55):

Nei,  ser den. Er bare provosert over insistering over at kptsd fra barndom og pga omsorgssvikt/overgrep fra nære relasjoner sidestilles med langvarig traumatisering som voksen. 

Anonymkode: 92b26...914

Det lønner seg å lese kommentarer ordentlig før man siterer og går til angrep.

Anonymkode: 2c1e9...498

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke sagt at de ikke kan ligne hverandre, men jeg sier imot at det er "basically det samme". For det er det ikke. Det er noen fellestrekk med en rekke lidelser. Spesielt de du nevner her. Noen ligner mer på borderline, noen har symptomer som er mer forenelig med adhd osv. Men det er jo helt andre patofysiologiske årsaksmekanismer som inntrer og fører til symptomtrykket. Derfor er også behandling individuell og retter seg mot symptomene som er årsak til det største strevet i hverdagen. Angst er jo ganske fremtredende hos begge, men en med KPTSD har jo et innebygd alarmsystem som ringer dagen lang på triggere fra stemmer, lukt, ansiktsuttrykk, flashbacks osv, som de coper med å undertrykke ved hjelp av angst. Men borderline har en dyp angst for å bli forlatt og får en intens smerte blant annet av sin overaktivering, impulsivitet og selvpåførte skam som igjen trigger runddansen med angst. Her opptrer også angst forskjellig, som en beskyttende overlevelsesstrategi for KPTSD mens som en tilleggslidelse i større grad hos borderline.

Det blir jo også helt feil å si at adhd og borderline er basically det samme, fordi begge sliter med impulser, overaktivering, følelsesregulering og å ikke bli forstått og dermed forsake en del relasjoner. Begge kan utvikles på grunn av traumer. Men adhd er ikke det samme, det er en nevrobiologisk forstyrrelse, ikke personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: eac18...dfc

ADHD er ikke en psykisk lidelse  og man utvikler heller ikke ADHD på grunn av traumer. Jeg har selv kompleks PTSD og ADHD og ADHD er jeg født men den komplekse PTSDen  har jeg fått som følge av barndomstraumer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høres mer ut som at du har blitt feildiagnotisert flere ganger. Schizofreni går ikke bare over av seg selv.

Å sammenligne ptsd og kptsd er bare patetisk. Å sammenligne kptsd som kommer fra barndomstraumer og kptsd fra traumer i voksen alder, blir som å sammenligne salt og pepper. Traumene og lidelsen er ikke det samme i det hele tatt. Personlig så synes jeg det er et hån å bruke kptsd for de som har fått ptsd i voksen alder. For kptsd fra oppvekstraumer er så inngripende og ødeleggende at det kan ikke forklares med ord. 

Anonymkode: 16a7a...dd2

Barndomstraumer endrer utviklingen av hjernen og nervesystemet rent fysisk, så det er jo forskjell på å bli traumatisert da og i voksen alder når hjernen og nervesystemet fungerer normalt.

Anonymkode: 8725f...577

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg, som du siterer er enig i at kptsd fra barndom, og flere traumer i voksen alder er to helt forskjellige ting. Jeg har  skrever omtrent det samme som deg tidligere i tråden. Ser ut til at det er vanskelig for folk å skille div anonyme brukere i tråden her.

Men begge har symptomene på kptsd. 

Anonymkode: 87e6a...f3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men begge har symptomene på kptsd. 

😅 Jeg gir opp den tråden her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kptsd og borderline har mange like symptom og forveksles ofte. Begge er ofte utløst av relasjonstraumer. Det er riktig at man kan peke på noen differanser hos noen, men det stemmer ikke at de «ikke ligner i det hele tatt». For mange kan det være helt tilfeldig om de får kptsd eller borderline diagnose. Personlighetsforstyrrelsen i borderline regnes ikke som medfødt men som en tilstand som utvikles seg delvis pga miljømessige faktorer, hvor ustabile oppvekstvilkår er en av de vanligste. Behandlingene er som en annen bruker nevner ca det samme.

