Gå til innhold

Jeg har arvet og samboer vil ha ny bil…ikke jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg anser både vedlikehold av hus og transport er noe som skal kunne dekkes av det vanlige budsjettet, dersom det må arv til så har man ikke råd. Utenom-penger bør kunne gå til ting som man vanligvis ikke ville prioritert. 
men å lytte til partner er og viktig, så sett dere ned og se på hvor stort rom det er i budsjettet til å bytte bil. Så lite som dere bruker bil, så trenger dere jo ikke en ny bil. 

Anonymkode: dec37...93a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hat sagt at før det blir bil må vi ihvertfall i parterapi. Det har han nektet. Han sier nå at han vil gå med på parterapi. ETTER bilen er kjøpt.

Anonymkode: 91e9d...812

Han vil ha en bil i belønning for å gå i parterapi? Litt som en unge som må få en leke for å sitte stille hos tannlegen? Så utrolig usexy og stakkarslig, greier du virkelig å ha sex med en mann som oppfører seg som en furten unge?

Og hvem er det som har lansert ideen om splitter ny bil? Dette er alltid idiotisk, med tanke på verditapet de første årene, hvis du absolutt vil belønne han for å være en normalt støttende partner bør du ikke strekke deg lengre enn å spleise på en pent brukt bil til maks 100k, dette står også mer i forhold til beløpet du har, som slett ikke er mye penger. Men støtter de som foreslår leiebil på ferie, har selv nedskalert fra stor stasjonvogn til liten bybil, og det fungerer helt fint å bruke feks getaround de tre gangene i året jeg behøver større bil. 

Jeg hadde sagt at de pengene blir stående i fond til dere har fått orden på forholdet og kommet til enighet. Du skylder han ingenting, da premisset for forholdet har endret seg vesentlig, han er ikke lengre en støttende samarbeidene partner, men oppfører seg som en furten manipulerende drittunge, og da får han ikke lørdagsgodtet sitt før dere har ryddet opp. 

Anonymkode: 4c42f...5b4

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine penger brenner i lomma hans - det er det som skjer her.

Og han bruker alt han har for å pushe og manipulere deg til at han får brukt dem opp på noe han ønsker seg.

 

 

Anonymkode: cae56...c57

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forholdet er så shaky at dere jevnlig har store krangler og parterapi vurderes - IKKE tiden for å svi av arven din.

Om brudd skjer kan du trenge den til å starte på nytt ❤️

Uansett - han har null og niks rett til å mene eller bestemme noe som helst av hva du ønsker å gjøre med din arv. Synes du har forvaltet arven din godt så langt, forsett med det!

Om dere som par faktisk ønsker en noe større bil, så kan dere f.eks sette opp sparing til det og jobbe mot det som par. 
 

Anonymkode: cae56...c57

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kg altså❤️ Takk for alle de fantastiske rådene og den gode støtten❤️

Det gjorde at jeg turte å manne meg opp og si dette var uaktuelt og meg gode saklige argumenter basert på gode svar her.

Skal se m jeg får svart enkelt av dere her etterhvert🙂

Anonymkode: 91e9d...812

  • Liker 11
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kg altså❤️ Takk for alle de fantastiske rådene og den gode støtten❤️

Det gjorde at jeg turte å manne meg opp og si dette var uaktuelt og meg gode saklige argumenter basert på gode svar her.

Skal se m jeg får svart enkelt av dere her etterhvert🙂

Anonymkode: 91e9d...812

Så godt å høre; takk for at du oppdaterte oss 💞

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skjevdeling er ikke et begrep som gjelder samboere. Men ellers enig.

Anonymkode: 58d68...7f3

Ja, det er sant, jeg glemte at de er samboere. Men det samme gjelder likevel. Å legge arven inn i noe som vil rase i verdi er ikke lurt. Vil han ha ny bil, må han være med på å spare til den selv.

Anonymkode: 54cd5...283

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har lest innlegget litt feil og tenkt dette handler om hans status behov, så har det verken vært snakk om splitter ny bil eller en spesielt dyr en. Men en ett par år gammel stasjonsvogn som har kjørt maks 80 000 km. Han så for seg 250-300 000.

