Gå til innhold

Kompleks PTSD vs PTSD

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror dere legger ulike ting i nettopp dette sitatet: "klarer seg tilsynelatende relativt bra". Både tilsynelatende og relativt kan man legge ulike ting inn i. At de tilsynelatende fungerer i jobb og/ eller familieliv betyr ikke at ikke de sliter enormt og bruker jobben som en selvmedisinering (rømme inn i bare jobb døgnet rundt) eller at de ikke har store tilknyningsvansker i relasjoner. Mest sannsynlig lever de absolutt med store konsekvenser av hva de har gått gjennom, men ut fra samfunnets standard og hva samfunnet måler dem etter, så fungerer de relativt bra. 

Anonymkode: d0153...eee

Du er vel neppe den rette til å fortolke hva dette betyr? Det er bevist i mange sammenhenger at man ikke er dømt til å leve med traumeskader etter å ha opplevd noe traumatisk. Jeg har diskutert dette masse med flere psykologer. Selv har jeg gjennomlevd omsorgssvikt og voldtekter uten senskader. Det er ikke uvanlig, er responsen fagfolkene har gitt meg. Jeg sliter ikke i hverdagen, har ingen relasjonsvansker og har aldri slitt seksuelt. Jeg kunne fått ptsd men har ikke fått det. Mange har det som meg. Ikke sykeliggjør oss 

Anonymkode: 3a790...4d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ang 11 september i Usa var det svært mange som var direkte involvert, redningsmannskap, politi, brannmenn. Folk som var helt tett på det tragiske, så at folk hoppet ut fra tårnene, så tårnene rase sammen, osv osv. Allikevel var det "bare" under 20 prosent av disse som fikk posttraumatisk stresslidelse av disse opplevelsene. Altså var det over 80 prosent som kom ut av det uten traumer. Folk er rett og slett forskjellige. 

Anonymkode: 87e6a...f3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Leste du egentlig det du selv la ut? Det står tydelig klarer seg gjennom barndommen på tross av. Det står ingen steder at de ikke har blitt påvirket av det de har vært igjennom.

Anonymkode: 2c1e9...498

På tross av betyr her at man klarer seg selvom mange i samme situasjon ville fått traumer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På tross av betyr her at man klarer seg selvom mange i samme situasjon ville fått traumer. 

Kan du ikke bare slutte å lage dine egne tolkninger vær så snill?

AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig K-PTSD strengt tatt en diagnose under ICD-10?

Jeg ble diagnosert med PTSD for noen få år siden, det står i både journal og epikrise at det er kompleks PTSD med flere og lange begrunnelser for hvorfor behandler bruker begrepet kompleks gjentatte ganger, det er praktisk talt understreket med to strek men det er fortsatt bare PTSD som er brukt i for eksempel søknaden om ufør til NAV.

Begrunnelsen fra min behandler var at det ikke er en egen diagnose i ICD-10 men er det i ICD-11 og fordi man fortsatt bruker førstnevnte i Norge så kan man ikke bruke den koden i søknader og slikt.

Nå er ICD-11 på vei inn så det kan jo ha endra seg, men jeg tenker også at dette knskje er grunnen til din «manglende» kompleks i diagnosen her ts.

Uansett hva så er det ikke relevant for søknaden, det er arbeids og inntektsevne, ikke diagnose NAV forholder seg til.

Anonymkode: 22ee0...ff7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 18.48):

Dette 👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 3b184...2f5

I tillegg så er et kriterium at traumene du har blitt utsatt for MÅ være gjort av en person du er helt avhengig av for å overleve. Det er dette som gjør at det heter kompleks ptsd. 

Anonymkode: 4b1a9...ec2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er egentlig K-PTSD strengt tatt en diagnose under ICD-10?

Jeg ble diagnosert med PTSD for noen få år siden, det står i både journal og epikrise at det er kompleks PTSD med flere og lange begrunnelser for hvorfor behandler bruker begrepet kompleks gjentatte ganger, det er praktisk talt understreket med to strek men det er fortsatt bare PTSD som er brukt i for eksempel søknaden om ufør til NAV.

Begrunnelsen fra min behandler var at det ikke er en egen diagnose i ICD-10 men er det i ICD-11 og fordi man fortsatt bruker førstnevnte i Norge så kan man ikke bruke den koden i søknader og slikt.

Nå er ICD-11 på vei inn så det kan jo ha endra seg, men jeg tenker også at dette knskje er grunnen til din «manglende» kompleks i diagnosen her ts.

Uansett hva så er det ikke relevant for søknaden, det er arbeids og inntektsevne, ikke diagnose NAV forholder seg til.

Nei, men den kommer som en egen diagnose i ICD-11. Likevel er det mange behandlere som pleier å bruke koden for vanlig PTSD. Men de skriver: «PTSD (kompleks type)» i journal.

Anonymkode: 64f93...62b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I tillegg så er et kriterium at traumene du har blitt utsatt for MÅ være gjort av en person du er helt avhengig av for å overleve. Det er dette som gjør at det heter kompleks ptsd. 

Det stemmer selvsagt heller ikke. 

Anonymkode: 2ac22...4ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ang 11 september i Usa var det svært mange som var direkte involvert, redningsmannskap, politi, brannmenn. Folk som var helt tett på det tragiske, så at folk hoppet ut fra tårnene, så tårnene rase sammen, osv osv. Allikevel var det "bare" under 20 prosent av disse som fikk posttraumatisk stresslidelse av disse opplevelsene. Altså var det over 80 prosent som kom ut av det uten traumer. Folk er rett og slett forskjellige. 

Hvilken kilde har du brukt? 

Jeg fant denne: https://www.nyc.gov/site/911health/enrollees/mental-health.page

Men det står jo ingenting her om at 80% kom ut av det uten traumer. At man ikke oppfyller kravet til ptsd betyr ikke at man ikke er traumatisert eller er påvirket, bare at man ikke oppfyller diagnosen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken kilde har du brukt? 

Jeg fant denne: https://www.nyc.gov/site/911health/enrollees/mental-health.page

Men det står jo ingenting her om at 80% kom ut av det uten traumer. At man ikke oppfyller kravet til ptsd betyr ikke at man ikke er traumatisert eller er påvirket, bare at man ikke oppfyller diagnosen. 

Jeg har lest det i en bok, men står også i kilden du har brukt. "Up to 20% of adults directly exposed to the disaster or injured in the attack had PTSD symptoms five to six years after the attack; this is four times the rate in the general population".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, men den kommer som en egen diagnose i ICD-11. Likevel er det mange behandlere som pleier å bruke koden for vanlig PTSD. Men de skriver: «PTSD (kompleks type)» i journal.

Anonymkode: 64f93...62b

Du leste ikke det jeg skrev du.

Alt dette står der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har lest det i en bok, men står også i kilden du har brukt. "Up to 20% of adults directly exposed to the disaster or injured in the attack had PTSD symptoms five to six years after the attack; this is four times the rate in the general population".

Du leser/bruker forskningen feil. At 20% har ptsd symptomer betyr ikke at 80% ikke har det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånne diskusjoner er så triste. Jeg kjenner endel med traumer (strengt tatt har vel alle en eller annen grad av traumer?). Mange av de har klart seg svært bra. Jeg har klart meg svært dårlig. I mange år tenkte jeg at jeg bare var skjør, og ikke hadde hatt så stor stå-på-vilje som de som klarte seg så bra. Også begynte jeg hos en psykolog som forklarte meg om "dose-respons-relasjon", og hvor mange andre faktorer som kan påvirke hvor resilient man blir eller ikke. Medfødt robusthet er bare en av faktorene. Når vi diskuterer på et slikt forum er det ingen av oss som vet hvor mange og hvor grove typer traumatiske hendelser andre har opplevd. Eller hvor stabil bosituasjonen har vært, eller sosioøkonomisk bakgrunn eller alle andre forverrende eller formildende omstendigheter folk måtte ha hatt.

Jeg har ikke klart meg noe spes bra. Men man må kanskje være traumepsykolog med kunnskap om hvor ekstreme traumer for å forstå at jeg har klart meg jævlig bra som ikke er varig institusjonalisert el lign.

Anonymkode: 92b26...914

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånne diskusjoner er så triste.

Jeg er enig. Først og fremst fordi det er noen som alltid skal komme inn i slike tråder tilsynelatende kun for å understreke hvor godt de selv har klart seg, belære andre om løvetannbarn og resiliens og allslags vissvass som til syvende og sist kun øker skamfølelsen hos de som sliter. 

Jeg skjønner ikke poenget, og jeg lar meg provosere. Hver gang. Men jeg har kommet fram til at de som er så opptatt av at de selv er så sterke og overlevere osv, de er egentlig mye mer traumatiserte enn de skjønner selv. Hvis de virkelig ikke hadde blitt påvirket hadde de ikke hatt noe behov for å hevde seg selv på den måten. 

Det er helt ok å ha det vanskelig og det er helt normalt å ha det jævlig etter all dritten vi har opplevd. Det gjør oss ikke svake, ikke til dårligere mennesker, ikke til noe. Jeg tror alle blir påvirket av å oppleve forferdelige ting, men har man opplevd femti andre forferdelige ting samtidig blir man kanskje sterkere påvirket enn om det kun er dette ene. Men kanskje også ikke. Jeg vet ikke. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig. Først og fremst fordi det er noen som alltid skal komme inn i slike tråder tilsynelatende kun for å understreke hvor godt de selv har klart seg, belære andre om løvetannbarn og resiliens og allslags vissvass som til syvende og sist kun øker skamfølelsen hos de som sliter. 

Jeg skjønner ikke poenget, og jeg lar meg provosere. Hver gang. Men jeg har kommet fram til at de som er så opptatt av at de selv er så sterke og overlevere osv, de er egentlig mye mer traumatiserte enn de skjønner selv. Hvis de virkelig ikke hadde blitt påvirket hadde de ikke hatt noe behov for å hevde seg selv på den måten. 

Det er helt ok å ha det vanskelig og det er helt normalt å ha det jævlig etter all dritten vi har opplevd. Det gjør oss ikke svake, ikke til dårligere mennesker, ikke til noe. Jeg tror alle blir påvirket av å oppleve forferdelige ting, men har man opplevd femti andre forferdelige ting samtidig blir man kanskje sterkere påvirket enn om det kun er dette ene. Men kanskje også ikke. Jeg vet ikke. 

De tre jeg kjenner som har tviholdt på at de kom uskadd fra en traumatisk oppvekst er også små-bøllete med sterk forakt for svakhet. Både sin egen sårbarhet og ihvertfall andres. Er det så mye å trakte etter, egentlig?

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

DING DING DING. 

ONE MORE TIME FOR PEOPLE IN THE BACK. 

Anonymkode: 598d2...93d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De tre jeg kjenner som har tviholdt på at de kom uskadd fra en traumatisk oppvekst er også små-bøllete med sterk forakt for svakhet. Både sin egen sårbarhet og ihvertfall andres. Er det så mye å trakte etter, egentlig?

Det er faktisk også min erfaring. Jeg tror rett og slett ikke de klarer å ta innover seg hvor vondt de egentlig har det, litt på samme måte som når veldig homofobe gutter egentlig er homofile (som i Sex Education - hadde også en i klassen min som var sånn) Men triste greier uansett. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ganske merkelig at folk fortsetter å komme med feilinformasjon til tross for at det ligger en lenke tråden som beviser at dette er feil. Man kan få kontekst PST som følge av ting som har skjedd i voksen alder. Og jeg si en lykke til med å hoste opp en kilde en kilde som bekrefter påstanden din om at traume må være utført av en person man er helt avhengig av for å overleve.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske merkelig at folk fortsetter å komme med feilinformasjon til tross for at det ligger en lenke tråden som beviser at dette er feil. Man kan få kontekst PST som følge av ting som har skjedd i voksen alder. Og jeg si en lykke til med å hoste opp en kilde en kilde som bekrefter påstanden din om at traume må være utført av en person man er helt avhengig av for å overleve.

Vedkommende snakker kanskje om relasjonstraumer. Da stemmer definisjonen hennes/hans.

AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende snakker kanskje om relasjonstraumer. Da stemmer definisjonen hennes/hans.

Man kan ha relasjonstraumer knyttet til for eksempel en av foreldrene og da er man ikke automatisk avhengig av den ene forelderen for å overleve, men med det sagt så vil  jeg gjerne fortsatt  se den kilden som hevder at kriteriet for å få Ptsd som følge traumer/relasjonstraumer er at man er avhengig av den personen for å overleve.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...