BBB12345 Skrevet 19. april #121 Del Skrevet 19. april Forvirret23 skrev (2 minutter siden): Nei, man må bare lenger enn 15 minutter unna oslo. og jeg kommenterte et innlegg med noen som mente 10x 6 og 10 gangen er vel også forskjellig. Klart boliger har steget, men ikke med 10 gangen i hele landet vårt. Og hva som defineres som landet vet ikke jeg, men dra opp eksempler på boliger som er 15 til 20 min fra oslo er vel ikke helt det som menes langt ut på landet. Men hva så med landet? Om man hevder at de som er eldre i dag har tjent seg rike på bolig og at man ikke samtidig presiserer gjelder kun de eldre som har kjøpt i oslo og omegn så blir diskusjonen vanskelig for de fleste kjenner seg nok ikke igjen i dette Sjekket Kolbotn fordi noen nevnte det. Men de aller fleste av kjøperne på tidlig 90-tallet har gjort en kule! Så kan man sikkert finne avsidesliggende søvnige steder som ikke har fulgt utviklingen 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 19. april #122 Del Skrevet 19. april Forvirret23 skrev (Akkurat nå): Finner du noen utenfor denne oslo ringen din eller 18 min med bil, 16 min med kollektivt. Jeg har ikke diskutert på om boliger i oslo og omeng har steget med 10x, jeg har skrevet at dette gjelder ikke for resten av landet vårt Alle bor jo i nærheten av store byene..? Eller mener du flest folk bor langt unna storbyene? generelt 6,5-gangen økning på alle boligpriser i perioden.. noen steder 10 og andre steder mindre.. mitt poeng er at den generasjonen har gjort en kule! men hvis du/dine bor i gokk så er det klart lite å hente 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #123 Del Skrevet 19. april Matematikk er jo noe her og. De som fyller 50 i år var ikke på boligmarkedet i 1990. De er jo født i 1974. Da var de 16 år og måtte kjøpe bøkene til vgs selv. At folk født på 60 tallet kjøpte bolig i 1990 er jo en annen sak. Men de har jobbet enda lenger enn oss, og har selvfølgelig bedre råd enn oss. Vi som er født midt på 70 tallet var ikke på boligmarkedet før sent i 90 årene/tidlig 2000. Jeg har fremdeles barn boende hjemme, fordi de skal slippe å svi av den lille inntekten de har til å leie. Å si at vi er skyldig i at boligprisene i Oslo er syke er jo totalt på jordet. Ta heller å angripe boligpolitikken som er ført i Norge de siste 30-40 årene. Små billige gamle hus i Bergen er revet, og erstattet av leiligheter til 10-15 millioner. På bekostning av å bygge flere leiligheter på samme tomt. Sikkert slik i andre store byer og. Jeg sørger for meg, mitt og mine. Jeg har levd i nøysomhet. Så at jeg har råd til å være kausjonist for mine unger har jeg null dårlig samvittighet for. Anonymkode: 97592...984 9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #124 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo de som fikk lov til å jobbe seg oppover med bare 7 års skolegang, det er de som kjøpte enebolig for 200 000 for 40 år siden; det er de som blir gullpensjonister som drar stigen opp etter seg. Anonymkode: 9e254...a80 Man drar vel ikke stigen helt opp etter seg hvis man har barn som arver. Man betaler heller ikke regninger med verdien på boligen sin. Anonymkode: e67a4...c31 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 19. april #125 Del Skrevet 19. april BBB12345 skrev (2 minutter siden): Er vel rundt de største byene de aller fleste bor. hvis man velger å bo veldig landlig så kan man ikke forvente noe særlig igjen på boligen. det er kun en ting som bestemmer pris vettu, location location location Og dette vet jeg at beliggenhet har alt å si, men da kan man ikke si at generasjonen over oss har tjent seg rike, og det bor mange nærme i og rundt oslo er klart. Men nei det bor ikke flest. Vi er 5 millioner innbyggere i landet vårt det bor 1,5 millioner oslo og omegn. Man kan ikke hevde at boliger i norge har økt med ti gangen, da får man skrive at det gjelder om man bor i oslo og tettstedene rundt så har boligene økt med 10x landet vårt er en del større enn oslo Og dette er vel problemet til de unge, de kan ikke flytte langt fra oslo. 20-30 min blir betegnet som landet. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 19. april #126 Del Skrevet 19. april BBB12345 skrev (7 minutter siden): Sjekket Kolbotn fordi noen nevnte det. Men de aller fleste av kjøperne på tidlig 90-tallet har gjort en kule! Så kan man sikkert finne avsidesliggende søvnige steder som ikke har fulgt utviklingen Jeg har ikke nevnt Kolbotn jeg fikk en link som skulle bevise at man får ikke boliger til 4 mill som ikke er rønne. Da kan man ikle dra opp Kolbotn som er 15 min fra oslo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 19. april #127 Del Skrevet 19. april Forvirret23 skrev (Akkurat nå): Og dette vet jeg at beliggenhet har alt å si, men da kan man ikke si at generasjonen over oss har tjent seg rike, og det bor mange nærme i og rundt oslo er klart. Men nei det bor ikke flest. Vi er 5 millioner innbyggere i landet vårt det bor 1,5 millioner oslo og omegn. Man kan ikke hevde at boliger i norge har økt med ti gangen, da får man skrive at det gjelder om man bor i oslo og tettstedene rundt så har boligene økt med 10x landet vårt er en del større enn oslo Og dette er vel problemet til de unge, de kan ikke flytte langt fra oslo. 20-30 min blir betegnet som landet. Denne tendensen gjelder rundt alle store byene, ikke bare Oslo hvor jeg aldri ville bodd. Nordens Bagdad. 1,5 mill er stor Oslo, halv mill Bergen, halv mill Stavanger osv.. blir få millioner igjen til dine landlige påstander Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 19. april #128 Del Skrevet 19. april Forvirret23 skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke nevnt Kolbotn jeg fikk en link som skulle bevise at man får ikke boliger til 4 mill som ikke er rønne. Da kan man ikle dra opp Kolbotn som er 15 min fra oslo Vet ikke hvor Kolbotn er og ingen behov for å vite det heller. hvis man kjøpte tidlig 90-tallet og ikke har tjent mye på bolig har man gjort MYE feil.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 19. april #129 Del Skrevet 19. april Men nå er det vel ingen som har sagt at livet skal være rettferdig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 19. april #130 Del Skrevet 19. april BBB12345 skrev (Akkurat nå): Denne tendensen gjelder rundt alle store byene, ikke bare Oslo hvor jeg aldri ville bodd. Nordens Bagdad. 1,5 mill er stor Oslo, halv mill Bergen, halv mill Stavanger osv.. blir få millioner igjen til dine landlige påstander Ja, håpløst diskusjon. Men for et land vi har der hele generasjoner har tjent seg rike Jeg mener ikke sandefjord, larvik, halden, fredrikstad, mysen, Hokksund osv er veldig på landet. Og tro det eller ei det bor folk utenfor byer også. De lever og har det bra uten å ha tjent 10x på boligen sin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hill83 Skrevet 19. april #131 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det koster helt vilt mye å kjøpe bolig, og folk går inn i boligmarkedet med de høyeste rentene på en på 15 år. Ikke helt usannsynlig vil rentehevninger føre til høyeste rente siden begynnelsen av 2000-tallet. Unge går inn i arbeidslivet med krav om bachelor- eller mastergrad, bare for de mest elementære jobbene - samtidig som sjefene deres har klatret karrierestigen med examen artium / generell studiekompetanse pluss noe enkeltfag her og der. Aldri før har studenter jobbet og studert mer, de unge er utbrente lenge før de er klare for karrierelivet. Kronen er ikke verdt en dritt. Gamlingene går ut med gullpensjon i relativt ung alder, og blir sannsynlig å være pensjonister i 40-50 år - mens de sitter på nedbetalt eiendom som har økt 10 ganger siden de kom inn på boligmarkedet. Ja, jeg er fullstendig klar over at ikke alle har fått nyte den eventyrlige veksten vi har opplevd de siste 30-40 åra. Ja, jeg er klar over at det var "tungt" å komme inn i boligmarkedet for 30-35 år siden, med 10++% rente og alt, men fradragene kan ikke sammenlignes. Men jeg blir så vilt provosert over det faktum at vi har en stor del av befolkningen som syter og klager over høye formueskatter og annet tull, mens de sitter i en nedbetalt bolig som er verdt 15 millioner, med to relativt nye biler parkert i garasjen, hytte på fjellet, 2-3 sydenturer i året, og hever millionlønn for å drikke kaffe og prate fjas over teams møter - mens Ola og Kari på 23 må velge mellom varme eller mat for hver rentehevning. Anonymkode: 8ec6f...148 Om 20 år kan du også dette om du jobber hardt / målrettet / er villig til å flytte på deg / ta utdanning . Ev velge en jobb der det er mulig å få millionlønn uten utdanning. Ingenting kommer gratis som gjerne mange som syter forventer . 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 19. april #132 Del Skrevet 19. april BBB12345 skrev (1 minutt siden): Vet ikke hvor Kolbotn er og ingen behov for å vite det heller. hvis man kjøpte tidlig 90-tallet og ikke har tjent mye på bolig har man gjort MYE feil.. Jeg forstår ikke helt hvorfor du kaster deg på denne diskusjonen med meg. Jeg har ikke skrevet at man ikke har tjent på boligene sine de som kjøpte på 90 tallet. Jeg har skrevet at de ikke har tjent 10x på boligene sine, noen 4x, noen 6x osv. Vi har tjent på boligen vår vi også, foreløpig 4x, for å si det slik vår bolig har steget hurtigere enn boligen til både mine svigers og mine foreldre som har eid boligene sine siden 80 tallet og vi bygde i 2012. Det er ikke slutt på prisstigning av boliger. Kolbotn er rett utenfor oslo sonen så vet du det også 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 19. april #133 Del Skrevet 19. april Jeg bor i ei rønne til bare 6-6,5 mill..., men den er i all fall betalt! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 19. april #134 Del Skrevet 19. april BBB12345 skrev (14 minutter siden): Denne tendensen gjelder rundt alle store byene, ikke bare Oslo hvor jeg aldri ville bodd. Nordens Bagdad. 1,5 mill er stor Oslo, halv mill Bergen, halv mill Stavanger osv.. blir få millioner igjen til dine landlige påstander Skal du ha riktige tall som bor i storbyene eller bare gjetter du? Oslo - 1 036 059 Bergen - 259 958 Stavanger/Sandnes - 228 287 Trondheim - 189 271 Fredrikstad/Sarpsborg - 116 373 Drammen - 109 416 Porsgrunn/Skien - 93 778 Kristiansand - 64 596 Ålesund - 53 905 Tønsberg - 53 018 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 19. april #135 Del Skrevet 19. april Forvirret23 skrev (Akkurat nå): Skal du ha riktige tall som bor i storbyene eller bare gjetter du? Oslo - 1 036 059 Bergen - 259 958 Stavanger/Sandnes - 228 287 Trondheim - 189 271 Fredrikstad/Sarpsborg - 116 373 Drammen - 109 416 Porsgrunn/Skien - 93 778 Kristiansand - 64 596 Ålesund - 53 905 Tønsberg - 53 018 Ja men dette er kun byene, ikke omegn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #136 Del Skrevet 19. april BBB12345 skrev (42 minutter siden): Helt feil. De aller fleste som kjøpte på tidlig 90-tallet har bygget seg en formue ved å bo Papirformue. For man må jo bo et sted. Og jeg kan love at vi som etablerte oss på 80-tallet brukte hver krone ut over det absolutt nødvendige på å bo. Det er ikke noe nytt at etableringsfasen er tøff. Det nye er at man forventer topp standard og fine ferier i tillegg til sin første bolig. Anonymkode: 18a5b...007 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #137 Del Skrevet 19. april TomKrus skrev (1 time siden): Men da må du ta med kjøpekraften ! Den var garantert mye mindre den gangen en i dag, selv om den har falt de siste årene. For de fleste var det ikke noe "lav sum" det var strukket helt til grensen til hva man kunne klare den gangen på 1990 tallet ut i fra hva man tjente i lønn. Unntaket er nok de få den gangen som hadde en meget god lønn ! Men det var ikke flertallet. Selv jobbet jeg 80% i butikk første året etter videregående når flyttet hjemmefra, det er den inntekten regnskapet er fra. Nei, jeg kan faktisk ikke huske at kjøpekraften var spesielt dårlig. Akkurat fasttelefon og tv var veldig dyrt, så det fikk ikke med det samme, men andre ting som er nevnt i tråden som klær, sminke, « syden», cafe … det var en selvfølge for alle jeg kjente på min alder. Mat var litt dyrere enn i dag, men vi spiste jo når vi ikke slanket oss 😅 Anonymkode: 0dce9...01a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 19. april #138 Del Skrevet 19. april (endret) BBB12345 skrev (10 minutter siden): Ja men dette er kun byene, ikke omegn Omegn Trondheim? Bergen? Stavanger? Hva regnes om omegn, hvor langt strekker omegn seg? Hva er landet når omegn strekker seg langt utenfor byer? Er sarpsborg/fredrikstad med 100.000 innbyggere landet, eller er det omegn oslo? Hva med drammen? Tønsberg? Hva er landet og hva er omegn storbyer? Og her har du en bolig som ligger i Bergen omegn. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=347878189 Endret 19. april av Forvirret23 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trallalala Skrevet 19. april #139 Del Skrevet 19. april 5 hours ago, AnonymBruker said: Alt i alt har vi det vel ganske bra i dette landet, gammel som ung. Tror vi alle har godt av dra hue ut av rævva, og kikke litt ut på en ganske stor del av verden som ser ganske annerledes ut. Anonymkode: 291e2...dc8 Enig med deg!😎 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #140 Del Skrevet 19. april BBB12345 skrev (7 minutter siden): Denne tendensen gjelder rundt alle store byene, ikke bare Oslo hvor jeg aldri ville bodd. Nordens Bagdad. 1,5 mill er stor Oslo, halv mill Bergen, halv mill Stavanger osv.. blir få millioner igjen til dine landlige påstander Stavanger og Bergen har ca en halv mill innbyggere til sammen, ikke hver for seg. Hvis du først skal være påståelig, så vær i det minste mer nøyaktig og redelig med tallene. Anonymkode: e6924...2fe 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå