Gå til innhold

Kompleks PTSD vs PTSD

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svogerforskning kvalifiserer selvsagt ikke. Da var det altså bare en upresis uttalelse.  

Anonymkode: 2ac22...4ad

Langt fra upresis. Du kan vel heller legge frem gode forskningsresultat på din påstand om at kun noen få kan gå gjennom traumatiske opplevelser uten å utvikle ptsd. Den forskningen blir spennende å presentere for psykiateren min som jobber mye med ptsd 

Anonymkode: 3a790...4d9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Langt fra upresis. Du kan vel heller legge frem gode forskningsresultat på din påstand om at kun noen få kan gå gjennom traumatiske opplevelser uten å utvikle ptsd. Den forskningen blir spennende å presentere for psykiateren min som jobber mye med ptsd 

Du ber meg dokumentere at jeg ikke tror på din påstand? Den var god. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nja… det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på, for det tror jeg ikke stemmer. At NOEN gjør det kan jeg tro, men ikke MANGE. 

Hørt om løvetannsbarn? . 

Anonymkode: 87e6a...f3a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hørt om løvetannsbarn? . 

Har også hørt om resiliens. Men hva det har med det du siterer å gjøre er mer uklart. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har også hørt om resiliens. Men hva det har med det du siterer å gjøre er mer uklart. 

Det finnes mange løvetannsbarn. Altså barn som ikke tar skade av omsorgsvikt. De finner andre som lærer, naboer å støtte seg til. Det finnes nok flere løvetannsbarn enn det vi tror. På motsatte akse finner man barn som har et sensitivt sinn, som vil ta skade av omsorgssvikt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du ber meg dokumentere at jeg ikke tror på din påstand? Den var god. 

Du kan dokumentere din påstand: at nesten ingen ikke får ptsd av gjennomgåtte traumer. Jeg skrev mange og du rettet på dette til å kun gjelde noen få. Bevis det

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde kanskje akseptere diagnosen når 3 forskjellige har satt samme diagnose.

Jeg har kptsd og har hatt ptsd (frisk etter terapi). De to er helt forskjellige diagnoser. Jeg hadde glatt tatt 10 ptsd-diagnoser fremfor kptsd. Så hvorfor du på død og liv ønsker en slik diagnose forstår jeg ikke. 

Det er ikke nødvendigvis slik at traume automatisk betyr ptsd. Fult mulig å ha opplevd flere traumatiske hendelser, uten å ha utviklet ptsd. Fult mulig å ha en traumatiske og vanskelig barndom, uten å utvikle kptsd. 

Anonymkode: 16a7a...dd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen orker jeg ikke å forklare. Du finner lett svaret på Google helt selv. Det er klare og tydelige forskjeller i diagnoseboken. 

Anonymkode: 16a7a...dd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja fikk først ptsd diagnosen så ble det rettet til kompleks ptsd noen år senere. BEGGE diagnosene ble satt i voksen alder. 
Men trume må ha skjedd som barn gjentatte ganger det er kriteriet for kompleks.  

hvilke symptomer har du ts som ikke ptsd dekker?  

Anonymkode: 5e49f...64c

Dette er feil.

Anonymkode: 2c1e9...498

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange løvetannsbarn. Altså barn som ikke tar skade av omsorgsvikt. De finner andre som lærer, naboer å støtte seg til. Det finnes nok flere løvetannsbarn enn det vi tror. På motsatte akse finner man barn som har et sensitivt sinn, som vil ta skade av omsorgssvikt. 

Å si at løvetannsbarn ikke tar skade av omsorgsvikt er jo helt horribelt galt! Selvfølgelig tar de skade av det! Men de klarer seg på tross av skadene, nettopp ved å støtte seg på andre (som feks lærere, foreldre til venner osv). 

Det er en viktig presisering!

Anonymkode: 598d2...93d

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Oi her er det noe som burde lese seg opp på hva et Løvetannbarn er.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Løvetannbarn er et sosialfaglig populærbegrep som brukes om barn og unge som klarer seg gjennom oppveksten på tross av nesten umulige oppvekstforhold med for eksempel rus, vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep.[1]

For barn flest fører slike overgrep ofte til fysisk og psykisk uhelse og tunge sosiale problemer senere i livet, mens i underkant av hvert tredje barn med en umulig oppvekst klarer seg tilsynelatende relativt bra. Begrepet henspiller på løvetannens evne til å sprenge seg gjennom asfalt, og på andre måter overleve og blomstre tross tilsynelatende umulige vekstvilkår. Den viktigste faktoren for å forebygge skader, er at barnet har et "vitne" som bekrefter dets virkelighet, slik den sveitsiske psykologen Alice Miller har skrevet om i sine mange bøker.

Løvetannbarn blir i engelsk faglitteratur ofte kalt superkids, stress-resilience eller invulnerables. Det norske begrepet «løvetannbarn» er en direkte oversettelse av det svenske maskrosbarn, et begrep som ble kjent på 1980-tallet, blant annet gjennom en TV-serie. På svensk blir disse barna også kalt asfaltblomma, osårbara barn og stressmotståndskraftiga barn.

I noen familier overtar barnet rollen som ansvarlig og omsorgsutøver. Rollebytte mellom forelder og barn kalles i faglitteraturen Parentification. Barnets behov ofres for å dekke behov hos foreldere

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Å si at løvetannsbarn ikke tar skade av omsorgsvikt er jo helt horribelt galt! Selvfølgelig tar de skade av det! Men de klarer seg på tross av skadene, nettopp ved å støtte seg på andre (som feks lærere, foreldre til venner osv). 

Det er en viktig presisering!

Hvis de har tatt så stor skade, hvorfor fungerer de da så bra i voksen alder? Det er forskjell på barn, noen er mer robuste og utadrettet mens andre er sensitive og innadvent. 

AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig omsorgssvikt som foregår over lang tid, gir dårlige oppvekstsvilkår for barn. Dette kan gi grobunn for et voksenliv med kaos, vold og avhengighet. Men de barna som klarer seg 'på tross av', som kommer seg videre i livet og som rydder sin egen sti, kan kalles 'løvetannbarn'.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Løvetannbarn er et sosialfaglig populærbegrep som brukes om barn og unge som klarer seg gjennom oppveksten på tross av nesten umulige oppvekstforhold med for eksempel rus, vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep.[1]

For barn flest fører slike overgrep ofte til fysisk og psykisk uhelse og tunge sosiale problemer senere i livet, mens i underkant av hvert tredje barn med en umulig oppvekst klarer seg tilsynelatende relativt bra. Begrepet henspiller på løvetannens evne til å sprenge seg gjennom asfalt, og på andre måter overleve og blomstre tross tilsynelatende umulige vekstvilkår. Den viktigste faktoren for å forebygge skader, er at barnet har et "vitne" som bekrefter dets virkelighet, slik den sveitsiske psykologen Alice Miller har skrevet om i sine mange bøker.

Løvetannbarn blir i engelsk faglitteratur ofte kalt superkids, stress-resilience eller invulnerables. Det norske begrepet «løvetannbarn» er en direkte oversettelse av det svenske maskrosbarn, et begrep som ble kjent på 1980-tallet, blant annet gjennom en TV-serie. På svensk blir disse barna også kalt asfaltblomma, osårbara barn og stressmotståndskraftiga barn.

I noen familier overtar barnet rollen som ansvarlig og omsorgsutøver. Rollebytte mellom forelder og barn kalles i faglitteraturen Parentification. Barnets behov ofres for å dekke behov hos foreldere

Hvis de har tatt så stor skade, hvorfor fungerer de da så bra i voksen alder? Det er forskjell på barn, noen er mer robuste og utadrettet mens andre er sensitive og innadvent. 

Det står, bokstavelig talt øverst i det du siterer, at de på TROSS AV det de opplever, klarer seg ganske bra. Du kan ta skade, men klare seg bra. Det ene utelukker ikke det andre! Man kan forresten være både sensitiv og robust, og utadrettet og innadvendt. Hvorfor nevner du dette som motpoler? :klo:  

En som er i en frontulykke kan bli hardt skadet, men allikevel klare seg bra og rehabiliteres…

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det står, bokstavelig talt øverst i det du siterer, at de på TROSS AV det de opplever, klarer seg ganske bra. Du kan ta skade, men klare seg bra. Det ene utelukker ikke det andre! Man kan forresten være både sensitiv og robust, og utadrettet og innadvendt. Hvorfor nevner du dette som motpoler? :klo:  

En som er i en frontulykke kan bli hardt skadet, men allikevel klare seg bra og rehabiliteres…

