AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #61 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vedkommende snakker kanskje om relasjonstraumer. Da stemmer definisjonen hennes/hans. Anonymkode: 92b26...914 Tenker vi bare sier at vedkommende tar feil, sprer feilinformasjon og at det holder. Så kan vedkommende ta det til seg, lære noe nytt og akseptere at hun tok feil. Anonymkode: 2ac22...4ad 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #62 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker vi bare sier at vedkommende tar feil, sprer feilinformasjon og at det holder. Så kan vedkommende ta det til seg, lære noe nytt og akseptere at hun tok feil. Anonymkode: 2ac22...4ad 👏👏👏👏👏 Anonymkode: 2c1e9...498
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #63 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 17.02): Du er vel neppe den rette til å fortolke hva dette betyr? Det er bevist i mange sammenhenger at man ikke er dømt til å leve med traumeskader etter å ha opplevd noe traumatisk. Jeg har diskutert dette masse med flere psykologer. Selv har jeg gjennomlevd omsorgssvikt og voldtekter uten senskader. Det er ikke uvanlig, er responsen fagfolkene har gitt meg. Jeg sliter ikke i hverdagen, har ingen relasjonsvansker og har aldri slitt seksuelt. Jeg kunne fått ptsd men har ikke fått det. Mange har det som meg. Ikke sykeliggjør oss Anonymkode: 3a790...4d9 Jeg aner ikke hvor du kom fra og var så krass. Jeg forstår ikke engang hvorfor du har snakket med psykolog en eneste gang hvis du aldri har hatt noen vansker etter opplevelsene dine. Og sist, jeg har da aldri "fortolket" hva det betyr. Ikke annet enn at det betyr ufattelig lite. Man kan legge akkurat hva man vil i de diffuse ordene. Anonymkode: d0153...eee 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #64 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg aner ikke hvor du kom fra og var så krass. Jeg forstår ikke engang hvorfor du har snakket med psykolog en eneste gang hvis du aldri har hatt noen vansker etter opplevelsene dine. Og sist, jeg har da aldri "fortolket" hva det betyr. Ikke annet enn at det betyr ufattelig lite. Man kan legge akkurat hva man vil i de diffuse ordene. Anonymkode: d0153...eee Er du ikke klar over at det forekommer at mennesker går til psykolog for annet enn traumeskader? Hvor jeg kom fra er vanskelig å forklare og behøver vel heller ikke forklares. Like uforklarlig er det hvor du kom fra med dine holdninger. Anonymkode: 3a790...4d9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #65 Skrevet 6. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Man kan ha relasjonstraumer knyttet til for eksempel en av foreldrene og da er man ikke automatisk avhengig av den ene forelderen for å overleve, men med det sagt så vil jeg gjerne fortsatt se den kilden som hevder at kriteriet for å få Ptsd som følge traumer/relasjonstraumer er at man er avhengig av den personen for å overleve. Anonymkode: 2c1e9...498 Mente ikke vedkommende kptsd? Kptsd, opprinnelig, ble lansert som et begrep allerede på 90-tallet av bl.a. Judith Herman, for å forklare de massive plagene og personlighetsendringene som følge av langvarig barndomstraumer. Er det relasjonstraumer, dvs, man er traumatisert av en som skulle vært en omsorgsgiver har man mer omfattende ødeleggelser enn av en ikke lik nær relasjon. Fordi det er omsorgsgivere som gir oss evne til å regulere følelser, stabil identitet/selvfølelse m.m. Jeg skjønner ikke hva som er kontroversielt med det vedkommende skrev? Anonymkode: 92b26...914 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #66 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mente ikke vedkommende kptsd? Kptsd, opprinnelig, ble lansert som et begrep allerede på 90-tallet av bl.a. Judith Herman, for å forklare de massive plagene og personlighetsendringene som følge av langvarig barndomstraumer. Er det relasjonstraumer, dvs, man er traumatisert av en som skulle vært en omsorgsgiver har man mer omfattende ødeleggelser enn av en ikke lik nær relasjon. Fordi det er omsorgsgivere som gir oss evne til å regulere følelser, stabil identitet/selvfølelse m.m. Jeg skjønner ikke hva som er kontroversielt med det vedkommende skrev? Anonymkode: 92b26...914 Jeg gjentar igjen man kan få kompleks PTSD som følge av gjentatte traumer i voksen alder. Vedkommende kommer med en påstand om kriterier som ikke stemmer. Og det er du som bruker ordet kontroversielt. Vi andre bruker ordet fakta. Anonymkode: 2c1e9...498 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #67 Skrevet 6. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gjentar igjen man kan få kompleks PTSD som følge av gjentatte traumer i voksen alder. Vedkommende kommer med en påstand om kriterier som ikke stemmer. Og det er du som bruker ordet kontroversielt. Vi andre bruker ordet fakta. Anonymkode: 2c1e9...498 Javel. Det kan godt hende. Det er endel år siden jeg leste om dette, av psykologen som lanserte diagnosen og har kjempet for å få den inkludert i diagnosemanualene i flere tiår. Det var opprinnelig ment ang barndomstraumer. Etterhvert har man supplert med utviklingstraumer og relasjonstraumer også. Det er stor forskjell på å aldri ha hatt mulighet til å utvikle seg normalt, vs det å ha utviklet seg normalt, men så bli utsatt for gjentatte traumer som voksen. Da har du en "baseline" i bunn som man ikke har fått utviklet som ved utviklingstraumer og relasjonstraumer, som begge deler fører til KPTSD. Er du sikker på at du har rett info? Anonymkode: 92b26...914 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #68 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 10.19): Jeg mener jeg har kompleks ptsd, mens psykologen sier ptsd. Dette er faktisk litt avgjørende fordi jeg pt søker uførepensjon. Hva er egentlig forskjellen? jeg trodde jeg hadde forstått det rett, men har kanskje ikke det. Trodde kompleks ptsd handler om gjentatte traumer og det å leve i det, mens ptsd kommer gjerne av enkelthendelser....? Jeg har fått diganosen ptsd av tre forskjellige psykologer/psykiatere, da jeg har opplevd flere traumatiske hendelser men også levd lenge med daglige påførte traumer... Hva tenker dere, når dere hører dette: 1. voldtekt 2. bodd i land der det brøt ut krig - var der i flere måneder og så og opplevde ting jeg aldri skulle ha opplevd 3. voldelig forhold i ett år 4. mistet et barn under fødsel 5. voldelig forhold i 10 år Hvordan kan dette IKKE være kompleks ptsd? Det er voldtekt, krig og tap av barn som ga meg ptsd diagnosene. Selvsagt også de voldelige forholdene, men det er jo her jeg tenker vi er over i kompleks..? eller? Er forøvrig i et godt og trygt forhold nå og jobber iherdig med min ptsd, så livet kan bli fint tross mange traumer. Just saying ❤️ Anonymkode: 01874...664 Du er sterk. Neppe ufør kandidat. De fleste som har opplevd dette har tatt sitt eget liv. Anonymkode: a11c6...a90
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #69 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Javel. Det kan godt hende. Det er endel år siden jeg leste om dette, av psykologen som lanserte diagnosen og har kjempet for å få den inkludert i diagnosemanualene i flere tiår. Det var opprinnelig ment ang barndomstraumer. Etterhvert har man supplert med utviklingstraumer og relasjonstraumer også. Det er stor forskjell på å aldri ha hatt mulighet til å utvikle seg normalt, vs det å ha utviklet seg normalt, men så bli utsatt for gjentatte traumer som voksen. Da har du en "baseline" i bunn som man ikke har fått utviklet som ved utviklingstraumer og relasjonstraumer, som begge deler fører til KPTSD. Er du sikker på at du har rett info? Anonymkode: 92b26...914 Ja jeg er sikker og hvis du gidder å lese hele tråden så ser du at det ligger linker der fra for eksempel PTSD Norge. I motsetning til flere andre her i tråden så kommer ikke jeg med påstander om jeg ikke kan backe det opp med fakta. Og jeg ser gjerne dine kilder som hevder det du påstår. Anonymkode: 2c1e9...498 2
Paneera Skrevet 6. mai 2024 #70 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vedkommende snakker kanskje om relasjonstraumer. Da stemmer definisjonen hennes/hans. Anonymkode: 92b26...914 Relasjonstraumer kan jo også være mishandling i parforhold i voksen alder. Traumer i nær relasjon: relasjonstraumer 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #71 Skrevet 6. mai 2024 Jeg har Ptsd🤷♀️ vet ikke hva slags type men det varer live ut. Anonymkode: 1a8dc...e1a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #72 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg gjentar igjen man kan få kompleks PTSD som følge av gjentatte traumer i voksen alder. Vedkommende kommer med en påstand om kriterier som ikke stemmer. Og det er du som bruker ordet kontroversielt. Vi andre bruker ordet fakta. Anonymkode: 2c1e9...498 Ja, man kan godt få kptsd i voksen alder, hvis vedkommende som har gitt deg traumene er en person du er avhengig av for og overleve! F.eks hvis du blir kidnappet og holdt til fange. Da er du på den ene siden helt avhengig av kidnappern sin "godhet" som gir deg mat og vann så du overlever. Samtidig så lar han deg leve i et helvete fordi du faktisk er fanget og frihetsberøvet. Traumene du kan utvikle av dette blir derfor av en meget komplisert art pga at vedkommende som gjør dette mot deg blir som Dr.Jekyll og Mr.Hyde. Og det er nettopp dette som er det komplekset i denne formen for ptsd, derav navnet. Og nei, jeg kan ikke komme med kilder til deg pga at dette er noe jeg har lært på foredrag av en psykiatri professor. Nå skal man heller ikke glemme at de lærde strides, så når det kommer til psykiske lidelser så er det mange forskjellige meninger og forkningstudier blandt fagfolk der ute. Anonymkode: 4b1a9...ec2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #73 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, man kan godt få kptsd i voksen alder, hvis vedkommende som har gitt deg traumene er en person du er avhengig av for og overleve! Men dette er allerede tilbakevist med kilder i tråden. Det stemmer ikke! Diagnosekriterier sier INGENTING om overlevelse. Les, og slutt å spre feilinformasjon! Anonymkode: 2ac22...4ad 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #74 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mente ikke vedkommende kptsd? Kptsd, opprinnelig, ble lansert som et begrep allerede på 90-tallet av bl.a. Judith Herman, for å forklare de massive plagene og personlighetsendringene som følge av langvarig barndomstraumer. Er det relasjonstraumer, dvs, man er traumatisert av en som skulle vært en omsorgsgiver har man mer omfattende ødeleggelser enn av en ikke lik nær relasjon. Fordi det er omsorgsgivere som gir oss evne til å regulere følelser, stabil identitet/selvfølelse m.m. Jeg skjønner ikke hva som er kontroversielt med det vedkommende skrev? Anonymkode: 92b26...914 Her er kilde ang historikk til kompleks ptsd. Hvis du gidder å lese den, ser du at det du skriver ikke stemmer. https://www.traumebehandling.no/forsta/kompleks-ptsd/ Anonymkode: 2ac22...4ad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #75 Skrevet 7. mai 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg er sikker og hvis du gidder å lese hele tråden så ser du at det ligger linker der fra for eksempel PTSD Norge. I motsetning til flere andre her i tråden så kommer ikke jeg med påstander om jeg ikke kan backe det opp med fakta. Og jeg ser gjerne dine kilder som hevder det du påstår. Anonymkode: 2c1e9...498 "Utviklingstraumer", av Dag Nordanger. Alt av Judith Herman. M.m. .c Anonymkode: 92b26...914
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #76 Skrevet 7. mai 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Her er kilde ang historikk til kompleks ptsd. Hvis du gidder å lese den, ser du at det du skriver ikke stemmer. https://www.traumebehandling.no/forsta/kompleks-ptsd/ Anonymkode: 2ac22...4ad Ok. Da skjønner jeg at jeg blander utviklingstraumer og relasjonstraumer med kptsd. Tror likevel kptsd sjeldent brukes om traumer som oppstår etter hendelser i voksen alder. Anonymkode: 92b26...914
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #77 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok. Da skjønner jeg at jeg blander utviklingstraumer og relasjonstraumer med kptsd. Tror likevel kptsd sjeldent brukes om traumer som oppstår etter hendelser i voksen alder. Anonymkode: 92b26...914 Vet du, det er faktisk et problem når du «tror» ting og gjenforteller det som sannhet uten dokumentasjon. Da sprer jo disse mytene seg. Når det gjelder psykiske lidelser er det ekstra viktig at informasjonen som kommer er sannferdig, er du ikke enig? Anonymkode: 2ac22...4ad 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #78 Skrevet 7. mai 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du, det er faktisk et problem når du «tror» ting og gjenforteller det som sannhet uten dokumentasjon. Da sprer jo disse mytene seg. Når det gjelder psykiske lidelser er det ekstra viktig at informasjonen som kommer er sannferdig, er du ikke enig? Anonymkode: 2ac22...4ad Ro deg ned. Det er uvanlig å bruke kptsd om gjentatte traumer i voksen alder, selvom det kan stemme at man har begynt å bruke det slik nå. Så så feil tok jeg ikke. Uansett hva ts måtte tro, så er traumene hennes vanligvis ikke hva som menes med kptsd. Det betyr ikke at hun ikke har kompleks ptsd, men at det er stor forskjell på hvorvidt dette er noe som har oppstått i barndom og av ens egen omsorgsgiver. Slike traumer er svært gjennomgripende, på en måte traumer oppstått i voksen alder ikke kan være. Anonymkode: 92b26...914 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #79 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 1. Ro deg ned. 2. Det er uvanlig å bruke kptsd om gjentatte traumer i voksen alder, selvom det kan stemme at man har begynt å bruke det slik nå. Så så feil tok jeg ikke. 3. Uansett hva ts måtte tro, så er traumene hennes vanligvis ikke hva som menes med kptsd. Det betyr ikke at hun ikke har kompleks ptsd, men at det er stor forskjell på hvorvidt dette er noe som har oppstått i barndom og av ens egen omsorgsgiver. Slike traumer er svært gjennomgripende, på en måte traumer oppstått i voksen alder ikke kan være. Anonymkode: 92b26...914 1. Hersketeknikk. 2. Igjen, påstand uten dokumentasjon. 3. Igjen, påstand uten dokumentasjon. Anonymkode: 2ac22...4ad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #80 Skrevet 7. mai 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: 1. Hersketeknikk. 2. Igjen, påstand uten dokumentasjon. 3. Igjen, påstand uten dokumentasjon. Anonymkode: 2ac22...4ad Bruk litt tid på reddit/cptsd, så kan du finne frem til hva gjengs definisjon av cptsd er. Og, ro deg ned. Du fremstår litt uregulert. Anonymkode: 92b26...914
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå