Purple_Pixiedust Skrevet 7. mai 2024 #81 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Bruk litt tid på reddit/cptsd, så kan du finne frem til hva gjengs definisjon av cptsd er. Og, ro deg ned. Du fremstår litt uregulert. Anonymkode: 92b26...914 Ikke akkurat god debatt-teknikk dette her da. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #82 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men dette er allerede tilbakevist med kilder i tråden. Det stemmer ikke! Diagnosekriterier sier INGENTING om overlevelse. Les, og slutt å spre feilinformasjon! Anonymkode: 2ac22...4ad Har du psykiske lidelser selv? Anonymkode: 4b1a9...ec2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #83 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): De tre jeg kjenner som har tviholdt på at de kom uskadd fra en traumatisk oppvekst er også små-bøllete med sterk forakt for svakhet. Både sin egen sårbarhet og ihvertfall andres. Er det så mye å trakte etter, egentlig? Anonymkode: 92b26...914 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er faktisk også min erfaring. Jeg tror rett og slett ikke de klarer å ta innover seg hvor vondt de egentlig har det, litt på samme måte som når veldig homofobe gutter egentlig er homofile (som i Sex Education - hadde også en i klassen min som var sånn) Men triste greier uansett. Anonymkode: 2ac22...4ad Jeg ble veldig traumatisert av oppveksten og var alvorlig psykisk syk lenge. Mitt søsken derimot har ikke fått noen psykiske lidelser, men det er ikke vanskelig å se at hun har blitt påvirket. I tenårene var hun mye sint, kroppsspråk og atferd avslører lav selvfølelse, isolerer seg mer enn det som er vanlig, liten interesse i å ha relasjoner, MYE dataspill. Er i jobb, men uten utdannelse og har en jobb hvor hun unngår mennesker. Selv om man er heldig og slipper ptsd, betyr ikke det at man ikke har tatt (stor) skade. Det er bare vanskeligere å se. Anonymkode: 8725f...577 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #84 Skrevet 7. mai 2024 3 hours ago, Purple_Pixiedust said: Ikke akkurat god debatt-teknikk dette her da. Nei, ser den. Er bare provosert over insistering over at kptsd fra barndom og pga omsorgssvikt/overgrep fra nære relasjoner sidestilles med langvarig traumatisering som voksen. Anonymkode: 92b26...914
Purple_Pixiedust Skrevet 7. mai 2024 #85 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, ser den. Er bare provosert over insistering over at kptsd fra barndom og pga omsorgssvikt/overgrep fra nære relasjoner sidestilles med langvarig traumatisering som voksen. Anonymkode: 92b26...914 Tror ikke noen sidestiller det, men at det påpekes at man kan få kompleks PTSD også av langvarige traumer som voksen? 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #86 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du psykiske lidelser selv? Anonymkode: 4b1a9...ec2 Utrolig usaklig å spørre om. Purple_Pixiedust skrev (37 minutter siden): Tror ikke noen sidestiller det, men at det påpekes at man kan få kompleks PTSD også av langvarige traumer som voksen? Det stemmer. Anonymkode: 2ac22...4ad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #87 Skrevet 7. mai 2024 Det som kan påpekes er at under 20 prosent av dem som opplever traumer får ptsd. Anonymkode: 87e6a...f3a 1
Purple_Pixiedust Skrevet 7. mai 2024 #88 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det som kan påpekes er at under 20 prosent av dem som opplever traumer får ptsd. Anonymkode: 87e6a...f3a Jeg har selv opplevd traumer uten å få diagnosen PTSD. Fikk borderline da, men den ble tatt vekk syv år senere. Så ja. Jeg vet ikke noe med prosenter her, men ikke alle får PTSD selv om de har traumer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #89 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det som kan påpekes er at under 20 prosent av dem som opplever traumer får ptsd. Anonymkode: 87e6a...f3a Kilder på det da? Anonymkode: 