Jeg har også forståelse for at han ønsker en ny bil. Han er en stor som mann (som i  lang) og det er lett å se at min lille bil egentlig er for liten for ham.  Det hemmer ham når han skal kjøre rundt på ting med barna, feks når jeg ah helgejobbing.

Da jeg la frem på en fin måte at jeg ikke ville bruke 200 000 av arven på en bil, gikk han umiddelbart i forhandlingsmodus. Han kunne nøye seg med en bil til 150 000 hvor jeg betalte 100 000 og han 50 000. Jeg sa jeg skulle tenke på det, men at jeg fortsatt egentlig ikke har ønske om å bruke arven min på bil. Jeg har derimot foreslått at vi kan spare til en bil å forsøke å sette av 3000 kr per mnd til bil fra nå. Det var et godt forslag fra en av dere.

Et annet godt forslag var at jeg kan bruke ca 100 000 av arven på å sette i lavrisiko fond til barna. Og litt til pensjon. Grunnen til at jeg tjener mindre enn ham er nemlig at jeg jobber redusert (for familiens skyld), så dermed forsøker jeg å spare litt ekstra i pensjon utenom det jeg får gjennom KLP.

Måten han krangler på gjør meg derimot litt bekymret og et styrket argument mot å ikke kjøpe bil med det aller første. Han påstår at jeg har lovt ting jeg ikke husker. Mye rundt tiden han hjalp meg mye da jeg og søsknene mine stod i en krise. Han var helt gull den perioden. Uten han hadde vi ikke klart det uten å gå nærmere inn på det.

Men nå bruker han det altså mot meg ved å si at jeg lovte at jeg ville bruke arven på familien og han mener jeg har sagt jeg ville spytte i mye ekstra på bil. Jeg kan ikke huske dette, var så mye som foregikk i hodet mitt i den tiden. Han innrømmer derimot at det var hans forslag det med bilen fra start. Jeg kan derimot kanskje ha vært litt mer på tilbudssiden den gang da vi hadde det godt og jeg hadde sterkt ønske om å gi ham noe tilbake for all hjelpen. Derfor syns jeg dette ble vanskelig, men innser at han i virkeligheten bruker dette for alt det er verdt for å presse meg. Han er svært flink å snakke for seg ordlegge seg, så han får alt til å fremstå at det er jeg som er egoistisk her.

Anonymkode: 91e9d...812

  • Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det gjør du ikke. Man hjelper hverandre i partnerskap uten å forvente betaling for det.

Man teller ikke timer og forventer godtgjørelse for tid og energi når partneren ens står i en livskrise. 

Anonymkode: d1c7e...3b6

Nei jeg skjønner jo egentlig det, men det er snakk om veldig mye arbeid og han irriterte (og irriterer) seg over at han gjorde jobben til arbeidsfolk han mente vi burde betalt for å gjøre jobben, men som andre familiemedlemmer nektet å gå med på. Disse familiemedlemmene gikk han/går han ikke så godt overens med, så han følte seg nok litt utnyttet fordi han først og fremst ville hjelpe meg.

Denne konflikten får meg til å få lyst å bare betale ham for jobben han gjorde og bli ferdig med det. Men han mener det er snakk om minst 150 timers arbeid uten at jeg vet helt hvordan han regner. Syns det hørtes ekstremt mye ut og fikk ikke inntrykk av at det var så mye. Men om han mener det er så mye, så skjønner jeg jo at han føler jeg bør sponse litt ekstra som gagner ham. Og igjen bilen gagner ikke bare ham, jeg ser jo det gagner hele familen fordi det blir lettere for ham å frakte barna rundt på fritidsaktiviteter og langturer.

Anonymkode: 91e9d...812

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei jeg skjønner jo egentlig det, men det er snakk om veldig mye arbeid og han irriterte (og irriterer) seg over at han gjorde jobben til arbeidsfolk han mente vi burde betalt for å gjøre jobben, men som andre familiemedlemmer nektet å gå med på. Disse familiemedlemmene gikk han/går han ikke så godt overens med, så han følte seg nok litt utnyttet fordi han først og fremst ville hjelpe meg.

Denne konflikten får meg til å få lyst å bare betale ham for jobben han gjorde og bli ferdig med det. Men han mener det er snakk om minst 150 timers arbeid uten at jeg vet helt hvordan han regner. Syns det hørtes ekstremt mye ut og fikk ikke inntrykk av at det var så mye. Men om han mener det er så mye, så skjønner jeg jo at han føler jeg bør sponse litt ekstra som gagner ham. Og igjen bilen gagner ikke bare ham, jeg ser jo det gagner hele familen fordi det blir lettere for ham å frakte barna rundt på fritidsaktiviteter og langturer.

Anonymkode: 91e9d...812

Denne mannen din høres ikke helt god ut. Om han ønsker en ny bil, og en ny bil vil gagne hele familien, så får han/dere heller spare opp til en ny bil. Å bruke arv til det, er jo et ekstremt dårlig valg, ettersom at det ikke er en investering, det er penger dere taper. Og dette med at han hjalp din familie med jobb... enten så hjelper man familie uten forventning om noe tilbake, eller så lar man arbeidsfolk faktisk gjøre jobben. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil, brukt, kostet meg 110.000kr (kanskje ikke mye i dagens samfunn, men mye for meg) og den får jeg ikke tilbake noe for nå da den har blitt såpass mye brukt siden jeg kjøpte den. Ikke la gubben bestemme hva arven din skal gå til, her må dere sette dere ned å snakke, for det virker utifra hva du har skrevet, at han ikke er helt med på konsekvensene/tapet en ny bil kan medføre. Hvilken bil har du og HVORFOR trenger han en større bil? Lykke til og stå på ditt ❤️

Anonymkode: 21eef...58b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min bil, brukt, kostet meg 110.000kr (kanskje ikke mye i dagens samfunn, men mye for meg) og den får jeg ikke tilbake noe for nå da den har blitt såpass mye brukt siden jeg kjøpte den. Ikke la gubben bestemme hva arven din skal gå til, her må dere sette dere ned å snakke, for det virker utifra hva du har skrevet, at han ikke er helt med på konsekvensene/tapet en ny bil kan medføre. Hvilken bil har du og HVORFOR trenger han en større bil? Lykke til og stå på ditt ❤️

Anonymkode: 21eef...58b

Skrev rett over her hvorfor han ønsker seg større bil. Han har egentlig gode argumenter. Jeg har sagt jeg vil gå med på å spare til ny bil sammen. Evt spleise på en til 150 000 hvor jeg kan betale 50 000 mer enn ham.

Anonymkode: 91e9d...812

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrev rett over her hvorfor han ønsker seg større bil. Han har egentlig gode argumenter. Jeg har sagt jeg vil gå med på å spare til ny bil sammen. Evt spleise på en til 150 000 hvor jeg kan betale 50 000 mer enn ham.

Anonymkode: 91e9d...812

Det aller siste er noe jeg bare har tenkt på og ikke lagt frem for ham.

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det siste han sanda han la seg var at fra i dag skal han ikke betale et øre mer i faste utgifter på bilen min. Vi har siden han solgte bilen sin betalt 50-50 av alle utgifter i bensin, avgifter, generell service og eu-godkjenninger.

Først tenkte jeg dette var nok en barnslig kommentar fra ham, men etter å ha tenkt litt på det så bør det egentlig være greit. Det er min bilog jeg bruker bilen mest. Så kan han spare til sin egen bil for de pengene han har delt på utgiftene.

Og så lenge han av og til trenger bilen som fremkomstmiddel til besteforeldre og fritidsaktiviteter med barna så gagner bilen min med mine utgifter familen. Kanskje dette rett og slett var en grei deal? Jeg måtte jo uansett hatt disse utgiftene alene om det ble brudd..

 

Anonymkode: 91e9d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, når det er krise i en familie, sykdom og dødsfall så stiller en opp for partneren. Neste gang er det partneren som står i slike ting i sin familie. Man er der for hverandre og krever ikke betalt, man er da partnere på godt og vondt.

Anonymkode: e7af5...5b5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og litt til pensjon. Grunnen til at jeg tjener mindre enn ham er nemlig at jeg jobber redusert (for familiens skyld), så dermed forsøker jeg å spare litt ekstra i pensjon utenom det jeg får gjennom KLP.

Her burde jo faktisk han spytte inn en andel på din pensjon da, siden du tjener mindre for familien... Men han vil vel da argumentere om at 'han ikke har bedt deg om å gjøre det'. Jeg håper du går opp til 100% igjen snart, før du evt blir syk.

Den arven bør absolutt ikke bruke fem øre fra for å kjøpe en bil til han.

Altså, han får spare opp selv til bil!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det siste han sanda han la seg var at fra i dag skal han ikke betale et øre mer i faste utgifter på bilen min. Vi har siden han solgte bilen sin betalt 50-50 av alle utgifter i bensin, avgifter, generell service og eu-godkjenninger.

Først tenkte jeg dette var nok en barnslig kommentar fra ham, men etter å ha tenkt litt på det så bør det egentlig være greit. Det er min bilog jeg bruker bilen mest. Så kan han spare til sin egen bil for de pengene han har delt på utgiftene.

Og så lenge han av og til trenger bilen som fremkomstmiddel til besteforeldre og fritidsaktiviteter med barna så gagner bilen min med mine utgifter familen. Kanskje dette rett og slett var en grei deal? Jeg måtte jo uansett hatt disse utgiftene alene om det ble brudd..

 

Anonymkode: 91e9d...812

Om han ikke vil bidra på bilutgiftene, ta fra han nøkkelen. La han ta sykkel, buss whatever til besteforeldrene og aktiviternee osv.

Han manipulerer deg!

Anonymkode: 9cdcb...ad5

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han kan spare noen måneder og så hr han en varebil innen rekkevidde. Praktisk som en nr 2 bil i familien as.

Anonymkode: 98b45...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts, når det er krise i en familie, sykdom og dødsfall så stiller en opp for partneren. Neste gang er det partneren som står i slike ting i sin familie. Man er der for hverandre og krever ikke betalt, man er da partnere på godt og vondt.

Anonymkode: e7af5...5b5

Ja, det bør være en selvfølge i gode forhold.

Men vet også at forhold hvor par er 100% gode mot hverandre likevel kan bli 100% stygge mot hverandre i en brudd situasjon. Denne kontrasten er egentlig hjerteskjærende å tenke på. Men slik er det.

Føler egentlig min situasjon her ble en forvarsel på at dette vil kunne komme😔

Anonymkode: 91e9d...812

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det siste han sanda han la seg var at fra i dag skal han ikke betale et øre mer i faste utgifter på bilen min. Vi har siden han solgte bilen sin betalt 50-50 av alle utgifter i bensin, avgifter, generell service og eu-godkjenninger.

Først tenkte jeg dette var nok en barnslig kommentar fra ham, men etter å ha tenkt litt på det så bør det egentlig være greit. Det er min bilog jeg bruker bilen mest. Så kan han spare til sin egen bil for de pengene han har delt på utgiftene.

Og så lenge han av og til trenger bilen som fremkomstmiddel til besteforeldre og fritidsaktiviteter med barna så gagner bilen min med mine utgifter familen. Kanskje dette rett og slett var en grei deal? Jeg måtte jo uansett hatt disse utgiftene alene om det ble brudd..

 

Anonymkode: 91e9d...812

Han slår jo til med barnslige hersketeknikker for å tvinge deg inn i en situasjon som for deg uansett blir tap-tap. Nå får han ikke viljen sin, og da sutrer han som et barn i trassalderen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi snakker om fri fra jobben og timevis med arbeid uten at jeg kan gå i detaljermht anonymitet.

Han forventet ingenting, men jeg sa jeg derfor ville bruke arven på familien. 

Anonymkode: 91e9d...812

Bad er for familien.

Bil trenger dere ikke. Dere har en.

Anonymkode: d8fa9...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...