Gå til innhold

3uker ventekvote (kan utløpe), Mødrekvote, Fedrekvote, Fellesperiode... BARSELKVOTEN!!?!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke jeg hvordan udugelig  mann du har funnet deg, men min spratt opp av senga både i mine permisjonsperioder og i hans egne. 

Syns du ikke det puppeargumentet snart er oppbrukt? 

Anonymkode: 45bdb...b3f

Hvem har sagt jeg har barn? Hvem har sagt jeg er mann eller kvinne?

du får synse og tro hva du vil, du kjeder meg

Anonymkode: b8fde...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anononyma skrev (14 minutter siden):

Husk at fra urmennesket er ikke menn laget for å være hjemme med barn, mannens instinkt er å være ute for å skaffe mat til familien. Dette henger nok igjen, vet om veldig mange menn som ikke ønsker mer enn kvote. Dette slår seg også ut i statistikkene. Det er desidert flest kvinner som tar hele fellesperioden.

At din familie tilhører unntaket er helt i orden det også, men ikke tving det igjennom hos majoriteten.


For noe vås. Det at det er flest kvinner som tar fellesperioden betyr ikke at menn ikke vil ha den. De fleste menn jeg kjenner ønsket å dele 50/50, men fikk ikke lov av damer som mener de har mer rett på fellesperioden enn de har. 
 

jeg og min mann delte 50/50 og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 1a49d...24f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt jeg har barn? Hvem har sagt jeg er mann eller kvinne?

du får synse og tro hva du vil, du kjeder meg

Anonymkode: b8fde...997

Ganske tydelig fra skrivemåten at du er kvinne som ikke får hjelp av mannen til å ta ansvar for felles barn. Kjedelige greier, det må det så absolutt være ja. 

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (29 minutter siden):

Alle skjønner jo at mannsutvalget ikke kommer noen vei med det forslaget der. Da skal du se det blir født enda færre barn. 

Kvinner ønsker og trenger lengst mulig permisjon. Mange menn er i grunnen ikke så interessert. Min mann er en av de. Han synes sin kvote var mer enn nok. Han er rett og slett ikke skrudd sammen til å være hjemme med barn.

Kom en ganske tydelig reaksjon fra han i går, gjennomfører de 2-deling av permisjon blir det ikke fler barn på oss.

Noen menn vil jo. Så her med nr 1 ønsket vi å dele 50/50 men det godtok ikke hans arbeidsgiver for det stod ikke i loven. Så dermed fikk han kort perm med nr 1.

Med nr2 hadde han annen arbeidsgiver og vi ny rådgiver på landbruk delen. Så da tok jeg kun 6 uker og all resten fikk vi overfør til far. Så han gikk hjemme jeg tok fjøs og fra barne var 3 mnd var jeg og på den lille stillingen uten for hjemmet 1 dag I uka.

Vet om flere I vår vennekrets der flere har valgt 50/50 og ofte delt litt som at eks mor jobber 2 dager og far 3 dager i uka. Dermed er begge hjemme litt gjennom helle perioden til barnet sja i bhg

Anonymkode: 29da7...940

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):


For noe vås. Det at det er flest kvinner som tar fellesperioden betyr ikke at menn ikke vil ha den. De fleste menn jeg kjenner ønsket å dele 50/50, men fikk ikke lov av damer som mener de har mer rett på fellesperioden enn de har. 
 

jeg og min mann delte 50/50 og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 1a49d...24f

Her treffer du spikeren på hodet. Det er stort sett damene som er problemet her, at de mener de har mer krav på fellesperioden siden de har jo gått gravid og født. Kan ikke være så enkelt for menn som både får press fra arbeidsgiver og fra kvinnen hjemme om å ikke ta ut mer enn fedrekvoten. Det er derfor faste kvoter må innføres, slik at verken arbeidsgiver eller den fødende kvinnen har mulighet til å sette far i en skvis her.

