Gå til innhold

3uker ventekvote (kan utløpe), Mødrekvote, Fedrekvote, Fellesperiode... BARSELKVOTEN!!?!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke far dette handler om. Det handler om den som har født. 

Anonymkode: d630f...d48

Nei, det handler om babyen. At den skal få best mulig tilknytning til begge sine foreldre, ikke bare til den som mener at hun har førsterett på baby.

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei alle er ikke like, men lovverket må nødvendigvis være likt, og noen vil det ikke passe for uansett hvordan man utformer lovverket. Jeg pumpet da, så baby fikk morsmelk så lenge jeg hadde noe (baby stakk tunga opp i ganen, og vi måtte bruke flaske for å få den  til å suge riktig).

Barnets beste er heller ikke alltid å være hos mor, vet om menn som er alenefedre av diverse årsaker...

Anonymkode: 45bdb...b3f

Vi må ta hensyn til baby. Og baby kan ikke følge et satt lovverk som kun legger til rette for likestilling. 

Vi vet at det beste for baby er fullamming til 6 mnd. Da må vi legge til rette for det. Vi vet at det beste for baby er delamming i 1 år, minst. Da legger vi til rette for det. 

 

Og ikke minst; vi vet at en kropp ikke spretter tilbake i form 6 uker etter fødsel. Det må ta hensyn til også. 

Anonymkode: d630f...d48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (32 minutter siden):

For mennene du vanker med har ikke egne meninger eller klarer å stå opp for seg selv???

Eller kan det være slik at (voksne) menn setter egne ønsker til side, for å heller prioritere babyens behov? Min mann kunne gjerne tenkt seg tidligere permisjon han, men han så ganske tidlig at det var for tidlig for meg og baby å skilles ved 7 måneder. Han endte opp med å få 1 år ulønnet permisjon, så totalt fikk han faktisk mer permisjon enn meg. Men jeg fikk være hjemme til barnet var 11 måneder. Vi fikk opprettholdt ammingen, jeg var mer meg selv igjen når jeg startet på jobb, og jeg fikk også ta del i litt av sjarmøretappen. Det var jo først ved 7-8 måneder at permisjon var mer kos enn slit! Og babyen var godt vant til å være med far, være borte fra puppen og spiste masse fast føde, så overgangen var veldig grei for babyen. 
 

Men ikke alle har råd til å ta over et år ulønnet permisjon! Hadde ikke vi hatt råd hadde jeg og mannen prioritert å gi mest til meg, selv om vi begge hadde ønsket å være hjemme lengst mulig!

Det handler ikke om hvem jeg eventuelt vanker med,  men hva statistikken sier.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei alle er ikke like, men lovverket må nødvendigvis være likt, og noen vil det ikke passe for uansett hvordan man utformer lovverket. Jeg pumpet da, så baby fikk morsmelk så lenge jeg hadde noe (baby stakk tunga opp i ganen, og vi måtte bruke flaske for å få den  til å suge riktig).

Barnets beste er heller ikke alltid å være hos mor, vet om menn som er alenefedre av diverse årsaker...

Anonymkode: 45bdb...b3f

Ikke alle får til å pumpe, jeg fikk det ikke til. Ikke skjønner jeg når jeg skulle hatt tid til å pumpe heller. Jeg ammet jo på dagen/ettermiddagen, og babyen sovnet ingen andre plasser enn i bæresjal på meg. Skulle jeg sittet oppe på natten og pumpet kunne jeg jo like gjerne bare ha ammet?

Hva slags argument er det? Jeg vet også om barn som har vokst opp med voldelige foreldre, så da er det ikke alltid barnets beste å leve i hjem uten vold? 

Endret av IDGAF
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det handler om babyen. At den skal få best mulig tilknytning til begge sine foreldre, ikke bare til den som mener at hun har førsterett på baby.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Best mulig tilknytning til embegge kan baby få uansett. 

Nei, permisjon handler ikke bare om baby. Permisjon handler om baby OG den fødende. 

Babyen kan få helt fin tilknytning til far selv om mor tar all permisjon. 

Anonymkode: d630f...d48

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om hvem jeg eventuelt vanker med,  men hva statistikken sier.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Ok, så statistikken sier at menn ikke har egne meninger eller klarer å stå opp for seg selv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi må ta hensyn til baby. Og baby kan ikke følge et satt lovverk som kun legger til rette for likestilling. 

Vi vet at det beste for baby er fullamming til 6 mnd. Da må vi legge til rette for det. Vi vet at det beste for baby er delamming i 1 år, minst. Da legger vi til rette for det. 

 

Og ikke minst; vi vet at en kropp ikke spretter tilbake i form 6 uker etter fødsel. Det må ta hensyn til også. 

Anonymkode: d630f...d48

Nei, vi vet ikke det. Det er flere forskere som mener at det ikke er forskjell på fullamming i 4 måneder og fullamming i 6 måneder. Norske helsemyndigheter henger etter på forskningen på området. 

De aller fleste kvinnekropper er godt restituert 6 uker etter fødsel. Jeg begynte med idrett igjen 2 uker etter fødselen...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (3 minutter siden):

Ok, så statistikken sier at menn ikke har egne meninger eller klarer å stå opp for seg selv? 

Nei, statistikken sier at altfor mange mødre grafser til seg hele fellesperioden.

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De 3 ukene før fødsel blir SLETTET dersom mor føder før fødsel, de er bare JUST IN CASE at hun går tida ut.

Jaja kvotene er endret til

15 mor,
15 far og

16 på fri deling.

Ja det jeg også mener at de kan ta 

6 uker barselkvote
15 uker mor
15 uker far

resten på fri deling.


Sånn at man anerkjenner at kvinnen har faktisk gått gjennom 9mnd svangerskap, fødsel og 6uker med kaos.

 

Anonymkode: 6aeb8...089

Men disse ukene har da ingenting med barsel å gjøre. Du har ikke født, du er ikke med barnet. 

Anonymkode: 1a2b7...cbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Best mulig tilknytning til embegge kan baby få uansett. 

Nei, permisjon handler ikke bare om baby. Permisjon handler om baby OG den fødende. 

Babyen kan få helt fin tilknytning til far selv om mor tar all permisjon. 

Anonymkode: d630f...d48

Ok, men da er det like greit at far tar all permisjon også da, siden du syns det er greit at mor tar all permisjonen. 

Og nei, permisjonen handler om baby, ikke den fødende,  ikke mer enn de første 6 ukene anyways...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, statistikken sier at altfor mange mødre grafser til seg hele fellesperioden.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Jeg spør igjen. Klarer ikke menn å stå for egne meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (Akkurat nå):

Jeg spør igjen. Klarer ikke menn å stå for egne meninger?

Mange menn tenker nok at mor vet best og orker ikke dramaet med en diskusjon.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange menn tenker nok at mor vet best og orker ikke dramaet med en diskusjon.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Så det er damenes feil at mannen ikke "orker" å ta en diskusjon?

Hvordan fungerer disse mennene i arbeidslivet, lurer jeg på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (2 minutter siden):

Så det er damenes feil at mannen ikke "orker" å ta en diskusjon?

Hvordan fungerer disse mennene i arbeidslivet, lurer jeg på. 

Uansett om man tar en diskusjon, når man har motstridende meninger så vil det være en som får gjennom sin mening og en som må gi seg. 

I slike diskusjoner, om barn så er det nok oftest mannen som gir seg ja,  fordi han tenker at kvinnen vet best. Noe hun ofte også gir uttrykk for selv (står over han og sjekker / kritiserer om han gjør ting riktig, som et eksempel)...

Slike menn er nok litt ryggslikkere i arbeidslivet også, når du først nevner det 😝

Anonymkode: 45bdb...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett om man tar en diskusjon, når man har motstridende meninger så vil det være en som får gjennom sin mening og en som må gi seg. 

I slike diskusjoner, om barn så er det nok oftest mannen som gir seg ja,  fordi han tenker at kvinnen vet best. Noe hun ofte også gir uttrykk for selv (står over han og sjekker / kritiserer om han gjør ting riktig, som et eksempel)...

Slike menn er nok litt ryggslikkere i arbeidslivet også, når du først nevner det 😝

Anonymkode: 45bdb...b3f

Men da er det jo ikke kvinnen som grafser til seg, men mannen som ikke er tydelig nok på sine ønsker og meninger. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at foreldrepermisjon bør fordeles slik som det passer foreldrene best (da må også pappaene komme på banen og være tydelig på sine ønsker, som nevnt over her!). For noen funker det fint med todelt permisjon, og jeg er helt for at pappaen tar en del av permisjonen. Men for andre vil 50/50 ikke fungere i det hele tatt, og bare til at flere mødre tar ulønnet permisjon og potensielt færre barnefødsler. 

Det er nå en gang sånn at det er moren som går gjennom en graviditet og føder barnet, med all den påkjenningen det medfører fysisk og psykisk. I tillegg er det anbefalt å amme i minst ett år, gjerne lenger. For noen går graviditet, fødsel og barseltid lett som en plett, og de er mer enn klare til å entre arbeidslivet etter 6 uker mens barnet - kanskje en enkel sovebaby som tar flaske uten problemer - overlates til far. Og det er supert! Kjempebra at det fungerer for dere! Men for andre har en kanskje vært gjennom komplikasjoner ifbm graviditet og fødsel, det tar tid før kroppen fungerer normalt, en er sliten og utmattet, noen utvikler fødselsdepresjon, sliter med å få til ammingen, eller barnet vil absolutt ikke ha flaske eller fast føde, barnet har kolikk eller andre utfordringer, sover maks 20 minutter om gangen eller kun oppå deg ++. Det er så utrolig individuelt! Alle babyer har ulikt temperament, alle par har sin livssituasjon. Ja til at pappaen tar perm - men ikke på bekostning av tiden mor trenger. 

Anonymkode: 1d51e...086

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

IDGAF skrev (28 minutter siden):

Men da er det jo ikke kvinnen som grafser til seg, men mannen som ikke er tydelig nok på sine ønsker og meninger. 

Jo, for hvis hun ikke "hadde grafset til seg" så hadde hun foreslått at mannen tok mer enn fedrekvoten, sagt med andre ord, vi hadde sett dette på statistikken...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kvalmeste med forslaget fra mannsutvalget er jo at de i realiteten foreslår at far skal ha krav på to uker mer med barnet (eller fire uker mer om barnet blir født i uke 42) enn mor. For far skal ha halvparten av permisjonen OG to uker rett etter fødsel.  

Enig i at barselstiden er spesiell, og burde vernes om. Tror de fleste menn er enige i akkurat det, men de sitter kanskje ikke i mannsutvalget...

Anonymkode: 3bea2...f53

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, for hvis hun ikke "hadde grafset til seg" så hadde hun foreslått at mannen tok mer enn fedrekvoten, sagt med andre ord, vi hadde sett dette på statistikken...

Anonymkode: 45bdb...b3f

Men hvorfor skal hun foreslå noe som ikke møter verken hennes eller babyens behov, fordi hun burde ha skjønt at mannen ønsker mer? Klarer ikke menn å gi uttrykk for egne ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere som har kuppa tråden min 🙄 
Hehe ;)


Så det så jeg ville frem til..

UANSETT NÅR DE FØRST HAR ULIKE KVOTENAVN SÅ BURDE DET EKSISTERE NOE SOM ER STEMPLET OG LÅST TIL BARSELKVOTE
OG DEN DELEN BURDE VÆRE EN EGEN KVOTE SPESIFIKT NAVNGITT BARSELKVOTE

SOM EN ANERKJENNELSE AV
-SVANGERSKAPET,
-FØDSELEN OG
-BARSELTIDEN

SOM OMHANDLER MORS KROPP!!!!
Pr i dag eksisterer ingen slik kvote og man anerkjenner på ingen måte mors strev for å produsere denne babyen.

Det er så stort fokus på likestilling at det å gå gravid, føde og ha barselkaos likestilles med å være støttespilleren.

Kroppen til mor går gjennom MYE og det gjør også følelseslivet og da er det viktig å få innhentet seg. 

Det er viktig at det anerkjennes hva den gravide, fødende og nybakte mammaen må gjennomgå for å få en baby i armen.
Hilsen TS

Anonymkode: 6aeb8...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...