Gå til innhold

jeg synes største gutten min er i en forfredelig situasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er noe av problemet med å få barn med flere partnere. Det virker som om eksen din ikke har hatt det nære forholdet til din sønn som du trodde eller så er dette en måte og straffe deg på. Og at forsmådde menn kan gå langt i de tilfellene har vi sett mange eksempler på med familietragediene i år. 

Du må bare støtte gutten alt du kan nå, bruk frihelgene ( når de andre er på samvær) på å gjøre ekstra stas på ham finn på hyggelige ting og gjerne ting dere ikke ellers gjør. Prøv å gi ham noe de andre ikke får slik at han får noe positivt igjen for å miste stefaren.

Ikke bruk de andre barna de vil tidsnok forstå hva som skjer.

Endret av fru Alving
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forferdelig situasjon for sønnen din. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kontakta eksen og rett & slett bønnfalt han om å ikke gjøre forskjell spesielt mtp alderen til eldste gutten. Dersom han fortsatt hadde vært rigid, hadde jeg brukt de to eldste dere har felles for å vende de mot faren på en utspekulert måte. 

Anonymkode: fe714...8b4

Tror ikke løsningen er å ødelegge to andre barn.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar

først og fremst var det eksmannen som ville skilles ikke jeg.  Tusen takk for all støtte. Jajeg vil prøve og være der for gutten min, vi får jo en del alene tid sammen nå. Idag dro søskene til faren og blir borte i en uke, yngstemann blir til leggetid i kveld og skal til faren onsdag og i helgen også.

så tenkte og dra en tur til oslo med størstemann da og kose oss masse sammen og bo på hotell og slik

Anonymkode: b7aba...d8f

  • Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes skikkelig synd på deg og ungene TS, dette høres komplisert og vanskelig ut. Håper du kan få hjelp av familievernkontor eller lignende. For den eldste, kanskje du kan ha nytte av å lese om "ambiguos loss".

Anonymkode: 14813...d7f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg og min eksmann skilte oss i Desember i 2023, vi fikk 3 gutter sammen som er 9,5, 8 og snart 1 år. Fra før hadde jeg en gutt som er 13 år, hans far har aldri vert i bilde, hans pappa var min eksmann,han kom inn i livet vårt når han var 6mnd og vi giftet oss ett år senere,de har vert veldig nære hverandre,men nå vil ikke min eks ha noe med han og gjøre mer kun de vi fikk sammen, han skal ha 9,5 åringen og 8 åringen anhver uke og han yngste anhver helg og et par dager i uka.

Når vi var på fvk sa jeg at de 3 største kunne være anhver uke,mens yngste mann anhver helg og par ganger i uka, da sa min eks jeg ønsker ikke kontakt med L mer,bare våre felles barn, synes det er så vondt, men jeg får vel ikke gjort så mye? må bare støte eldste barnet mitt. hva tenker dere her?

Anonymkode: b7aba...d8f

Han har 3(!) biologiske barn ta han MÅ ta seg av. Han har ikke kapasitet til 4 stk. Det er MYE for en alenefar. Tydeligvis for han. Han er ærlig. Han eldste er ditt barn. Kipt ja,men det er fakta. Han har mer enn nok med 3 barn nå som han er alene.

Anonymkode: 2cc62...2b9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et rasshøl! Slik behandler man ikke et barn, uansett om det er ditt eget eller ikke. Det er jo ikke sånn at bare fordi man ikke er biologisk forelder, så må man oppføre seg ufyselig. Jeg er jo hyggeligere med vennene til barna, enn han er mot et barn som har sett på han som pappa hele livet. Stakkars gutt, stakkars deg, og stakkars søsken. Håper karma tar eksmannen din en dag

Anonymkode: 47ef1...584

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For et rasshøl! Slik behandler man ikke et barn, uansett om det er ditt eget eller ikke. Det er jo ikke sånn at bare fordi man ikke er biologisk forelder, så må man oppføre seg ufyselig. Jeg er jo hyggeligere med vennene til barna, enn han er mot et barn som har sett på han som pappa hele livet. Stakkars gutt, stakkars deg, og stakkars søsken. Håper karma tar eksmannen din en dag

Anonymkode: 47ef1...584

Vi snakker om en 13 år gammel gutt her. Det er nesten konfirmasjonalder...og da er man jo i teorien voksen, eller hva?! Hadde barnet vært en del yngre kunne det helt sikkert blitt en slags ordning.

Anonymkode: 3b63f...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en dame oppført seg slik tror jeg hun hadde blitt kalt en ond stemor.

Det er da ikke normalt å ikke knytte seg til et stebarn når man har bodd sammen i mange år. Hva tror du grunnen er TS? Har stefar en diagnose eller er skikkelig følelseskald? Eller er det noe alvorlig galt med 13-åringen, som gjør at stefar tror han er dårlig innflydelse/farlig for de andre ungene ?

Anonymkode: 14813...d7f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

stefar forandret seg helt etter vi skilte oss, vert en kjempe fin pappa og en kjærlig ektemann, han var også veldig glad i min sønn, så synes det er så rart det snudde sånn.

Ingenting galt med sønnen min, rolig og stille gutt, som er en kjempe fin storebror

Anonymkode: b7aba...d8f

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eventuelt er ikke situasjonen så enkel å bedømme, som du og andre her later til å tro. Som i at det gjerne er flere sider av en historie. 

Selv ble jeg bonusforelder til ei jente som da var 7. Hun reagerte (forståelig nok) tung på foreldrenes skilsmisse. Jeg ble da bedt fra alle involverte (inkludert FVK) til å holde avstand. Så vi utsatte samboerskap med 2 år grunnet dette. Når vi flyttet i lag så var det fortsatt et ønske fra omgivelsene at jeg ikke skulle forsøke å ta en foreldrerolle, kun være en omsorgsfull voksenperson. Noen år deretter var hun i tenårene, og hjemmet og oppvekstforholdene til våre 2 felles barn var preget av ei ung jente med nykker og humør som påvirket alle. Når hun ble ''stor'' ungdom så fortsatte en tilværelse hvor hennes (dårlige) humør påvirket alle oss andre. Nå når hun er 24, og hun er ute av huset. Men når hun er her, så er det akkurat som før.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hele tiden kun har hatt gode hensikter, og gjort alt for å være en god og omsorgsfull voksenperson hele veien. Jeg har spist kameler daglig i snart to tiår. Jeg har gitt, gitt og gitt av meg selv hele veien, null positiv respons tilbake. 

Tilbake til HI, hadde jeg havnet i samme situasjon, så vet jeg ikke hva jeg ville gjort når min bonusdatter var i alderen 7-17. 

Anonymkode: 3af3d...8dc

Nå er ikke disse to situasjonene like i det hele tatt, så det er ikke relevant. 

Anonymkode: 87185...27c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg og min eksmann skilte oss i Desember i 2023, vi fikk 3 gutter sammen som er 9,5, 8 og snart 1 år. Fra før hadde jeg en gutt som er 13 år, hans far har aldri vert i bilde, hans pappa var min eksmann,han kom inn i livet vårt når han var 6mnd og vi giftet oss ett år senere,de har vert veldig nære hverandre,men nå vil ikke min eks ha noe med han og gjøre mer kun de vi fikk sammen, han skal ha 9,5 åringen og 8 åringen anhver uke og han yngste anhver helg og et par dager i uka.

Når vi var på fvk sa jeg at de 3 største kunne være anhver uke,mens yngste mann anhver helg og par ganger i uka, da sa min eks jeg ønsker ikke kontakt med L mer,bare våre felles barn, synes det er så vondt, men jeg får vel ikke gjort så mye? må bare støte eldste barnet mitt. hva tenker dere her?

Anonymkode: b7aba...d8f

så grusomt, stakkars gutt, jeg har ikke ord.

Anonymkode: 7bcbc...122

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dritsekk. om han har oppført som en far til dette barnet og så bare snur ryggen til det, da er man kald. Det hadde jo evt bare vært at mor kunne betalt litt barnebidrag evt. 

Har en mann herfra som fikk 2 barn med en dame, hun også hadde et lite barn fra før som ikke hadde kontakt med sin far.  12 år senere når de gikk fra hverandre. Da tok han alle 3 barna 50 % 🥰

Anonymkode: 87185...27c

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tusen takk for alle svar.

stefar forandret seg helt etter vi skilte oss, vert en kjempe fin pappa og en kjærlig ektemann, han var også veldig glad i min sønn, så synes det er så rart det snudde sånn.

Ingenting galt med sønnen min, rolig og stille gutt, som er en kjempe fin storebror

Anonymkode: b7aba...d8f

Høres ut som hans mor (du) er både oppgående og støtter din eldste sønn så han klarer seg fint med kun deg😊Det får være trøsten. Pluss når de 3 andre er hos faren får du jo tid alene med sønnen din!☺

Anonymkode: 2cc62...2b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontorotta skrev (8 timer siden):

Er økonomi det minste problemet.

Hvem skal kjøpe klær? Mat? Skal tenåringen bo i en bag, mens stesøsken har dobbelt opp av alle ting? Skal stefar kjøpe like mye til stesøsken? Skal mor kjøpe opp dobbelt? Det er ganske mange praktiske spørsmål rundt det hele. 

Jeg forstår godt den følelsesmessige problemstillingen, men man kan ikke alltid bare handle ut fra følelser. 

 

 

Som sagt; regner med at mor sender med penger om stefar er så lite raus at han ikke lengre kjøper noe som helst til barnet (eller eventuelt ikke har råd til det). Eller at mor løser det på andre måter. For eksempel at far ikke betaler bidrag på ett av de andre barna.

Det økonomiske akseptert er det minste problemet ja, fordi det lett lar seg løse på en eller annen måte. Det krever en helt enkel og praktisk løsning. Null problem! 

Anonymkode: 79f51...a15

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God klem til dere, håper han endrer mening for sønnen din sin del.

Han kommer jo til å gå glipp av så utrolig mye med et barn han har vært med å oppdra, skjønner ikke at han klarer. Det må jo være rart for søskene også. 

Anonymkode: 87185...27c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har 3(!) biologiske barn ta han MÅ ta seg av. Han har ikke kapasitet til 4 stk. Det er MYE for en alenefar. Tydeligvis for han. Han er ærlig. Han eldste er ditt barn. Kipt ja,men det er fakta. Han har mer enn nok med 3 barn nå som han er alene.

Anonymkode: 2cc62...2b9

Hva er det for noe å si

Anonymkode: 31112...e67

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi snakker om en 13 år gammel gutt her. Det er nesten konfirmasjonalder...og da er man jo i teorien voksen, eller hva?! Hadde barnet vært en del yngre kunne det helt sikkert blitt en slags ordning.

Anonymkode: 3b63f...8d1

Det må da være mye enklere å ha en 13-åring på samvær enn en 3-åring. Om du har noe som helst forståelse for hvordan en ungdom fungerer, forstår du også at dette er en ekstremt sårbar alder å bli avvist så grusomt på av en person som har vært så nær enn selv over år.

Anonymkode: 79f51...a15

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forferdelig vondt av ungen her, men samtidig har jeg litt forståelse for stefar også. Å ha 50% ansvar for et barn som ikke er ditt - uansett hva som er involvert av følelser her (og vi vet ingenting om hans side av saken, hverken når det gjelder forholdet eller bruddet) og hvor godt man kjenner barnet - er en ganske heftig ting å ta på seg. Økonomi er en ting, hva man har av rettigheter og plikter og muligheter rent juridisk er en annen. At mor tar for gitt at han skal ta det ansvaret på lik linje som for sine biologiske barn gjorde neppe ting enklere hvis stemningen allerede er dårlig.

Det er dessverre en risiko man tar - både som forelder og steforelder - når man går inn i forhold hvor det er barn fra før; ved brudd er reglene annerledes. Man kan ikke tvinge hverken rett til eller ansvar for andres barn på noen.

Anonymkode: bc744...730

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi snakker om en 13 år gammel gutt her. Det er nesten konfirmasjonalder...og da er man jo i teorien voksen, eller hva?! Hadde barnet vært en del yngre kunne det helt sikkert blitt en slags ordning.

Anonymkode: 3b63f...8d1

Barnet har forsatt vokst opp med at han har oppført som faren til gutten å nå vil ikke mannen se han. Det er skammelig. 

Anonymkode: 87185...27c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det for noe å si

Anonymkode: 31112...e67

Det er jo fakta? Betyr ikke jeg er enig,men han er jo slik han er. Har nok med sine egne 3 små barn. Og det er hans biologiske. Hans valg? Man kan ikke endre andre, kun seg selv vet du.

Anonymkode: 2cc62...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...