Gå til innhold

Jeg har arvet og samboer vil ha ny bil…ikke jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har også arvet gjennom tidene.

Så lenge man har råd til det er det vel et kompromiss å kjøpe 1 ny bil ila et liv om dere har råd til det. Vi har fø 100% felles økonomi.

Anonymkode: 98925...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Uten parterapi er dette forholdet i realiteten allerede over.

Han er direkte stygg mot deg. Han truer og presser deg, han manipulerer deg så mye at det har bikket over i psykisk vold.

Ts, hva hadde du sagt til en venninne som hadde fortalt det du har fortalt om mannen i denne tråden?

Du jobber redusert "pga. familien". Da burde han ha vært med på å betale deg for det du taper i lønn, for pensjonssparing - og ikke minst for en uføreforsikring. Gjør han noe av dette? Det eneste du skriver er at du selv har pensjonssparing.

Dette betyr at han - i fullt alvor! - mener at da han hjalp deg da din(e) foreldre døde, det skal han ha betalt for. Men de timene du bruker til gratisarbeid for ham - de skal bare du tape penger på.

Du må våkne og se denne mannen for den han virkelig er. Han er IKKE den "fantastiske" fyren du påstår han er! Han er stygt manipulerende mot deg, han bedriver en form for psykisk vold mot deg.

Anonymkode: 21108...8b1

Enig. Det er så mange røde flagg her, og for hvert innlegg TS skriver, dukker det opp nye. Dette er ikke normal oppførsel i et forhold med noen man er glad i, TS.

Anonymkode: 54cd5...283

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså TS,

  • Han tjener mer enn deg 
  • Du jobber redusert
  • Dere deler utgifter 50/50

Ser du hvilken bananas skjevfordeling det egentlig er? 

Si du får inn 30 000kr i måneden og han får inn 45 000kr i måneden. 
 

Fellesutgiftene (boliglån, mat, strøm, forsikringer, aktiviteter ol.) er på 35 000kr i måneden. 
 

Du betaler 17 500kr inn, og sitter igjen med 12 500kr

Han betaler 17 500kr inn, og sitter igjen med 27 500kr

 

Og likevel, så prøver han å guilte deg inn i å bruke dine ekstremt verdifulle sparepenger på en ny bil til HAN. Samme hva han klarer å "prute" seg ned i pris på denne, så vil det være ekstremt skjevt og urettferdig at du skal dekke ett øre mer enn han. 
 

Hvor mye har han spart opp alle disse årene han har tjent mer enn deg men dere har betalt likt på felles? 
 

Ikke. Bruk. Sparepengene. Dine. På. Bil. Til. Han. du går rett i kvinnefella! 

  • Liker 9
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget over her er ❤️ ❤️ ❤️

Anonymkode: a6427...708

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Nym Medlem skrev (25 minutter siden):

Men altså TS,

  • Han tjener mer enn deg 
  • Du jobber redusert
  • Dere deler utgifter 50/50

Ser du hvilken bananas skjevfordeling det egentlig er? 

Si du får inn 30 000kr i måneden og han får inn 45 000kr i måneden. 
 

Fellesutgiftene (boliglån, mat, strøm, forsikringer, aktiviteter ol.) er på 35 000kr i måneden. 
 

Du betaler 17 500kr inn, og sitter igjen med 12 500kr

Han betaler 17 500kr inn, og sitter igjen med 27 500kr

 

Og likevel, så prøver han å guilte deg inn i å bruke dine ekstremt verdifulle sparepenger på en ny bil til HAN. Samme hva han klarer å "prute" seg ned i pris på denne, så vil det være ekstremt skjevt og urettferdig at du skal dekke ett øre mer enn han. 
 

Hvor mye har han spart opp alle disse årene han har tjent mer enn deg men dere har betalt likt på felles? 
 

Ikke. Bruk. Sparepengene. Dine. På. Bil. Til. Han. du går rett i kvinnefella! 