Anonymkode: 3a790...4d9

Ved borderline så er ikke flashbacks, mareritt etc en del av symptombildet noe det er ved både PTSD og K-PTSD og manipulering sette mennesker. og ved boarderline er det vanlig at de setter mennesker opp i mot hverandre, har ekstreme raseriutbrudd, driver med manipulering for å få det som man vil veldig opptatt av å få oppmerksomhet dette er ting som ikke er vanlig ved K-PTSD

https://stokurs.rvtsnord.no/delkapitler/differensialdiagnostikk/

• Symptomer slik som desperate bestrebelser for ikke å bli forlatt, og suicidal atferd eller trusler er ikke kjernesymptomer ved kompleks PTSD. Disse symptomene tyder i større grad på EUP.
  • Typisk kognitiv dysregulering slik som mistillit og paranoia eller dissosiative reaksjoner ved stressende situasjoner er vanlig ved kompleks PTSD. Denne gruppen viser også oftere desorganisert tilknytning, og er i større fare for å utsette seg selv for retraumatisering sammenlignet med de andre gruppene. Kartlegging av disse opplevelsene kan derfor gi viktig informasjon, men er ikke tilstrekkelig for å velge en fremtidig kompleks PTSD diagnose fremfor andre diagnoser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

😅 Jeg gir opp den tråden her.

Ja det er kanskje ikke så dumt😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barndomstraumer endrer utviklingen av hjernen og nervesystemet rent fysisk, så det er jo forskjell på å bli traumatisert da og i voksen alder når hjernen og nervesystemet fungerer normalt.

Det er det jeg mener. Barndomstraumer påvirker grunnmuren i et menneske. Det ødelegger og fører til livslange skader i fundamentet i mennesket. Det skjer ikke når man har traumer som man opplever i voksen alder. Symptomene og konsekvensene av skadene er like, men ikke det samme i det hele tatt. Barndomstraumer fører til så store fundamentale skader i hjernen, at det blir helt feil å sammenligne kptsd pga oppveksttraumer og langvarige traumer i voksen alder. Synes ikke siste nevnte burde gå under kptsd en gang, men heller en egen underkategori av ptsd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er det jeg mener. Barndomstraumer påvirker grunnmuren i et menneske. Det ødelegger og fører til livslange skader i fundamentet i mennesket. Det skjer ikke når man har traumer som man opplever i voksen alder. Symptomene og konsekvensene av skadene er like, men ikke det samme i det hele tatt. Barndomstraumer fører til så store fundamentale skader i hjernen, at det blir helt feil å sammenligne kptsd pga oppveksttraumer og langvarige traumer i voksen alder. Synes ikke siste nevnte burde gå under kptsd en gang, men heller en egen underkategori av ptsd. 

Enig i det. Jeg føler meg ikke bare ødelagt, kroppen min er faktisk blitt det på et grunnleggende nivå. Den har aldri fått mulighet til å utvikle seg normalt og det merkes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 9.32):

Enig i det. Jeg føler meg ikke bare ødelagt, kroppen min er faktisk blitt det på et grunnleggende nivå. Den har aldri fått mulighet til å utvikle seg normalt og det merkes.

Jeg tror ikke de med voksen-traumer forstår hvor stor skade det har påført oss som har kptsd fra barndomstraumer. Synes det er rart at man i det hele tatt kan gi diagnosen kptsd på grunn av for eksempel voldelig forhold i voksen alder. Traumereaksjonene er like, skadene fysisk og psykisk er ikke like i det hele tatt. Det er også god sjanse for å bli frisk fra første nevnte, minimal for siste. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke de med voksen-traumer forstår hvor stor skade det har påført oss som har kptsd fra barndomstraumer. Synes det er rart at man i det hele tatt kan gi diagnosen kptsd på grunn av for eksempel voldelig forhold i voksen alder. Traumereaksjonene er like, skadene fysisk og psykisk er ikke like i det hele tatt. Det er også god sjanse for å bli frisk fra første nevnte, minimal for siste. 

Jeg er helt enig med deg. Men, vi må også huske på at når det kommer til psykiske lidelser så er det ekstremt mye diagnoser folk får som ikke stemmer! I vår tid så blir ikke folk diagnostisert ved at psykologer blir ordentlig kjent med pasienten lenger og trekker slutninger ut ifra det. I vår tid så blir folk diagnostisert etter å selv ha krysset ut ja og nei spørsmål på et skjema. Vil man ha en diagnose så er det bare å lære seg om den for så å svare "riktig" hos psykologen. Og samme hvis du vet du har en diagnose som du syntes er stigmatiserende, da kan du lyve deg fra å ha den. Uansett hva det står i kriteriene så er jeg helt sikker på at mange psykoterapeuter der ute er helt uenig i mye av det, og således er forsiktig med å diagnostisere folk. Jeg tror oppriktig talt at ingen god psykolog gir noen kptsd diagnose i voksen alder. Det er helt klart barndomstraumer, relasjonskader, skjevutvikling og alt som fører med det som kvalifiserer til denne diagnosen. Jeg tror f.eks også at mye ptsd diagnoser som folk får i voksen alder slett ikke er ptsd men, en ekstrem sterk angst. Veldig synd at ordet angst blir brukt om små bagateller og at ptsd kortet blir trukket veldig fort.

Anonymkode: 4b1a9...ec2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Men, vi må også huske på at når det kommer til psykiske lidelser så er det ekstremt mye diagnoser folk får som ikke stemmer! I vår tid så blir ikke folk diagnostisert ved at psykologer blir ordentlig kjent med pasienten lenger og trekker slutninger ut ifra det. I vår tid så blir folk diagnostisert etter å selv ha krysset ut ja og nei spørsmål på et skjema. Vil man ha en diagnose så er det bare å lære seg om den for så å svare "riktig" hos psykologen. Og samme hvis du vet du har en diagnose som du syntes er stigmatiserende, da kan du lyve deg fra å ha den. Uansett hva det står i kriteriene så er jeg helt sikker på at mange psykoterapeuter der ute er helt uenig i mye av det, og således er forsiktig med å diagnostisere folk. Jeg tror oppriktig talt at ingen god psykolog gir noen kptsd diagnose i voksen alder. Det er helt klart barndomstraumer, relasjonskader, skjevutvikling og alt som fører med det som kvalifiserer til denne diagnosen. Jeg tror f.eks også at mye ptsd diagnoser som folk får i voksen alder slett ikke er ptsd men, en ekstrem sterk angst. Veldig synd at ordet angst blir brukt om små bagateller og at ptsd kortet blir trukket veldig fort.

Du tror og du mener. Vel, du er ikke fagpersonell og meningene dine stemmer ikke. Ingen får en diagnose etter å ha krysset ja og nei på et skjema. Utredningene er grundige. Det stemmer heller ikke at det er vanlig at folk får feile diagnoser, det kan skje, men det er ikke det vanligste. En god terapeut setter diagnose ut fra diagnostiske kriterier, ikke personlige meninger, slik du legger til grunn 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal de med voksen-traumer gå rundt og forstå hvor stor skade de med barndomstraumer har? Er det en konkurranse om å ha det verst?!

Min hypotese er at de fleste med kompleks ptsd fra voldelige relasjoner som voksen har en solid base med tilsvarende opplevelser fra oppveksten. Så dobbelt opp, altså. 

Enkelte bør få hodet ut av rompa og slutte å sette seg selv i sentrum. Javel, så har du det vondt, men andre kan også ha det vondt. Javel, så lider du på en måte, men selv om andre ikke har det på akkurat den måten, kan de likevel lide. 

Den stadige «nei, du kan umulig ha kompleks ptsd for det har jeg og jeg har opplevd det og det og det har ikke du, så da kan du umulig ha det så ille» kombinert med «jeg har opplevd (sett inn ti grusomme ting), men har det heeeeelt fint og klarer alt selv»

🙄

Anonymkode: 2ac22...4ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er dette en konkurranse om å ha det verst? Ala de voksne med kpsd kan ikke ha like stort smerte som meg. Ala det andre, mennesker med kpsd kan fint være gift og kan ha fast jobb, så det at mange som klarer seg bra. Eller oppsøker en psykolog eller psykiater for noen år, og kommer ut av det med lite symptomer.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tror og du mener. Vel, du er ikke fagpersonell og meningene dine stemmer ikke. Ingen får en diagnose etter å ha krysset ja og nei på et skjema. Utredningene er grundige. Det stemmer heller ikke at det er vanlig at folk får feile diagnoser, det kan skje, men det er ikke det vanligste. En god terapeut setter diagnose ut fra diagnostiske kriterier, ikke personlige meninger, slik du legger til grunn 

Om jeg er fagperson eller ikke vet ikke du en dritt om. Vi sitter på et anonymt forum og kan legge på og trekke fra akkurat som vi vil. Og de kriteriene som du nevner, som en "god" terapeut setter diagnoser ut ifra er nettopp det jeg sa, et spørreskjema. Går man til psykoterapi idag så møter de deg med en blekke med papirer og bruker ca 2 timer på å diagnosere deg selv om de aldri har møtt deg før. En god terapeut derimot vil bruke god tid på pasienter, gjerne et par år og bli godt kjent. Så vil disse skjemaene brukes som et verktøy sammen med deres egen kunskap og bekjentskap til pasienten. Dette er det ikke tid til idag for all behandling legges opp til å være pakkeforløp med så og så mange timer. Hvorfor tror du selv at antal uføre med psykiske lidelser har eksplodert de siste årene?? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er dette en konkurranse om å ha det verst? Ala de voksne med kpsd kan ikke ha like stort smerte som meg. Ala det andre, mennesker med kpsd kan fint være gift og kan ha fast jobb, så det at mange som klarer seg bra. Eller oppsøker en psykolog eller psykiater for noen år, og kommer ut av det med lite symptomer.  

Det handler ikke om å ha det verst. Men det er stor forskjell på de to, og det et helt feil å kalle det det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke om å ha det verst. Men det er stor forskjell på de to, og det et helt feil å kalle det det samme.

Jeg forholder meg til hva forskning sier og de sier ikke at det er forskjell på dem. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal de med voksen-traumer gå rundt og forstå hvor stor skade de med barndomstraumer har? Er det en konkurranse om å ha det verst?!

Min hypotese er at de fleste med kompleks ptsd fra voldelige relasjoner som voksen har en solid base med tilsvarende opplevelser fra oppveksten. Så dobbelt opp, altså. 

Enkelte bør få hodet ut av rompa og slutte å sette seg selv i sentrum. Javel, så har du det vondt, men andre kan også ha det vondt. Javel, så lider du på en måte, men selv om andre ikke har det på akkurat den måten, kan de likevel lide. 

Den stadige «nei, du kan umulig ha kompleks ptsd for det har jeg og jeg har opplevd det og det og det har ikke du, så da kan du umulig ha det så ille» kombinert med «jeg har opplevd (sett inn ti grusomme ting), men har det heeeeelt fint og klarer alt selv»

🙄

Anonymkode: 2ac22...4ad

Dette! Min mamma vokste opp i et hjem med med en alkoholisert far og en underkuet mor. Det fantes ingen stabilitet og en masse frykt. Som voksen (19 åring) møtte hun min far som endte opp med å banke henne opp så og si daglig og seksuelt misbruke hennes barn. Og jeg har full forståelse for at hun som meg har diagnosen k-Ptsd.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

KPTSD er ofte gjentagende traumer og omsorgssvikt under oppveksten, mens man er barn. Når barn lever i krise under barndommen.

ptsd er hendelser i voksen alder. 

Anonymkode: 37332...57c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

KPTSD er ofte gjentagende traumer og omsorgssvikt under oppveksten, mens man er barn. Når barn lever i krise under barndommen.

ptsd er hendelser i voksen alder. 

Anonymkode: 37332...57c

KPTSD kan også komme fra traumer i voksen alder. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...