2ac22...4ad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #90 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kilder på det da? Anonymkode: 2ac22...4ad I fredstid antar man at 1–3 prosent av befolkningen til enhver tid lider av PTSD. De fleste som er blitt eksponert for alvorlig stressbelastning, utvikler ikke PTSD, og mellom 62 og 92 prosent av de som får diagnosen PTSD, har også andre psykiske tilstander på det tidspunktet den stilles. Anonymkode: 87e6a...f3a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #91 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I fredstid antar man at 1–3 prosent av befolkningen til enhver tid lider av PTSD. De fleste som er blitt eksponert for alvorlig stressbelastning, utvikler ikke PTSD, og mellom 62 og 92 prosent av de som får diagnosen PTSD, har også andre psykiske tilstander på det tidspunktet den stilles. Anonymkode: 87e6a...f3a Altså, unnskyld meg, men vet du ikke hva en kilde er? Kilden er stedet der du fant teksten. Så når du påstår noe så limer du inn lenke til informasjonen. Sitater uten kontekst har liten verdi om man ønsker pålitelig kunnskap. Anonymkode: 2ac22...4ad 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #92 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det som kan påpekes er at under 20 prosent av dem som opplever traumer får ptsd. Anonymkode: 87e6a...f3a Dette er altså din påstand. AnonymBruker skrev (1 time siden): I fredstid antar man at 1–3 prosent av befolkningen til enhver tid lider av PTSD. De fleste som er blitt eksponert for alvorlig stressbelastning, utvikler ikke PTSD, og mellom 62 og 92 prosent av de som får diagnosen PTSD, har også andre psykiske tilstander på det tidspunktet den stilles. Anonymkode: 87e6a...f3a Dette mener du er en kilde som skal vise at det du sier er riktig. Hvor står det du påstår? Anonymkode: 2ac22...4ad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #93 Skrevet 7. mai 2024 4 hours ago, Purple_Pixiedust said: Jeg har selv opplevd traumer uten å få diagnosen PTSD. Fikk borderline da, men den ble tatt vekk syv år senere. Så ja. Jeg vet ikke noe med prosenter her, men ikke alle får PTSD selv om de har traumer. Kptsd ble foreslått som mer dekkende for konsekvensene av grov omsorgssvikt enn borderline. Borderline og kptsd er svært likt. Anonymkode: 92b26...914 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #94 Skrevet 7. mai 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Det som kan påpekes er at under 20 prosent av dem som opplever traumer får ptsd. Anonymkode: 87e6a...f3a Det som også kan påpekes er at langt flere enn de som får ptsd eller kptsd diagnose sliter pga traumer/ tilknytningstraumer i bunn. Anonymkode: 92b26...914
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #95 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 14.52): Det er faktisk også min erfaring. Jeg tror rett og slett ikke de klarer å ta innover seg hvor vondt de egentlig har det, litt på samme måte som når veldig homofobe gutter egentlig er homofile (som i Sex Education - hadde også en i klassen min som var sånn) Men triste greier uansett. Anonymkode: 2ac22...4ad Jeg har alltid visst jeg var et løvetannbarn, jeg har overlevd det umulige og er her enda. Jeg er ikke vakker, jeg er preget av min oppvekst, men jeg er seig som fa*n. Jeg knekker ikke men bøyer meg under vekta når det blir tungt og vanskelig. Jeg har vært stolt av min evne til å overleve. Det jeg ikke har visst var at det er ok å ha omsorg for meg selv. Det er mer til livet enn bare å overleve. Jeg har heller ikke forstått hvor ødelagt jeg er, jeg ser bare min styggvakre gule blomst og lever med en slags aksept. Jeg har klart meg, klorer meg fast, skal aldri igjen være et offer!! Samtidig erkjenner jeg smått, nå som 45 åring at jeg også har rett til å trives. Jeg har rett til å kjenne glede uten å frykt. Jeg er enda fanget i min traume, men den aller siste som så det var... meg.. Anonymkode: 8e953...298 