DETTE ER DET ENESTE SVARET TS TRENGER. 

Anonymkode: e388f...cdb

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hekho skrev (1 time siden):

 

Det er jo nettopp dette med bilen TS spør om - "Hva ville dere gjort og er jeg urimelig som holder tilbake her"?  Dessuten forstod jeg det som at hun ikke husker om hun faktisk har sagt dette og dermed kan ha gjort det. 


Min mann benytter seg også ofte av hersketeknikker ifm krangler og er en veldig karismatisk type, flink til å prate, vet akkurat hvor han skal stikke for å såre meg og kan definitivt være veldig nedlatende, men det er jo ikke uvanlig å benytte seg av de verktøyene en har når man er sint og krangler. Vi har egentlig et godt forhold og samarbeider som regel godt selv om vi har krangler av og til.

Regner med han er såret og derfor sier ting ut av frustrasjon. Han føler vel et stort behov for den bilen og har tydeligvis ikke vært flink til å spare penger selv. Kjenner derfor sikkert mindreverdighetskomplekser og/eller sjalusi av at hun nå er gjeldsfri og har bil samt mye penger i fond, og han ikke har klart det samme. Slike følelser blir en sint og ufin av. Kanskje det er han som burde ta en prat med terapeut og at det ikke nødvendigvis er et par-problem men noe han må jobbe med i seg selv. Nå vet jeg ikke hvordan forhold TS og mannen har utenom akkurat denne krangelen og om de krangler mye ellers.

Det å dele bil er uansett en veldig vanlig årsak til mye krangling. Flere har sagt at de undrer seg hvorfor min mann og jeg ikke er skilt enda siden vi deler bil. For mange menn er dette med bil omtrent et grunnleggende behov og det kan være det er veldig sårt for ham å ikke ha sin egen og han føler seg enda mer underlegen.

1. Oppegående menn med respekt for sin partner bruker ikke hersketeknikker i krangler, og blir definitivt ikke "veldig nedlatende". Normalt oppegående personer benytter seg ikke av "de verktøyene man har når man er sint og krangler". Oppegående personer evner å diskutere, selv heftig, uten å bli ufin og stygg mot partneren!

2. Om en voksen mann er så umoden at en bestemt bil ses på som grunnleggende behov, da er det noe virkelig galt. Om han har så store problemer emd mindreverdighetskomplekser og/eller sjalusi, som du sier, da burde han søkt hjelp for lenge siden - spesielt siden han nå ødelegger partner, forholdet og familien.

3. Han tjener mer enn Ts, da burde han spart penger siden de deler alt 50/50, til tross for at Ts taper flere tusen kroner hver eneste måned pga. redusert arbeidsstilling for å ta seg av familien. At han har valgt å ikke gjøre dette - eller kompensere Ts for hennes inntekst- og pensjonstap - det skal da virkelig ikke koste Ts hennes arv på toppen av all annen elendighet i dette forholdet.

Seriøst - hersketeknikker og nedlatenhet har ikke noe å gjøre i et godt forhold!

I Ts sitt tilfelle har dette i tillegg blitt så alvorlig manipulering at det har bikket over i psykisk vold!

Anonymkode: 21108...8b1

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anne Nym Medlem skrev (51 minutter siden):

Men altså TS,

  • Han tjener mer enn deg 
  • Du jobber redusert
  • Dere deler utgifter 50/50

Ser du hvilken bananas skjevfordeling det egentlig er? 

Si du får inn 30 000kr i måneden og han får inn 45 000kr i måneden. 
 

Fellesutgiftene (boliglån, mat, strøm, forsikringer, aktiviteter ol.) er på 35 000kr i måneden. 
 

Du betaler 17 500kr inn, og sitter igjen med 12 500kr

Han betaler 17 500kr inn, og sitter igjen med 27 500kr

 

Og likevel, så prøver han å guilte deg inn i å bruke dine ekstremt verdifulle sparepenger på en ny bil til HAN. Samme hva han klarer å "prute" seg ned i pris på denne, så vil det være ekstremt skjevt og urettferdig at du skal dekke ett øre mer enn han. 
 

Hvor mye har han spart opp alle disse årene han har tjent mer enn deg men dere har betalt likt på felles? 
 

Ikke. Bruk. Sparepengene. Dine. På. Bil. Til. Han. du går rett i kvinnefella! 

Amen!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Oppegående menn med respekt for sin partner bruker ikke hersketeknikker i krangler, og blir definitivt ikke "veldig nedlatende". Normalt oppegående personer benytter seg ikke av "de verktøyene man har når man er sint og krangler". Oppegående personer evner å diskutere, selv heftig, uten å bli ufin og stygg mot partneren!

2. Om en voksen mann er så umoden at en bestemt bil ses på som grunnleggende behov, da er det noe virkelig galt. Om han har så store problemer emd mindreverdighetskomplekser og/eller sjalusi, som du sier, da burde han søkt hjelp for lenge siden - spesielt siden han nå ødelegger partner, forholdet og familien.

3. Han tjener mer enn Ts, da burde han spart penger siden de deler alt 50/50, til tross for at Ts taper flere tusen kroner hver eneste måned pga. redusert arbeidsstilling for å ta seg av familien. At han har valgt å ikke gjøre dette - eller kompensere Ts for hennes inntekst- og pensjonstap - det skal da virkelig ikke koste Ts hennes arv på toppen av all annen elendighet i dette forholdet.

Seriøst - hersketeknikker og nedlatenhet har ikke noe å gjøre i et godt forhold!

I Ts sitt tilfelle har dette i tillegg blitt så alvorlig manipulering at det har bikket over i psykisk vold!

Anonymkode: 21108...8b1

1. De fleste mennesker er ikke perfekte. Alle vet jo at en ikke burde krangle og at en helst skal diskutere saklig og rolig, men de færreste klarer vel det alltid gjennom et langt samliv. At man bruker sarkasme og retoriske virkemidler de gangene diskusjoner skulle gå over i krangler betyr ikke at en ikke respekterer partneren sin, men det er selvfølgelig ikke heldig og fører som regel bare til at kranglingen eskalerer. 

2. Fikk ikke inntrykk av at det var "en bestemt bil" det var snakk om, men heller en (grei) bil. Om mannen er umoden så betyr ikke det at noe er "virkelig galt" med ham.

3. Vi vet lite om hva han tjener eller hva pengene går til. Kanskje han har noen dyre vaner som feks snus/røyk eller han er glad i dyre klær eller klokker eller andre hobbyer, så forvinner fort flere tusen i mnd på ingenting. Vi vet heller ikke om TS gikk ned i stilling som følger av en felles beslutning eller om det var bare noe hun ble tilbudt og har slått seg til ro med. Nok av kvinner jobber 80 % hele livet og lenge etter at ungene har flyttet hjemmefra fordi la oss innrømme det - de fleste ville vel jobbet mindre om de kunne. I de fleste småbarnsfamilier jobber vel begge 100 %.

Urimelig av han å forvente at hun skal bruke arven på bil - JA, absolutt! Men det er også litt hennes egen feil siden hun skrev at hun har sagt til ham tidligere at hun har vært åpen for å bruke deler av beløpet på det. Han fikk en falsk forhåpning og er derfor snurt. 

At hun skal betale for sin egen bilbruk selv når han sikkert betaler for eget busskort virker rett og rimelig. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår veldig godt at han vil ha ny bil, som er mer behagelig å sitte i, og kanskje mer kollisjonssikker enn med en liten bil, men å bruke dine arvepenger på dette, er ikke lurt! Som flere garantert skriver - bil er ikke investering, men tapsprosjekt.

Spar litt, og ta opp på resten. Dere får kanskje noe for den bilen dere har, også kan du jo gå inn med en liten symbolsk sum hvis det letter presset, slik at lånet ikke blir så stort. Noe mer hadde jeg ikke gjort. 

Anonymkode: 804a0...a70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De timene du ikke jobber fordi du jobber redusert, er i praksis timer du gir til familien AS. Jeg antar du bruker den tiden på noe som gagner ham, enten det er å ordne i huset, ta vare på barna eller ha maten klar? Dette er også arbeid. Det legger til rette for at han kan gjøre mindre. Det har en pris det også, ts, og du spanderer, fordi du heller kunne brukt denne tiden på inntektsgivende arbeid. Søk opp og les gjerne om det tredje skiftet. 

Hvor mange timer er dette? Han har tydeligvis telt timer på dødsleiet og kommet til 150, min antakelse er at du allerede har gitt 150 timer+ til familiepotten du også. Slik sett er dere skuls. 

Anonymkode: cf9a9...462

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 11.28):

Han vil ha en bil i belønning for å gå i parterapi? Litt som en unge som må få en leke for å sitte stille hos tannlegen? Så utrolig usexy og stakkarslig, greier du virkelig å ha sex med en mann som oppfører seg som en furten unge?

Det er enda verre: Han vil ha bilen før han går med på terapi. Selv ikke den snilleste tannlege gir premie før barnet har kommet på timen. 

Her oppfører han seg som parterapien er premien TS skal få for at hun kjøper bil til ham. Han ser åpenbart terapi som TS sitt prosjekt, og har ingen egen interesse av å jobbe med forholdet. Vi kan jo bare forestille oss hvilken innstilling han da kommer til å stille til terapi med, om han i det hele tatt mener at TS har gjort seg fortjent til "premien" at han stiller da. Kan jo hende han har noen flere ting han vil arven til TS skal dekke først. 

Men TS: Du har uttalt at arven skal gagne familien. Den beste måten arven kan gagne familien, er ved at den vokser. Familiens utgifter og behov vil bare bli større i årene som kommer. 500 000 kr forsvinner på et blunk om man bruker dem på tapsprosjekter og midlertidig komfort.

Kanskje vil dere sponse førerkort en dag, stille som kausjonister eller bidra til noe annet av varig verdi. Og hvis dere seriøst ikke har økonomisk handlingsrom til å finansiere en bil til 150 000 uten å bruke arv, -da lever dere såpass fra hånd til munn at ny bil bør komme langt ned på prioriteringslisten. 

Endret av Hactar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får du for å selge den bilen du har da? Det går jo an å kjøpe en ny bil som ikke er så dyr? Evt, kan jo han ta opp lån på halvparten av summen.

Anonymkode: 8434f...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er noe veldig rart med alt dette her. Du jobber redusert "for familien" og taper da både lønn og pensjon. Samtidig tjener han mer penger enn deg, men dere har delt økonomi? Altså beholder han overskuddet av egen lønn? Den skal ikke gå "til familien". Men når du arver penger da skal de pengene gå til familien, ellers er du egoistisk....?! Høres ut som dine ressurser skal gå til fellesen mens hans skal forbli hos han. Om han tjener mer kan han jo spare til ny bil om det er så viktig for han. Hadde IKKE lagt penger i noe felles om du jobber redusert og dere har små barn. Du vet ikke hvordan helse eller fremtid blir (særlig med en slik mann). De pengene bør du sette i sparefond med lav risiko som pensjonssparing for deg selv. Ikke sett noe i barnas navn. Det vil han kunne få tilgang på ved brudd. Du kan heller vurdere å gi dem noe senere om økonomien ellers tillater det. 

Anonymkode: b5be4...882

Jeg er gjeldsfri, han har 1 mill igjen av sin del av boliglånet. Han tar 70% av faste månedlige utgifter fordi han tjener en del mer mer. Jeg tjener bare ca 19 000 netto og tar 30% av de faste utgiftene. Innkjøp av ting til bolig, bil, vedlikehold, ting/klær til barna deler vi 50-50.

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva får du for å selge den bilen du har da? Det går jo an å kjøpe en ny bil som ikke er så dyr? Evt, kan jo han ta opp lån på halvparten av summen.

Anonymkode: 8434f...e3d

Bilen min er snart 10 år gammel, men har bare kjørt70 000 km. Får nok maks 50 000.

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (3 timer siden):

. Kan jo hende han har noen flere ting han vil arven til TS skal dekke først. 

 

200 000 til bil og 200 000 til bad var det han foreslo aller først🙈

Anonymkode: 91e9d...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis han vil ha en ny bil så får han spare opp til det eller ta opp billån. Du har tilbudt å pusse opp bad, og det tror jeg er en mye smartere måte å bruke pengene på enn å bruke mye penger på en bil og så faller den bare i verdi. 

Hvis han på død og liv syns bilen deres er for liten så går det jo an å finne en bruktbil, suv eller noe til 100-150k kanskje? Da får du en som er ganske god stand og ikke har gått langt, hvis han allerede var villig til at han skulle bidra med 100 k på bil så kan han kjøpe en brukt suv til rundt 100k. 

Det er din arv, dine penger. Han skal ikke presse deg til å bruke de på å kjøpe HAN en fancy bil.

Anonymkode: 979ee...0eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hekho skrev (På 26.4.2024 den 13.14):

1. De fleste mennesker er ikke perfekte. Alle vet jo at en ikke burde krangle og at en helst skal diskutere saklig og rolig, men de færreste klarer vel det alltid gjennom et langt samliv. At man bruker sarkasme og retoriske virkemidler de gangene diskusjoner skulle gå over i krangler betyr ikke at en ikke respekterer partneren sin, men det er selvfølgelig ikke heldig og fører som regel bare til at kranglingen eskalerer. 

2. Fikk ikke inntrykk av at det var "en bestemt bil" det var snakk om, men heller en (grei) bil. Om mannen er umoden så betyr ikke det at noe er "virkelig galt" med ham.

3. Vi vet lite om hva han tjener eller hva pengene går til. Kanskje han har noen dyre vaner som feks snus/røyk eller han er glad i dyre klær eller klokker eller andre hobbyer, så forvinner fort flere tusen i mnd på ingenting. Vi vet heller ikke om TS gikk ned i stilling som følger av en felles beslutning eller om det var bare noe hun ble tilbudt og har slått seg til ro med. Nok av kvinner jobber 80 % hele livet og lenge etter at ungene har flyttet hjemmefra fordi la oss innrømme det - de fleste ville vel jobbet mindre om de kunne. I de fleste småbarnsfamilier jobber vel begge 100 %.

Urimelig av han å forvente at hun skal bruke arven på bil - JA, absolutt! Men det er også litt hennes egen feil siden hun skrev at hun har sagt til ham tidligere at hun har vært åpen for å bruke deler av beløpet på det. Han fikk en falsk forhåpning og er derfor snurt. 

At hun skal betale for sin egen bilbruk selv når han sikkert betaler for eget busskort virker rett og rimelig. 

Takk for fint saklig svar🙂. Har stort sett fått mange gode råd i tråden her, men noen tok litt vel av med overanalyseringer og antagelser. Du klarer å se mer av samboers synsvinkel også og det er bra. For å få et mer rettferdig perspektiv på det hele.

Vi har i utgangspunktet et godt samarbeid rundt alt det økonomiske og han betaler 70% av de fleste regninger og jeg 30%. Men han tjener også nesten dobbelt så mye som meg.

At jeg skulle betale 250 000 for bil og han 50 000 var greit å få bekrefter at var helt på viddene i tråden her. Men du har nok rett i at han kan ha hatt falske forhåpninger og blitt snurt/skuffet når det ikke ble sånn han håpet.

Har tenkt mer og mer på at det er helt greit at jeg tar regningene for bilen min selv. Det er min bil og han bruker den bare 3-4 ganger i måneden ifm kjøring av barna. Så kan han bruke de pengene til å spare til bil heller. Og så møter jeg ham på halvveien i bilkjøp, verken mer eller mindre.
 

Jeg har også nåsatt inn 50 000 på hver av barnas sparekonto. Tanken er å få dem over i et lavrisikofond, men må bare sette meg litt mer inni det.

Anonymkode: 91e9d...812

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du har lovet å spleise på en bil mer tydelig enn du skriver her?

Anonymkode: f382a...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 0.56):

Jeg arvet ca 1 mill  av mine foreldre for ett par år siden. 500 000 gikk til å betale ned gjeld. Resten satt i lavrisiko fond.

Samboer og jeg har bodd sammen i 8 år og hver sin økonomi. Han tjener enn del mer enn meg, men jeg er nå gjeldsfri fordi jeg gikk inn med mer i utgangspunktet og har betalt ned min del av huset pga arven. Jeg sa fra da jeg arvet at jeg ville sette pengene på fond å la dem vokse litt først, men at jeg ville bruke en god del på familien. La da frem opppussing av bad på sikt som eksempel. Han har vært mest opptatt av ny bil. Da vi ble samboere hadde vi hver vår bil, men ble enige om at han kunne selge sin fordi han trengte pengene og at vi brukte min som familiebil. Den er derimot nokså liten og ingen familievennlig bil. Han føler seg for stor til å kjøre den på lengre turer. Han bruker derimot bilen lite da han tar buss til jobb. Jeg kjører. Vi deler på de faste utgiftene på bilen.

Problemet med ny bil  er at jeg egentlig ikke føler behov for ny større bil akkurat her og nå. Barna er 5 og 8 år og vi bruker stort sett bilen kun korte turer med unntak av 2-3 ganger i året ifm ferier. Da har jeg tilbudt meg å kjøre. Så eneste grunnen til at han ønsker større bil er at han syns min blir for liten og ukomfortabel for ham de gangene han skal kjøre. Han ser også for seg at det er jeg som sjal betale mesteparten bilen, ca 80% siden jeg har lovt å bruke arven på familien.

Syns dette er så vanskelig. Jeg skjønner jo at han vil ha ny bil og hvorfor, men selv jeg er jo fornøyd med den jeg har og syns det river å måtte svi av nesten hele arven på en bil jeg egentlig ikke ønsker. Samtidig føler jeg meg litt presset her. Han får meg til å føle meg urimelig og som ikke vil gå med på dette. Nærmest gjerrig. Pg at jeg ikke holde det jeg lovte om å bruke arven på familen. Da jeg igjen nevner badet syns han at jeg kan bruke det jeg har igjen på det.

Det gjør det ikke mindre vanskelig fordi vi har hatt en del konflikter siste årene. Noen ganger har jeg oppriktig tenkt det kommer til å bli slutt. Da vil de økonomiske utfordringene være store nok fra før om vi ikke skal ha en bil på kjøpet.

Vi har samboer kontrakt, men den er ikke oppdatert fra siden i starten da vi ble samboere. Om jeg går med på å kjøpe denne bilen, skal det ihvertfall ned i kontrakten at jeg beholder den, mot evt en liten sum jeg kjøper ham ut. Men aller helst hadde jeg vel da egentlig foretrukket at han kjøpte meg ut slik at jeg kunne kjøpt meg en mindre bil igjen😅 Siden det tross alt er han som ønsker denne bilen.

Hva ville dere gjort her? Er jeg urimelig som holder tilbake her?

Har så få å snakke med. Kom gjerne med noen råd dere som kan❤️

 

Anonymkode: 91e9d...812

For en dust, bare fordi du har litt penger så vil han ha ny bil?

Da kjøper han ny bil da, ikke du.

Bilen taper seg i verdi hver dag.

Sett det i fond og på god avkastning.

Anonymkode: 914a2...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...