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto knapt oppreist 6 uker etter fødsel og den syvende uka smalt det til med kolikk og det som vi senere fant ut var spedbarnsmigrene. Tvillinger var det også, 20 år etter har jeg fortsatt problemer med nedre del av rygg og hofte etter det tunge svangerskapet. Så ja, minst 6 uker må være forbeholdt mor og holdes helt utenfor permisjonen ellers. Jeg mener at far og bør få to uker permisjon han kan ta ut enten i sammenheng eller oppdelt mellom fødsel og sin del av permisjonen, sånn til de dagene det røyner skikkelig på.

Anonymkode: 537ba...6ac

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):


For noe vås. Det at det er flest kvinner som tar fellesperioden betyr ikke at menn ikke vil ha den. De fleste menn jeg kjenner ønsket å dele 50/50, men fikk ikke lov av damer som mener de har mer rett på fellesperioden enn de har. 
 

jeg og min mann delte 50/50 og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 1a49d...24f

Da henger vi åpenbart i forskjellige miljøer. Av 8 fedre i vår barselgruppe valgte 1 å avstå helt, resten tok sin kvote og var fornøyd med det. Samtlige mødre tok ulønnet perm i tillegg til fellesperioden fordi alle 8 syntes det ble for tidlig å gå tilbake i jobb da barnet var 7 mnd.

Ser man raskt på statistikken ser det ut til å være gjengs utover den gruppa også.

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her treffer du spikeren på hodet. Det er stort sett damene som er problemet her, at de mener de har mer krav på fellesperioden siden de har jo gått gravid og født. Kan ikke være så enkelt for menn som både får press fra arbeidsgiver og fra kvinnen hjemme om å ikke ta ut mer enn fedrekvoten. Det er derfor faste kvoter må innføres, slik at verken arbeidsgiver eller den fødende kvinnen har mulighet til å sette far i en skvis her.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Men i all verden. Likestilling betyr ikke 50/50 for enhver pris. Når det gjelder fødsel og spedbarn er det nå en gang slik at anatomi spiller en rolle.

Det er anbefalt å amme hele barnets første leveår. Mange ammende sliter allerede med å få ammet hele første leveår fordi de blir tvunget tilbake i jobb allerede ved 7 mnd. I tillegg er det mange små som fremdeles har behov for amming om natten ved 7 mnd, dermed møter mor på jobb etter 3 timers avbrutt søvn med dårlig samvittighet for barnet som ikke får ammet og for far som sitter der hele dagen med to tomme hender og en flaske barnet ikke vil ha.

Om det passer den enkelte familie å strippe mor for permisjon og barnet fra muligheten for å få morsmelk i likestillingens navn er det helt i orden, men da det være basert på valgfrihet.

Endret av Anononyma
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke jeg hvordan udugelig  mann du har funnet deg, men min spratt opp av senga både i mine permisjonsperioder og i hans egne. 

Syns du ikke det puppeargumentet snart er oppbrukt? 

Anonymkode: 45bdb...b3f

Så lenge det finnes babyer som forholder seg til pupp på tilknytningspersonen sin, så burde også permisjonsregler anerkjenne det. Graviditet, barsel og amming er en kjempeoppgave for kvinnekroppen som ikke anerkjennes. 
Hver familie må få velge.

Anonymkode: 723f8...433

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er bare tull, når menn har permisjon spretter de ikke opp av senga om natta når babyen til ha bleie/melk eller kos, bare snorker og forventer mor skal gjøre det for hun har jo bryster

ooo wow bryster ja… hmmm biologi

noe i det der

Anonymkode: b8fde...997

Ikke?

Vi har delt på det fra start med begge barn, uavhengig av hvem som har permisjon.

Menn kan skifte bleie og gi trøst til tross for at de ikke har bryster. De kan også gi flaske, utrolig nok.

Med nummer to fikk jeg en fødselsdepresjon som gjorde at han måtte ta over det meste en liten periode, og han mestret det helt fint uten bryster, slik at jeg fikk hvile og avstand.

Du kan ikke dømme alle menn ut i fra din dårlige erfaring.

Anonymkode: c62f7...03e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (5 minutter siden):

Da henger vi åpenbart i forskjellige miljøer. Av 8 fedre i vår barselgruppe valgte 1 å avstå helt, resten tok sin kvote og var fornøyd med det. Samtlige mødre tok ulønnet perm i tillegg til fellesperioden fordi alle 8 syntes det ble for tidlig å gå tilbake i jobb da barnet var 7 mnd.

Ser man raskt på statistikken ser det ut til å være gjengs utover den gruppa også.

 

Men i all verden. Likestilling betyr ikke 50/50 for enhver pris. Når det gjelder fødsel og spedbarn er det nå en gang slik at anatomi spiller en rolle.

Det er anbefalt å amme hele barnets første leveår. Mange ammende sliter allerede med å få ammet hele første leveår fordi de blir tvunget tilbake i jobb allerede ved 7 mnd. I tillegg er det mange små som fremdeles har behov for amming om natten ved 7 mnd, dermed møter mor på jobb etter 3 timers avbrutt søvn med dårlig samvittighet for barnet som ikke får ammet og for far som sitter der hele dagen med to tomme hender og en flaske barnet ikke vil ha.

Om det passer den enkelte familie å strippe mor for permisjon og barnet fra muligheten for å få morsmelk i likestillingens navn er det helt i orden, men da det være basert på valgfrihet.

Jeg er veldig glad for at jeg er i et miljø hvor pappaene har lyst til å være hjemme med barna. Hvis min man ikke hadde ønsket å ta (mer) permisjon, så hadde jeg blitt vanvittig skuffet. 

Mitt barn er nå 11 mnd. Jeg gikk ut i jobb når han var nesten 7 mnd. Han og far har kost seg masse hele perioden - og jeg ammer fremdeles, så å si at man stripper barnets mulighet for morsmelk faller på sin egen urimelighet.
 

Tror veldig mye handler om innstilling. Hvis man bestemmer seg for at det absolutt ikke går, så tror jeg det er vanskeligere å gjennomføre enn hvis man tenker at det skal gå fint. 

Anonymkode: 1a49d...24f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er veldig glad for at jeg er i et miljø hvor pappaene har lyst til å være hjemme med barna. Hvis min man ikke hadde ønsket å ta (mer) permisjon, så hadde jeg blitt vanvittig skuffet. 

Mitt barn er nå 11 mnd. Jeg gikk ut i jobb når han var nesten 7 mnd. Han og far har kost seg masse hele perioden - og jeg ammer fremdeles, så å si at man stripper barnets mulighet for morsmelk faller på sin egen urimelighet.
 

Tror veldig mye handler om innstilling. Hvis man bestemmer seg for at det absolutt ikke går, så tror jeg det er vanskeligere å gjennomføre enn hvis man tenker at det skal gå fint. 

Anonymkode: 1a49d...24f

Tror du alle familier og kvinnekropper fungerer nøyaktig som deg og ditt?

Mange mister melk når de må være borte fra barnet 8 timer om dagen. Folk har også forskjellige arbeidssituasjoner. Noen jobber turnus, andre pendler etc. Personlig jobbet jeg på hjemmekontor under pappapermen så her ble ammingen uproblematisk. Likevel har jeg ingen problemer med å forstå at ting er annerledes for andre.

Dersom mor jobber på provisjon 1 times kjøring fra hjemmet, hvordan mener du hun skal løse ammingen barnet har behov for midt i arbeidsdagen? Skal far ta med seg babyen på 7 mnd i bilen tur retur? I såfall, om familien bare har 1 bil i utgangspunktet, skal de kjøpe en ekstra for å tekkes enkeltes behov for å tvinge alle familier inn i samme mal?

Hva er problemet med å la hver familie velge hva som er best for seg selv?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ganske tydelig fra skrivemåten at du er kvinne som ikke får hjelp av mannen til å ta ansvar for felles barn. Kjedelige greier, det må det så absolutt være ja. 

Anonymkode: 45bdb...b3f

Vet du hva, jeg tenker på hva som er best for barnet, driter i likestilling for kvinner for å ikke bli diskriminert i jobb. Driter i menn som skriker seg til fri. 
barnets beste er mer viktig enn kvoter og likestilling 

Anonymkode: b8fde...997

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par jeg kjennet er så likestilt at bleie går på turtaking.

far satt inne å spilte data, mor hadde besøk av meg, far tok opp barnet som våkner.

: Mette du må bytte bleie nå, det er din tur

(selv om han var ledig og alene og kjæresten hadde besøk)

wow likestilling før barnets beste wow fantastisk 👏👏👏

Anonymkode: b8fde...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er bare tull, når menn har permisjon spretter de ikke opp av senga om natta når babyen til ha bleie/melk eller kos, bare snorker og forventer mor skal gjøre det for hun har jo bryster

med første så pumpet jeg da han var født prematurt. Da satt jeg oppe midt på natta og pumpet mens far matet babyen med melk jeg hadde pumpet tidligere på kvelden. Mannen min snorket seg slett ikke gjennom barseltiden.

Anonymkode: 6dcee...996

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Her treffer du spikeren på hodet. Det er stort sett damene som er problemet her, at de mener de har mer krav på fellesperioden siden de har jo gått gravid og født. Kan ikke være så enkelt for menn som både får press fra arbeidsgiver og fra kvinnen hjemme om å ikke ta ut mer enn fedrekvoten. Det er derfor faste kvoter må innføres, slik at verken arbeidsgiver eller den fødende kvinnen har mulighet til å sette far i en skvis her.

Anonymkode: 45bdb...b3f

Ja, det er mor som går gravid og føder. Så sliter hun de første månedene og når ting endelig begynner å løsne og tilværelsen er mindre dritt, da er det fars tur. Koseetappen.  

Anonymkode: d74ca...1cf

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (16 minutter siden):

Hva er problemet med å la hver familie velge hva som er best for seg selv?

Problemet med det er at hver familie ikke bestemmer hva som er best for seg selv. Det er kvinnen som bestemmer hva som er best for kvinnen, så må mannen bare godta...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er mor som går gravid og føder. Så sliter hun de første månedene og når ting endelig begynner å løsne og tilværelsen er mindre dritt, da er det fars tur. Koseetappen.  

Anonymkode: d74ca...1cf

Koseetappen? Det er tross alt enklere å være med baby før den krabber / springer rundt som en tornado 😄

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Koseetappen? Det er tross alt enklere å være med baby før den krabber / springer rundt som en tornado 😄

Anonymkode: 45bdb...b3f

Mye kjekkere det, enn de første månedene med herpa kropp og underliv, kaotisk søvn, etc.

Anonymkode: d74ca...1cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er mor som går gravid og føder. Så sliter hun de første månedene og når ting endelig begynner å løsne og tilværelsen er mindre dritt, da er det fars tur. Koseetappen.  

Anonymkode: d74ca...1cf

Far kan ta ut fedrekvoten 2 uker i forbindelse med fødsel og resten fra uke 7 om han/mor vil. Ellers hadde jeg mest kos mens barna var nyfødt.

Anonymkode: 50db4...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vet du hva, jeg tenker på hva som er best for barnet, driter i likestilling for kvinner for å ikke bli diskriminert i jobb. Driter i menn som skriker seg til fri. 
barnets beste er mer viktig enn kvoter og likestilling 

Anonymkode: b8fde...997

Jaja, barnets beste my ass... Barnet har best av lik tilknytning til begge sine foreldre, ikke at den ene ser på baby som hennes eiendom...

Anonymkode: 45bdb...b3f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...