Ja nettopp på TROSS av det de opplever så klarer de seg bra, mens de fleste ville fått store problemer. Eller det er ikke helt riktig 1/ 3 av barn kalles løvetannsbarn. Jeg har aldri møtt et menneske som er veldig sensitiv for verden rundt seg, og allikevel er  robuste. For noen år siden var begrepet hypersensitiv på " moten", flere av de jeg kjenner fikk den " motediagnosen", ingen utmerket seg som robuste. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker PTSD. Jeg har C-PTSD, og har fått det grunnet omsorgssvikt og mange svikt i barndommen. Har enorme problemer med relasjoner den dag i dag, så det er på grensen til en borderline-diagnose. Har også opplevd overgrep o.l, men det ga meg "bare" en PTSD diagnose. 

Anonymkode: fc728...5aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 13.18):

Min veileder fra Nav sa det var lettere å få innvilget ufør med kompleks ptsd enn med ptsd. Så det er ikke jeg som bare går rundt og "tror noe". Hvis hun har kommet med misvisende info, er jo det kjipt for henne og de hun snakker med. Arbeidsevne er utprøvd, veid og funnet for tung. 

Skjønner og nettopp derfor forstår jeg nada. I følge psykologen er jeg så relasjonsskadet som jeg kan få blitt. Jippi. men er vel som du sier at jeg likevel kanskje ikke har "nok" symptomer til å ha kptsd. Er takknemlig for det, ikke noe jeg higer etter, hverken å ha ptsd eller kptsd, det er jo noe dritt. Men ble litt skremt av nav da de sa kptsd nesten umiddelbart kvalifiserte for ufør...

Jaja, det blir som det blir :) takk for info. 

Anonymkode: 01874...664

Selv om veileder på nav mener det er lettere med kompleks ptsd så er det ikke den store forskjellen som du skal ha det til. Her virker det som at du helst jobber for å få de verste diagnosene for å bli ufør. I stedet for å jobbe deg igjennom sykdommen for å bli friskmeldt. 

Jeg har opplevd vold fra foreldre gjennom hele barndommen, både fysisk og psykisk. Jeg har blitt delt ut til menn fra jeg var 9 år, av min egen mor, for hun likte at voksne menn misbrukte meg. Jeg har opplevd overgrep i ungdomstiden og ung voksen alder. Jeg har hatt en voldelig kjæreste.

Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at det er bedre for deg å jobbe deg igjennom diagnosen og sykdommene. Det er bedre for deg å bli nesten symptomfri av å jobbe deg gjennom det. For lyset i andre enden, der du står som friskmeldt om livet kan begynne, den følelsen er god. Følelsen av å stå oppreist mot alle odds. 

For meg var det aldri snakk om å få diagnoser for å bli ufør. Selv om de fleste rundt meg håpet at jeg skulle bli det, for det så mørkt ut en stund. For meg var det snakk om å bli frisk, fungere i samfunnet, bli noe.  

Anonymkode: 22c84...8da

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste du egentlig det du selv la ut? Det står tydelig klarer seg gjennom barndommen på tross av. Det står ingen steder at de ikke har blitt påvirket av det de har vært igjennom.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 18.18):

Ja fikk først ptsd diagnosen så ble det rettet til kompleks ptsd noen år senere. BEGGE diagnosene ble satt i voksen alder. 
Men trume må ha skjedd som barn gjentatte ganger det er kriteriet for kompleks.  

hvilke symptomer har du ts som ikke ptsd dekker?  

Anonymkode: 5e49f...64c

Jeg kjenner til en person som fikk kompleks PTSD av belastninger som voksen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

"mens i underkant av hvert tredje barn med en umulig oppvekst klarer seg tilsynelatende relativt bra."

Jeg tror dere legger ulike ting i nettopp dette sitatet: "klarer seg tilsynelatende relativt bra". Både tilsynelatende og relativt kan man legge ulike ting inn i. At de tilsynelatende fungerer i jobb og/ eller familieliv betyr ikke at ikke de sliter enormt og bruker jobben som en selvmedisinering (rømme inn i bare jobb døgnet rundt) eller at de ikke har store tilknyningsvansker i relasjoner. Mest sannsynlig lever de absolutt med store konsekvenser av hva de har gått gjennom, men ut fra samfunnets standard og hva samfunnet måler dem etter, så fungerer de relativt bra. 

Anonymkode: d0153...eee

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...