Gå til innhold

3uker ventekvote (kan utløpe), Mødrekvote, Fedrekvote, Fellesperiode... BARSELKVOTEN!!?!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Koseetappen? Det er tross alt enklere å være med baby før den krabber / springer rundt som en tornado 😄

Anonymkode: 45bdb...b3f

Eh, da har du hatt en annen baby enn meg! 

Her gråt jeg av glede når babyen endelig begynte å krabbe, for da fikk jeg hvertfall 30 sekunder med kroppen for meg selv noen ganger i løpet av dagen. 
 

Ville heller hatt 10 krabbende babyer samtidig,  enn å gå gjennom kolikk og maks 20 minutter sammenhengende søvn igjen! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye kjekkere det, enn de første månedene med herpa kropp og underliv, kaotisk søvn, etc.

Anonymkode: d74ca...1cf

Herpa kropp og underliv? Er du ikke vel for mye dramatisk her nå da? Er det noe nytt blant dagens unge kvinner fremfor eldre generasjoner? Mer bruk av epidural, flere fødekrav etc, kanskje slutte å være så svake og pinglete...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Holdt det ikke med forrige tråd om mannsutvalgets innstilling (som ble fjernet). 

Anonymkode: 45bdb...b3f

Hvorfor ble forrige tråd fjerna?

Anonymkode: 0a04a...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (3 minutter siden):

Eh, da har du hatt en annen baby enn meg! 

Her gråt jeg av glede når babyen endelig begynte å krabbe, for da fikk jeg hvertfall 30 sekunder med kroppen for meg selv noen ganger i løpet av dagen. 
 

Ville heller hatt 10 krabbende babyer samtidig,  enn å gå gjennom kolikk og maks 20 minutter sammenhengende søvn igjen! 

Ene vår hadde også kolikk, da tok far seg i hovedsak av baby på nettene, også når han skulle på jobb...

 

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Far kan ta ut fedrekvoten 2 uker i forbindelse med fødsel og resten fra uke 7 om han/mor vil. Ellers hadde jeg mest kos mens barna var nyfødt.

Anonymkode: 50db4...729

Da hadde du det. Det er din erfaring. Andre har andre erfaringer.

Jeg liker pizza med ananas, gjør du? 
 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jaja, barnets beste my ass... Barnet har best av lik tilknytning til begge sine foreldre, ikke at den ene ser på baby som hennes eiendom...

Anonymkode: 45bdb...b3f

Barn har en primær omsorgsperson. Dette er slik menneskedyret fungerer. Denne primære omsorgspersonen forblir primær de første 2-3 årene og er som regel mor - som tross alt er det eneste kjente i en verden utenfor livmor hvor alt er nytt.

Det aller beste og tryggeste for barn er å få lov til å tilbringe mest mulig tid sammen med sin primære omsorgsperson. Se på apene, synes du det hadde vært ok å ta apebarnet vekk fra apemor fordi det prinsipielt er fint for apebarnet å knytte seg til en annen omsorgsgiver?

Barn kan utmerket fint knytte seg til andre og skape trygge, fine tilknytninger uten å bli fratatt sin primære omsorgsperson.

Dette er igjen anatomi og biologi. Merkelig at det skal være så vanskelig for 2024 å oppfatte. De visste dette i 1924.

Endret av Anononyma
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ble forrige tråd fjerna?

Anonymkode: 0a04a...67f

Aner ikke, det var vel noen kommentarer som ble rapportert da sikkert...

Anonymkode: 45bdb...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle svangerskap og fødsler er forskjellige. Folk har ulike jobber og muligheter. Det er helt meningsløst å komme med anekdotiske fortellinger om hvorfor det burde låses på den ene eller andre måten. Det eneste som gir mening er fleksibilitet.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 minutt siden):

Barn har en primær omsorgsperson. Dette er slik menneskedyret fungerer. Denne primære omsorgspersonen forblir primær de første 2-3 årene og er som regel mor - som tross alt er det eneste kjente i en verden utenfor livmor hvor alt er nytt.

Det aller beste og tryggeste for barn er å få lov til å tilbringe mest mulig tid sammen med sin primære omsorgsperson. Se på apene, synes du det hadde vært ok å ta apebarnet vekk fra spelle fordi det prinsipielt er fint for apebarnet å knytte seg til en ny omsorgsgiver?

Barn kan utmerket fint knytte seg til andre og skape trygge, fine tilknytninger uten å bli fratatt sin primære omsorgsperson.

Dette er igjen anatomi og biologi. Merkelig at det skal være så vanskelig for 2024 å oppfatte. De visste dette i 1924.

Dette er jo bare tull...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet med det er at hver familie ikke bestemmer hva som er best for seg selv. Det er kvinnen som bestemmer hva som er best for kvinnen, så må mannen bare godta...

Anonymkode: 45bdb...b3f

For mennene du vanker med har ikke egne meninger eller klarer å stå opp for seg selv???

Eller kan det være slik at (voksne) menn setter egne ønsker til side, for å heller prioritere babyens behov? Min mann kunne gjerne tenkt seg tidligere permisjon han, men han så ganske tidlig at det var for tidlig for meg og baby å skilles ved 7 måneder. Han endte opp med å få 1 år ulønnet permisjon, så totalt fikk han faktisk mer permisjon enn meg. Men jeg fikk være hjemme til barnet var 11 måneder. Vi fikk opprettholdt ammingen, jeg var mer meg selv igjen når jeg startet på jobb, og jeg fikk også ta del i litt av sjarmøretappen. Det var jo først ved 7-8 måneder at permisjon var mer kos enn slit! Og babyen var godt vant til å være med far, være borte fra puppen og spiste masse fast føde, så overgangen var veldig grei for babyen. 
 

Men ikke alle har råd til å ta over et år ulønnet permisjon! Hadde ikke vi hatt råd hadde jeg og mannen prioritert å gi mest til meg, selv om vi begge hadde ønsket å være hjemme lengst mulig!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (1 minutt siden):

Alle svangerskap og fødsler er forskjellige. Folk har ulike jobber og muligheter. Det er helt meningsløst å komme med anekdotiske fortellinger om hvorfor det burde låses på den ene eller andre måten. Det eneste som gir mening er fleksibilitet.

Fleksibilitet har i all hovedsak vist seg å ikke fungere. Er vel derfor man innførte fedrekvoten i utgangspunktet...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ene vår hadde også kolikk, da tok far seg i hovedsak av baby på nettene, også når han skulle på jobb...

 

Anonymkode: 45bdb...b3f

Okei, så bra for deg at det fungerte 😊 Nå er jo ikke alle babyer like, min var klistret på puppen om nettene. Å begynne med MME når jeg hadde MM var naturligvis uaktuelt.  Hun var også ekstremt klistremerke og gråt om hun lå en annen plass enn i armene mine, så pappaen fikk ikke roet henne uansett hvor mye han prøvde. 

Vi kunne jo selvsagt latt babyen gråte seg til utmattelse nok ganger til at hun til slutt ga opp, men vi satte selvsagt babyens behov foran pappaens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo bare tull...

Anonymkode: 45bdb...b3f

«Tilknytning mellom foreldre og barn er relevant i barnefordelingssaker ved at den sakkyndige ofte vurderer det slik at spesielt små og sårbare barn vil ha behov for å være mer sammen med den omsorgsgiver som hadde de tyngste og fleste omsorgsoppgavene for barna i de første leveår, og som barna derfor formodes å ha utviklet et sterkt følelsesmessig bånd til (primær omsorgsgiver).»

Les gjerne mer her: https://barnefordelingadvokat.no/fagartikkler/barnets-beste-prinsippet/primaer-omsorgsgiver-og-foreldretilknytning/

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fleksibilitet har i all hovedsak vist seg å ikke fungere. Er vel derfor man innførte fedrekvoten i utgangspunktet...

Anonymkode: 45bdb...b3f

Ikke fungere for hvem? Det er holdninger i arbeidslivet som først og fremst må endres, å tvinge alle foreldre inn i samme mal skaper flere problemer for individet enn det skaper fremgang på samfunnsnivå. Jeg mener det rett og slett ikke er verdt det, det er ikke sunt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17.11 skrev (1 minutt siden):

Ikke fungere for hvem? Det er holdninger i arbeidslivet som først og fremst må endres, å tvinge alle foreldre inn i samme mal skaper flere problemer for individet enn det skaper fremgang på samfunnsnivå. Jeg mener det rett og slett ikke er verdt det, det er ikke sunt. 

