Gå til innhold

Jeg har arvet og samboer vil ha ny bil…ikke jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for fint saklig svar🙂. Har stort sett fått mange gode råd i tråden her, men noen tok litt vel av med overanalyseringer og antagelser. Du klarer å se mer av samboers synsvinkel også og det er bra. For å få et mer rettferdig perspektiv på det hele.

Vi har i utgangspunktet et godt samarbeid rundt alt det økonomiske og han betaler 70% av de fleste regninger og jeg 30%. Men han tjener også nesten dobbelt så mye som meg.

At jeg skulle betale 250 000 for bil og han 50 000 var greit å få bekrefter at var helt på viddene i tråden her. Men du har nok rett i at han kan ha hatt falske forhåpninger og blitt snurt/skuffet når det ikke ble sånn han håpet.

Har tenkt mer og mer på at det er helt greit at jeg tar regningene for bilen min selv. Det er min bil og han bruker den bare 3-4 ganger i måneden ifm kjøring av barna. Så kan han bruke de pengene til å spare til bil heller. Og så møter jeg ham på halvveien i bilkjøp, verken mer eller mindre.
 

Jeg har også nåsatt inn 50 000 på hver av barnas sparekonto. Tanken er å få dem over i et lavrisikofond, men må bare sette meg litt mer inni det.

Anonymkode: 91e9d...812

Pass på at du setter noe av i lavrisiko fond eller lignende til deg selv. Du jobber redusert og han tjener mest. Man vet aldri hva livet bringer og en god buffer av arv er noe du kan ta med deg videre om det skulle skje noe mellom dere. Man vet aldri. 

Anonymkode: b5be4...882

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 1.52):

Takk for råd❤️

Tenker egentlig likt deg/dere her, men føler meg veldig presset. Særlig rundt det at jeg har lovt å bruke arven på familien og han mmer dette bør være førsteprio på familien nå. Det er helle Rikke snakk om en dyr bil at et statussymbol. Vanlig liten stasjonsvogn til rundt 250-300 tusen. Han mener jeg har sagt vi kan bruke arven min på ENTEN bad eller bil. Jeg husker ikke p ha sagt det slik, men vært åpen for at jeg kan bruke av arven til bil. Men hadde ikke da sett for meg at jeg skulle betale nesten alt…Mer at jeg betalte rundt 100 000 mer enn ham. Han ser ser seg at jeg bruker minst 200 000.

 

Anonymkode: 91e9d...812

Jeg skal være dødsærlig med deg: du kommer til å tape uansett om du bruker det på bad og bil. Det er ikke alltid man får igjen de pengene man legger i bad..

Jeg har ei venninne som brukte opp mye av lønningene sine på ting til typen. Det ble slutt, og han hadde sølt bort pengene hennes og hun satt uten EK. Det høres litt ut som om dette fort kan bli deg.

Mitt tips til deg: hvis du skal bruke de felles på familie: invester i en hytte. IKKE finn på og legg det i bil og bad eller andre tapsprosjekter. Mulig du kunne satt av typ 50.000 kr til bad, men ikke finn på og dekk noe særlig mer enn det. Da synes jeg dere skal spare opp sammen på lik linje.

Bare husk:

1. Mulig det blir slutt i fremtiden, og ikke tro en ny bil redder et forhold

2. Barna dine blir store en dag - det kan sånn sett være at du kan stå i en posisjon der du kan hjelpe de inn i boligmarkedet med noe av de pengene

3. Pensjonen blir mindre og du kommer til å måtte stå i jobb mye lenger enn det man i dag gjør. Godt med ekstra penger da når man går ned i inntekt eller man skulle komme seg ut av arbeidslivet…

 

Ikke føl deg presset her, verken til bil eller bad!

Endret av Jentesom
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (På 25.4.2024 den 10.17):

Ts har en trygg økonomisk situasjon og burde ikke gjøre noko kamikaze-aksjon ved å bryte hard og ekstrem med forholdet.

Jeg synes det er mer hensiktsmessig å kjøpe boligen i dette. Her får Ts seg en maktposisjon. 

Så her er mitt råd til deg Ts:

Gjør forslag om å redusere enda mer av gjelden på huset mot at du får boligprosentene tinglyst på deg. Gjerne bruk en megler til transaksjonen, slik at du sikrer korrekt tinglysning. Det er ikke så dyrt. Tilby også at du betaler omkostningene.

Og så regner du frem hvor mye rente fyren kommer til å spare på at lånet er redusert. Om han da sparer disse pengene kan han kjøpe seg bilen han ønsker. 

Dersom forholdet virkelig ryker, så er det lettere å be han om å gå når du har mesteparten av boligprosentene.