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #96 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er altså din påstand. Dette mener du er en kilde som skal vise at det du sier er riktig. Hvor står det du påstår? Anonymkode: 2ac22...4ad https://sml.snl.no/posttraumatisk_stresslidelse Anonymkode: 87e6a...f3a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #97 Skrevet 7. mai 2024 On 5/4/2024 at 6:45 AM, AnonymBruker said: Nja… det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på, for det tror jeg ikke stemmer. At NOEN gjør det kan jeg tro, men ikke MANGE. Anonymkode: 2ac22...4ad Nå er det ikke jeg som la ut om det men..Du kan jo begynne med å lete blant overlevende fra fangeleirer og konsentrasjonsleirer under andre verdenskrig. Der var det mange som klarte seg bra tross den utrolig traumatiske opplevelsen som hadde rammet dem. Mye av dette har med gener, epigenetikk, resiliens og at det skjedde i voksen alder. Finnes mye fagstoff på dette. Anonymkode: eac18...dfc
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #98 Skrevet 7. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Kptsd ble foreslått som mer dekkende for konsekvensene av grov omsorgssvikt enn borderline. Borderline og kptsd er svært likt. Anonymkode: 92b26...914 Nei det er de ikke, dette er myte. De har kommet mye lenger i fagfeltet nå og klarer å skille klart på symtomer og årsaksmekanismer. Anonymkode: eac18...dfc
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #99 Skrevet 7. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det er de ikke, dette er myte. De har kommet mye lenger i fagfeltet nå og klarer å skille klart på symtomer og årsaksmekanismer. Anonymkode: eac18...dfc Javel. Dette må du forklare nærmere for meg. Slik jeg har forstått det er utviklingstraumer basically det samme som personlighetsforstyrrelser, inkl borderline. De nyeste terapiformer differensierer ikke engang med utgangspunkt i diagnosemanulene, men i symptombilde. Behandlingen er uansett den samme; øke toleransevinduet, forbedre relasjoner til andre og seg selv og stabilisere nervesystemet. Anonymkode: 92b26...914
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #100 Skrevet 7. mai 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Javel. Dette må du forklare nærmere for meg. Slik jeg har forstått det er utviklingstraumer basically det samme som personlighetsforstyrrelser, inkl borderline. De nyeste terapiformer differensierer ikke engang med utgangspunkt i diagnosemanulene, men i symptombilde. Behandlingen er uansett den samme; øke toleransevinduet, forbedre relasjoner til andre og seg selv og stabilisere nervesystemet. Anonymkode: 92b26...914 Nei, utviklingstraumer er ikke basically det samme som personlighetsforstyrrelser. Det er faktisk ikke det samme i det heletatt. Personer med KPTSD har fått en reaksjon og symptomtrykk på grunn av traumatiske hendelser over tid, den endrer hjernestrukturen og legger seg i nervesystemet. De har en opplevelse av et selv, selv om selvbildet kan være lavt og forbundet med å ikke være verdifull Borderline er en tidlig utvikling i personligheten med stabile atferdsmønstre, tanker og følelser, de har gjerne ikke utviklet en opplevelse av et selv, og finner seg ikke til rette. Diagnosen kan utløses av traumer, men behøver ikke det. Borderline er gjerne fremoverlent i forhold til relasjoner, de er redd for å bli forlatt. KPTSD er tilbakoverlent og tør ikke investere i relasjoner fordi de bærer en skam om at de ikke er av verdi, eller uannsett blir sviktet. Borderline er gjerne overaktivert og mangler impulser, KPTSD kan også bli overaktivert av triggere, men befinner seg ofte som underskrivert i frystilstander. Det behandles kanskje noen av de samme verktøyene men da med forskjellige utgangspunkt, retning og mål, men det gjør da også de fleste psykiske lidelser. De du nevner er veldig generelle. Anonymkode: eac18...dfc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå