Gå til innhold

Gåte - Ulveham , tidenes beste norske eurovision-bidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ukjent med at man kan kombinere sjangre?

Anonymkode: 84892...b59

En kan, men det blir ikke like rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (6 timer siden):

Ikke når de blander den med hardrock.

Folkrock - en godt kjent musikksjanger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandrine skrev (10 timer siden):

Folkrock - en godt kjent musikksjanger

Det er ikke rent. Liker ikke at folk blander sjangre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Det er ikke rent. Liker ikke at folk blander sjangre.

Du kan like det eller ikke. Musikkformen består like mye. Den oppstod i USA på 60-tallet og kommer til å fortsette videre utover vår levetid. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så har vi alle valget og kan høre på så mye "ren" eller blandet musikk som vi bare vil. Det kan komme mye artig ut av å mixe stiler syns jeg. Det er slik man kommer videre og nytt musikalsk landskap avdekkes. :nigo: 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat et sjakktrekk å åpenlyst ignorere den israelske journalisten. Det er så flau og dårlig oppførsel av de. 

Anonymkode: 4ba2e...d91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig liker jeg ikke sangen, og jeg tror ikke den kommer langt i GP. Kulokk er det kanskje, men det forstår vel ikke de som skal stemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (Akkurat nå):

Personlig liker jeg ikke sangen, og jeg tror ikke den kommer langt i GP. Kulokk er det kanskje, men det forstår vel ikke de som skal stemme. 

De forstår heller ikke at sangen handler om å drepe en gravid kvinne og barnet i magen. 

Anonymkode: 4ba2e...d91

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 9.5.2024 den 8.10):

Det er ikke rent. Liker ikke at folk blander sjangre.

Det høres fastlåst, traurig og snevert ut med et sånt syn. Med det prinsippet stagnerer all musikk og vi ser null utvikling. 

Anonymkode: 84892...b59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sangen og synes at deres opptreden i semifinalen var god,  men tror ikke de kommer blant de 10 beste. Til det er den for spesiell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke akkurat et sjakktrekk å åpenlyst ignorere den israelske journalisten. Det er så flau og dårlig oppførsel av de. 

Anonymkode: 4ba2e...d91

De sa de ikke gjorde det fordi de måtte prioritere hvem de skulle snakke med, og valgte den nederlandske pressen istedenfor.

Hvis de ignorerte den israelske journalisten så forstår jeg det. Hadde nok gjort det samme selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm i et påfunnet vannglass fra den stakkaren som følte seg krenket.
Alvorlig talt du furtne journalistmannen! :fy: Skjerpings.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørte Ulveham første gang igår kveld. Jeg synes den er totalt fascinerende og magisk!  Type mørke alver og heksekraft som slippes laus. 

Sjekka opp teksten nå: "(....) Og aldri blir eg heil og god, Før eg fær drukkje min broders blod😱

Sitter liksom her og tenker at "ja men herrefred Gåte - du kan ikke bare synge det der og så ikke fortelle hvordan det går videre!! Hva skjer etter det??? Må hun ta livet av broren sin? Hjemsøker hun skogene fordi hun aldri fikk fred?? Hva skjedde videre?" 

 

Anonymkode: 1dc8a...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke akkurat et sjakktrekk å åpenlyst ignorere den israelske journalisten. Det er så flau og dårlig oppførsel av de. 

Anonymkode: 4ba2e...d91

Så at de ignorerte kanskje 390 av 400 andre journalister var ikke flaut, de har en streng tidsramme og det er ikke alle de kan snakke med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke akkurat et sjakktrekk å åpenlyst ignorere den israelske journalisten.

nå har jeg lest meg opp på den også ... kan det kanskje kanskje kanskje tenkes at enkelte journalister (uansett nasjonalitet) er ute etter å finne dramatiske situasjoner som han kan rapportere om.

Var det ikke noe med at en israelsk journalist var angivelig var involvert i styret rundt Nederland? Vi har jo ingen fakta, så jeg bare legger fram en tanke. Mulig jeg tar feil 

Anonymkode: 1dc8a...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

hørte Ulveham første gang igår kveld. Jeg synes den er totalt fascinerende og magisk!  Type mørke alver og heksekraft som slippes laus. 

Sjekka opp teksten nå: "(....) Og aldri blir eg heil og god, Før eg fær drukkje min broders blod😱

Sitter liksom her og tenker at "ja men herrefred Gåte - du kan ikke bare synge det der og så ikke fortelle hvordan det går videre!! Hva skjer etter det??? Må hun ta livet av broren sin? Hjemsøker hun skogene fordi hun aldri fikk fred?? Hva skjedde videre?" 

 

Anonymkode: 1dc8a...e30

Teksten er fra ett gammelt sagn ifra Telemark om ei som hette Margit Hjukse.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Duff skrev (5 minutter siden):

Telemark om ei som hette Margit Hjukse.

TOPP - TAKK!!! 🌹 

Biblioteket neste stopp 

 

 

Anonymkode: 1dc8a...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TOPP - TAKK!!! 🌹 

Biblioteket neste stopp 

 

 

Anonymkode: 1dc8a...e30

De har skrevet om/forandret på teksten, fordi de fikk ikke lov å bruke en original 1000 år gammel tekst i Melodi Grand Prix og nå Eurovision.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (16 minutter siden):

Teksten er fra ett gammelt sagn ifra Telemark om ei som hette Margit Hjukse.

Kommer ulveham også fra Margit Hjukse? Trodde det var et annet sagn igjen, og forøvrig en helt annen fantastisk sang av Gåte som har vært en av mine store favoritter de siste 20 årene.

 

Uansett til tråden, jeg synes Gåtebidraget er helt fantastisk! Jeg tror kanskje ikke det treffer ESC helt, det er rett og slett kvalitet på et annet nivå enn mainstream som det meste av ESC er. Gåte har fantastiske musikere, et kraftig uttrykk som ikke er koreografert ihjel- her er de seg selv slik vi kjenner dem fra konsertene, og en av Norges beste vokaler. Kvalitet på høyt nivå, som kanskje ikke treffer alle, men uavhengig av det så vitner det egentlig bare om en musikalsk inkompetanse dersom dersom man påstår at dette ikke er bra musikalsk, for det er det.

Gledet meg helt sinnsykt til å se de live i Operaen i juni. Har også fått barna mine på 6 og 7 og elske musikken (de må høre på Gjendines Båndsull når de skal sove om kvelden). Sceneantrekket til Gunhild er nå det som står på toppen av ønskelisten til 7åringen min, og bare det synes jeg også er en helt fantastisk del av Gåtes bidrag. De leverer kvalitet i musikken og ikke i badedrakt og kroppsvrikk som mange andre land tyr til. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (8 minutter siden):

og en av Norges beste vokaler

ja, altså, fyttikatta, hun sprinter opp og ned på toneskalaen som jojo.

Helt vanvittig. 

Eg er imponert iallefall 

 

Anonymkode: 1dc8a...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...