Gå til innhold

Dere som har små barn til nabo

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor mye løping inne skal man akseptere? Vi har en familie over oss med en gutt på 2 år. I ukedagene er det en del løping om ettermiddagen. Kanskje på dagen også, men da er jeg på jobb. Men i helgene starter løping kl 8. Så jeg føler at jeg må legge meg tidlig selv om jeg har fri for å få nok søvn. Men jeg vil ikke klage heller. Kanskje de hører lyder fra meg også, men jeg prøver å være stille når jeg vet at de sover 

Anonymkode: 6edee...5ab

Du må nok pent akseptere sågodt som all den støyen som kan komme fra naboens barn. Dette er en av utfordringene med å bo i blokk i dag. Det var lettere før, da foreldre i større grad - ofte, men ikke alltid - selv var oppdratt med normer om at man må begrense støy og alltid ta hensyn til naboene. For noen få tiår siden var det svært vanlig at barn ikke fikk lov til å løpe inne, herje, rope osv. Nå er dette normalt, og noe få foreldre hindrer barna sine i å gjøre inne. Det er nye normer som gjelder, som i hovedsak handler om at barna har rett til å utfolde seg. Det er mye positivt med det, men det som har gått tapt, er ikke bare hensynet til andre rundt, men det at det virker som om hensynet til andre ikke engang aktivt har blitt valgt bort: man tenker ikke på det engang, virker det som. Det som er mest problematisk i mine øyne, er egentlig ikke at de lar barna utfolde seg ubegrenset inne, men at de ikke engang tar seg bryet med å innføre enkle løsninger som hjelper mye for naboer. Som å legge teppe på parkettgulvet der småbarn herjer med skarpe leker og byggeklosser, for eksempel. Små barn som holder på med skrape leker på tregulv skaper ufattelig mye mer støy for den stakkars naboen under enn barn som leker med skarpe leker på et teppe. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 9.36):

Hvor mye løping inne skal man akseptere? Vi har en familie over oss med en gutt på 2 år. I ukedagene er det en del løping om ettermiddagen. Kanskje på dagen også, men da er jeg på jobb. Men i helgene starter løping kl 8. Så jeg føler at jeg må legge meg tidlig selv om jeg har fri for å få nok søvn. Men jeg vil ikke klage heller. Kanskje de hører lyder fra meg også, men jeg prøver å være stille når jeg vet at de sover 

så lenge de holder seg innefor regelene er det helt ok, stille mellom 23-06 på hverdagen og 00-08 i helger, hvis man ikke tåler lyder fra andre bør man kanskje flytte til enebolig

Anonymkode: 50dc9...349

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 18.13):

Rart det er blitt så mye vanskeligere enn det var for 15+ år siden?

Anonymkode: cfcb9...9ea

Vel, vi vet vel ganske godt at det er flere ting man gjorde for 15+ år siden som ikke er akseptabelt i dag vel..? Hva skal jeg gjøre når barna hyler av glede og jeg har for tiende gang snakket med dem om innestemme den dagen? Be dem holde kjeft og holde dem foran munnen? 

Anonymkode: 4ecd8...862

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 22.49):

Eh da har dere ko gitt opp. Skal dere droppe alt av oppdagelse fordi det blir dårlig stemning ?

Anonymkode: 5cfef...1fb

Det et ikke snakk om dårlig stemning, det er snakk om hvordan gang etter gang ta vekk latter, entusiasme over at barn vil løpe for å vise oss noe, sier altfor høyt «Jeg klarte det» med ett stort smil om munnen. Og nei, vi har ikke uoppdragne barn, vi har energiske barn som har mye glede (og lite trass), men som også derfor gir mye lyd i fra seg. Barn må få lov å være barn, også innendørs. Og ikke les av dette innlegget at vi ikke oppdrar barna våre, men barn er forskjellige. Noen klarer å sitte fint å leke inne time etter time, når våre har gjort det i tre timer og vi endelig kan gå utendørs, så er det tre timer vi har jobbet ganske hardt for! Og vi er som regel ute hele dagen lang, helg etter helg for å unngå for mye støyende lek innendørs. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 16.28):

Nei, de skjønner det ikke av seg selv. Det er foreldrenes oppgave å veilede og korrigere barna sine og lære dem til å ta hensyn også til andre mennesker.

Anonymkode: cfcb9...9ea

Det tar mange år å avvenne en toåring løping. Det er heeelt normalt og aldersadekvat at de løper dit de skall inne som ute. De veier ikke særlig mye heller, så SÅ mye bråk er det heller ikke. 

Anonymkode: 9709e...7a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

lurer på om de som mener at ungene ikke bør oppdras til å "bråke" er de samme type foreldre som plasser unger foran tven fra de er 2mnd? hmmm

Anonymkode: d5473...b6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det et ikke snakk om dårlig stemning, det er snakk om hvordan gang etter gang ta vekk latter, entusiasme over at barn vil løpe for å vise oss noe, sier altfor høyt «Jeg klarte det» med ett stort smil om munnen. Og nei, vi har ikke uoppdragne barn, vi har energiske barn som har mye glede (og lite trass), men som også derfor gir mye lyd i fra seg. Barn må få lov å være barn, også innendørs. Og ikke les av dette innlegget at vi ikke oppdrar barna våre, men barn er forskjellige. Noen klarer å sitte fint å leke inne time etter time, når våre har gjort det i tre timer og vi endelig kan gå utendørs, så er det tre timer vi har jobbet ganske hardt for! Og vi er som regel ute hele dagen lang, helg etter helg for å unngå for mye støyende lek innendørs. 

Vel sånn er det å oppdra barn og nei vi har virkelig ikke barn som sitter stille. Men utfra svaret ditt skjønner jrg nå hvorfor så mange bhg sliter med barn som nekter å høre på at det ikke er lov å løpe inne

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vel sånn er det å oppdra barn og nei vi har virkelig ikke barn som sitter stille. Men utfra svaret ditt skjønner jrg nå hvorfor så mange bhg sliter med barn som nekter å høre på at det ikke er lov å løpe inne

Det tror jeg faktisk ikke du skjønner, for det er ikke mine barn du skisserer. Barn som er to og tre år, er nettopp det, to og tre år. Og nei, mine barn er ikke vanskelige og hører etter, både hjemme og i barnehagen. Men det lyser litt av svaret ditt at du kanskje ikke har barn i den alderen selv, eller hadde en gang og allerede nå har glemt hvordan det var. Eller, barn som satt foran TV om det måtte, eller faktisk naturlig rolige barn som ble født med perfekt følelsesregulering. Om du faktisk leser svaret mitt, så ser du jo at barna mine lytter og får beskjeder. Men å aldri få lov å løpe inne i hele sin oppvekst fordi noen har valgt å bosette seg i ett familieorientert område, og ikke tåle det, det er faktisk ikke bare mine to og tre år gamle gutter som skal innrette seg. Det skal også di andre som har valgt å bosette seg i ett slikt område. Å holde det rolig så lenge som mulig er en selvfølge, men ikke hele dagen lang.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet når naboungene over i blokka begynte å slå på radiatorene og løpe med sko over oss fra klokka 05.00 og foreldrene hadde null forståelse og viste 0 hensyn. 1 og 3 år MÅ ikke løpe på soverommene eller bruke ting for å slå på radiatorer… 

Anonymkode: c465d...3a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å si i fra om at det er veldig lytt? Kanskje de ikke vet det. Over dem står en tom leiligheten pga hun som bor der er på sykehjem. Så kanskje de ikke vet at jeg må høre på løping og hopping flere timer hver dag 

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med en som bor i oppgangen ved siden av og hun sa at det er greit å si i fra om at det høres godt. Hum og mannen fikk beskjed fra naboen under seg at de hørte godt når mannen gikk over gulvet pga han gikk med hælene først ned. Så hun mente at når det er snakk om løping og hopping så er det greit å gi beskjed. Men jeg vil ikke klage. Så er vanskelig å ordrette seg riktig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det tror jeg faktisk ikke du skjønner, for det er ikke mine barn du skisserer. Barn som er to og tre år, er nettopp det, to og tre år. Og nei, mine barn er ikke vanskelige og hører etter, både hjemme og i barnehagen. Men det lyser litt av svaret ditt at du kanskje ikke har barn i den alderen selv, eller hadde en gang og allerede nå har glemt hvordan det var. Eller, barn som satt foran TV om det måtte, eller faktisk naturlig rolige barn som ble født med perfekt følelsesregulering. Om du faktisk leser svaret mitt, så ser du jo at barna mine lytter og får beskjeder. Men å aldri få lov å løpe inne i hele sin oppvekst fordi noen har valgt å bosette seg i ett familieorientert område, og ikke tåle det, det er faktisk ikke bare mine to og tre år gamle gutter som skal innrette seg. Det skal også di andre som har valgt å bosette seg i ett slikt område. Å holde det rolig så lenge som mulig er en selvfølge, men ikke hele dagen lang.  

Å joda jeg har barn som er slå nå og oppdragelse må man drive med hele veien pH til resten så eh nei du tar feil. Men løpe inne sier ci alltid nei til uansett og stopper barbet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å joda jeg har barn som er slå nå og oppdragelse må man drive med hele veien pH til resten så eh nei du tar feil. Men løpe inne sier ci alltid nei til uansett og stopper barbet 

Så det er ikke slemt av meg å opplyse om hvor lytt det er her? Vil ikke at de skal bli sur 

Skrevet

Bor man i blokk må man akseptere å høre naboene sine. Men man må også akseptere at man ikke kan styre og bråke som man vil hele dagen, at man må ta hensyn og kanskje snakke til ungene sine innimellom, eller dempe lyden på anlegget. Aksept går begge veier.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har det samme problemet å blir snart sprø. Løping starter 7 her. Hadde jeg vist hvor lytt det var her, hadde jeg aldri kjøpt leiligheten. Må bo her litt til. Så jeg ikke taper så mye. Jeg skrev et brev til de hyggelig . Men ble bare verre. Min sønn fikk ikke lov å løpe så mye inne når han var liten. Det var noe vi gjorde ute . Synes naboer må ta hensyn til hverandre begge veier. Ungen her er så si aldri ute på lekeplassen. Selv når sola skinner.

Anonymkode: 91c8c...41d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har det samme problemet å blir snart sprø. Løping starter 7 her. Hadde jeg vist hvor lytt det var her, hadde jeg aldri kjøpt leiligheten. Må bo her litt til. Så jeg ikke taper så mye. Jeg skrev et brev til de hyggelig . Men ble bare verre. Min sønn fikk ikke lov å løpe så mye inne når han var liten. Det var noe vi gjorde ute . Synes naboer må ta hensyn til hverandre begge veier. Ungen her er så si aldri ute på lekeplassen. Selv når sola skinner.

Anonymkode: 91c8c...41d

Så trist at naboen ikke hører på deg. Spill høy musikk før kl 23 når du vet at ungen sover 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så det er ikke slemt av meg å opplyse om hvor lytt det er her? Vil ikke at de skal bli sur 

Nei det et det ikke

AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (På 27.4.2024 den 10.15):

Støy i tidspunkt mellom 23-07 kan du klage på. 

Kommer vel an på hvor du bor . Og hva du legger i « støy». 

Anonymkode: c4764...95e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 19.57):

Påpek? Hvorfor? Man spiller det jo mellom 07 og 23. 

Anonymkode: 7892f...355

Fordi det er noe med utilbørlig larm. 

Anonymkode: 84259...8f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så trist at naboen ikke hører på deg. Spill høy musikk før kl 23 når du vet at ungen sover 

Jepp, så får du alle i blokka på nakken! Dritlurt! 🙄

Anonymkode: 84259...8f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...