Sagt på en annen måte, uten fedrekvoten så hadde omtrent ingen menn hatt noe som helst permisjon. Men når vi har fedrekvote så ser vi at de aller fleste menn benytter seg av den  men ikke noe mer.

Egentlig så er jeg selv også for fleksibilitet, for uten den så hadde ikke mannen hatt mulighet til å ta hele permisjonen ved 2 av våre 4 barn, og jeg hele med 1 av våre barn og 80 % med et annet. (Der tok han 20 % ulønnet fordi han ikke hadde rettighet).

Men statistisk sett så ser man at fleksibilitet ikke fører til at man velger det som er best for familien, man velger det som kvinnen ønsker, mens mannen dilter etter...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi trenger ikke den "frie" delingen. Alle vet jo at mor i de aller fleste tilfellene stikker av med de ukene der uansett. Derfor må vi ha todelt permisjon når vi har trukket fra de 6 barselsukene, ingen fri deling. 

Anonymkode: 45bdb...b3f

Og da er det mange flere mødre som må ta ulønnet perm lenge og far som mister all permisjon.  

Min mann er fisker. Nav kan tilby han en kvart årslønn i løpet av permisjon. De tar ikke høyde for at han tjener årslønna si på 4 mnd. 

Så om han måtte hatt perm etter min perm ville han måtte takket nei. Vi kan ikke leve på 1 og en kvart lønn i året. 

Anonymkode: ea880...63d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (9 minutter siden):

«Tilknytning mellom foreldre og barn er relevant i barnefordelingssaker ved at den sakkyndige ofte vurderer det slik at spesielt små og sårbare barn vil ha behov for å være mer sammen med den omsorgsgiver som hadde de tyngste og fleste omsorgsoppgavene for barna i de første leveår, og som barna derfor formodes å ha utviklet et sterkt følelsesmessig bånd til (primær omsorgsgiver).»

Les gjerne mer her: https://barnefordelingadvokat.no/fagartikkler/barnets-beste-prinsippet/primaer-omsorgsgiver-og-foreldretilknytning/

 

https://www.kk.no/mamma/derfor-er-far-like-viktig-som-mor-det-forste-aret-av-babyens-liv/67562096

Anonymkode: 45bdb...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ash jeg eeelsker likestilling 👊😉

Anonymkode: c5e62...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her treffer du spikeren på hodet. Det er stort sett damene som er problemet her, at de mener de har mer krav på fellesperioden siden de har jo gått gravid og født. Kan ikke være så enkelt for menn som både får press fra arbeidsgiver og fra kvinnen hjemme om å ikke ta ut mer enn fedrekvoten. Det er derfor faste kvoter må innføres, slik at verken arbeidsgiver eller den fødende kvinnen har mulighet til å sette far i en skvis her.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Men det er jo ikke far dette handler om. Det handler om den som har født. 

Anonymkode: d630f...d48

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (20 minutter siden):

Okei, så bra for deg at det fungerte 😊 Nå er jo ikke alle babyer like, min var klistret på puppen om nettene. Å begynne med MME når jeg hadde MM var naturligvis uaktuelt.  Hun var også ekstremt klistremerke og gråt om hun lå en annen plass enn i armene mine, så pappaen fikk ikke roet henne uansett hvor mye han prøvde. 

Vi kunne jo selvsagt latt babyen gråte seg til utmattelse nok ganger til at hun til slutt ga opp, men vi satte selvsagt babyens behov foran pappaens. 

Nei alle er ikke like, men lovverket må nødvendigvis være likt, og noen vil det ikke passe for uansett hvordan man utformer lovverket. Jeg pumpet da, så baby fikk morsmelk så lenge jeg hadde noe (baby stakk tunga opp i ganen, og vi måtte bruke flaske for å få den  til å suge riktig).

Barnets beste er heller ikke alltid å være hos mor, vet om menn som er alenefedre av diverse årsaker...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alt dette kan oppnås selv om mor er hjemme og far aldri tar perm. 

 

Men det krever at far kommer hjem fra jobb og faktisk tilbringer tid med ungen. Ikke setter seg på dass i 30 min eller legger seg i sofaen. 

Helgen er jo et stykke for seg selv. Ingen gaming,mye kos og nattevåk

Der har du tilknytning. 

Anonymkode: d630f...d48

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...