Schmuhu

Syns dette var et godt råd. Tviler derimot på at han vil la meg eie større andel av huset uansett hvor mye har sparer her og nå. Det står også tydelig i samboerkontrakten vår at vi eier huset 50-50 og jeg går ut med 50% av verdien om vi faller fra.

Blir det slutt så har han sagt har har lyst å beholde huset og kjøpe meg ut. Har ikke tenkt så langt fram eller sett på hvorvidt dette er realistisk, men har egentlig ikke ønske om å sitte alene med huset selv. Det er stort, 3 etg med mye vedlikeholdsarbeid.

Hvordan finner man ut hvor mye huset er verdt om det blir slutt og den ene skal kjøpe ut den andre? I følge verdivurdering av bank/mekler så er huset verdt ca 1 mill mer enn da vi kjøpte det for 8 år siden. Men vet ikke hvordan dette fungerer i praksis om den ene skal kjøpe ut den andre. Ved forsøk på salg kunne det jo lett blitt mindre.

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 8.55):

Kan det være at du har lovet å spleise på en bil mer tydelig enn du skriver her?

Anonymkode: f382a...792

Det har hele tiden vært han som har lagt frem ønskene om en større bil og jeg har nok jattet med i større grad når forholdet var bedre. Men kan ikke huske å ha sagt rett ut at jeg skulle betale så mye mer. Ihvertfall ikke 200 000 kr. Han har flere ganger lagt frem sine gode argumenter for større bil og jeg har lyttet. Sagt jeg skjønner hva han sier, men har likevel ikke utrykket behovet for større bil selv. Jeg er fornøyd med min lille. Han har nok manipulert og trikset litt her for å få meg helt enig. Det har han altså ikke klart. Jeg har likevel sagt nå at vi kan spare til bil sammen og prøver å få det til i løpet av neste år. Så satser jeg på vi får jobbet med forholdet og kommet oss i parterapi før den tid. Her og nå er det ikke helt stabilt.

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker ordet ny 4-5 steder.

Hvorfor må den være ny?

Et annet sted står det "eneste grunnen til at han ønsker større bil er at han syns min blir for liten".

Hvis det er eneste grunn så trenger den ikke være ny = dyr.

Man får en god og ikke alt for gammel stor bruktbil til 100-150 tusen.

Anonymkode: 14ccd...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bruker ordet ny 4-5 steder.

Hvorfor må den være ny?

Et annet sted står det "eneste grunnen til at han ønsker større bil er at han syns min blir for liten".

Hvis det er eneste grunn så trenger den ikke være ny = dyr.

Man får en god og ikke alt for gammel stor bruktbil til 100-150 tusen.

Anonymkode: 14ccd...6b8

Huff ja ser det ble utydelig. Mente ikke ny som i ny-ny. Men at vi bytter ut med den vi har i en annen. En rundt 4-5 år gammel og kjørt maks 80 000 km.

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bruker ordet ny 4-5 steder.

Hvorfor må den være ny?

Et annet sted står det "eneste grunnen til at han ønsker større bil er at han syns min blir for liten".

Hvis det er eneste grunn så trenger den ikke være ny = dyr.

Man får en god og ikke alt for gammel stor bruktbil til 100-150 tusen.

Anonymkode: 14ccd...6b8

Det er en til rundt 150 000 som er planen nå.

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en til rundt 150 000 som er planen nå.

Anonymkode: 91e9d...812

Planen til hvem? Han, deg eller dere??

Anonymkode: 9cdcb...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 2.04):

Men det er vel like mye manipulasjon om jeg tvinger ham til å bli med i parterapi før evt kjøp av bil?

Anonymkode: 91e9d...812

Det er i alle fall et dårlig utgangspunkt for parterapi.

Det er dine penger og du bestemmer over dem. Det er det ingen tvil om.

Jeg foreslår at du zoomer ut litt. Dere er et fellesskap og han føler kanskje at han har for lite å si. For ham så er det et poeng at han strekker seg langt for å hjelpe deg. Selv om mange påpeker at hans bidrag er en selvfølge og at du ikke skylder ham noe, så funker ikke den logikken helt i et forhold. Han føler kanskje at dere trekker et lass sammen, men at han har lite han skulle ha sagt. Kanskje det er hans problem at han er fattig, men dere er et team.

Jeg ville aldri argumentert med "Din innsats er en selvfølge, så jeg skylder deg ingen ting." Da hadde jeg blitt singel på flekken.

Jeg mener dere bør dra i parterapi uansett. Det du kan true med er at du går alene hvis han ikke blir med.

Når det gjelder bilen ville jeg sett etter et kompromiss. Ikke banket gjennom et prinsipp.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Syns dette var et godt råd. Tviler derimot på at han vil la meg eie større andel av huset uansett hvor mye har sparer her og nå. Det står også tydelig i samboerkontrakten vår at vi eier huset 50-50 og jeg går ut med 50% av verdien om vi faller fra.

Blir det slutt så har han sagt har har lyst å beholde huset og kjøpe meg ut. Har ikke tenkt så langt fram eller sett på hvorvidt dette er realistisk, men har egentlig ikke ønske om å sitte alene med huset selv. Det er stort, 3 etg med mye vedlikeholdsarbeid.

Hvordan finner man ut hvor mye huset er verdt om det blir slutt og den ene skal kjøpe ut den andre? I følge verdivurdering av bank/mekler så er huset verdt ca 1 mill mer enn da vi kjøpte det for 8 år siden. Men vet ikke hvordan dette fungerer i praksis om den ene skal kjøpe ut den andre. Ved forsøk på salg kunne det jo lett blitt mindre.

Anonymkode: 91e9d...812

Du henter inn prisvurdering fra to eller tre meklere og bruker gjennomsnittsprisen på de vurderingene.

Anonymkode: e7af5...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, 

Du og din mann er samboere. Dere har i praksis (og juridisk) separat økonomi. 
Samtidig har dere en familie sammen, og har blitt enige om hvordan dere fordeler de daglige utgifter.  Det betyr jo at dere på mange måter er et team også, som har en deling av utgifter dere opplever som rettferdig.

Men når det kommer til økonomi, så er det mange ting man må huske på, også når man er en familie. 

Arv er jo automatisk særeie, også om man er gift, så din arv er din arv, uavhengig av hvor tett integrert deres øvrige økonomi er. 
Du har arvet penger nå. Han vil antagelig arve penger senere. 

At du ønsker å bruke en del av arven din på familien, gjør ikke at han har mer bestemmelsesrett over hva du skal bruke penger på, enn om du kun ville spare disse pengene. 
Det er fortsatt DU, og du alene, som eier og disponerer disse pengene. Og som bestemmer hva du mener med "å bruke på familien". 

I min verden ville nok verken bad eller bil vært noe jeg tenkte som å bruke penger på familien. Familien som enhet får lite igjen av en bedre bil eller finere bad. (Med mindre nytt bad vil bety at barna får mer glede av badet.) 
Oppussing av bad bør gjøres etter samme eierbrøk som prisstigning på grunn av bedre bad vil deles på. 
Altså, om du bruker 200.000kr på nytt bad, mens han bruker 0kr, så bør det ansees som at du har kjøpt deg inn i huset for 200.000kr mer enn han. (Antagelig et minibeløp i den store sammenhengen, men her tyder jo alt på at det kan bli mange slike "minibeløp" som sender deg rett i kvinnefella.) 

Bil er et rent tapsprosjekt. Om det er DU som eier familiens bil, så er det DU som velger hva slags bil familien skal ha.
Det du kan foreslå, er at dere selger din bil, og enten kjøper en ny bil sammen (50-50) eller at han kjøper en bil til familien som han eier. Da kan han velge hva slags bil familien skal eie. 

Din arv bør enten brukes på noe du opplever å få mye glede ut av. En reise du virkelig ønsker deg, kan jo være en slik ting. 
Hvis du ikke har slike opplevelser som er viktige for deg, bør du sikre at arven ivaretas, ved å bruke den på noe som er varig og sporbart, eller spare den. 
Å nedbetale egen andel av gjelden var f.eks. et bra valg i bruk av arv. 

Det virker jo som om forholdet deres er ustabilt, og jeg tror egentlig at jeg, om jeg var deg, ville brukt mer energi på å sikre egen økonomi i tilfelle brudd, enn på å møte mannens forventninger til bruk av dine penger. 
Da har du forhåpentlig en plan som gir deg tryggheten i at du er i forholdet fordi du velger å være der, fremfor at du er redd for det økonomiske ved å gå. Fordi du vet hvordan du skal klare deg dersom du går.

Anonymkode: 6af3d...ca2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for alle gode gull råd her❤️

Det blir ingen bil med arven min i første omgang. Parterapi kommer først. Helst sammen, men siden han nekter går jeg ihvertfall alene. Om jeg/vi overlever terapien blir det i bestefall en bil vi kjøper sammen 50-50. Kanskje jeg spytter i en symbolsk sum mer enn ham. Feks det jeg får for bilen min.

Imellomtiden sikrer jeg min egen økonomi i tilfelle brudd. Per i dag ville jeg feks ikke klart å komme meg ut på boligmarkedet alene. Så jeg trenger egentlig hvert øre i tilfelle vi faller fra.

Anonymkode: 91e9d...812

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Igjen takk for alle gode gull råd her❤️

Det blir ingen bil med arven min i første omgang. Parterapi kommer først. Helst sammen, men siden han nekter går jeg ihvertfall alene. Om jeg/vi overlever terapien blir det i bestefall en bil vi kjøper sammen 50-50. Kanskje jeg spytter i en symbolsk sum mer enn ham. Feks det jeg får for bilen min.

Imellomtiden sikrer jeg min egen økonomi i tilfelle brudd. Per i dag ville jeg feks ikke klart å komme meg ut på boligmarkedet alene. Så jeg trenger egentlig hvert øre i tilfelle vi faller fra.

Anonymkode: 91e9d...812

Yes, kjempebra!!! ❤️❤️❤️

Anonymkode: e388f...cdb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Igjen takk for alle gode gull råd her❤️

Det blir ingen bil med arven min i første omgang. Parterapi kommer først. Helst sammen, men siden han nekter går jeg ihvertfall alene. Om jeg/vi overlever terapien blir det i bestefall en bil vi kjøper sammen 50-50. Kanskje jeg spytter i en symbolsk sum mer enn ham. Feks det jeg får for bilen min.

Imellomtiden sikrer jeg min egen økonomi i tilfelle brudd. Per i dag ville jeg feks ikke klart å komme meg ut på boligmarkedet alene. Så jeg trenger egentlig hvert øre i tilfelle vi faller fra.

Anonymkode: 91e9d...812

Fornuftig, dette høres ut som en god plan. Ønsker deg lykke til ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 2.04):

Men det er vel like mye manipulasjon om jeg tvinger ham til å bli med i parterapi før evt kjøp av bil?

Anonymkode: 91e9d...812

Det er ikke manipulasjon at et par går sammen i parterapi. Terapi er en investering for forholdet og utføres tross alt av en nøytral, profesjonell tredjepart.

Anonymkode: fdf0a...1e3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 15.42):

Kjære TS, 

Du og din mann er samboere. Dere har i praksis (og juridisk) separat økonomi. 
Samtidig har dere en familie sammen, og har blitt enige om hvordan dere fordeler de daglige utgifter.  Det betyr jo at dere på mange måter er et team også, som har en deling av utgifter dere opplever som rettferdig.

Men når det kommer til økonomi, så er det mange ting man må huske på, også når man er en familie. 

Arv er jo automatisk særeie, også om man er gift, så din arv er din arv, uavhengig av hvor tett integrert deres øvrige økonomi er. 
Du har arvet penger nå. Han vil antagelig arve penger senere. 

At du ønsker å bruke en del av arven din på familien, gjør ikke at han har mer bestemmelsesrett over hva du skal bruke penger på, enn om du kun ville spare disse pengene. 
Det er fortsatt DU, og du alene, som eier og disponerer disse pengene. Og som bestemmer hva du mener med "å bruke på familien". 

I min verden ville nok verken bad eller bil vært noe jeg tenkte som å bruke penger på familien. Familien som enhet får lite igjen av en bedre bil eller finere bad. (Med mindre nytt bad vil bety at barna får mer glede av badet.) 
Oppussing av bad bør gjøres etter samme eierbrøk som prisstigning på grunn av bedre bad vil deles på. 
Altså, om du bruker 200.000kr på nytt bad, mens han bruker 0kr, så bør det ansees som at du har kjøpt deg inn i huset for 200.000kr mer enn han. (Antagelig et minibeløp i den store sammenhengen, men her tyder jo alt på at det kan bli mange slike "minibeløp" som sender deg rett i kvinnefella.) 

Bil er et rent tapsprosjekt. Om det er DU som eier familiens bil, så er det DU som velger hva slags bil familien skal ha.
Det du kan foreslå, er at dere selger din bil, og enten kjøper en ny bil sammen (50-50) eller at han kjøper en bil til familien som han eier. Da kan han velge hva slags bil familien skal eie. 

Din arv bør enten brukes på noe du opplever å få mye glede ut av. En reise du virkelig ønsker deg, kan jo være en slik ting. 
Hvis du ikke har slike opplevelser som er viktige for deg, bør du sikre at arven ivaretas, ved å bruke den på noe som er varig og sporbart, eller spare den. 
Å nedbetale egen andel av gjelden var f.eks. et bra valg i bruk av arv. 

Det virker jo som om forholdet deres er ustabilt, og jeg tror egentlig at jeg, om jeg var deg, ville brukt mer energi på å sikre egen økonomi i tilfelle brudd, enn på å møte mannens forventninger til bruk av dine penger. 
Da har du forhåpentlig en plan som gir deg tryggheten i at du er i forholdet fordi du velger å være der, fremfor at du er redd for det økonomiske ved å gå. Fordi du vet hvordan du skal klare deg dersom du går.

Anonymkode: 6af3d...ca2

Arv er IKKE automatisk særeie! Uten at det har noe å si for ts, som ikke er gift.

Anonymkode: 58d68...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...