Gå til innhold

Er det ikke urettferdig ovenfor de unge at vi har en hel generasjon med 50+ åringer som har levd i sus og dus de siste tiårene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er vel de på 70+ som er gullpensjonister og så videre, men det var absolutt ikke slik at den generasjonen valset enkelt gjennom livet heller. Min far hadde tre jobber for å ikke miste boligen da jeg var tenåring for eksempel. Ekstremt mange som slet mye på 80- tallet generelt. Kan ikke si at min generasjonen fikk alt opp i hendene heller. På ingen måte! Det var vanlig å jobbe fra man var 16 år, og pengebruken var på ingen ingen måte som blant unge i dag. Jeg hadde samme vinterjakke fra jeg var 16 til 22 år, og det var ingen ferier fra jeg sluttet med å reise på ferie med mine foreldre (16 år, for da jobbet jeg i ferier) til jeg var godt etablert. Det var tøft å komme seg inn på boligmarkedet da også. Veldig tøft, med behov for prioriteringer de unge nå for det meste ikke gjør. Møbler vi begynte med var også skrot andre kvittet seg med, og det var godt nok for oss. 

Jeg tenker å hjelpe mine barn inn på boligmarkedet, men om de kjører en greie på at alt er så mye tøffere for deres generasjon vil jeg nesten miste lysten til det. Ingen av de to generasjoner før dem har hatt det de har fått opp i hendene så langt, og virker å tro at er selvfølgelige goder.

Joda, vi som har skjemt dem bort, og tidene har liksom endret hva folk tenker som normalt å ha og kunne gjøre, men at de også må jobbe litt for å oppnå sine mål i livet skulle bare mangle. Vi i de to tidligere generasjonene har gjerne et ønske om at våre barn skal slite litt mindre enn vi selv måtte gjøre som unge, og det har vi vel også sørget for i stor grad, for det livet unge har i dag er betydelig mer priviligert enn det livet foreldre og besteforeldre hadde som unge. 

Akkurat nå sitter jeg og kikker på min sønns nye motorsykkel. Det er blitt prioritert over boligsparing. Fest og ferier i stor grad også. Han har en av nyeste modeller mobiltelefon, god pc, en stor garderobe, siste Playstation, drar på ferie hvert år. Jobbet ikke før han var 20 år. De fleste av hans venner lever tilsvarende. Fryktelig tøft liv de har hatt og har! 🙄

Joda det finnes unge som sliter nå også, men svært mange av de unge har ingen forståelse for hvordan min generasjon og den før måtte prioritere hardt og stå på for å få det vi nå har. Det kom ikke gratis for oss heller! Det var imidlertid helt andre holdninger til det å prioritere og stå på for det vi ville oppnå. Og så løsnet det ganske riktig for mange av oss etterhvert, MEN det kom ikke opp i hendene våre heller! Det var tøft! 

At de unge nå i stor grad har levd et så behagelig liv at de ikke skjønner at livet krever stor innsatsvilje og stramme prioriteringer... ja det er kanskje vår skyld. Vi ønsket gjerne at de skulle slite litt mindre enn vi gjorde. At de da svarer med at livet er så mye vanskeligere for dem om/når de faktisk må prioritere litt slik vi gjorde, med forståelse for at man må det som de ikke har fått, vel... det er vel vår skyld, men helt riktig er det ikke. 

Anonymkode: 3aea9...80b

Virkelig? Han jobbet faktisk 24 timer i døgnet fem dager i uka, over tid? (8 timer x 3) Det tror jeg faktisk ikke noe på.

 

Anonymkode: 9e01c...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. For klær, elektroniske duppedingser, sminke og annet ræl et billig, mens mat og varme er dyrt. Vi har klart å lage et samfunn det det er svindyrt å dekke primærbehovene, mens unødvendig ræl koster null og niks. 

Det koster mer å kjøpe et blomkål enn en en singlet fra billigkjedene.

Anonymkode: 9e01c...d26

Og hva koster nyeste iPhone?

Anonymkode: 3529c...65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (20 timer siden):

eg regner ikke snitt, diskusjonen gikk på at de som kjøpte bolig på 90 tallet har hatt en verdistigning 10x. Det er feil de fleste steder i norge.

Ikke de fleste steder i Norge, 10 gangen er nok bare tilfellet i de største byene og da de mest attraktive tomtene. For alle boliger rundt sentrum og litt ut i distriktet ? Det er minst 5 gangeren alt etter hva standard og beliggenhet det er på boligen. Problemet er at når man skal selge en 9O tallsbolig eller eldre og så skal kjøpe seg noe mye nyere ? Så dekker ikke gevinsten på salg av det gamle kjøp av det nye i mange av tilfellene. Da må man kanskje ta opp nye lån, med bare få år igjen til pensjon med veldig mindre disponibel inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva koster nyeste iPhone?

Anonymkode: 3529c...65f

Hvem bryr seg, hvem kjøper det greiene der til den prisen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal sammenligne med mine foreldre da de var på min alder nå, typ 40+. De jobba begge to, hadde nedbetalt bolig. Bil. Ingen lån. Tre sydenturer i året. (Vi barna fikk dog ikke bli med) Dro alltid ut med venner og gjorde ting. Hadde flust med klær, sminke, sko, kunne velge mellom dyre vesker og sko. Mor kjøpte seg det hun ville, tenkte ikle over om pengebruken. Jevnlig til tannlege. Frisør hver tredje uke. Hadde alt av møbler og hver kveld ble avsluttet med et glass vin eller konjakk. Et kjellerrom fullt av mat på lager, en stor fryser stappfull av mat og brød, og to hyllemeter med vinlager. De manglet aldri noe. 
 

Jeg, leier leilighet av mine foreldre. Ikke råd til å kjøpe eget. Har ikke råd til en ting. Ønsker å få til en sydentur i året men det blir til nød hvert fjerde år (om vi er heldige) pga økonomi.  Snur hver krone for å få pengene til å strekke til, har egen bil. Kjøper møbler på salg eller brukt. Spiser opp maten vi har, lagrer ingenting. Drikker aldri alkohol. Går aldri til frisør eller tannlege. Shopper aldri og har tre bukser, to par sko. Ikke et klesskap fullt. (Eller fem skap, slik moren hadde) Er aldri sosial for jeg har ikke råd, og har ikke noen omgangskrets.
 

Det ER forskjell, og generasjonen før oss, har hatt det helt fantastisk økonomisk. 

Anonymkode: 2ed99...7dc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Virkelig? Han jobbet faktisk 24 timer i døgnet fem dager i uka, over tid? (8 timer x 3) Det tror jeg faktisk ikke noe på.

 

Anonymkode: 9e01c...d26

Hørt om deltidsjobber?

Anonymkode: 2ed99...7dc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hva koster nyeste iPhone?

Anonymkode: 3529c...65f

Kun 1-1,5 måneds matbudsjett, en trekvart husleie eller 3-4 strømregninger… 

Kjenner ingen som kjøper ny telefon oftere enn tredje hvert år, så en forsvinnende liten sum i den store sammenheng.

Telefon til 15 000 er et piss i havet med tanke på at å ha et huslån på 3 million nå koster 100 000 mer i året enn for to år siden.

Bolig, mat og energi har blitt dyrt, mens alt annet er forholdsvis billig.

Anonymkode: 9e01c...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Virkelig? Han jobbet faktisk 24 timer i døgnet fem dager i uka, over tid? (8 timer x 3) Det tror jeg faktisk ikke noe på.

 

Anonymkode: 9e01c...d26

Han hadde en fulltidsjobb og to ekstrajobber. 

Jeg skrev ikke tre fulltidsjobber. At han jobbet seg halvt i hel for å klare å forhindre at vi mistet alt er likevel et fakta. 

Nå er han gullpensjonist. Livet svinger, men de tidligere generasjonene fikk ikke ting gratis heller. 

Anonymkode: 3aea9...80b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hørt om deltidsjobber?

Anonymkode: 2ed99...7dc

skal man bli imponert over at noen har flere deltidsjobber altså? Det har vel de fleste studenter også?

 

Anonymkode: 9e01c...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

skal man bli imponert over at noen har flere deltidsjobber altså? Det har vel de fleste studenter også?

 

Anonymkode: 9e01c...d26

Hvem sa noe om å bli imponert? En person fortalte at faren hadde tre jobber for å få det til å gå rundt?

Anonymkode: 2ed99...7dc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel levd som barn av disse gullforekdrene og nytt godene uten å klage.

Hvis ungdommene hadde droppet russebuss til mange milioner, det siste av merkeklær/vesker/mobiler/spise ute ofte/reiser og generelt et høyt forbruk så kunne de spart masse. Hadde aldri drømt om å prititere sånn da jeg var ung.

Problemet er like mye en ung generasjon som har fått alt rett opp i hendene og som er ekstremt kravstore. Alt skal være nytt. Nytt hus, nye møbler, siste skrik i kjøkken og hvitevarer.

Før måtte man spare. Og kjøpte etterhvert. Som regel brukt. Nytt når man etter mange år hadde god råd.

Anonymkode: 2bd75...1db

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg skal sammenligne med mine foreldre da de var på min alder nå, typ 40+. De jobba begge to, hadde nedbetalt bolig. Bil. Ingen lån. Tre sydenturer i året. (Vi barna fikk dog ikke bli med) Dro alltid ut med venner og gjorde ting. Hadde flust med klær, sminke, sko, kunne velge mellom dyre vesker og sko. Mor kjøpte seg det hun ville, tenkte ikle over om pengebruken. Jevnlig til tannlege. Frisør hver tredje uke. Hadde alt av møbler og hver kveld ble avsluttet med et glass vin eller konjakk. Et kjellerrom fullt av mat på lager, en stor fryser stappfull av mat og brød, og to hyllemeter med vinlager. De manglet aldri noe. 
 

Jeg, leier leilighet av mine foreldre. Ikke råd til å kjøpe eget. Har ikke råd til en ting. Ønsker å få til en sydentur i året men det blir til nød hvert fjerde år (om vi er heldige) pga økonomi.  Snur hver krone for å få pengene til å strekke til, har egen bil. Kjøper møbler på salg eller brukt. Spiser opp maten vi har, lagrer ingenting. Drikker aldri alkohol. Går aldri til frisør eller tannlege. Shopper aldri og har tre bukser, to par sko. Ikke et klesskap fullt. (Eller fem skap, slik moren hadde) Er aldri sosial for jeg har ikke råd, og har ikke noen omgangskrets.
 

Det ER forskjell, og generasjonen før oss, har hatt det helt fantastisk økonomisk. 

Anonymkode: 2ed99...7dc

Jeg er også 40.

Når jeg vokste opp måtte vi være forsiktig med hbor mye dopapir vi brukte. Kun et flak for alt var så innmari dyrt. 

Jeg klarte sammen med kjerringen å kjøpe vår første bolig for fem år siden, helt uten hjelp fra utsiden. Men vi måtte ha egenkapital og måtte kjøpe en kjip bolig. 

Det har vi brukt mye tid og energi på å pusse opp. 

Det begynner å komme seg. 

Hun tjener veldig lite men er ekstremt flink å følge med på tilbud så vi investerer i å fylle opp fryseboksen når ting er på tilbud. Bake brød og rundstykker for det er en tiende del av kosten. 

Sydenferie er ikke noe vi prioriterer i det hele tatt. Spesielt med tre unger er det bortkastede penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele premisset for HI er jo feil. Dagens 50 åringer har ikke levd i tiår i sus og dus. Som sjømann i perioden 1994-2016 kan jeg fortelle deg at det har vært opp til flere permisjoner, oppsigelser og perioder på land. Jeg har aldri kjøpt en flett ny bil, og vi har nå vårt fjernsyn nr 3 siden jeg og min kone flyttet sammen i -98. Min sønn på 23 har eid flere telefoner alene enn det jeg og min kone har eid til sammen. Men nå har jeg kjempegod råd. Nesten én mill på konto og diverse fond. Hytten fikk jeg i arv, og har kun gitt meg utgifter. Resten har jeg jobbet for. Vissvasset i dette innlegget er nesten ikke til å tro. 

Anonymkode: 97592...984

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/19/2024 at 8:41 PM, Whistler said:

Så du tenker at de som gjorde en pensjonsavtale den gangen de startet å jobbe for førti år siden skal si at det er greit , og at de ikke trenger å få det de ble enige om den gangen?   

Litt epler og pærer?   Forbruk gir aldri avkastning,  Fast eiendom gir nesten alltid avkastning, og det er ikke flaks at man tjener penger på fast eiendom over tid. 
 

Du er snart 50.  Du har jo gjort noen "avtaler" den gangen du startet i jobb (om du er i jobb da for alder er jo ikke en jobbkvalifikasjon).  Hvis du synes det er for lite solidaritet på systemnivå mellom generasjonene kan du jo si fra deg pensjonsrettighetene dine til neste generasjon.

1. Ja

2. Enig, men økningen av verdien er ujevnt fordelt mellom generasjonene.

3. Ja, det blir nok slik. Derfor utgjør den offentlige delen av min pensjon kun 28% pr i dag. Jeg forbereder meg på at pensjon blir redusert. 

 

Som du skjønner, snakker jeg ikke om meg selv. Jeg snakker om at pensjonen er ulikt fordelt og at vi bør være mer solidariske. Og i tillegg om at verdiøkning (dvs kapital som kan brukes til pensjon), bolig, er ujevnt også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hele premisset for HI er jo feil. Dagens 50 åringer har ikke levd i tiår i sus og dus. Som sjømann i perioden 1994-2016 kan jeg fortelle deg at det har vært opp til flere permisjoner, oppsigelser og perioder på land. Jeg har aldri kjøpt en flett ny bil, og vi har nå vårt fjernsyn nr 3 siden jeg og min kone flyttet sammen i -98. Min sønn på 23 har eid flere telefoner alene enn det jeg og min kone har eid til sammen. Men nå har jeg kjempegod råd. Nesten én mill på konto og diverse fond. Hytten fikk jeg i arv, og har kun gitt meg utgifter. Resten har jeg jobbet for. Vissvasset i dette innlegget er nesten ikke til å tro. 

Anonymkode: 97592...984

Sånne «generasjon opp mot generasjon» diskusjoner fører aldri fram. Det er for komplisert, for mange følelser og for mange anekdoter.

Selv så er jeg i slutten av 40-årene og jeg har hatt et godt liv så langt. Jeg har lang utdanning (i stor grad sponset av fellesskapet), jeg har hatt spennende jobber og jeg har hatt god inntekt. Jeg har vært på boligmarkedet i over 25 år og har opplevd ca dobling av innsatsen. Jeg sitter nå på en gjeldfri stor enebolig med hage i et fint strøk i Oslo (rett nok med behov for oppussing).

Samtidig har jeg jobbet mye med utdanning og i jobb, jeg har betalt hardt ned på lån, og jeg har ikke brukt mye penger på møbler, oppussing, kjøpekaffe, sydenturer eller bil.

Så har jeg vært «heldig» eller «flink»? Hvordan sammenligne mine forutsetninger med de som kjøpte hus på bunn i 1993 og har opplevd langt større verdistigning eller de som kommer ut nå med synkende reallønn, høy rente og stadig høye boligpriser?

Man kan si at «dagens unge kjøper flatskjerm fra de er 20». Noe som er sant, men det underslår at flatskjermer er bortimot gratis i dag (det var de ikke for 30 år siden). Man kan si at de som kjøpte hus i 1985 fikk trekke ifra mye av renta på skatten, men samtidig måtte de bruke mer av lønna på mat og klær enn oss.

En økonom kan kanskje besvare bedre «hvilken generasjon har hatt det verst». Men for den enkelte er det uansett mer relevant å spørre seg «hvordan gjøre det beste ut av situasjonen jeg er i?»

Anonymkode: a2acb...639

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så morsomt med alle kommentarene om at unge bare må jobbe. I dag får man ikke engang jobb som tilkallingsvikar på Kiwi uten studiekompetanse.

Anonymkode: 23862...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

TomKrus skrev (På 20.4.2024 den 16.27):

eeh nei :) 68 generasjonen er de som var rundt 20 år i 1968 :) 

Eeeehhh jo.  De som var tjue, eller der omkring i 1968 er vaskeekte baby boomers.  Eller mener du at millenials er født tidlig på åttitallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (På 1.5.2024 den 15.55):

Eeeehhh jo.  De som var tjue, eller der omkring i 1968 er vaskeekte baby boomers.  Eller mener du at millenials er født tidlig på åttitallet?

68 generasjonen er noe annet, les deg opp på det :) Det er en egen benevnelse. De som var rundt 20 i 1968 og drev med protester og studentopprør i store deler av vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (På 1.5.2024 den 16.02):

Livet er urettferdig. Deal with it.

Så til de grader, noen vinner andre taper. Boligmarkedet er ren bingo. Beliggenhet, beliggenhet og atter beliggenhet teller enormt mye. Så at du er ute i markedet på akkurat rett tid, med de som ønsker akkurat din bolig med to stykker som byr over hverandre. Da går det unna. Et enormt lottospill. Du trenger ikke mange som er "interessert" eller liker boligen din, du trenger minst to stykker som vil ha den, da kan du gjøre enormt gode salg uansett hvor kaldt markedet er.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...