Gå til innhold

Jeg har arvet og samboer vil ha ny bil…ikke jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men det er vel like mye manipulasjon om jeg tvinger ham til å bli med i parterapi før evt kjøp av bil?

Anonymkode: 91e9d...812

Nei, du har all rett til å bestemme helt og fullt over egen arv. Om du ikke vil bruke din foreldrearv på bil, da er det din rett å ikke gjøre det. Du skylder ham ikke noe av din arv. Å hjelpe sin kjære når hun mister en forelder, det er det normalt oppegående og anstendige personer selvfølgelig gjør.

Din presser deg, manipulerer deg.

Bilen er ikke temaet her. Det viktige er at din mann ikke respekterer deg, han forsøker å manipulere deg til å gjøre noe du ikke vil og til å gjøre noe som vil forringe verdien av din arv. Dette er en mann som ikke vil deg vel!

At han nekter å bli med i parterapi bare understreker det. At han til og med forsøker å manipulere deg til å kjøpe bilen for at han ev. skal bli med i parterapi - det er så stygt av ham at det er alvorlig manipulasjon og på grensen til psykisk vold, siden han vet at din arv er noe som er viktig emosjonelt for deg.

Han bør bli med i parterapi om han vil beholde forholdet til deg. Ikke for en bil...

Anonymkode: 21108...8b1

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her burde jo faktisk han spytte inn en andel på din pensjon da, siden du tjener mindre for familien... Men han vil vel da argumentere om at 'han ikke har bedt deg om å gjøre det'. Jeg håper du går opp til 100% igjen snart, før du evt blir syk.

 

Han sluttet i sin jobb han elsket (pendling 4 uker på og to uker av…) fordi jeg skulle kunne beholde min turnus jobb og være mer tilstede for familen. Flott gjort. Og selv reduserte jeg min stilling av samme grunn. Vi gikk begge ned i lønn her, så syns vi er noenlunde skuls. Men jeg tenker å gå opp i stilling etterhvert. Problemet er at min turnusjobbing går hardt ut over familien og da nettopp pga det går ut over helsa mi😣Så en ond sirkel her. Men vil prøve å gå opp i stilling i løpet av de neste 3 årene.

Anonymkode: 91e9d...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten parterapi er dette forholdet i realiteten allerede over.

Han er direkte stygg mot deg. Han truer og presser deg, han manipulerer deg så mye at det har bikket over i psykisk vold.

Ts, hva hadde du sagt til en venninne som hadde fortalt det du har fortalt om mannen i denne tråden?

Du jobber redusert "pga. familien". Da burde han ha vært med på å betale deg for det du taper i lønn, for pensjonssparing - og ikke minst for en uføreforsikring. Gjør han noe av dette? Det eneste du skriver er at du selv har pensjonssparing.

Dette betyr at han - i fullt alvor! - mener at da han hjalp deg da din(e) foreldre døde, det skal han ha betalt for. Men de timene du bruker til gratisarbeid for ham - de skal bare du tape penger på.

Du må våkne og se denne mannen for den han virkelig er. Han er IKKE den "fantastiske" fyren du påstår han er! Han er stygt manipulerende mot deg, han bedriver en form for psykisk vold mot deg.

Anonymkode: 21108...8b1

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 0.56):

Han får meg til å føle meg urimelig og som ikke vil gå med på dette. Nærmest gjerrig.

Jeg kunne aldri vært med en mann som får meg til å føle meg slik. 

Uansett. Dette er arv, etter dine foreldre. En bil, som du ikke ønsker deg en gang, er null verdt om få år. Behold pengene i fond, og vent heller på følelsen du får år du om noe år kan betale for en fin konfirmasjon til dine barn, eller hjelpe dem med lappen, eller gi dem en spesiell 18-årsgave - når du vet hvor disse pengene kommer fra. 

Og det kan du også slå tilbake med når han kommer med at du har sagt du skal bruke pengene på familien. 

Anonymkode: dab5e...283

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det siste han sanda han la seg var at fra i dag skal han ikke betale et øre mer i faste utgifter på bilen min.

Og så lenge han av og til trenger bilen som fremkomstmiddel til besteforeldre og fritidsaktiviteter med barna så gagner bilen min med mine utgifter familen. Kanskje dette rett og slett var en grei deal? Jeg måtte jo uansett hatt disse utgiftene alene om det ble brudd..

 

Anonymkode: 91e9d...812

Han manipulerer og truer for å få det som han vil :( Brukes bilen for å kjøre ungene? For å handle mat til familien? 

Jeg var selv gift med en manipulativ mann i mange år. Man merker det ofte ikke selv før de har gått langt, langt over grensene og til og med da tenker man kanskje det egentlig er litt rimelig? 

Men det er jo ikke det. Han vil bare få viljen sin. 

Anonymkode: 0f83c...e06

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lettet over det du skrev i går, men nå er jeg mer betenkt…

Å si at han ikke vil bruke en øre på den bilen dere har rett før leggetid…. Ikke greit. 
Å si at du har sagt noe du ikke husker og derfor mest sannsynlig ikke har sagt er gaslightning.

Jeg skjønner scenarioet her, HAN har et sterkt ønske om bil, ingen luksusbil. 

Jeg føler jeg kan relatere meg litt til din situasjon, jobber også turnus og har en mann som har noen trekk som ligner på det din har. Min ser også for seg veldig mye og liker ikke at ting ikke blir slik han har sett for seg. 
Forskjellen på meg og deg: jeg jobber fullt, og jeg og partner tjener likt. 

Min hjalp også mye til ved min forelders sykdom mm, og mente også at andre familiemedlemmer slapp billig unna. 
 

Den viktigste forskjellen på deg og meg er vel at ditt forhold høres mer ustabilt ut. At dere er samboere er en ting. At dere har slitt i forholdet i det siste og at ting ikke er greit er noe helt annet. 
Jeg brukte en del av arv til å betale ned felles huslån. Det var fordi han hadde hjulpet meg økonomisk tidligere, og fordi jeg vet at hans fremtidige arv på samme vis vil komme begge til gode. Eller familien om du vil…
Spør deg selv om du vil oppleve det samme når han ev mottar arv?

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor han mener du skal betale mesteparten av denne potensielle bilen.

Begge har ofret ting. Du har gått ned i stilling av hensyn til familien. Han har byttet jobb. 
I tillegg tjener han mer enn deg!

Disse 150 timene han brukte ved dine foreldres bortgang; er det dette han mener han skal kompenseres for? Hadde dere en avtale om at han skulle kompenseres for dette, eller «så han det bare for seg»?

Tapte han arbeidsfortjeneste på dette?

Du skal ikke blø økonomisk for at øvrig familie ikke stilte opp. 

Uansett om han brukte 150 timer, dette blir ikke slike summer som han ser for seg. 
 

Uansett, husk at han ikke kan tvinge deg til å gi fra deg disse pengene. 
Gjentar igjen: Vil arv han vil motta i fremtiden også være til fordel for deg? Jeg hører at han sier at bil er for familien, men i bunn her er jo hans store ønske om en mer komfortabel bil. Dette bør du tenke på. 
Klem til deg, vondt å krangle om penger…

Endret av Bacteria
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe veldig rart med alt dette her. Du jobber redusert "for familien" og taper da både lønn og pensjon. Samtidig tjener han mer penger enn deg, men dere har delt økonomi? Altså beholder han overskuddet av egen lønn? Den skal ikke gå "til familien". Men når du arver penger da skal de pengene gå til familien, ellers er du egoistisk....?! Høres ut som dine ressurser skal gå til fellesen mens hans skal forbli hos han. Om han tjener mer kan han jo spare til ny bil om det er så viktig for han. Hadde IKKE lagt penger i noe felles om du jobber redusert og dere har små barn. Du vet ikke hvordan helse eller fremtid blir (særlig med en slik mann). De pengene bør du sette i sparefond med lav risiko som pensjonssparing for deg selv. Ikke sett noe i barnas navn. Det vil han kunne få tilgang på ved brudd. Du kan heller vurdere å gi dem noe senere om økonomien ellers tillater det. 

Anonymkode: b5be4...882

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hva som er argumentet for at du skal betale mer for ny bil. Du ønsker deg jo ikke ny bil. Det er jo utelukkende hans prosjekt.

Anonymkode: b5be4...882

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ubehagelig type. Nei. Ikke kjøp ny bil. Eller. Kjøp ny bil - men 50/50. 

Anonymkode: 23030...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hør hvordan du snakker. Han har "slitt i nesten seks år med din lille". Stakkars han liksom. Her har han manipulert deg kraftig. Det er DINE penger og "å bruke de på familien" er ikke det samme som å betale for hans luksusprosjekt. For det er det det er. En større bil for han for 3-4 turer i året. Han er en voksen mann. Om stor bil er SÅ viktig for han så kan han spare, ta opp billån, lease bil eller leie bil på de få turene dere tar sammen. Ny bil er den dritdårlig investering og bare det at han mener du skal ta den og alle utgiftene er helt hårreisende. At han presser deg og gir deg dårligs samvittighet er bare ikke greit. Han er i følge deg en super familiemann, men likevel har du ønsket parterapi? Men det vil ikke han, om ikke du føyer deg det han vil? 

Du er jo ikke enig i at ny bil er det beste for deg eller familien, så du er i din fulle rett til å si nei. Uten at han blir sur. Om han ikke gir seg på dette hadde jeg helt alvorlig revurdert om jeg ville være i et forhold med en slik mann...

Anonymkode: b5be4...882

Du er blitt mammaen hanses

Anonymkode: a6427...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2024 at 12:56 AM, AnonymBruker said:

Jeg arvet ca 1 mill  av mine foreldre for ett par år siden. 500 000 gikk til å betale ned gjeld. Resten satt i lavrisiko fond.

Samboer og jeg har bodd sammen i 8 år og hver sin økonomi. Han tjener enn del mer enn meg, men jeg er nå gjeldsfri fordi jeg gikk inn med mer i utgangspunktet og har betalt ned min del av huset pga arven. Jeg sa fra da jeg arvet at jeg ville sette pengene på fond å la dem vokse litt først, men at jeg ville bruke en god del på familien. La da frem opppussing av bad på sikt som eksempel. Han har vært mest opptatt av ny bil. Da vi ble samboere hadde vi hver vår bil, men ble enige om at han kunne selge sin fordi han trengte pengene og at vi brukte min som familiebil. Den er derimot nokså liten og ingen familievennlig bil. Han føler seg for stor til å kjøre den på lengre turer. Han bruker derimot bilen lite da han tar buss til jobb. Jeg kjører. Vi deler på de faste utgiftene på bilen.

Problemet med ny bil  er at jeg egentlig ikke føler behov for ny større bil akkurat her og nå. Barna er 5 og 8 år og vi bruker stort sett bilen kun korte turer med unntak av 2-3 ganger i året ifm ferier. Da har jeg tilbudt meg å kjøre. Så eneste grunnen til at han ønsker større bil er at han syns min blir for liten og ukomfortabel for ham de gangene han skal kjøre. Han ser også for seg at det er jeg som sjal betale mesteparten bilen, ca 80% siden jeg har lovt å bruke arven på familien.

Syns dette er så vanskelig. Jeg skjønner jo at han vil ha ny bil og hvorfor, men selv jeg er jo fornøyd med den jeg har og syns det river å måtte svi av nesten hele arven på en bil jeg egentlig ikke ønsker. Samtidig føler jeg meg litt presset her. Han får meg til å føle meg urimelig og som ikke vil gå med på dette. Nærmest gjerrig. Pg at jeg ikke holde det jeg lovte om å bruke arven på familen. Da jeg igjen nevner badet syns han at jeg kan bruke det jeg har igjen på det.

Det gjør det ikke mindre vanskelig fordi vi har hatt en del konflikter siste årene. Noen ganger har jeg oppriktig tenkt det kommer til å bli slutt. Da vil de økonomiske utfordringene være store nok fra før om vi ikke skal ha en bil på kjøpet.

Vi har samboer kontrakt, men den er ikke oppdatert fra siden i starten da vi ble samboere. Om jeg går med på å kjøpe denne bilen, skal det ihvertfall ned i kontrakten at jeg beholder den, mot evt en liten sum jeg kjøper ham ut. Men aller helst hadde jeg vel da egentlig foretrukket at han kjøpte meg ut slik at jeg kunne kjøpt meg en mindre bil igjen😅 Siden det tross alt er han som ønsker denne bilen.

Hva ville dere gjort her? Er jeg urimelig som holder tilbake her?

Har så få å snakke med. Kom gjerne med noen råd dere som kan❤️

 

Anonymkode: 91e9d...812

Hvorfor ikke spandere på familien en fin ferie (med fly + hotell) istedenfor bad eller bil? Det koster jo lite i forhold og dessuten noe fint å bruke en liten del av arvepengene på. Resten kan du fortsette å ha i fond 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det siste han sanda han la seg var at fra i dag skal han ikke betale et øre mer i faste utgifter på bilen min. Vi har siden han solgte bilen sin betalt 50-50 av alle utgifter i bensin, avgifter, generell service og eu-godkjenninger.

Først tenkte jeg dette var nok en barnslig kommentar fra ham, men etter å ha tenkt litt på det så bør det egentlig være greit. Det er min bilog jeg bruker bilen mest. Så kan han spare til sin egen bil for de pengene han har delt på utgiftene.

Og så lenge han av og til trenger bilen som fremkomstmiddel til besteforeldre og fritidsaktiviteter med barna så gagner bilen min med mine utgifter familen. Kanskje dette rett og slett var en grei deal? Jeg måtte jo uansett hatt disse utgiftene alene om det ble brudd..

 

Anonymkode: 91e9d...812

Han er fornærmet og sjokkert og irritert fordi hersketekknikkene ikke fungerte.

Han kommer til å øke press for å få viljen sin. Vær beredt og ikke la deg overrumple, velg dine kamper med omhu. Det neste du foreslår kommer han til å si nei til. (Jeg tror jeg hadde laget en liksom sak) 

Anonymkode: a6427...708

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hekho skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke spandere på familien en fin ferie (med fly + hotell) istedenfor bad eller bil? Det koster jo lite i forhold og dessuten noe fint å bruke en liten del av arvepengene på. Resten kan du fortsette å ha i fond 🙂

Hva er galt med å holde igjen på pengene  til forholdet har litt bedre "tone" igjen?

Anonymkode: a6427...708

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er galt med å holde igjen på pengene  til forholdet har litt bedre "tone" igjen?

Anonymkode: a6427...708

Trenger ikke være en dårlig tone fordi mannen har lyst på bil og hun ikke. Høres ut som et helt vanlig forhold i mine øyne 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han betale 50 000 og du 100 000 og han kommer til å oppføre seg som om det er hans bil? 

Anonymkode: a6427...708

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 0.56):

Jeg arvet ca 1 mill  av mine foreldre for ett par år siden. 500 000 gikk til å betale ned gjeld. Resten satt i lavrisiko fond.

Samboer og jeg har bodd sammen i 8 år og hver sin økonomi. Han tjener enn del mer enn meg, men jeg er nå gjeldsfri fordi jeg gikk inn med mer i utgangspunktet og har betalt ned min del av huset pga arven. Jeg sa fra da jeg arvet at jeg ville sette pengene på fond å la dem vokse litt først, men at jeg ville bruke en god del på familien. La da frem opppussing av bad på sikt som eksempel. Han har vært mest opptatt av ny bil. Da vi ble samboere hadde vi hver vår bil, men ble enige om at han kunne selge sin fordi han trengte pengene og at vi brukte min som familiebil. Den er derimot nokså liten og ingen familievennlig bil. Han føler seg for stor til å kjøre den på lengre turer. Han bruker derimot bilen lite da han tar buss til jobb. Jeg kjører. Vi deler på de faste utgiftene på bilen.

Problemet med ny bil  er at jeg egentlig ikke føler behov for ny større bil akkurat her og nå. Barna er 5 og 8 år og vi bruker stort sett bilen kun korte turer med unntak av 2-3 ganger i året ifm ferier. Da har jeg tilbudt meg å kjøre. Så eneste grunnen til at han ønsker større bil er at han syns min blir for liten og ukomfortabel for ham de gangene han skal kjøre. Han ser også for seg at det er jeg som sjal betale mesteparten bilen, ca 80% siden jeg har lovt å bruke arven på familien.

Syns dette er så vanskelig. Jeg skjønner jo at han vil ha ny bil og hvorfor, men selv jeg er jo fornøyd med den jeg har og syns det river å måtte svi av nesten hele arven på en bil jeg egentlig ikke ønsker. Samtidig føler jeg meg litt presset her. Han får meg til å føle meg urimelig og som ikke vil gå med på dette. Nærmest gjerrig. Pg at jeg ikke holde det jeg lovte om å bruke arven på familen. Da jeg igjen nevner badet syns han at jeg kan bruke det jeg har igjen på det.

Det gjør det ikke mindre vanskelig fordi vi har hatt en del konflikter siste årene. Noen ganger har jeg oppriktig tenkt det kommer til å bli slutt. Da vil de økonomiske utfordringene være store nok fra før om vi ikke skal ha en bil på kjøpet.

Vi har samboer kontrakt, men den er ikke oppdatert fra siden i starten da vi ble samboere. Om jeg går med på å kjøpe denne bilen, skal det ihvertfall ned i kontrakten at jeg beholder den, mot evt en liten sum jeg kjøper ham ut. Men aller helst hadde jeg vel da egentlig foretrukket at han kjøpte meg ut slik at jeg kunne kjøpt meg en mindre bil igjen😅 Siden det tross alt er han som ønsker denne bilen.

Hva ville dere gjort her? Er jeg urimelig som holder tilbake her?

Har så få å snakke med. Kom gjerne med noen råd dere som kan❤️

 

Anonymkode: 91e9d...812

Dine penger, du bestemmer. Han gidder ikke å gifte seg med deg, så da kan han bare holde kjeft. Din økonomi er din økonomi, og du bestemmer. Punktum.

Anonymkode: 363a9...ea3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hekho skrev (6 minutter siden):

Trenger ikke være en dårlig tone fordi mannen har lyst på bil og hun ikke. Høres ut som et helt vanlig forhold i mine øyne 🙂

Han vil ikke i parterapi før han har fått ny bil...gullgutten...

Anonymkode: a6427...708

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hekho skrev (40 minutter siden):

Trenger ikke være en dårlig tone fordi mannen har lyst på bil og hun ikke. Høres ut som et helt vanlig forhold i mine øyne 🙂

Problemet er ikke at han vil ha ny bil, og at hun ikke vil. Problemet er manipulasjonen og de barnslige hersketeknikkene han tyr til, når han ikke får viljen sin. Problemet er at han forsøker å gaslighte henne til å tro at hun har lovet noe hun ikke kan huske, og nå bryter det løftet. Det er hans oppførsel som er problemet, ikke bilen. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hekho skrev (1 time siden):

Trenger ikke være en dårlig tone fordi mannen har lyst på bil og hun ikke. Høres ut som et helt vanlig forhold i mine øyne 🙂

Er dette alt du har fått ut av informasjonen i tråden?! Det er jo faktisk nesten imponerende! 

Anonymkode: e388f...cdb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, Queen19 said:

Problemet er ikke at han vil ha ny bil, og at hun ikke vil. Problemet er manipulasjonen og de barnslige hersketeknikkene han tyr til, når han ikke får viljen sin. Problemet er at han forsøker å gaslighte henne til å tro at hun har lovet noe hun ikke kan huske, og nå bryter det løftet. Det er hans oppførsel som er problemet, ikke bilen. 

Det er jo nettopp dette med bilen TS spør om - "Hva ville dere gjort og er jeg urimelig som holder tilbake her"?  Dessuten forstod jeg det som at hun ikke husker om hun faktisk har sagt dette og dermed kan ha gjort det. 


Min mann benytter seg også ofte av hersketeknikker ifm krangler og er en veldig karismatisk type, flink til å prate, vet akkurat hvor han skal stikke for å såre meg og kan definitivt være veldig nedlatende, men det er jo ikke uvanlig å benytte seg av de verktøyene en har når man er sint og krangler. Vi har egentlig et godt forhold og samarbeider som regel godt selv om vi har krangler av og til.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han vil ikke i parterapi før han har fått ny bil...gullgutten...

Anonymkode: a6427...708

Regner med han er såret og derfor sier ting ut av frustrasjon. Han føler vel et stort behov for den bilen og har tydeligvis ikke vært flink til å spare penger selv. Kjenner derfor sikkert mindreverdighetskomplekser og/eller sjalusi av at hun nå er gjeldsfri og har bil samt mye penger i fond, og han ikke har klart det samme. Slike følelser blir en sint og ufin av. Kanskje det er han som burde ta en prat med terapeut og at det ikke nødvendigvis er et par-problem men noe han må jobbe med i seg selv. Nå vet jeg ikke hvordan forhold TS og mannen har utenom akkurat denne krangelen og om de krangler mye ellers.

Det å dele bil er uansett en veldig vanlig årsak til mye krangling. Flere har sagt at de undrer seg hvorfor min mann og jeg ikke er skilt enda siden vi deler bil. For mange menn er dette med bil omtrent et grunnleggende behov og det kan være det er veldig sårt for ham å ikke ha sin egen og han føler seg enda mer underlegen.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...